Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DresslOver schreef:gedeeltelijk wel, maar ook niet altijd peninna! soms klopt iets in theorie maar in praktijk kan het soms helemaal niet werken!
runningkawa schreef:Maar, als iets heel goed voelt is het misschien niet perfect, maar zelden echt fout.... gevoel en wat er te zien is nogal kan verschillen....
runningkawa schreef:Goed gevoel moet je meestal leren - Doe je handen eens ineen op "standje bidden". Welke duim ligt bij jou nu boven? Bij mij rechts. Sla ze nu eens zo ineen dat je andere duim boven ligt: DAT voelt raar! Toch is het net zo goed.Mensen die die dingen voelen, hebben vaak heel wat uurtjes te paard door gebracht.
Voelen of je paard rug problemen heeft, leer je niet uit een boek.
En als je paard zonder achterhand wat rond jogt, vinden veel mensen prettig en geeft een fijn gemakkelijk gevoel.
Maar goed, nee niet echt
linnieke schreef:je kan idd tips doen, maar hoe weet je echt zeker dat je het goed doe. dus dan heb je toch iemand nodig
).QQQQ schreef:Er zijn er niet veel die zonder instructie kunnen (zijn ze er eigenlijk wel).
Martin Schaudt schreef:Martin Schaudt bestätigt, daß er Autodidakt ist. Er habe keine "Ausbildungsstationen" gehabt. Er kann auch keine Lehrmeister nennen. Der Auslöser für Martin Schaudts Entwicklung zum Dressurreiter war die Zeit in der Sportkompanie der Bundeswehr in Warendorf. "Unser damaliger Ausbilder, Siegfried Peilicke, der frühere Bundestrainer der Jungen Reiter und Junioren, hat in mir die Neugier für die Dressur geweckt. Er hatte sich um mich etwas gekümmert, weil mein damaliges Pferd relativ gute Dressuranlagen gezeigt hatte im Vergleich zu den Vollblütern der anderen". Ansonsten war Martin Schaudt zwei, dreimal auf einem mehrtägigen Lehrgang, mehr nicht. Martin Schaudt weiß um die Gefahren des Autodidakten. "Manchmal kämpft man sehr, und hier und da in die falsche Richtung." Zudem sei er jemand, der Unterricht nicht verträgt. "Ich kann es nicht brauchen, wenn da dauernd einer neben mir steht und sagt, wie es geht."

Bets schreef:Lins_Vetra schreef:Mijn moeder leest heel veel uit boeken. Ze geeft mij ook les op een niveau dat ze nooit echt heeft gereden, maar ze weet precies waar ze op moet letten!
Dat vind ik erg knap, zou willen dat ik dat ook kon!! Maar mij kun je niet wijsmaken dat je dingen kunt uitleggen, hoe het gevoel moet zijn over oefeningen dat je zelf niet gereden hebt.
Tenminste mijn ervaring is dat ik ook moet kunnen uitleggen wat een ruiter moet kunnen voelen. En dat kun je alleen vertellen als je zelf ervaring hebt en zelf ook gereden hebt. En je moet ook rijtechnisch inzicht hebben vind ik om te kunnen lesgeven, dat haal je niet alleen uit de theorie, daarvoor moet je ook veel vlieguren maken.