DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:16

horseyfries schreef:
Je kunt toch niet van één foto gaan beoordelen of het paard last heeft van LDR? Zeker niet van eentje waarop de omgeving niet eens te zien is? Misschien reed er wel net een tractor het terrein op, weet jij veel?

Als jij echt wilt ZIEN of paarden die zo gereden worden ongelukkig zijn dan is er maar één plaats waar je moet zijn: op stal bij de mensen thuis, kijk naar hun training en bepaal dan met je eigen subjectieve mening of jij vind dat het paard er ongelukkig uitziet.
Want aan het paard kun je het nog altijd niet vragen dus het is nog altijd een kwestie van interpreteren.
Maar echte paarden mensen weten allemaal één ding zeker: een ongelukkig paard loopt niet, eet niet en zal zeker niet de ring doordansen!

@ Ulissa: je begrijpt niet waar ik het over heb. Er zijn veel meer paarden die in hun natuurlijke gang in draf achter of voor iets eerder landen dan paarden die exact tweetact lopen als je het vertraagd bekijkt. Daardoor is het onmogelijk om de beoordeling daarop te baseren.

Lees toch ook eens goed ik heb onder die foto nog een link gezet en daar zie je duidelijk dat die last heeft van LDR.

Afbeelding

Hier heb je hetzelfde paard in beeld.

http://horsesforlife.com/content/view/421/415/

Volg de link en je ziet genoeg.

En er zijn genoeg paarden die lopen in de ring die erg ongelukkig zijn.
Dat paard van een bekende van mij is helemaal gebroken.
Heeft helemaal geen levenslust meer en word voor iedere kleinigheid geslagen.
Toch loopt die.
Je hebt paarden die vechten en die landen meestal in de slacht en de paarden die zich over geven en gebroken worden die zijn dan goed genoeg om te rijden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:21

Het probleem met paarden is dat ze "eager to please "zijn en daar wordt misbruik van gemaakt.

Whoknows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:14

HNS je hebt helemaal gelijk hoor.

En wat een Ulrike Thiel betreft: niet de postbode neer gaan schieten, als hij met een zware belastingaanslag aan komt zetten.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:00

hns schreef:
horseyfries schreef:
Je kunt toch niet van één foto gaan beoordelen of het paard last heeft van LDR? Zeker niet van eentje waarop de omgeving niet eens te zien is? Misschien reed er wel net een tractor het terrein op, weet jij veel?

Als jij echt wilt ZIEN of paarden die zo gereden worden ongelukkig zijn dan is er maar één plaats waar je moet zijn: op stal bij de mensen thuis, kijk naar hun training en bepaal dan met je eigen subjectieve mening of jij vind dat het paard er ongelukkig uitziet.
Want aan het paard kun je het nog altijd niet vragen dus het is nog altijd een kwestie van interpreteren.
Maar echte paarden mensen weten allemaal één ding zeker: een ongelukkig paard loopt niet, eet niet en zal zeker niet de ring doordansen!

@ Ulissa: je begrijpt niet waar ik het over heb. Er zijn veel meer paarden die in hun natuurlijke gang in draf achter of voor iets eerder landen dan paarden die exact tweetact lopen als je het vertraagd bekijkt. Daardoor is het onmogelijk om de beoordeling daarop te baseren.

Lees toch ook eens goed ik heb onder die foto nog een link gezet en daar zie je duidelijk dat die last heeft van LDR.

Afbeelding

Hier heb je hetzelfde paard in beeld.

http://horsesforlife.com/content/view/421/415/

Volg de link en je ziet genoeg.

En er zijn genoeg paarden die lopen in de ring die erg ongelukkig zijn.
Dat paard van een bekende van mij is helemaal gebroken.
Heeft helemaal geen levenslust meer en word voor iedere kleinigheid geslagen.
Toch loopt die.
Je hebt paarden die vechten en die landen meestal in de slacht en de paarden die zich over geven en gebroken worden die zijn dan goed genoeg om te rijden.

