Dilema paard verkopen of afmaken *Update pag. 9*

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:07

Gini schreef:
Maar dan koop je dus toch geen gebrekkig paard?
Als je geen tijd, ruimte, zin, geld,...hebt om een grasmaaier te houden, dan koop je toch geen paard met medische problematiek waarbij de kans dat die grasmaaier wordt groter is dan dat die een rijpaard wordt?


Dus dan was dit paard door de vorige eigenaresse al geslacht....
Ts heeft hem nog een kans gegeven. Een goede kans, geen halve kans wegens tijdgebrek of geldgebrek- wat ook nog wel eens gebeurd.
Beetje raar om haar daarvoor negatief te veroordelen.

Gini
Berichten: 17991
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:17

Ik veroordeel de TS als persoon niet. Ik richt mij naar de actie in het algemeen.

A. Je koopt een paard dat zo gebrekkig is dat de eigenaar ervan af wil. De kans dat het dier een rijpaard wordt, is extreem klein door de medische problematiek.
B. Je rijdt het paard in.
C. Zoals verwacht is het paard niet geschikt om op te rijden.
D. Dilemma: wat moet ik er nu mee?

Bij A had je al kunnen weten dat je bij D terecht ging komen. Of dat de kans althans groter was dan bij een perfect gezond paard.
Waarom wordt dit dan een kans geven genoemd? Het paard staat toch niet verder dan dat die stond? Een gebrekkig paard een kans geven, noem ik niet 'oei, ik kan er toch niet op rijden, moet ik hem naar de verkoop of slacht doen?'. Dat is bevestiging van wat eerst waarschijnlijk was.
Bij de vorige eigenaar was het: je kunt waarschijnlijk niet op dit paard rijden.
Bij TS is het nu: je kunt niet op dit paard rijden
Verder heeft het paard geen kans gehad op een ander leven.

Dit is geen veroordeling van TS. Waarom zou ik een persoon veroordelen op basis van 1 actie en 1 topic op Bokt? Ik geef mijn antwoord naar aanleiding van de situatie, de vraag die gesteld werd en de reacties die daarop gegeven werden.
Ik hoop dat het mensen aanzet tot nadenken. TS zit nu al in dit lastige parket, dus voor anderen is het nuttig om op voorhand na te denken: weet waaraan je begint als je een paard met medische problemen in huis neemt.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:34

Het is geen algemene aktie.
Ts heeft het paard overgenomen van een kennis. Juist om hem een kans te geven!
Het is niet altijd zo zwart wit, zeker het topic van de ts is geen "algemeen" topic.het is haar verhaal!
Ik vind het niet netjes zoals jij reageerde, wel blij dat je nu aan geeft dat je de ts niet veroordeelt.
Het is een ander verhaal wanneer je een rijpaard wil kopen en koopt een paard met een medisch verhaal...maar dat is hier het verhaal niet, dus slaat het nergens op om het daar over te hebben.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:22

Gini schreef:
Dit is geen veroordeling van TS. Waarom zou ik een persoon veroordelen op basis van 1 actie en 1 topic op Bokt? Ik geef mijn antwoord naar aanleiding van de situatie, de vraag die gesteld werd en de reacties die daarop gegeven werden.
Ik hoop dat het mensen aanzet tot nadenken. TS zit nu al in dit lastige parket, dus voor anderen is het nuttig om op voorhand na te denken: weet waaraan je begint als je een paard met medische problemen in huis neemt.
Sorry hoor Gini. Je sluit nog altijd geen 'soort' van huwelijk met een paard dat je koopt. Een toekomstige eigenaar kan prima denken: ik zie hoe ver ik met hem kom en achter de hand houden dat het mogelijk is dat het niet lukt en het dier dan alsnog naar de slacht moet. Het is zeker geen gemakkelijke keuze om een dier naar de slacht te doen vandaar dat TS nu een dilemma heeft waar ze volgens mij al uit is.

marleen5
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Winssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:48

Heel lastig lijkt mij dit! Maar ik zou ook zeggen of zelf het paard houden of inlaten slapen/ naar de slager. Een paard met zulke ernstige lichamelijke problemen zou ik zelf echt niet aan iemand anders willen verkopen. Tegenwoordig hoor je zulke nare verhalen met doorverkopen etc. Ik heb zelf een paard gehad met andere ernstige gebreken en was super moeilijke keuze maar heb gekozen voor het welzijn van het paard en hem laten inslapen. Herstel was niet meer mogelijk hij takelde alleen maar verder af en je kon zien dat hij ook echt goed last er van begon te krijgen. Ik heb er toen 4 jaar lang alles aangedaan maar keer houd het op. Veel sterkte met het maken van de keuze!

