Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Waarom mag een paard vanaf 3 jaar ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:48

Er is wel data over het trainen dravers op 2 jarige leeftijd. Heb ik ook al eens gedeeld in een topic van mij.

Daar kwam uit dat intensieve piekbelasting op jonge leeftijd gunstig is.

Daarnaast is er een onderzoek wat 2 jarige koerspaarden volgde ( ik ben overigens tegen het koersen op die leeftijd) . Het bleek dat paarden die op 2 jarige leeftijd startte nier eerder uit de sport vielen dan later gestartte dravers.

Wil echter niet zeggen dat ze meer of minder stuk waren, ging puur over hun sportprestaties op latere leeftijd :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:48

Je bent niet de enige die pb-de, Bruintje. Raar dat je het zo op jezelf betrekt.
Ken je de afkorting NIVEA (niet invullen voor een ander)? Misschien een tipje voor je. Eerst vragen of je veronderstelling echt zo is, kan echt helpen. Dan had je geweten dat je je wat mij betreft niet in je wiek geschoten hoefde te voelen.

Terug on topic.
Het ging over 5 jarigen die M lopen. Als je zoiets wilt kopen, wees je ervan bewust dat deze prestatie niet altijd in het belang van het dier is geweest. Men kan het ook willens en wetens hebben willen starten om de prijs op te drijven. En nogmaals, een fijne 5 jarige die makkelijk M kan lopen, waarom zou die te koop komen te staan? Reden genoeg om gezond kritisch te mogen zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:50

Dees schreef:
Je bent niet de enige die pb-de, Bruintje. Raar dat je het zo op jezelf betrekt.
Ken je de afkorting NIVEA (niet invullen voor een ander)? Misschien een tipje voor je. Eerst vragen of je veronderstelling echt zo is, kan echt helpen. Dan had je geweten dat je je wat mij betreft niet in je wiek geschoten hoefde te voelen.

Terug on topic.
Het ging over 5 jarigen die M lopen. Als je zoiets wilt kopen, wees je ervan bewust dat deze prestatie niet altijd in het belang van het dier is geweest. Men kan het ook willens en wetens hebben willen starten om de prijs op te drijven. En nogmaals, een fijne 5 jarige die makkelijk M kan lopen, waarom zou die te koop komen te staan? Reden genoeg om gezond kritisch te mogen zijn.

Dat laatste stuk van je post is anders ook pittig Nivea :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:52

Dees schreef:

Terug on topic.

Citaat:
(ik besef de grote generalisatie, en zal vast weer een pb met een uitzondering toegezonden krijgen, maar in grote lijnen is het zoals hierboven staat. Geldt niet voor alles en iedereen, maar geldt wel voor de meeste gevallen)

Er staat EEN pb, niet meerdere, en uitzondering, niet uitzonderingen.
Dus nie recht l.llen wat krom is.

Maar inderdaad ontopic.
Waarom zou iemand geen 5 jarige te koop mogen zetten?
Is dat verboden?
Gaan studeren, tijd tekort,scheiding, geld nodig, ander paard dat zadelmak gemaakt moet worden, in verwachting, stoppen met de sport, nou hoeveel redenen wil je hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:57

Het topic gaat toch helemaal niet over 5jarigen die M lopen? Het gaat over met 3 jaar inrijden.

Ik heb trouwens nog geen enkel goed onderbouwd standpunt gelezen over waarom dat niet zou kunnen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:59

Je wilt je maar aangevallen voelen, he Bruintje?
Is niet zo maar hee, als jij dat er van maakt... Succes daarmee.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:01

ruitje schreef:
Er is wel data over het trainen dravers op 2 jarige leeftijd. Heb ik ook al eens gedeeld in een topic van mij.

Daar kwam uit dat intensieve piekbelasting op jonge leeftijd gunstig is.