Lees jij zelf eens goed. Alles wat je hier neerzet zijn foto's en linken. Zoals ik al eerder zei maar waar je blijkbaar helemaal overheen leest: als je echt wilt zien hoe die paarden zich voelen moet je ze bekijken in hun dagelijkse leven, thuis in de training. Ga bijvoorbeeld eens een week naar Academy Stal Bartels, je kunt er ook freestyle weken met Emiel Voest volgen (misschien trekt dat je meer?) en ondertussen kun je zien hoe paarden als Sunrise getraind worden en hoe ze zich daarbij voelen.

Whoknows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:23

..., ik me wel eens laten vertellen dat je bij Bartels geen foto's mag nemen....(?)

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:34

Citaat:

Lees jij zelf eens goed. Alles wat je hier neerzet zijn foto's en linken. Zoals ik al eerder zei maar waar je blijkbaar helemaal overheen leest: als je echt wilt zien hoe die paarden zich voelen moet je ze bekijken in hun dagelijkse leven, thuis in de training. Ga bijvoorbeeld eens een week naar Academy Stal Bartels, je kunt er ook freestyle weken met Emiel Voest volgen (misschien trekt dat je meer?) en ondertussen kun je zien hoe paarden als Sunrise getraind worden en hoe ze zich daarbij voelen.

Ik heb zes jaar lang onder zulke ruiters gezeten en ik wil niet meer terug.
Heb al genoeg trainingsmethoden gezien waar ik het niet mee eens was en in mijn ogen pure mishandeling en misbruik.
Het ging alleen máár om de ruiter.
Naar het paard werd niet gekeken.
De ruiters waren altijd aan het pronken en werden altijd als 'cool' beschouwd.

De normale oefenwedstrijden verliepen ook niet sportief.
Het was zo dat diegene die Laag diep en rond rijden een extra punt kreeg omdat alles zo 'mooi' en 'harmonieus' verliep.
De trainingsmethoden werden eerder ingezet als breekmiddelen.
Hang er maar nog een paar 'hulp'teugels aan zodat die leert om diep te lopen.
Als die niet luistert moet je ervoor zorgen dat je dat eruit krijgt.
Het paard moet volgens hun 100% onder controle zijn.
Eigen iniatief word dus daar niet aanvaard.
Dan heb je ook nog van die echte k.......... erbij die hun paarden echt maar ook echt als machines gebruiken.
Wat hun allemaal doen vraag me asjeblieft niet

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:37

Whoknows schreef:
..., ik me wel eens laten vertellen dat je bij Bartels geen foto's mag nemen....(?)

Misschien eens een keer undercover gaan en foto's maken.
Ben ik nogal goed in

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:51

Twee vraagjes:

1. HNS kan je mij uitleggen wat de link tussen mishandeling als trainingsmethode en Stal Bartels/Emiel Voest is?

2. Waarom zijn al die eager to please paarden opeens ware duivels als je bij praktijkproblemen gaat kijken?

Whoknows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:57

HNS dan verkleed ik me als Ulrike Thiel....dan kan jij rustig foto's maken.

(Ik twijfel nog, ik kan beter als Sjef Janssen gaan denk ik)

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:09

Whoknows schreef:

Laat jij iedereen die zomaar bij je binnenvalt foto's van je huis, enz. nemen?

De foto's zijn echt momentpnames... en zijn dusdanig waardeloos in mijn ogen.

Staat iedereen hier dan altijd perfect te lachen op een, op een onverwacht moment getrokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:14

Nou als ik op al die momentfotoos ongelukkig kijk, zullen er toch mensen zijn die zich achter de oren zullen krabben......

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:14

Jan_VT schreef:
De foto's zijn echt momentpnames... en zijn dusdanig waardeloos in mijn ogen.

LDR staat bekend als iets wat je sowieso geen uur achter elkaar doet. Ik las ooit een quote van Anky waarin ze aangaf dat het meer om 10 minuten aaneengesloten ging. Daarmee is het niet minder goed of slecht, maar dit even ter verduidelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:15

Karl66 schreef:
Twee vraagjes:

1. HNS kan je mij uitleggen wat de link tussen mishandeling als trainingsmethode en Stal Bartels/Emiel Voest is?

2. Waarom zijn al die eager to please paarden opeens ware duivels als je bij praktijkproblemen gaat kijken?

Ik denk dat je bij nr 2 de 2 verschillende type paarden door elkaar haalt. Trouwens tratement 1 is ook jouw interpretatie waardoor er iets anders staat en de discussie een andere wendig gaat nemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:18

Dus Russel als ik jou goed begrijp heb je twee types paarden:

De eager to please paarden die alles van de ruiter accepteren zoals Rembrand en Salinero om een paar voorbeelden te noemen.

