De oude meesters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:50

Wie o wie weet welke ruiter, paard ik bedoel.
Rijdt op een hand het laatste stukje van zijn proef en paardlief danst de sterren van de hemel.
Zover ik weet was het een Rus met een zwart paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:51

Volgens mij een Spanjaard met een schimmel..... :o Geen idee meer hoe de beste man heet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:43

Morganlefay schreef:
Rijdt op een hand het laatste stukje van zijn proef en paardlief danst de sterren van de hemel.

Nee, dat is een Spanjaard met een schimmel, Fuego?

Deze :D. Heb hem live gezien, wat een ruiter en paard <3.

Anoniem

Re: De oude meesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:46

Ja, die Spanjaard bedoel ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:40

irmaz schreef:
Prachtig die pas-de-deux van Donnerhall en zijn vader _/-\o_

Legertraining 1950, nu in plaats van houten paarden kunststof paarden die bewegen :D
[ Video ]

er is wat dat betreft niets nieuws onder de zon, Joker is wel luxer en ook met de tijd meegegaan,
ruiters zijn ook anders gaan trainen ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:55

_San87_ schreef:
Toen sprongen ze nog over takken op emmertjes, moet je nu eens doen :)).

Nou ja, de helft springt er langs of erdoorheen }> .
Dus dat valt dan wel weer wat tegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:05

Kendra schreef:
_San87_ schreef:
Toen sprongen ze nog over takken op emmertjes, moet je nu eens doen :)).

Nou ja, de helft springt er langs of erdoorheen }> .
Dus dat valt dan wel weer wat tegen.

Ik bedoel meer dat je verketterd wordt op Bokt wanneer je zoiets zou laten zien :)).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:07

irmaz schreef:
Ik mag graag kijken naar dressuurruiters van de tijd voordat dressuur voor het grote publiek werd:
Zoals Henry Chammartin (goud op OS 1964), heerlijk rustgevende proef, ruiter geeft aanwijzingen en paard loopt:
https://www.youtube.com/watch?v=ZWHdnCXKAQc

Dank voor het openen van dit topic, ik zit inmiddels de hele middag op youtube filmpjes uit de oude doos te bekijken, heerlijk! {:}

De piaffe hier getoond mogen velen nog een voorbeeld aan nemen tegenwoordig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:52

Ik vind het ook leuk om naar de paarden te kijken.
Als je dat vergelijkt met wat er nu rondloopt...
Vooral groot verschil in de dressuurpaarden overigens, springers lijken nog wel een beetje op die van nu.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 16:08

Je ziet trouwens wel meestal van die fijn gebouwde paardjes. Waar zijn de filmpjes met gelderse en groningers?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:42

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:03

[***] schreef:
Volgens mij een Spanjaard met een schimmel..... :o Geen idee meer hoe de beste man heet.

Ik dacht heel even dat je het over Sinterklaas had _O- <:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:46

_San87_ schreef:
Morganlefay schreef:

[ Video ]

Ja geweldig deze 2 ! <3
Altijd gaat het dak eraf als deze combinatie in de ring komt.
Ook tijdens de proef. Best wel heel bijzonder :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:50

Pandora2 schreef:
_San87_ schreef:

[ Video ]

Ja geweldig deze 2 ! <3
Altijd gaat het dak eraf als deze combinatie in de ring komt.
Ook tijdens de proef. Best wel heel bijzonder :D

Ja klopt! Het is ook echt een prachtig dier, lijkt wel van zilver. In het echt lijkt ie dat ook :P. En klopt idd, dit is een van de weinige combinaties waarbij t publiek mee staat te springen en daarin ook aangemoedigd wordt :P.

Juan doet het altijd, de wissels met een hand. Maar alleen in de kür, dacht ik.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:29

996981 schreef:
lichtheid schreef:
Die "laatste alinea" is niet van mij hoor.

"je hebt dan ook een bepaalde mate van heetheid nodig in de dressuur. "
Dat is niet in overeenstemming met de FEI voorschriften, hierin wil men in principe een kalm paard zien dat zich edelmoedig overgeeft en de gevraagde oefeningen uitvoert alsof het dit vanuit zichzelf doet.
Dat er zo niet gejureerd wordt is natuurlijk bekend en dat is natuurlijk direct de oorzaak van alle uitwassen die we in de dressuursport zien.

