manubres schreef:Zelf denk ik dat er nog wel een ommekeer gaat komen in de paardensport...vroeg of laat...en ons dwingt toch anders met paarden om te gaan.
En toch deel ik deze mening ook wel.
Het zal niet van de een op de andere dag ineens volledig veranderen, maar ik merk dat steeds meer 'niet paardenmensen' zich met de paardensport gaan bemoeien en ruiters erop proberen te wijzen dat wat ze doen dierenmishandeling is. Bij de Olympische Spelen vorig jaar ging een ruiter tijdens een springwedstrijd met een zweep los op zijn paard, omdat deze voor een hindernis weigerde. Het internet (vooral niet-ruiters) stond toen gelijk op zijn achterste benen en dit incident kreeg daardoor veel aandacht. Veel ruiters rollen hun ogen wanneer een niet-ruiter zijn/haar mening geeft, maar juist deze mensen leveren naar mijn mening objectief commentaar. Veel ruiters zeggen dan 'Ja maar, je weet niet hoe moeilijk het soms is om paard te rijden', wat natuurlijk volledig waar is, maar is het juist om een moeilijk paard af te ranselen met een zweep? In de krul te trekken met hulpteugels? In de mond te zagen? Te trappen met sporen? Veel ruiters vergeten dat paarden van nature wilde dieren zijn en het dragen van een ruiter geheel tegen hun natuur in gaat. Zoals mijn stiefvader laatst zei: "Zijn dansende paarden nou echt zoveel anders dan dansende beren?" Ik denk dat niet-ruiters uiteindelijk de eye-opener gaan zijn voor de paardensport. Althans, dat hoop ik.