En ware, bijna niet te berijden duivels zoals bijvoorbeeld Tinkers, Haflingers om ook maar twee voorbeelden te noemen van rassen die je regelmatig bij praktijkproblemen voorbij ziet komen.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:21

Citaat:
Waarom zijn al die eager to please paarden opeens ware duivels als je bij praktijkproblemen gaat kijken?

Misschien is dat wel omdat er zo verschrikkelijk veel 'ruiters/amazones' zijn die denken dat ze kunnen rijden. Ze proberen top ruiters na te doen en als het niet lukt omdat het paard net niet 'eager enough is to please' is hun paard ineens een duivel. En van daaruit gaat het berg af en wordt het steeds slechter. In het ergste geval beland zo'n paarduiteindelijk bij de slager.
Ik hoef mijn paard niet zo rond en diep te rijden of er zo in te gaan hangen, ik weet bij voorbaat dat ze dat niet accepteert (ik zou het trouwens zelf ook niet willen.) Mijn paard is zuinig op zichzelf, heel zuinig. Er wordt duidelijk aangegeven wanneer ik de grens net iets te ver probeer te leggen. Als je daar naar luistert is er geen man overboord. Maar tegenwoordig wil iedereen het paard gisteren klaar hebben, geduld is er niet meer bij. Wat ze wel vergeten is dat als je met geduld rijdt en de tijd neemt voor de basis, de rest uiteindelijk veel sneller gaat. Mijn paard is 9jr en ik kan haar zonder sporen alleen op een trens makkelijk laten passageren en piafferen, dat is nog allemaal niet perfect, maar ze blijft er heel kalm onder, daar is wel heel langzaam naar toe gewerkt, zonder LDR of hulpteugel, maar wel met heel veel wederzijds vertrouwen en heel veel plezier samen. Op deze manier is mijn paard heel erg 'eager to please'.

Whoknows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:24

Nee Jan, geen zomaar binnenvallers, aanwezige van te voren aangemelde cursisten.

Op de foto's (momentopnames) zie je toch dat ze een rode draad vertegenwoordigen en dus niet verwaarloosbaar zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:25

Russel wat mijn eerste vraag betreft:

De opmerking waar het over ging:
Citaat:
Ga bijvoorbeeld eens een week naar Academy Stal Bartels, je kunt er ook freestyle weken met Emiel Voest volgen (misschien trekt dat je meer?) en ondertussen kun je zien hoe paarden als Sunrise getraind worden en hoe ze zich daarbij voelen.

Het antwoord dat HNS gaf:
Citaat:
Heb al genoeg trainingsmethoden gezien waar ik het niet mee eens was en in mijn ogen pure mishandeling en misbruik.

Waar geef ik er een wending aan?

edit: domme fout eruit gehaald
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 06-06-06 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:28

Peninna, jij denkt dat een topruiter niet naar zijn of haar paard luistert en dat die paarden hun grens niet aangeven?

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:30

Horseyfries,

Waarschijnlijk ben je al zo gewend aan de blik van al die te diep getrokken paarden met een daardoor afwijkende bewegingsvorm om je heen dat je "door de bomen het bos niet meer ziet".

Het ergste vind ik nog dat er heel veel paarden die zgn het systeem niet aankunnen worden afgeserveerd door de achterdeur, omdat het zogenaamd geen goede paarden zouden zijn.

De dressuur (zie doel FEI) is er voor bedoeld om een paard zo te trainen dat hij er beter, sterker en in ontspanning en harmonie met de ruiter samen werkt. Bedoeld om het paard sterker te maken door duurzame training die stap voor stap gaat.
Is hiermee dus bedoeld voor elk paard; dus een manier van trainen die bijna geen 'normaal paard" zou aankunnen heb ik hele sterke twijfels bij...

