Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:40

`hmzzzz slof, bp, helm waren allemaal aanwezig

en ik heb fijn met een lang teugeltje (behalve bij het draven en galloperen) hele stukken kunnen overbruggen, ook over de weg

Ik heb alleen in zijn vroege jaren meegemaakt met hem dat hij niet sensibel is. Tegenwoordig heb ik hem binnen twee sprongen weer in het gareel, maar er is een tijd geweest dat je hem niet met 3 sloffen en een spuit sedalin erin "de baas" kon. En dat speelt nog steeds een beetje in mijn achterhoofd. NU is hij controleerbaar, nog wel maf soms, maar je dringt door tot hem. In het verleden moest je maar afwachten of je nog zat als hij klaar was......... geen communicatie meer mogelijk. Hij heeft dat het afgelopen jaar een stuk afgezwakt gelukkig

@ Superninus maar nu weet ik waar de valkuilen zitten, en zijn zoals boven gezegd, ken ze handelen

wat het mooie is, is dat wij door deze rit samen weer zo gegroeid zijn dat ik zelfs naar het strand "durf"

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:43

En hoe word dat?

Zie ik jullie met slof, sedalin en kluisters van de trailer afkomen? Of wordt dat alleen een slofje? .

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:44

Ja maar je weet nog steeds niet hoe hij zonder zal reageren en buiten kun je valkuilen niet 100% controleren en kunnen juist allerlei onverwachte "enge" dingen tevoorschijnkomen.

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:46

Samsam schreef:
Ja maar je weet nog steeds niet hoe hij zonder zal reageren en buiten kun je valkuilen niet 100% controleren en kunnen juist allerlei onverwachte "enge" dingen tevoorschijnkomen.

Precies

Mijn paard vindt tijdens een buitenrit altijd weer andere dingen eng, dat blijft (zeker in het begin) onvoorspelbaar.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:47

hihi wordt zonder slof, maar wel met martingaal
Zeker op het strand hij rent zich maar een end in de rondte

@samsam, zoals je hebt kunnen lezen heb ik achterstevoren gestaan omdat het voetpad het ruiterpas kruisde......

valkuilen zijn prullenbakken, bankies en verschil in ondergrond dat soort dingen

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:59

En die valkuilen heb je m.i. ook in het verkeer.
Kortom, het blijft onverantwoord om met zo'n dier het verkeer in te gaan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:00

het is onverantwoord om met elk dier het verkeer in te gaan.........

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:04

Dat is natuurlijk een onzin-antwoord en dat weet je zelf ook best. Anders had je hem geen Sedalin gegeven.

*edit* ik heb ook nog nooit van iemand gehoord dat hij zijn paard Sedalin geeft voordat hij op buitenrit gaat.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:06

KiWiKo schreef:
Peerd is prima onder controle in de bak, geen probleem. Hij is superbraaf, heel eerlijk en wil hard werken....... Hij eist alleen van de ruiter dezelfde inzet, en als je er een beetje ladida op gaat zitten ..... tja mot je weer met beide benen op de grond

Citaat:
ik was ook niet echt bang voor zijn reactie op het verkeer hoor, maar meer voor zijn "ik ben vandaag zoooo vroooolijk, zooooo vrolijk, zo vrolijk"sprongen. Ik kan dan NIET en het paard weer in luistermodus krijgen EN op het verkeer letten. Als hij in de bak al gaat stuiteren heb ik handen en voeten nodig om er A op te blijven zitten en B het spul weer in het gareel te krijgen Ik heb een echt springpeerd springt op zijn gemakken een 130 parcours van allemaal inuitjes alleen zonder hindernissen en dan maakt hij er nog een barrage van ook En dat geeft allemaal helemaal niks, alleen kan ik dat niet hebben op een druk kruispunt

Ik vind dit niet klinken of je het paard onder controle hebt, zal wel aan mij liggen
Nog afgezien van dat ik rijden met sedalin echt not done vind, wat is er nog leuk aan paardrijden als je niet kan rijden zonder bp, slof en sedatie van je paard?
Ik zal wel gek zijn dat ik meer dan een jaar tijd heb gestoken in m'n paard minder schrikkerig en controleerbaar maken

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:07

Fitzroy schreef:
*edit* ik heb ook nog nooit van iemand gehoord dat hij zijn paard Sedalin geeft voordat hij op buitenrit gaat.

Ik denk ook niet dat veel mensen dat op internet zetten .

