schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:08

laartjuh schreef:
Mensen kwijlen toch ook met beugel in...

- Kwijlen is iets anders als schuimen.
- Paarden reageren met de aanmaak van speeksel anders dan mensen.
Als je aan een lekkernij denkt, dan kun je meer speeksel gaan aanmaken, bij een paard werkt dat anders.
- Er zijn ook mensen die kwijlen zonder beugel.

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:13

@ Laartjuh: Ik heb een beugel maar ik kwijl echt niet hoor

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:41

nee bedoel z'n beugelding die je in en uit kan doen waardoor je praat alsof je je tong ergens bent verloren.

en bij buitenboords heb je dat ook veel.

@goofy dat wist ik niet sorry! Vind dit interresant ga ik dus ook volgen

maar als je bijv je hoofd een uur naard beneden houd en je mond opendoet kwijl je ook toch?? (niet getest) is dit dan bij paarden niet zo dat hun kwijl tegen de zwaartekracht in werkt

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:43

waarom zouden de sportpaarden dan vlokken schuim achterlaten op hun voorbenen? Omdat ze zo gespannen zijn?

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:44

Karl66 schreef:
Egni schreef:
Ik heb ooit gehoord dat vlokkerig schuim ontspanning betekent, ofwel het bit afkauwend. En slierten kwijl zou een teken van spanning zijn....
Mijn paard schuimt als hij lekker loopt ook echt vlokken, en als hij stugger is duurt dat wat langer.
Maar of dit nou echt waar is????

Anderen zeggen juist weer dat als paarden schuimen het bit de tong teveel belemmert waardoor hij niet kan slikken, dus wie weet het antwoord???

Ze kunnen met een bit in anders prima drinken

dat dacht ik dus ook al

Schuim is een teken van ontspanning en kwijl en zo is juist een teken van sanning zo heb ik het geleerd...

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:44

als een paard echt kwijlt heeft het vaak haken op de kiezen. Schuimen is een teken van werken aan het bit, ontspanning dus

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:48

Karl66 schreef:
Schuimen is een gevolg van kauwen op het bit, maar zal alleen gebeuren als de halsspieren van het paard ontspannen zijn want dan gaan de uitscheidingskanalen van de oorspeekselklieren open. Door de kauw- en slikreflexen ontstaat het schuim op de lippen van het paard.

En dat is de enige waarheid

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:42

Was het maar zo simpel ....
Het is al een paar keer op bokt uitgelegd.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:52

Mijn paard schuimt alleen als hij ontspannen loopt, dus over zijn rug en licht gebogen in de hals.. dus wat dat betreft denk ik dat het een goed teken is, alleen mijn vorige paard schuimde nooit.. ookal liep hij nog zo ontspannen, dus ik denk dat het ook per paard verschilt.

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:20

Het is toch zo dat als je paard schuimt hij werkt, maar wanneer hij kwijlt de neusriem te strak zit of zoiest? Dat werd mij een keertje verteld..

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:33

Navanja schreef:
k ben het wel met docter cook eens.... ooit een paard in het wild of in de wei zien schuimen???
of stop eens een stok in je mond en dat een half uur je nek invouwen wedde dat je gaat kwijlen.....

Mijn paard schuimt zelfs als ik hem longeer aan het halster!! En dan is ze toch ontspannen.

Wanneer een paard gaat kwijlen is er iets mis.

Dus ik ben het niet met je eens

Zelfs mijn hond wil nog wel eens gaan schuimen na een vermoeiende fietsrit.

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:36

Misschien dat het paard zo lekker ontspannen is dat het vergeet te slikken? Heb ik ook wel eens als ik een mooi paard zie!!

Laartjuh: dan zouden ze ook moeten kwijlen in het land als ze grazen!

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:46

@ Utrolig: mijn hondje kwijlt ook altijd :S Dan gaat die blaffen als die een egel of zo ziet en dan zit zn hele mond onder haha
Volgens mij hoeft het helemaal niet erg als je paard schuimt..

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:18

Juist goed, als mijn paard lekker heeft gewerkt en hij is lekker in de aanleuning geweest en geeft goed na, dan ben ik erg tevreden..

Maar mijn paard schuimd altijd.
Ik heb eigenlijk altijd geleerd dat schuimen goed is, dus ik zou ook niet weten waarom het niet goed zou zijn.

smano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:46

Het in de mond schuimen van een paard is juist goed. Dit betekent dat hij zijn kaken ontspant en dus echt nageefelijk is. Hierbij zal hij rustig op het bit knabbelen en licht aanvoelen in de hand op twee teugels.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:53

Mijn paard schuimt vaak als ik met hem train en als hij lekker ontspannen bezig is.