Gini
Berichten: 17991
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:21

sneeuwpop schreef:
Het is geen algemene aktie.
Ts heeft het paard overgenomen van een kennis. Juist om hem een kans te geven!
Het is niet altijd zo zwart wit, zeker het topic van de ts is geen "algemeen" topic.het is haar verhaal!
Ik vind het niet netjes zoals jij reageerde, wel blij dat je nu aan geeft dat je de ts niet veroordeelt.
Het is een ander verhaal wanneer je een rijpaard wil kopen en koopt een paard met een medisch verhaal...maar dat is hier het verhaal niet, dus slaat het nergens op om het daar over te hebben.


Dat ik het niet met iemand eens ben, wilt niet zeggen dat ik die persoon veroordeel. Dat ik deze situatie niet slim vind en ik het anders had aangepakt, maakt mij niet beter of slechter dan TS.
Ik vind niet dat mijn reactie meteen als 'niet netjes' bestempeld moet worden alleen omdat ik er iets anders over denk. Maar ook daarin mogen we van mening verschillen. :)
Ik heb het juist zo algemeen mogelijk proberen te verwoorden omdat ik besef hoe snel iemand zich persoonlijk aangesproken kan voelen, zeker bij een "touchy" onderwerp als dit.

@Riel: het is niet omdat je niet trouwt met een paard dat je een dier moet overnemen dat niet bij je wensen en voorkeuren past. Je kan van een paard met spasmen vol spanning en angst niet verwachten dat het een veilig rijpaard wordt dat je met een gerust hart kan doorverkopen aan een recreatieruiter. Want dat was dus wel de initiële bedoeling. Dat noem ik dan niet per sé een kans geven, want je verwacht op voorhand iets wat bijna onwaarschijnlijk is.
Ik snap dat TS daar op dit moment niet mee gebaat is, zij staat op dit moment voor een beslissing waarbij ik haar heel veel sterkte wens. Maar dat wil niet zeggen dat ik dit niet mag typen om een ander licht op de situatie te werpen en wie weet, minstens 1 persoon aan het denken te zetten.

Hayase
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-12-11

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:22

Je hebt hem nog een kans gegeven.. verkopen zou niet eerlijk zijn denk ik. Dus of zelf op de wei zetten of inslapen...

Sterkte :(

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:00

Ik zou er inderdaad voor kiezen om het paard in te laten slapen/ naar de slager.
Als het inderdaad zo'n lief paard is dat er op het zicht goed en gezond uit ziet bestaat er altijd de kans dat mensen er weer op willen. Waardoor het dan ineens een rotknol is en in de handel terecht komt.. Dat is wel het laatste wat je wilt als je een band hebt met zo'n paard.

Daarbij, een groot paard zet je ook niet zomaar in de wei als grasmaaier.. Dus het zal niet meevallen een plekje te zoeken waar hij weidemaatje kan zijn, bij mensen die je er ook op kan vertrouwen dat ze nooit wat van hem gaan vragen, en waar hij voor altijd kan blijven.

Het is heel moeilijk om afscheid te nemen, maar ik denk dat het de enige optie is als je wilt dat hij niks meer overkomt aan ellende.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:45

Ik begrijp eigenlijk wel wat Gini zegt.. en ook denk ik dat het helemaal niet onmogelijk is om het paard nog een fijn leven als weide/gezelschapspaard bij betrouwbare mensen of een stichting te geven. Het zal misschien niet eenvoudig zijn maar ik weet dat ze bestaan. Een familielid van mij heeft zo twee prachtige paarden achter het huis. Ze mogen niet meer bereden worden. Hij kan ook niet rijden en geniet volop van het verzorgen van de dieren en het contact dat hij met ze heeft. Ze zien er toppie uit! Het kan dus wel.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:50

