Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:34

Ibbel schreef:
Ik vind het wel interessant te lezen dat de meesten rengalop gelijk stellen aan 'aan de kletter gaan'. Dat heeft naar mijn idee geen *piep* met elkaar te maken.

Wel denk ik dat als een paard er vandoor wil, dat 'makkelijker' voor het paard is als hij al geleerd heeft dat 'hard' gaan buiten toegestaan is. Mijn paarden mogen buiten niet hard, en als ze een keer ergens van schrikken, dan springen ze 10 meter weg and that's it.

Overigens blijft voor mij dé reden geen rengalop te rijden dat je je paard daarmee knoerthard de verzuring in werkt, omdat je vrijwel altijd vér in het anaerobe gebied aan het rijden bent. En dat moet je niet willen.


Dat snap ik ook niet dat mensen dat vergelijken. Als je in rengalop gaat, dan ga je in verlichte zit en spoor je het paard aan. Bij op hol slaan ga je juist diep zitten en probeer je het paard tegen te houden.

Dat verzuren waar je het over hebt zal denk ik wel mee vallen (bij mij dan), het zijn steeds maar kleine stukjes, geen kilometers of zo.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:37

Overigens laatst een keer de hardloopapp aangezet om te kijken hoe hard het nu eigenlijk ging. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Zaten we op 48 km p/u.

Shadow0

Berichten: 43562
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:41

Ik zou trouwens niet weten wat het doen van rengalop je leert over een onverwachte situatie.

Ik vond rengalop op een vertrouwd paard in een vertrouwde groep met een kundige voorruiter heerlijk... en hoe rij je dan: een beetje uit het zadel in verlichte zit, paard zo min mogelijk storen, licht contact met beide teugels, vooral een rechte lijn naar voren, en genieten. (Ook is het puur rijtechnisch gezien niet moeilijk - verlichte zit in draf is qua balans moeilijker.)

Hoe ik rij als een paard er vandoor zou gaan: een fikse adrenalinestoot die alle lichtheid wel weghaalt uit mijn rijden, paard juist wel in de weg zitten en zoveel mogelijk rechtop blijven zitten als ik daar aan denk (en voorover als ik daar niet aan denk), helemaal niet zo efficient mogelijk laten rennen, kijken of ik een volte kan draaien of het paard de zee in kan sturen of wat dan ook, en zeker niet genieten.

Als een paard iets doet wat niet de bedoeling is, zijn mijn reacties behoorlijk anders dan als het iets is wat ik wil en waar ik van kan genieten.

En die zitoefeningen om om te gaan met sprongen, die kun je ook heel prima in een afgesloten rijbak doen, want die gaan voornamelijk om balans. Dan liggen die dingen wel klaar als je ze nodig hebt, daar hoef je echt niet specifiek over een vlakte voor te galopperen.

(Edit: Ah, Bloodymary had hetzelfde voorbeeld al.)

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:43

Haha, maar bij jou is het nog duidelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:43

En toch is het verhaal van Ibbel wat de verzuring betreft iets om rekening mee te houden: Even kort door de bocht gezegd is spierbevangen raken bij paarden, is dus eigenlijk het verzuren van de spieren. En die zijn daar dus niet vanaf met een paar dagen spierpijn zoals de mens...

Begrijp ook de hele vergelijking met zelf een rengalop willen en kunnen en het onvervalst aan de kletter gaan niet eigenlijk, zit voor mij een levensgroot verschil tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:48

Er zit inderdaad een wezenlijk verschil tussen rengalop en aan de kletter. Iets met controle :D Zelf vind ik het super, mits ik het paard goed genoeg ken (of me iig vertrouwd genoeg voel om een rengalopje te wagen). Maar de opmerking die ze maakte slaat echt nergens op :')

Spoiler:
Maar, het kan wel genieten zijn <3

Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:52

De vergelijking begrijp ik dan wel weer.
Er zijn mensen die harder dan een arbeids galopje niet uit kunnen zitten.
Die vallen er dan echt snel af.
In die zin is het wel prettig dat je dat wel ooit geleerd hebt.
Net als een beetje springen.
Voor de balans dus.

Vergelijk in lekker ontspannen of juist niet lijkt me duidelijk.

