Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
MyWishMax schreef:Maar het openen blijft wel een fout. Als je het niet opschrijft kan je het ook niet meenemen in de punten en dan is het dus evengoed als een paard dat wel de mond ontspannen dichthoudt. En dat moet je ook niet willen, ook niet voor het welzijn. Dan moet je gewoon blijven controleren op die neusriem waarvoor de toezichthouders er zijn. Ik heb bijna elke wedstrijd sinds vorig jaar april controle gehad, daar zouden nog wel stappen gezet kunnen worden en ook consequenties aan koppelen als het wel te strak is.
pol013 schreef:@nadientjuh: Die heeft notabene de mond best een eind open? Waar zie jij aan dat de sperriem te strak zit daar?
DuoPenotti schreef:Hoe krijg je in godsnaam een paard nageeflijk op deze manier
Enzo_Ollie schreef:DuoPenotti schreef:Hoe krijg je in godsnaam een paard nageeflijk op deze manier
Ik haal even deze quote van de 1e pagina eruit, ik ken iemand die op hoog(ste) niveau rijdt, heb ik een tijdje les van gehad (ik stond toen daar tijdelijk en zat bij de stalling in). 1 vd laatste keren dat ik er gelest heb trok ze ook bij mijne de sperriem super strak want "daar wordt ie beledigd van, pakt ie minder het bit en gaat ie minder hangen". Dit was haar logica dus achter het nageefelijk rijden, want doordat ie minder ging hangen werd ie nageefelijker. Maar ze zei ook gerust dat ze de 2 vingers onzin vond want paarden liepen veel beter als alles net te strak zat.
Even voor de duidelijkheid: ik les daar dus niet meer, maar haar stalruiters zitten regelmatig in de top van het klassement...
Ik denk wel dat het belangrijk is bij toezichthouders dat die ook doorgeven aan de jury bij wie ze een opmerking hebben gemaakt. Begin dit jaar moest ik tegen iemand, zij moest voor mij starten, die werd op haar keelriem aangesproken, zat echt veel te strak. Dus die werd losser gemaakt en vervolgens zag ik haar de ring uitkomen en zat ie weer niet zo strak....
2 weekenden terug toen ik wedstrijd had kwam ik haar weer tegen en die keelriem zat nog exact zo strak als begin dit jaar.. Dus of nooit aangesproken meer, of niks van aangetrokken. Maar als de jury dan bijv. weet dat het tegen haar gezegd is kunnen ze toch wel gelijk een opmerking maken? Of mag dat niet?
Enzo_Ollie schreef:Ah, dank voor de toelichting!
Ik bedoelde inderdaad ook niet meteen uitsluiten, maar meer dat als je als toezichthouder bij een combinatie een te strakke keel/neusriem constateert en dat doorgeeft aan de jury zodat die daar even een keer extra naar kijken, want kan me idd voorstellen dat het soms voor een jury lastig te zien is van ver/boven/donker.
Wist niet zeker of dat mocht, maar dat mag dus wel.
Is het dan niet al een verbetering om dat een verplichting te maken? Want zoiets als een keel of neusriem strakker maken is in een paar tellen gebeurd en als dat gebeurd heeft zo'n toezichthouder uiteindelijk weinig zin, hoe belangrijk ze ook zijn
pol013 schreef:@nadientjuh: Die heeft notabene de mond best een eind open? Waar zie jij aan dat de sperriem te strak zit daar?
pol013 schreef:Zo ver is die mond niet open, de foto is alleen schuin waardoor je naar binnen z'n mond in kijkt en het opener lijkt. Als je naar verschil onder en bovenlip kijkt valt het wel mee (groen lijntje). En als je de contouren van z'n hoofd volgt zie je ook dat hij echt flink indrukt (rode lijntjes), en je ziet ook gewoon de schaduwen van het naar binnen drukken aan de zijkant van z'n hoofd langs die hele neusriem. Dat ding zit echt loeistrak. Geloof nooit dat dat ding met z'n mond dicht opeens mooi losjes zit.@nadientjuh: Die heeft notabene de mond best een eind open? Waar zie jij aan dat de sperriem te strak zit daar?
denisesilver schreef:Ik neem altijd maar als vuistregel; alles wat wordt verkocht als zijnde “veeeel diervriendelijker dan x” is doorgaans helemaal niet (zoveel) diervriendelijker. Bij WE in de hogere sport zie je nogal eens bepaald spoorgebruik en geruk aan de mond, wat vervolgens wordt goedgepraat, want “anders kunnen de oefeningen nooit zo precies uitgevoerd worden”.
denisesilver schreef:Ik neem altijd maar als vuistregel; alles wat wordt verkocht als zijnde “veeeel diervriendelijker dan x” is doorgaans helemaal niet (zoveel) diervriendelijker. Bij WE in de hogere sport zie je nogal eens bepaald spoorgebruik en geruk aan de mond, wat vervolgens wordt goedgepraat, want “anders kunnen de oefeningen nooit zo precies uitgevoerd worden”.