Ik heb te veel paarden gezien die door verkeerd rijden (te vroeg te diep) zo ongelooflijk in de problemen zijn gekomen dat ze op jonge leeftijd al het label onhandelbaar/recreatiepaard/weidemaatje/wandelpaard of zelfs slachtpaard kregen.
Gelukkig zijn er vele van hen met veel geduld en een goede manier van trainen (ja goed als je een paard voor 100% ten goede ziet veranderen) weer bovenop gekomen.

En is dat subjectief??? Ik mag toch hopen dat veel mensen het verschil nog kunnen zien en voelen (maar weet ook dat het jammergenoeg al lang niet meer zo is)!

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:32

Lezen Karl66, ik had het niet over topruiters, maar over ruiters die topruiters proberen na te doen!!! Ik geeft toe het is nog geen 10 over 4 s'nachts.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:34

Karl66 schreef:
Het antwoord dat ik gaf:
{Quote van hns:
Ik heb zes jaar lang onder zulke ruiters gezeten en ik wil niet meer terug. Heb al genoeg trainingsmethoden gezien waar ik het niet mee eens was en in mijn ogen pure mishandeling en misbruik.}

Zijn Karl66 en hns nou één en dezelfde user?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:40

Ik zal maar zo zeggen.
Als ik foto's maak over dit onderwerp krijg ik steeds weer te horen dat dít one moments zijn.
Ik heb naar aanleiding van de One moment theorie filmpjes gemaakt waaruit blijkt dat deze one moments toch wel erg vaak voorkomen.
Ik heb genoeg variatie van normale manege ruiter tot wedstrijd ruiter.
Overal komen deze one moments (te vaak) voor.
Ik zal eens kijken of ik wat filmpjes op internet kan zetten.

En het mag dan al zo zijn dat de LDR maar 10min. ingezet mag worden.
Toch is 1 minuut van pijn en onderwerping al teveel van het goeie.
Wat de FEI betreft heb ik het gveoel dat hun alleen maar nog dollar tekens in de ogen heb dan het welzijn van het paard.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:40

Ekkie schreef:
Karl66 schreef:
Het antwoord dat ik gaf:
{Quote van hns:
Ik heb zes jaar lang onder zulke ruiters gezeten en ik wil niet meer terug. Heb al genoeg trainingsmethoden gezien waar ik het niet mee eens was en in mijn ogen pure mishandeling en misbruik.}

Zijn Karl66 en hns nou één en dezelfde user?

foutje, is aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:41

Karl66 schreef:
Russel wat mijn eerste vraag betreft:

De opmerking waar het over ging:
Citaat:
Ga bijvoorbeeld eens een week naar Academy Stal Bartels, je kunt er ook freestyle weken met Emiel Voest volgen (misschien trekt dat je meer?) en ondertussen kun je zien hoe paarden als Sunrise getraind worden en hoe ze zich daarbij voelen.

Het antwoord dat ik gaf:
Citaat:

Bij je laatste quote ga je ineens over Bartels/Voest praten, dus dat breng je in een adem met elkaar in verband. Trouwens dat was jij toch niet???

Edit:
Okey, duidelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:45

hns schreef:
Ik zal maar zo zeggen.
Als ik foto's maak over dit onderwerp krijg ik steeds weer te horen dat dít one moments zijn.
Ik heb naar aanleiding van de One moment theorie filmpjes gemaakt waaruit blijkt dat deze one moments toch wel erg vaak voorkomen.
Ik heb genoeg variatie van normale manege ruiter tot wedstrijd ruiter.
Overal komen deze one moments (te vaak) voor.
Ik zal eens kijken of ik wat filmpjes op internet kan zetten.

En het mag dan al zo zijn dat de LDR maar 10min. ingezet mag worden.
Toch is 1 minuut van pijn en onderwerping al teveel van het goeie.
Wat de FEI betreft heb ik het gveoel dat hun alleen maar nog dollar tekens in de ogen heb dan het welzijn van het paard.

Inderdaad!
Als ik fotoos van mijn rijstijl en filmpjes van mijn rijstijl zie waar mijn paard zich duidelijk laat zien in die one moments, dat hij niet echt gelukkig is met wat hij met zijn lijf van mij moet doen, dan ga Ik wel nadenken....