Wanneer we kijken naar een balletdanseres dan zien we een doorgetraind lichaam met een extreme soepelheid en kracht.
Toch zien we daar geen "heet" gedrag, maar beheersing, elegantie en harmonie.
Dit is wat men vanuit de klassieke beginselen in de dressuursport ook wil zien.

Helaas in de huidige dressuurwereld wordt alleen nog maar vanuit druk gewerkt wat maakt dat de klassieke schoonheid van de bewegingen van het paard geweld wordt aangedaan.

Een compleet “koude” zonder enige heetheid, mist uitstraling. De vraag is of een paard met compleet gebrek aan heetheid überhaupt in staat is alle oefeningen van een grandprix proef te gaan beheersen. Het stukje dat ik dikgedrukt heb in je opmerking, juist dat stukje vanzelfsprekend, waarbij de ruiter het paard niet constant moet blijven herinneren het gevraagde uit te voeren (waardoor het er niet meer vanzelfsprekend uit ziet) daarvoor is een bepaalde mate van heetheid nodig.

De paarden in de filmpjes over de dressuur van vroeger hebben ook allemaal bepaalde heetheid. Ik denk dat als je dit aan de ruiters zult vragen dat ze dit zullen beamen :)

Ik denk dat een paard vooral "go" moet hebben; het altijd willen gaan.Daarbij is het prettig dat je een paard " heet kunt maken",om de oefeningen met meer gemak en expressie uit te kunnen voeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:08

KahluaB schreef:
Ik denk dat een paard vooral "go" moet hebben; het altijd willen gaan.Daarbij is het prettig dat je een paard " heet kunt maken",om de oefeningen met meer gemak en expressie uit te kunnen voeren.

Eens :) een paar pagina’s later kwamen we erachter dat hetzelfde bedoelt werd, maar anders benaamt.

996981 schreef:
Dan bedoelen we hetzelfde, maar noemen we het anders ;) de term “zelfloper” heb ik ook nog nooit gehoord. Wij noemen dat “bloed hebben”. Een paard moet voldoende bloed hebben, niet “te koud” zijn en dus een bepaalde mate van heetheid hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:01

996981 schreef:
KahluaB schreef:

Eens :) een paar pagina’s later kwamen we erachter dat hetzelfde bedoelt werd, maar anders benaamt.

996981 schreef:
Dan bedoelen we hetzelfde, maar noemen we het anders ;) de term “zelfloper” heb ik ook nog nooit gehoord. Wij noemen dat “bloed hebben”. Een paard moet voldoende bloed hebben, niet “te koud” zijn en dus een bepaalde mate van heetheid hebben.

Ben ik niet helemaal mee eens. Ik heb hier 2 jonge paarden, beide hebben veel go als je ze in het werk hebt alleen de ene "slaat af" (staakt) wanneer je er onverwacht veel druk op zet en de andere wordt heet en hectisch. De eerste is afgekeurd door de hedendaagse Nederlandse hogere dressuur, de gangen waren goed genoeg maar paard is niet heet genoeg, was het letterlijke commentaar. Dus alleen "go" is blijkbaar niet genoeg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:11

irmaz schreef:
996981 schreef:

Ben ik niet helemaal mee eens. Ik heb hier 2 jonge paarden, beide hebben veel go als je ze in het werk hebt alleen de ene "slaat af" (staakt) wanneer je er onverwacht veel druk op zet en de andere wordt heet en hectisch. De eerste is afgekeurd door de hedendaagse Nederlandse hogere dressuur, de gangen waren goed genoeg maar paard is niet heet genoeg, was het letterlijke commentaar. Dus alleen "go" is blijkbaar niet genoeg.

Waar het hier over ging is dat een “koude” waarschijnlijk de Grand Prix niet gaat halen. Het is logisch dat er veel meer factoren zijn voor het behalen van de Grand Prix. Daar hoort karakter, management, de ruiter, gezondheid van het paard etc. Natuurlijk ook bij... daar ging het nu alleen niet over.

Als een paard staakt op het moment dat er iets van hem gevraagd wordt gaat er in bovengenoemd rijtje iets niet goed. Dat staat vaak los van “go” hebben of heet zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:55

_San87_ schreef:
Morganlefay schreef:

[ Video ]

Ik vond hun ook erg goed, als kleine kantteking had ik het paard wel graag iets meer op lengte gezien. Ik denk dat hij dan nog beter zou zijn in de beweging ipv hectisch op sommige momenten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:57

denisesilver schreef:
Je ziet trouwens wel meestal van die fijn gebouwde paardjes. Waar zijn de filmpjes met gelderse en groningers?