Ik neem aan dat tegenover die intensieve piekbelasting een even zo belangrijke periode moet staan waarin het paard die piekbelasting kan verwerken en het lichaam (en geest) zo steeds sterker worden, zonder dat er afbraak en schade ontstaat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:08

Zelf heb ik altijd ervaren dat zadelmak maken, zodat ze stap draf en galopje kennen, en dan weer een "vakantie" van 2 of 3 maanden veel doet.
En dan stap je daarna zo weer op. Niets zijn ze vergeten, maar wel stoerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:17

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:38

Die mening deel ik safina, maar waar worden pezen hard en sterk van?
Zoals ik er over denk is dat door in een groot weiland vooral veel kilometers afleggen op verschillende ondergronden. sprinten, berg op en af, bochten (uit vrijewil) draaien, stukken galopperen om vervolgens weer rustig ergens te grazen.
Zoals je snapt lukt dat niet in een weilandje van een halve hectare. Laat jonge paarden lager in een kudde lopen met diverse leeftijden op grote stukken land. Denk aan een opfok in Duitsland, Frankrijk oid.

Daarnaast is er uit onderzoek ook gebleken dat (jonge)paarden leren van kijken. Veulens zou je eigenlijk met rust moeten laten en ze alles leren door het voor te doen met moeders of andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:03

Japeloup schreef:
Zoals ik er over denk is dat door in een groot weiland vooral veel kilometers afleggen op verschillende ondergronden. sprinten, berg op en af, bochten (uit vrijewil) draaien, stukken galopperen om vervolgens weer rustig ergens te grazen.
Zoals je snapt lukt dat niet in een weilandje van een halve hectare. Laat jonge paarden lager in een kudde lopen met diverse leeftijden op grote stukken land. Denk aan een opfok in Duitsland, Frankrijk oid.

Ik denk dat dat ook zeker zin heeft. Maar trainen met beleid dus blijkbaar ook.
Citaat:
Daarnaast is er uit onderzoek ook gebleken dat (jonge)paarden leren van kijken. Veulens zou je eigenlijk met rust moeten laten en ze alles leren door het voor te doen met moeders of andere paarden.

Klinkt vaag. Heb je een linkje naar het artikel?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:06

Dees schreef:
Heb er inmiddels genoeg zadelmak gemaakt en ook genoeg gereden om te weten: 3 jaar is te vroeg. En voor hele groten is 4 jaar nog te vroeg.

*Jij vindt 3 jaar te vroeg.

Vervelend dat jij er nare ervaringen mee hebt. Betekent niet dat het voor elk paard dan te vroeg is. Management van je paard, dat is waar het om gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:11

Japeloup schreef:

Om ze vervolgens in Nederland weer in een box te proppen.
En ja de meeste stallen in Nederland bestaan uit een aantal uur overdag buiten en s'nachts op stal.
Dit in de winter en met een beetje mazzel mag het dier 24/7 op de wei verblijven in de zomer.
Maar paard heeft wel kunnen 'uitgroeien' in zijn vroege jeugd. :roll:

Zijn er ook mensen die het paard eerst voor een wagen zetten vanaf 3 jaar? Uitgezonderd de dravers en de tuigpaarden.
Ik vind dat zelf namelijk een mooie vorm van training voor het rijden. Er vanuit gaande dat het niet inhoud paard voor de kar knopen en gaan met die banaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:25

Toevallig heb ik dat met mijn huidige paard wel gedaan.
Maar dat komt dan wel door de overstap van warm naar koudbloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:35

Cowgirl schreef:
Zijn er ook mensen die het paard eerst voor een wagen zetten vanaf 3 jaar? Uitgezonderd de dravers en de tuigpaarden.
Ik vind dat zelf namelijk een mooie vorm van training voor het rijden. Er vanuit gaande dat het niet inhoud paard voor de kar knopen en gaan met die banaan.

Ja, hier. Die van ons. En mijn 6jarige gaat komende week onder zadel. Maar dat is omdat onze prioriteit bij het mennen ligt. Ze hadden van mij ook met 3 al onder zadel gemogen.

Ook mennen moet je heel rustig oppakken. Met mennen kan je een driejarige namelijk flink overvragen en naar de kløte rijden. Wat dat betreft zie ik geen verschil hoor. Ja, misschien als je een zware ruiter bent. Maar zware ruiters moeten sowieso geen jonge paarden trainen (nog los van de discussie met welk gewicht je er überhaupt nog op moet willen klimmen).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:15

safina schreef:
Japeloup schreef:

Ik denk dat dat ook zeker zin heeft. Maar trainen met beleid dus blijkbaar ook.
Citaat:

Klinkt vaag. Heb je een linkje naar het artikel?

