[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus_

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:23

Ja ik ben het met je eens.
Maar een paard die bij mij staat .. heeft heel lang zonder hulp teugel gelopen.. Nu wel ..
Maar hij bijt op het bit.. (die teugel is er wel een tijdje af )
maar ik vind dat je als je 1x ofzo er afvalt omdat je paard te sterk is onzin..
Je hebt gelijk

XxX

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:35

odetteke schreef:
Ik ben het er wel mee-eens dat het ook inderdaad zonder kan/ moet kunnen, maar het gebruik van hulpteugels kunnen in sommige gevallen het paard en de ruiter een hoop frustraties besparen. Als een paard een paar maanden zijn rug slecht gebruikt zal hij pijn(tjes) hebben en minder plezier in het rijden. Als je dan tijdelijk een hulpteugel gebruikt zodat het rug en beengebruik beter wordt zie ik daar geen enkel probleem in.

Waarom gebruikt zo´n paard de rug slecht? Je zou ook de oorzaak aan kunnen pakken... en dat zit ´m in de rijkunst.

Wat je nu dus hebt is dat slechtgaande paarden, door gewoon slechte ruiters, moeten worden "goedgebakken" met dwangmiddelen.

Ik maak trouwens een uitzondering voor therapeutisch gebruik, maar dat is gewoonlijk aan de longe en dat vind ik weer anders. En elk geval op zich moet bekeken worden, maar paarden gaan slecht als ze slecht gereden worden en met goed rijden kun je ze dus ook weer goed krijgen. Ook zonder hulpteugel.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:40

Door het gebruik van hulpteugels (slof) worden meer paarden kapotgereden dan genezen. Op een paard met een zere rug ga ìk niet rijden hoor. Lang en laag bijgezet longeren (onbelast dus) om de spieren weer soepel te maken en te trainen, maar géén slof in ieder geval!
Ik heb het dan over het foute gebruik van hulpteugels, en dan met name fout gebruik van de slof. Iedereen roept altijd maar dat hij of zij de slof wél goed gebruikt en dat íe bijna altijd slap hangt, maar dat roepen de 'foute gebruikers' dus ook...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:40

_Suus_ schreef:
maar ik vind dat je als je 1x ofzo er afvalt omdat je paard te sterk is onzin..

Een paard is nog net zo sterk met hulpteugel en ook hier is het dus duidelijk een geval van onmacht van de ruiter.

Je kunt dus stellen:Niet de paarden hebben een hulpteugel nodig, maar de ruiters....

En dat is okee, als ze het zelf maar toegeven dat ze gewoon niet goedgenoeg zijn om zonder te doen en er aan werken om zonder te kunnen.

Topruiters gebruiken niet de hulpteugels omdat ze niet kunnen rijden, maar omdat ze ongeduldig zijn en traningschema´s vaak hebben aangepast aan de wedstrijdschema ´s en niet aan het paard....

Het is niet zo dat je kunt zeggen dat een hulpteugel niet slecht is omdat topruiters ze gebruiken.

Je kunt ook niet zeggen dat drugs niet slecht is omdat topartiesten ze gebruiken....
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:44

Dat klopt, dat is een drogredenatie.

Wat je dus zegt is; de top kan eigenlijk niet rijden als ze hulpteugels gebruiken en ik doe het veel beter omdat ik geen hulpteugels gebruik.

En dat is dezelfde drogredenatie

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:46

Nee, wat ik echt zeg is dit, zal het even herhalen: "Topruiters gebruiken niet de hulpteugels omdat ze niet kunnen rijden, maar omdat ze ongeduldig zijn en traningschema´s vaak hebben aangepast aan de wedstrijdschema ´s en niet aan het paard...."

En ik weet niet wat dat met mij te maken heeft

Als ik iets beweer, beweer ik niet automatisch iets over mezelf!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:47

Ben ik met je eens Lusitana, MAAR helaas is de groep ruiters die dit met goed rijden snel en efficient kan oplossen niet zo heel groot. (niet dat het slechte ruiters zijn!) Ik zie dan liever gebruik (en niet misbruik en in de krul trekken) van een hulpteugel om zodoende toch een zkere mate van ontspanning te bereiken, dan een paard dat met weggedrukte rug loopt. Ik vind overigens wel dat je dus eerst moet proberen het rijtechnisch op te lossen (en daar hoort in mijn ogen rijles bij), lukt dat niet voldoende dan kan er onder begeleiding gewerkt worden met een hulpteugel.

Edit- dit ging over je vorige reactie, niet die hier boven

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:49

Lusitana schreef:
Ik sprak iedereen aan die het met de topictitel eens is.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:51

odetteke schreef:
Ben ik met je eens Lusitana, MAAR helaas is de groep ruiters die dit met goed rijden snel en efficient kan oplossen niet zo heel groot. (niet dat het slechte ruiters zijn!) Ik zie dan liever gebruik (en niet misbruik en in de krul trekken) van een hulpteugel om zodoende toch een zkere mate van ontspanning te bereiken, dan een paard dat met weggedrukte rug loopt. Ik vind overigens wel dat je dus eerst moet proberen het rijtechnisch op te lossen (en daar hoort in mijn ogen rijles bij), lukt dat niet voldoende dan kan er onder begeleiding gewerkt worden met een hulpteugel.