Dat is toch niet raar?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:55

Er werd laatst op buitenrit aan een lange teugel uitgebreid geschuimt, dus het heeft (bij haar iig) niet veel met 'aan de teugel lopen' te maken. Ontspanning is dus waarschijnlijk de reden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:03

Egni schreef:
Anderen zeggen juist weer dat als paarden schuimen het bit de tong teveel belemmert waardoor hij niet kan slikken, dus wie weet het antwoord???

dit was ook hetgene wat in bit stond! ik geloof er op zich wel in!!!
dat als het bit niet goed past dat het een belemmering is en ze niet goed meer kunnen slikken, en daardoor zoveel schuimen!
alle beestjes die ik heb gehad hebben nooit geschuimt!!! terwijl ze stuk voor stuk super ontspannen liepen! dan vraag ik me toch weer af hoe kan dat als iedereen hier zegt dat het een teken van ontspanning is...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:05

Niet alle paarden reageren het zelfde natuurlijk. Het ene paard zal wel schuimen van ontspanning en een ander weer helemaal niet.

Maar paarden kunnen prima slikken met een bit in hoor Daar komt het zeker niet door.

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:13

Inderdaad.
Je ziet ook 'GP paarden' vaak uitgebreid schuimen.
Lijkt me sterk dat hun een niet passend bit in hebben

Kwijlen kan volgens mij weer wel zoiets als oorzaak hebben.
Maar zoals al veel gezegd in dit topic: Kwijlen & schuimen zijn niet 't zelfde

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:16

ja maar ik vind stang en trens eigenlijk wel een mond vol voor zoon paard als ik dat vergelijk met mijn bit...

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:19

Ook GP paarden schuimen op een gewoon trensje

Ik moet heel eerlijk bekennen dat de mijne pas echt is gaan schuimen na aanschaf van een nieuw (beter passend!) zadel. Dus... het zal toch met ontspanning van doen hebben [edit] want ik heb nog steeds het zelfde bit.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 09-06-06 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:19

Afhankelijk van de hoofd- hals houding van het paard, en spanning/ontspanning elders in het paardenlijf, wordt het tongbeen-skelet van het paard door de verbindingen naar de nek, de onderkaak en het borstbeen beinvloed. Het tongbeen-skelet is een zeer fijn mechanisme. Als een of meer van de 3 commicatielijnen van het tongbeen-skelet (hyoid) wordt uitgeschakeld, gaat het paard anders reageren. Het kauw en maalmechanisme wordt verstoord, een paard kan kwijlen, slikken wordt gemakkelijker of moeilijker. Je moet schuimen dus in relatie tot de andere indicatoren voor ontspanning bekijken. Je kan schuimen alleen niet gebruiken om te stellen dat een paard ontspannen is. Omdat we vaak veel schuimende paarden zien, nemen we aan en de mening over, dat het wel goed zal zijn. Dat is erg kort door de bocht.....

Als je een proefje niet als doel zit maar als middel dan zou je de vraag kunnen stellen waarom aan een paard stelling wordt gevraagd, waarom het paard de teugel via het bit uit de hand hoort te kauwen en waarom de spanning/ontspanning van de onderlijn in de hals zo belangrijk is. Dat zit verstopt in dressuur proefjes. Deze oefeningen zorgen voor een fysiologische reactie in het paard. Die reactie heeft weer gevolgen op gespannen/ontspannen zijn en dragen bij tot gemakkelijk/moeilijker rijden....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 09-06-06 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:22

Oke, waarom is de mijne (meer) gaan schuimen met een nieuw zadel en het zelfde hoofdstel (bit)? Ik voel nu met rijden ook veel meer ontspanning in haar lichaam, ze loopt lichter.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:27

Een zadel dat klemt, of pijn veroorzaakt, weerspiegelt dit met spanning in de nek van het paard. Vanuit het nekgebied loopt een van de verbindingen van het tongbeen-skelet en naar de onderkaak van het paard. M.a.w. de spanning/ontspanning achter de nek tot aan de staart, wordt weerspiegeld via de nek. Afhankelijk van spanning/ontspanning heb je een beinvloeding via het tongbeen-skelet (tong) en de onderkaak. Dat beinvloiedt afkauwen, onderkaak vrijheid en de maal beweging van de onderkaak en tong. Het ritmische deinen van de hoofd-hals prikkelt de oorspeeksel klier. Er komt dus speeksel uit die klier. Of dat schuim wordt, wordt beinvloed door het mechanisme wat al vaker is uitgelegd. Hoop dat het duidelijk is. Kijk anders even naar Hyoid apparaat met de zoekfunctie.