Shadow0

Berichten: 43562
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:03

Maar mensen die het niet uit kunnen zitten doen er toch juist beter aan om niet in rengalop te gaan? Oa dus door het gewoon niet te doen.
En als je het wel wilt kunnen uitzitten, dan zou ik juist zeggen om het in een omheinde bak te oefenen (inderdaad, balkjes draven en sprongetjes kunnen dan heel nuttig zijn) - maar het lijkt me juist niet de omstandigheid om iemand mee te nemen naar de zandvlakte om het daar te leren.

En als het mis gaat... tsja, gaat het mis. Ook met aardig wat rijervaring zijn er talloze mogelijkheden om van of met je paard te vallen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:12

Ja inderdaad geleidelijk aan met een vertrouwd paard zoiets oefenen.
Niet zomaar in het bos omdat de rest wil crossen.
Ik heb geleerd de groep blijft altijd bij elkaar en past zich aan aan de langzaamste ruiter.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:50

Ben helaas een keer met een pony in rengalop door het weiland in een molshoop getrapt en heel zwaar over de kop gegaan... dus mij zie je never nooit meer in rengalop gaan :+ de pony die het betrof wilde het overigens ook echt niet meer die ging ook inhouden bij een bepaalde snelheid na dat ongeluk (bij mij natuurlijk omdat ik het zelf ook niet meer wilde, maar ook bij anderen).

Maar joh, echt, dat maakt je geen mindere ruiter en het slaat werkelijk nergens op dat je daarom er maar mee moet stoppen wat een onzin. Lekker doorgalopperen vind ik wat anders, dat doe ik heel graag, galoptraining ook, maar dat voluit gaan, dat doe ik niet meer.

En als ik ergens de schurft aan heb is als je met een groep rijdt en ze passen zich niet aan aan de ruiter die tot een bepaald tempo wil gaan en niet verder _-:( }:)

Cinnepin

Berichten: 8981
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:55

Met mijn vorige paarden deed ik dit wel, en vaak ook! Heerlijk. Maar dan praat ik over heel wat jaren terug. Ben nu ouder en heb een paard onder mijn kont die wat pittiger is...springt ook gerust op zij vanuit een ren galop ( ja is al gebeurt ). Een berg op laat ik hem nog wel eens gaan...maar ik denk nu wel vaker van : wat als ie struikelt in dat tempo, of op zij springt ( wat ie ook doet )....sinds dien doe ik het eigenlijk vrijwel nooit meer.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:00

Ik herken dat wel, dat ik vroeger alles goed vond, maar het niet meer zo durf nu ik richting de 40 ga :+ Mijn relatief jonge Fjordebeest (net 6) vindt een rengalopje ook leuk hoor, maar laat zich ook keurig tegenhouden als ik vind dat hij bij mij moet blijven. Overigens inderdaad altijd met een 'uitdrijfruimte' van enkele tientallen tot honderden meters handgalop en dan een drafje om die spieren niet een al te grote opdonder te geven. Wij hebben hier in het bos gelukkig de beschikking over een aantal lange, rechte, overzichtelijke paden die zich lenen voor even gek doen.

Verder is het onzin dat het paard móét rengalopperen om haar ei kwijt te raken, dat het anders zielig is of zo. Als ze gewoon lekker op de wei staat, doet ze dat zelf wel als ze dat nodig vindt. Ik ga zelf ook niet zomaar een stukje sprinten voor de lol ;)

Tancreda4

Berichten: 24171
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:02

Nou dan had ik mijn paard jaren terug al kunnen afschrijven :') Los van het feit dat ze het nu niet eens meer MAG ivm gezondheidsperikelen, heb ik er ook nooit vaak de behoefte voor gehad. Een enkele keer hebben we het gas een keer echt open gezet, maar in zo'n geval moet ALLES goed voelen voor mij. De bodem, de omgeving, het gezeldschap. Ik zie de toegevoegde waarde niet om te gaan jekkeren. Misschien ben ik dan in de ogen van sommigen een mietje, maar dat maakt mij niets uit :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:03

mijn paarden mogen met iemand in het zadel niet in rengalop. Doe ik zelf niet maar verwacht van mijn bijrijders dat zij dit ook niet toelaten.