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:09

Nee, en buiten internet spreek ik nooit mensen die op buitenrit gaan

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 16:10

sarabande schreef:

Als het zo normaal is zie ik geen probleem om het op internet te zetten?
Blijkbaar is dat dan toch niet zo

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:13

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:
Peerd is prima onder controle in de bak, geen probleem. Hij is superbraaf, heel eerlijk en wil hard werken....... Hij eist alleen van de ruiter dezelfde inzet, en als je er een beetje ladida op gaat zitten ..... tja mot je weer met beide benen op de grond

Citaat:
ik was ook niet echt bang voor zijn reactie op het verkeer hoor, maar meer voor zijn "ik ben vandaag zoooo vroooolijk, zooooo vrolijk, zo vrolijk"sprongen. Ik kan dan NIET en het paard weer in luistermodus krijgen EN op het verkeer letten. Als hij in de bak al gaat stuiteren heb ik handen en voeten nodig om er A op te blijven zitten en B het spul weer in het gareel te krijgen Ik heb een echt springpeerd springt op zijn gemakken een 130 parcours van allemaal inuitjes alleen zonder hindernissen en dan maakt hij er nog een barrage van ook En dat geeft allemaal helemaal niks, alleen kan ik dat niet hebben op een druk kruispunt

Ik vind dit niet klinken of je het paard onder controle hebt, zal wel aan mij liggen
Nog afgezien van dat ik rijden met sedalin echt not done vind, wat is er nog leuk aan paardrijden als je niet kan rijden zonder bp, slof en sedatie van je paard?
Ik zal wel gek zijn dat ik meer dan een jaar tijd heb gestoken in m'n paard minder schrikkerig en controleerbaar maken

zullen we 28 mei zien dan moet hij a, losrijden in een bak met nog tig andere paarden wat hij zowizo al heel eng vind EN b, een ontspannen dressuurproef laten zien in een bak waar constant verkeer en vrachtwagens langsrijden

@ Billy ......... je wil niet weten hoeveel paarden er gedrogeerd voorgereden worden

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:13

Fitzroy schreef:
Dat is natuurlijk een onzin-antwoord en dat weet je zelf ook best. Anders had je hem geen Sedalin gegeven.

Gelukkig, ik voelde me al zo blond

KiWiKo, ik denk dat een prullenbak in het wild nog steeds enger is dan een prullenbak in de bak of op het erf Ik blijf er nog steeds bij dat het ene ritje wat je gemaakt hebt weinig heeft opgeleverd, de volgende keer loop je weer tegen hetzelfde probleem aan.....

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 16:16

Gedrogeerd voorgereden, maar niet iemand die met een eigen paard onder de dope buiten gaat rijden

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:18

Mijn keuze zou het ook niet zijn.

Als het nu de volgende keer zonder Sedalin veel minder goed gaat, pak je het er dan weer bij?

Als het was omdat hij anders vrolijk en springerig zou zijn, had je hem dan bijvoorbeeld niet beter eerst de hele ochtend los/op het land kunnen zetten en dan vervolgens voor je hem mee naar buiten neemt eerst nog even een tijdje in de bak aan het werk zetten?

Ik heb waarschijnlijk een veel minder lastig paard, maar dat heb ik aan het begin met die van mij gedaan en eerst kleine stukjes geoefend en dat uitgebouwd alvorens naar het bos gegaan.

Ik zou denk ik nog even gewacht hebben of hem op de trailer gezet hebben als je anders met sedatie moet.

Maar goed, dat is mijn mening maar.

Edit: Rare onverwachte dingen kan je ook in de bak oefenen om te peilen hoe hij reageert en waar de valkuilen zitten. Is bovendien meteen een goede oefening voor een springerig paard.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:21

Ptries schreef:
Mijn keuze zou het ook niet zijn.

Als het nu de volgende keer zonder Sedalin veel minder goed gaat, pak je het er dan weer bij?

Als het was omdat hij anders vrolijk en springerig zou zijn, had je hem dan bijvoorbeeld niet beter eerst de hele ochtend los/op het land kunnen zetten en dan vervolgens voor je hem mee naar buiten neemt eerst nog even een tijdje in de bak aan het werk zetten?

Ik heb waarschijnlijk een veel minder lastig paard, maar dat heb ik aan het begin met die van mij gedaan en eerst kleine stukjes geoefend en dat uitgebouwd alvorens naar het bos gegaan.

Ik zou denk ik nog even gewacht hebben of hem op de trailer gezet hebben als je anders met sedatie moet.

Maar goed, dat is mijn mening maar.

Edit: Rare onverwachte dingen kan je ook in de bak oefenen om te peilen hoe hij reageert en waar de valkuilen zitten. Is bovendien meteen een goede oefening voor een springerig paard.

hij is een uur los geweest, en voor dat ik erop ging heb ik hem eerst aan de lijn gehad, om zijn reactie te testen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:32

Billy schreef:
sarabande schreef:

Als het zo normaal is zie ik geen probleem om het op internet te zetten?
Blijkbaar is dat dan toch niet zo

naaa veel mensen durven vooral niet te zeggen, stel je voor dat je als een mindere ruiter gezien wordt!!!

Ik heb een heel, heel fijn peerd........ maar mijn ervaringen uit het verleden maken hem iets minder betrouwbaar met dat soort dingen, DUS dek ik mezelf en mijn paard in tegen eventuele ongelukken...... ik durf mijn tekortkomingen best toe te geven, ben geen getalenteerde ruiter, heb zeker heel veel beperkingen en ondanks dat ik overal op kruip heb ik zeker een gezonde dosis ANGST. voor mijn werk rijd ik alles dat ik moet rijden. Maar dit peerd is mijn ontspanning, mijn lol, mijn maatje, mijn vriendje..... ik ga ook met dit peerd parellieen geweldig lijkt mij dat voor ons. Hij is een best dressuurpaard, en in mijn beleving naar mijn verwachtingen wil ik over 5 jaar in het Z zitten ,en mijn bijrijdster ook in het springen....... wat hij heel leuk vind. Zij op zaterdag spingen ik op zondag dressuren en op maandag een buitenrit zonder zadel met halster.......... dat wil ik voor hem,..........