Ik denk dat je die weinig zult vinden, de groningers en gelderse paarden van die tijd misten echt het atletische vermogen voor de hogere dressuur. (niet meer te vergelijken met nu)
De paarden die je veel ziet zijn of volbloeden, volbloeden x gelders of meer rijpaard gefokte duitsers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:15

Als een paard staakt op het moment dat er iets van hem gevraagd wordt gaat er in bovengenoemd rijtje iets niet goed. Dat staat vaak los van “go” hebben of heet zijn ( quote 996981)

menig een kent het woord zelfloper niet:

een "zelfloper" weet wat er van hem/haar verwacht wordt is goed opgeleid (volgens het skala) en kent /beheerst de oefeningen goed, is geheel in harmonie met de ruiter/amazone (Valegro of Damon Hill zijn daarvan een mooi voorbeeld)

'go' of "heet" of "veel looplust hebben" wil niet altijd zeggen "ook in goede harmonie met de ruiter/amazone",

vaak zijn het paarden die stappen in het skala hebben overgeslagen of er nog niet aan toe zijn, de rust nog niet hebben om de oefeningen goed op te pakken en te bevestigen

zijn wel fijnere paarden om mee te werken mits je zelf ook over een goed flow beschikt en ze kunt rijden zonder ze te verkleinen in hun bewegingen/temperament en het niet aanpassen aan de rijkunst -
en onder tijdsdruk- kennis en kunde van de ruiter/amazone

https://www.youtube.com/watch?v=wobqXzp1kwI

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:38

MCE schreef:
Als een paard staakt op het moment dat er iets van hem gevraagd wordt gaat er in bovengenoemd rijtje iets niet goed. Dat staat vaak los van “go” hebben of heet zijn ( quote 996981)

een "zelfloper" weet wat er van hem/haar verwacht wordt is goed opgeleid (volgens het skala) en kent /beheerst de oefeningen goed, is geheel in harmonie met de ruiter/amazone (Valegro of Damon Hill zijn daarvan een mooi voorbeeld)

'go' of "heet" of "veel looplust hebben" wil niet altijd zeggen "ook in goede harmonie met de ruiter/amazone",

vaak zijn het paarden die stappen in het skala hebben overgeslagen of er nog niet aan toe zijn, de rust nog niet hebben om de oefeningen goed op te pakken en te bevestigen

zijn wel fijnere paarden om mee te werken mits je zelf ook over een goed flow beschikt en ze kunt rijden zonder ze te verkleinen in hun bewegingen/temperament en het niet aanpassen aan de rijkunst -

In welk boek kan ik de term zelfloper vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:47

996981 schreef:
MCE schreef:

helaas dat is er niet, uitspraak van Helen Langehanenberg tijdens een training

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:59

Voor het begrip.
gegeneraliseerd, 3 soorten paarden
ik doe het niet
ik doe het
ik doe het al

We ontwikkelen elk paard tot ik doe het, ik doe het is kalm en actief (zie FEI art 401)

Ik doe het niet
is voortdurend aan het zoeken naar een oplossing om te ontkomen, hen moeten we motiveren, over het algemen door hééél korte sessies, stoppen is de ultieme beloning voor ze. Zegaan vanzelf steeds meer mee om een eind aan de sessie te maken.

Ik doe het al is het moeilijkst, het vraagt rust, takt, gevoeligheid en mededogen.
Onder druk gaan ze flippen.
Deze gaan voortdurend voor het werk uit omdat ze er in wezen voor vluchten.
We moeten ze vertrouwen geven in het werk door weinig, korte, rustige en simpele oefeningen te vragen en vooral niet te herhalen. Verder lopen laten en ze helpen om hun evenwicht mentaal en fysiek te hervinden.
Eenmaal geëvolueerd tot [b]ik doe het[/b] zijn dit de fijnste rijpaarden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:01

MCE schreef:
996981 schreef:

helaas dat is er niet, uitspraak van Helen Langehanenberg tijdens een training

En ze bedoelt dus precies hetzelfde als wij wanneer we het over een “bloedpaard” of eentje met voldoende “go” hebben.

Waarom zo blijven hameren op een term die niet algemeen gebruikt wordt?