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:07

Nu vind ik galop, het leukste wat er is. Kan me niet hard genoeg gaan. Maar de angst dat je het paard niet onder controle hebt als je alleen bent, dat vind ik wel eng.

ikke

Berichten: 37690
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:28

Shadow0 schreef:
Maar mensen die het niet uit kunnen zitten doen er toch juist beter aan om niet in rengalop te gaan? Oa dus door het gewoon niet te doen.
En als je het wel wilt kunnen uitzitten, dan zou ik juist zeggen om het in een omheinde bak te oefenen (inderdaad, balkjes draven en sprongetjes kunnen dan heel nuttig zijn) - maar het lijkt me juist niet de omstandigheid om iemand mee te nemen naar de zandvlakte om het daar te leren.

En als het mis gaat... tsja, gaat het mis. Ook met aardig wat rijervaring zijn er talloze mogelijkheden om van of met je paard te vallen.

Waar het om gaat is dat je weet wat het is.
Een paard wat de kuierlatten neemt is al een schrik; als daar de schrik van het onbekende tempo bij komt, maakt dat het niet beter. Dat is het nut, niet meer en niet minder.

TS kan daar mee omgaan en dat is voldoende. Geen noodzaak meer om het te doen.

Mando

Berichten: 15765
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:35

Goh. Ik heb jaren niet gegaloppeerd buiten.
Dat durfde ik niet omdat draak best wel kon bokken als de andere te hard ging en ik dan weer vliegles kreeg.
Dus dan moet ik maar niet meer rijden.

Dikke onzin. Ik wil altijd dat we weer veilig terug komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:07

Shadow0 schreef:
Ik zou trouwens niet weten wat het doen van rengalop je leert over een onverwachte situatie.

Ik vond rengalop op een vertrouwd paard in een vertrouwde groep met een kundige voorruiter heerlijk... en hoe rij je dan: een beetje uit het zadel in verlichte zit, paard zo min mogelijk storen, licht contact met beide teugels, vooral een rechte lijn naar voren, en genieten. (Ook is het puur rijtechnisch gezien niet moeilijk - verlichte zit in draf is qua balans moeilijker.)

Hoe ik rij als een paard er vandoor zou gaan: een fikse adrenalinestoot die alle lichtheid wel weghaalt uit mijn rijden, paard juist wel in de weg zitten en zoveel mogelijk rechtop blijven zitten als ik daar aan denk (en voorover als ik daar niet aan denk), helemaal niet zo efficient mogelijk laten rennen, kijken of ik een volte kan draaien of het paard de zee in kan sturen of wat dan ook, en zeker niet genieten.


Voor mij zit er voor mij als mens wel een overlap tussen gewone rengalop en een ongewenste rengalop. Toen ik een paard proefreed en deze ineens op hol sloeg (bleek nog nooit buiten de bak gereden te zijn...) had ik erg veel aan de rengalopervaringen op het strand uit mijn jeugd. Het paard ging er kneiterhard vandoor maar het pad was onoverzichtelijk en zonder verkeer dus ik heb haar een paar minuten in die rengalop laten rennen tot ik een veilig stuk zag dat breed genoeg was om haar om te trekken en heb dat daar toen gedaan.
Dat was trouwens de vijfde keer dat ik weer in het zadel zat na 10 jaar niet rijden (was dan ook op zoek naar een braaf rijpaardje 8-) ), maar door alle rengalop/op hol-ervaringen uit mijn jeugd op het strand sloeg bij mij niet meteen de paniek toe toen stap ineens veranderde in rengalop, en kon ik ook gewoon meegaan met de bewegingen tot ik een plek vond waar ik haar veilig kon stoppen. De trillende beentjes kwamen pas toen het paard weer stilstond. ;)

Voor de duidelijkheid; ik zit helemaal niet in het pro-rengalop-kamp, maar wil alleen maar aangeven dat ervaringen met een echte, vrijwillige rengalop je wel kunnen helpen om het hoofd koel te houden als je paard er ineens met diezelfde snelheid ongevraagd vandoor gaat. Je schrikt dan in elk geval niet meer van de snelheid an sich, ook al is de situatie zelf wel erg onprettig/angstaanjagend.
In die zin kan gecontroleerd rengalopperen wel helpen tegen angst voor ervandoor gaan. Maar dat moet je dan wel op een veilig paard doen, en als je dat paard niet hebt of je hebt geen veilige plek om het onder begeleiding veilig te oefenen dan moet je het gewoon niet doen. Een paard kan de rengalop ook prima oefenen met zijn vriendjes op de wei, daar heeft hij geen ruiter voor nodig. ;)

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:24

Shadow0 schreef:
Ik zou trouwens niet weten wat het doen van rengalop je leert over een onverwachte situatie.