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:37

Fitzroy schreef:

[/quote]

ik ken er meer, er zijn er zat die met het inrijden hun paard sedalin of muisjes geven buitenrit ken ik er maar 1tje, buiten dit verhaal om

ik ben er geen voorstander van, of het komt ineens hard aan en je hebt een zwalkend slap paard onder je, of ze komen dwars door de sedalin heen en dan breekt de hel los

waarom geen begeleider te voet mee die t paard aan de longe vasthoud en een paar brave andere paarden mee ipv maar 1 andere mee

ik ben met Q altijd tussen minimaal 2 bomproof friezen in gaan buitenrijden, nadat we op een vrachtwagen en in de sloot gezeten hadden tijdens een van onze eerste buitenritten
ging prima en iedere keer kon ik wat meer afstand nemen van de anderen waardoor hij zelf steeds zekerder werd

mooi dat het goed is gegaan, maar mijn manier is het niet
ook weet je niet precies wat je paard zal doen als hij zonder sedalin buiten komt

en is dit niet hetzelfde paard waar er foto's van waren na een oefenspringwedstrijdje, waarbij hij tussendoor ff lekker over een zandpad in het bos had mogen galloperen? dan was hij dus al vaker op vreemd terrein geweest...

Vogel

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:41

Ik vind dat je seladin wel mag gebruiken bij het beleren of africhten van een jong moeilijk paard, maar dit moet je afbouwen. Maar met een goed beleerd paard is dit onzin. Dan heb je een te meoilijk paard gekocht...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:42

klopt, maar het verschil is dat hij toen al een parcours gesprongen had zijn nuances maar wel belangrijke nuances

Mijn manier is het ook niet, maar voor deze situatie en met dit paard duidelijk wel passend, zeker als je in overweging neemt dat dit peerd in zn broek scheit voor een paard MET ruiter erop

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:48

KiWiKo schreef:
Hij is een best dressuurpaard, en in mijn beleving naar mijn verwachtingen wil ik over 5 jaar in het Z zitten ,en mijn bijrijdster ook in het springen....... wat hij heel leuk vind. Zij op zaterdag spingen ik op zondag dressuren en op maandag een buitenrit zonder zadel met halster.......... dat wil ik voor hem,..........

Maar verwacht je dat zijn vrolijkheid over gaat met de jaren?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:51

hihi nee, ik zeg altijd gekscherend, tegen de tijd dat hij 16 is dan zwakt het wel af

maar hoe meer het paard mee maakt hoe minder de reactie

Iriscope

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:55

Als je een paard Sedalin moet geven om op buitenrit te kunnen is dat beest er gewoon nog niet klaar voor of ben jij er niet klaar voor. Blijkbaar vertrouw jij hem niet genoeg om gewoon buiten te gaan rijden. In dat geval zou ik dus gewoon niet gaan, waarom ga je naar buiten met een paard waar je geen vertrouwen in hebt?
Als ie misschien gaat stuiteren, dan neem je of dat risico dat ie gaat stuiteren en je neemt zoveel mogelijk voorzorgmaatregelen ( daar hoort Sedalin i.m.o. dus niet bij, het paard moet gewoon normaal naar buiten kunnen) of je gaat niet naar buiten omdat ie er nog niet klaar voor is.
Misschien is jouw vertrouwen in het paard weg om een bepaalde reden, dan zul je dat eerst weer terug moeten winnen door dingen te doen waar je hem wel bij vertrouwd.
Hoe weet je nu of ie de volgende keer weer braaf is als je naar buiten gaat? Je loopt altijd een risico dat ze gaan stuiteren dus wil je hem voortaan altijd Sedalin toedienen voor je naar buiten gaat?
Dat ie nu braaf was met Sedalin betekent nog steeds niet dat ie zonder wel braaf doet. Als je dat 100% wil weten voor je naar buiten gaat kun je beter niet gaan...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:55

braver worden ze vanzelf samsam!

toen Quentin 4 was deed ie met zn vorige ruiter mee met een jaarlijkse mega orientatierit met ruim 300 deelnemers incl aanspanningen en alles+defilee over een drukke markt vol toeschouwers en de fanfare erbij
ruiter is er mee gestopt want het was echt te link met Q
ik rij die rit met hem nu al 4 jaar op een rij met een los teugeltje
toen ik met 6 jarige Q wilde buitenrijden belandde ik op een vrachtwagen, dat gebeurd nu ook zo goed als niet meer
omdat hij afgelopen jaren zoooveel heeft gezien op concours&met buitenritten dat hij veel relaxter op alles reageerd
en ook zit ik er weleens zonder zadel op, terwijl ik er 5 jaar terug mét zadel niet eens op bleef zitten

dus ik denk best dat ook kim's paard stukken relaxter wordt met de jaren!