De waiboerhoeve heeft er wel onderzoek naar gedaan. Althans naar beweging als veulen.
Maar daar kan ik dan alleen maar een samenvatting van vinden

https://dspace.library.uu.nl/bitstream/ ... 81/sam.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:22

@bruintje dat van de Waiboerhoeve vertelt alleen iets over het effect van bewegen op de spieren. Er staat niets in over leren door kijken ofzo, waar Japeloup het over heeft. Het is me ook volstrekt onhelder wat met 'leren door kijken' bedoeld wordt. Ik ben wel benieuwd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:24

Nee, klopt niet het leren door kijken.
Ik had dat onderste niet mee moeten quoten.

Maar of het echt leren door kijken is, ik denk vertrouwen in dingen krijgen wel.
Dat merk je wel met een buitenrit, loopt er een vertrouwde voorop is het niet meer/minder spannend.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:27

safina schreef:
Cowgirl schreef:

Ja, hier. Die van ons. En mijn 6jarige gaat komende week onder zadel. Maar dat is omdat onze prioriteit bij het mennen ligt. Ze hadden van mij ook met 3 al onder zadel gemogen.

Ook mennen moet je heel rustig oppakken. Met mennen kan je een driejarige namelijk flink overvragen en naar de kløte rijden. Wat dat betreft zie ik geen verschil hoor. Ja, misschien als je een zware ruiter bent. Maar zware ruiters moeten sowieso geen jonge paarden trainen (nog los van de discussie met welk gewicht je er überhaupt nog op moet willen klimmen).

In elke tak kun je ze naar de klote rijden..zo simpel is het.
Maar met beleid voor de wagen houd je die rug nog een tijdje vrij van belasting door gewicht. Maar ondertussen kun je wel zijn lijf trainen.
En dan een niet al te zware wagen volgepropt met mensen. Ik denk dan zelf aan 3x per week een half uurtje afwisselend met training in de baan en buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:54

@Cowgirl:ik zie de noodzaak niet om een driejarige eerst een periode voor de wagen te laten lopen. Doordacht trainen met een fijne, lichte ruiter gaat net zo goed naar mijn idee. Maar als je dat graag wilt, waarom niet? Mennen is sowieso hartstikke leuk. :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:00

Ik moet ff zoeken naar een link over het leren door te kijken. Kom daar op terug.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:53

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:56

Japeloup schreef:

Dit haal ik toch echt niet uit dat onderzoek?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:14

Dit is een leuk en genuanceerd artikel bij deze discussie:
http://www.thehorse.com/articles/10065/ ... jury-risks
Het combineert verschillende onderzoeken en de conclusie is: er is een goede verantwoording om jonge paarden te gaan trainen.

http://www.thehorse.com/articles/29430/ ... ung-horses
Jonge paarden horen buiten, Trainen kan een positief effect hebben.Zoeken naar balans is wel belangrijk.
Vermijd heel hard gaan, zeker op een harde ondergrond, geen hoge hindernissen, niet bergaf galopperen en draven en geen scherpe draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:41

pol013 schreef:
Dit is een leuk en genuanceerd artikel bij deze discussie:
http://www.thehorse.com/articles/10065/ ... jury-risks
Het combineert verschillende onderzoeken en de conclusie is: er is een goede verantwoording om jonge paarden te gaan trainen.

http://www.thehorse.com/articles/29430/ ... ung-horses
Jonge paarden horen buiten, Trainen kan een positief effect hebben.Zoeken naar balans is wel belangrijk.
Vermijd heel hard gaan, zeker op een harde ondergrond, geen hoge hindernissen, niet bergaf galopperen en draven en geen scherpe draaien.

Fijne website is dat hè? Ik ben er echt fan van.

Dat laatste artikel had ik nog niet gelezen. Interessant. Legt mooi en genuanceerd uit hoe vroeg beginnen met trainen juist beschermend kan werken tegen blessures.