Edit- dit ging over je vorige reactie, niet die hier boven

Dat zeg ik, als je maar begrijpt dat je hem als ruiter nodig hebt en er naar streeft om het zonder te doen.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:54

kan ik beter rijden dan de "top"? nee. absoluut niet.
maar snap niet waarom je zegt dat iemand die het ermee eens vindt dat ie beter rijdt dan de "top"?

die logica ontgaat me echt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:58

SuperPepeijn schreef:
Lusitana schreef:

Ik sprak iedereen aan die het met de topictitel eens is.

De topic titel zegt dat een goede ruiter zonder hulpteugels kan en ja, dat kan ie. Dat wil niet meteen automatisch zeggen dat als je er geen gebruikt je persee een goede ruiter bent of dat je en slechte ruiter bent als je ze wel gebruikt, ook goede ruiters kunnen ze gebruiken, maar het gebruik is slecht. (of niet)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:00

Iets is goed als het jou naar het jouw beoogde doel leidt.

Waarom is het gebruik van hulpteugels slecht?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:03

Omdat hulpteugels een sterke dwang uitofenen als je ze in werking zet en als je ze los gevbruikt ze geen fuctie hebben, dus kun je het er wel agflaten. De meeste hulpteugels trekken een bit naar beneden en naar achteren met een kracht die vele malen groter is dan die van de ruiterhand. De paardenmond is zeer gevoelig, zo gevoelig dat het halve ophoudingen ne pinkhulpjes kan voelen, dus waarom er zo´n kracht op zetten?

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:04

Nee hulpteugels oefenen geen dwang uit, dat doet degene die hem gebruikt.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:06

Het gebruik van hulpteugels is trouwens niet slecht, het mìsbruiken van hulpteugels is slecht. En helaas zijn er te weinig mensen die zo kritisch naar zichzelf kunnen kijken om (objectief) te kunnen beoordelen of ze hulpteugels misbruiken of gèbruiken...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:07

SuperPepeijn schreef:
Nee hulpteugels oefenen geen dwang uit, dat doet degene die hem gebruikt.

Zodra je ze in werking stelt, oefenen ze dwang uit. Als je ze niet in werking stelt, kun je ze eraf laten...

Aan de longe stelt het paard het zelf in werking en oefent het dwang uit en kun je niet zeggen dat jij het doet...

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:09

Zelfde valt te zeggen voor een bit.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:11

Absoluut, maar reglementair moeten we met bit rijden.

Bovendien hoeft men op een bit geen kracht uit te oefenen, die dat doen, kunnen ook niet goed rijden, een hulpteugel oefent veel meer kracht uit als je er maar heel weinig druk op neemt en naar beneden en naar achteren, en dat naar beneden trekken heb je dus niet met alleen een bit.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:12

Zit wat in. Aan een slaphangende slof heb je niks. Waarschijnlijk heb je hem dan toch al dusdanig misbruikt dat het paard alles wil doen om het de volgende keer te voorkomen? Misschien is er dan inderdaad een doel bereikt, maar niet op een eerlijke manier in mijn ogen.

En zonder bit is het een beetje moeilijk om aanleunig te hebben.
Als je recreatief rijdt, dan zou je met een netjes afgericht paard inderdaad ook zonder bit moeten kunnen rijden. Zelf hogere dressuur kan zonder bit, al is het niet toegestaan bij de FEI...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:13

Ik begrijp dat het een reactie is op een eerder gelaatste post
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:14

Fantine schreef:
kan ik beter rijden dan de "top"? nee. absoluut niet.
maar snap niet waarom je zegt dat iemand die het ermee eens vindt dat ie beter rijdt dan de "top"?

die logica ontgaat me echt

SuperPepeijn, zou hier nog graag antwoord op hebben

zonder bit moeilijk om aanleuning te krijgen? in een ander topic, ben de naam even kwijt, staat in de openingspost foto's van een paard zonder bit, alleen een teugel om zn hals die keurig loopt volgens het plaatje wat de meeste tegenwoordig zo graag ziet.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:16

Ja, er is een hele site over een knakker die hoge school dressuur doet zonder hoofdstel, maar letterlijke "aanleuning" is er dan niet, daarvoor moet je letterlijk verbinding hebben. Maar zonder aanleuning is wel verzameling mogelijk, daar ging het in het andere topic meen ik over.

Maar daar gaat het niet om, laten we niet de discussie verplaatsen van hulpteugels naar bit!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:17

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar ik ben het wel met je eens dat een goede ruiter zonder hulpteugels kan rijden.

Ik rij momenteel een vrij pittige merrie en het rijden ging (vooral in het begin) niet vlekkeloos (lees: hevig verzet enz.), maar ik heb geen één keer overwogen om er een extra teugel aan te hangen of een scherper bit te gebruiken. Nu, 5 maanden later gaat het echt al stukken beter, en al rij ik geen hoog dressuurniveau, ik vind toch dat ik wel kan rijden.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:18

Lusitana: kan kloppen

maar het plaatje zoals vele deze dagen zo graag zien is dus zonder bit ook te behalen, dus ook zonder hulpteugels imo

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:19

Fantine schreef:
Lusitana: kan kloppen

maar het plaatje zoals vele deze dagen zo graag zien is dus zonder bit ook te behalen, dus ook zonder hulpteugels imo

Ja, absoluut.