Ik vond rengalop op een vertrouwd paard in een vertrouwde groep met een kundige voorruiter heerlijk... en hoe rij je dan: een beetje uit het zadel in verlichte zit, paard zo min mogelijk storen, licht contact met beide teugels, vooral een rechte lijn naar voren, en genieten. (Ook is het puur rijtechnisch gezien niet moeilijk - verlichte zit in draf is qua balans moeilijker.)

Hoe ik rij als een paard er vandoor zou gaan: een fikse adrenalinestoot die alle lichtheid wel weghaalt uit mijn rijden, paard juist wel in de weg zitten en zoveel mogelijk rechtop blijven zitten als ik daar aan denk (en voorover als ik daar niet aan denk), helemaal niet zo efficient mogelijk laten rennen, kijken of ik een volte kan draaien of het paard de zee in kan sturen of wat dan ook, en zeker niet genieten.

Als een paard iets doet wat niet de bedoeling is, zijn mijn reacties behoorlijk anders dan als het iets is wat ik wil en waar ik van kan genieten.

En die zitoefeningen om om te gaan met sprongen, die kun je ook heel prima in een afgesloten rijbak doen, want die gaan voornamelijk om balans. Dan liggen die dingen wel klaar als je ze nodig hebt, daar hoef je echt niet specifiek over een vlakte voor te galopperen.

(Edit: Ah, Bloodymary had hetzelfde voorbeeld al.)

Ik zie nog regelmatig mensen verschieten en vooral verkrampen als een paard er in rengalop vandoor gaat. Ik heb het soms nog weleens, terwijl ik het veel doe en ik voor mijn gevoel dan al redelijk aan de topsnelheid zit, dat ineens mijn paard nog versnelt. Man, dat is een explosie van geweld vanuit die achterhand dat je echt op moet letten dat je in de beweging meegaat en niet uit balans raakt. En de ervaring leert dat dit soort ervaring heeeeel handig is met een paard dat op hol slaat. Die kunnen ook die hele snelle beweging van 0 naar 100 zeg maar, liefst met nog een gekke beweging waardoor je balans al niet optimaal is. Dat lukt je niet bij een handgalop.

c_alsemgeest

Berichten: 20786
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:11

Geloof me... ik ben een keer echt op hol gegaan met een paard op de Veluwe toen ik jong was... geen sprintje maar minuten lang door een gebroken teugel.
Dat is echt niet te vergelijken met een rengalop die je zelf rijdt. Al ga je dan net zo hard, het gevoel is heel erg anders door je controle verlies. Je gaat alleen overleven en je vergeet echt wat je normaal hebt geleerd :+
Ik ben er toen gelukkig wel op blijven zitten... maar had ook zo maar anders kunnen zijn.

Als je een goede onafhankelijke zit hebt, zit je je paard ook uit in rengalop of een onverwachte boksalvo... ook al heb je dat nooit geoefend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:26

c_alsemgeest schreef:
Geloof me... ik ben een keer echt op hol gegaan met een paard op de Veluwe toen ik jong was... geen sprintje maar minuten lang door een gebroken teugel.
Dat is echt niet te vergelijken met een rengalop die je zelf rijdt. Al ga je dan net zo hard, het gevoel is heel erg anders door je controle verlies. Je gaat alleen overleven en je vergeet echt wat je normaal hebt geleerd :+


Hier werkt dat dan toch echt anders; het vaak in rengalop gezeten hebben heeft er hier volgens mij echt voor gezorgd dat ik niet meer in paniek raak als een paard op hol slaat. Ik raak in elk geval niet meer in paniek van de snelheid of van het gebrek aan controle als de normale rem niet meer werkt, maar kijk vooral naar wat de veiligste route is met die snelheid en waar de veiligste plek is om ze om te trekken.
Blijkbaar is dat toch echt heel persoonlijk. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat als ik nooit in rengalop gereden had, ik ook veel banger zou zijn voor zulke hoge snelheden en de langere remweg die die daarmee gepaard gaat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:41

c_alsemgeest schreef:
Geloof me... ik ben een keer echt op hol gegaan met een paard op de Veluwe toen ik jong was... geen sprintje maar minuten lang door een gebroken teugel.
Dat is echt niet te vergelijken met een rengalop die je zelf rijdt. Al ga je dan net zo hard, het gevoel is heel erg anders door je controle verlies. Je gaat alleen overleven en je vergeet echt wat je normaal hebt geleerd :+
Ik ben er toen gelukkig wel op blijven zitten... maar had ook zo maar anders kunnen zijn.

Als je een goede onafhankelijke zit hebt, zit je je paard ook uit in rengalop of een onverwachte boksalvo... ook al heb je dat nooit geoefend :)

Ik ben vroeger ook 1 keer echt op hol geweest, maar dat dus midden op straat.
Paard ging terug naar huis na een heftige schrikreactie.
Het enige wat ik dacht is hij moet voor de kruising een par kilometer verder terug onder controle zijn anders gaan we daar onderuit.
Dus ik kon toch echt nog wel nuchter nadenken.
Maar in alles wat je hebt geleerd verder heeft het paard gewoon maling dat is het vervelendste :P
Gelukkig had ik haar op tijd terug, maar dat is denk ik meer geluk en toeval dan door wat ik deed.
Je komt ineens weer binnen bij het paard en ze reageerde weer op de hulpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110920
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:47

Mijn paard kon het niet eens. Ik wilde hem wel voluit laten gaan, maar dat knopje zat er gewoon niet op :')
We kwamen dan niet verder dan een half verzameld middengalopje :')

Ineke2

Berichten: 33173
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 10:53

Hahaha Cayenne dat is grappig _O-
Was je alleen of met meerdere?

In haar eentje komt er niet meer dan een handgalop uit, met meerdere wil ze wel harder gaan.

c_alsemgeest

Berichten: 20786
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:28

xyzutu2 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Geloof me... ik ben een keer echt op hol gegaan met een paard op de Veluwe toen ik jong was... geen sprintje maar minuten lang door een gebroken teugel.
Dat is echt niet te vergelijken met een rengalop die je zelf rijdt. Al ga je dan net zo hard, het gevoel is heel erg anders door je controle verlies. Je gaat alleen overleven en je vergeet echt wat je normaal hebt geleerd :+


Hier werkt dat dan toch echt anders; het vaak in rengalop gezeten hebben heeft er hier volgens mij echt voor gezorgd dat ik niet meer in paniek raak als een paard op hol slaat. Ik raak in elk geval niet meer in paniek van de snelheid of van het gebrek aan controle als de normale rem niet meer werkt, maar kijk vooral naar wat de veiligste route is met die snelheid en waar de veiligste plek is om ze om te trekken.
Blijkbaar is dat toch echt heel persoonlijk. Ik kan me bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat als ik nooit in rengalop gereden had, ik ook veel banger zou zijn voor zulke hoge snelheden en de langere remweg die die daarmee gepaard gaat.


Zonder teugels was dat wat lastig... omtrekken, terugrijden op zit ook :')
Tel daarbij op dat het een onbekend paard voor mij was.
Dat was echt controle loos... niet vergelijkbaar met een rengalop die ik met mijn eigen paarden doe, of wanneer een paard uit schrik een sprintje probeert te trekken.
Dat paard schrok van iets wat tegen zijn kont aan schoot, schoot weg, toen braken de oude teugels... en daar ging Chantal :wave: :+
Dat was gewoon pure domme pech, jong en een paard wat ik niet kende en een die mij dus ook niet kende.
Paniek had ik niet... was wel angstig omdat ik ook niet kon sturen en heel goed moest voelen waar het paard besloot heen te gaan. Maar dat voelde niet zo als wanneer je het zelf bepaald.

Als een paard schrikt en een sprintje trekt, is dat gewoon weg schieten. Echt aan de kletter gaan is iets anders imo. En dat kan je heel goed verkomen met duidelijkheid en vertrouwen. Maar je kan ook pech hebben. En als je bang bent die controle kwijt te raken als je hard gaat galopperen, waarom zou je dat doen? En waarom zou je dat een mindere ruiter maken?
Ik ben toevallig een dressuur ruiter, maar wel een die graag bos crosst en raced. Maar dat betekend niet dat ik minder respect heb voor mensen die dat niet willen of durven. :)