Gini schreef:
@Riel: het is niet omdat je niet trouwt met een paard dat je een dier moet overnemen dat niet bij je wensen en voorkeuren past. Je kan van een paard met spasmen vol spanning en angst niet verwachten dat het een veilig rijpaard wordt dat je met een gerust hart kan doorverkopen aan een recreatieruiter. Want dat was dus wel de initiële bedoeling. Dat noem ik dan niet per sé een kans geven, want je verwacht op voorhand iets wat bijna onwaarschijnlijk is.
Ik snap dat TS daar op dit moment niet mee gebaat is, zij staat op dit moment voor een beslissing waarbij ik haar heel veel sterkte wens. Maar dat wil niet zeggen dat ik dit niet mag typen om een ander licht op de situatie te werpen en wie weet, minstens 1 persoon aan het denken te zetten.
Als TS het paard niet had overgenomen dan was het misschien al lang geslacht geweest. Blijkbaar zag TS toch een kans om dit dier op de rails te krijgen maar is het niet gelukt. Moraal van het verhaal is denk ik vooral: verkoop geen 'ziek' paard door en neem zelf je verantwoordelijkheid. Als je iemand met de vinger wil wijzen dan moet je richting eerste eigenaar wijzen denk ik.

Gini
Berichten: 17991
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:25

Gelukkig is het niet mijn bedoeling om met de vinger te wijzen.

_Caithlynn

Berichten: 925
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:45

Het was idd, dat ik dit paard nog een kans wilde geven.
Met het idee de slager kan altijd nog. Wat kunnen wij er evt. mee.
Met wel de insteek om te kijken of die goed wordt en zo een passend huisje te vinden.

Op dit moment is er per toeval iemand bij mij terecht gekomen,
die er straks mee wil grondwerken etc.
Zij weet het hele verhaal en ik heb verteld dat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor evt. ongelukken.
zij is langsgekomen, al vind ik het nog wel lastig.
Zij gaf aan hier ook vele ervaring in te hebben en met hem aan de slag te willen.
Echter vielen me vandaag een paar dingen op, die zij anders had kunnen aanpakken/
Dus vind ik het lastig of dit wel een geschikt plekje is.

voorbeeld was, hij had vandaag voor het eerst een vliegenmasker op, alleen was zijn halster afgevallen.
Dus we kregen hem niet te pakken vanwege het masker. We kregen uiteindelijk het masker af maar niet gelijk het halster om. Zij wilde hem vervolgens koste wat het koste hem te pakken krijgen en in de hoek drijven. Hier raakt hij echter van slag. Toen heb ik gezegd dat we het anders moesten doen. en heb ik hem met veel geduld en rust weer te pakken gekregen.

En andere was. ik had hem aan de longeerlijn en zij wilde natuurlijk kennis maken. Echter ging zij hem helemaal aan zijn hoofd zitten, terwijl hij andere mensen al eng vindt. En al helemaal aan zijn hoofd. Hier raakt hij weer een beetje in paniek.

Dit waren me dingen, waarbij ik mij afvroeg of ze wel wist wat voor paard het is.
Aan de andere kant dacht dit is wel een kans voor hem dat die rustig met grondwerken wat mag doen.

Anoniem

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:51

Als je eerste gevoel niet helemaal goed is zou ik het sowieso niet doen.
Als ik jouw verhaal hoor gaat ze meteen al continu over zijn grens en dat lijkt me voor dit paard precies wat je niét wil.

lizy29

Berichten: 6257
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:21

Stel jezelf eens de vraag wat het paard wint bij het verhuizen naar deze vrouw. In mijn ogen niets. Het probleem blijft en hij zal altijd de onzekerheid blijven houden door het gebrek aan coördinatie. Ik denk dat je hem meer plezier doet met rust geven door middel van inslapen of slachten.
Daarnaast wie zegt dat hij bij deze vrouw wel zal kunnen blijven. Dan moet hij weer verkocht worden met weer het risico van in de handel terecht komen. Hij is gewoon niet goed en zal dat ook nooit meer worden. Hoe triest het ook is soms is het voor het dier beter om de lijn bij jou te laten stoppen en eventueel leed voor het paard te voorkomen.

Anoniem

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:24

Ik zou hem niet naar deze persoon verkopen. Als het niet goed voelt niet doen. Als jij hem verkoopt heb je er geen zeggenschap meer over. Hij kan zomaar weer doorverkocht worden met alle gevolgen van dien. Jij ben eerlijk naar een koper toe maar dat is niet iedereen.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:45

Niet doen, je twijfelt nu al!

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:49

Ik zou mijn verdriet nemen en er een eind aan maken.
Dit paard verkopen betekend iedere keer weer doorverkopen. Er zijn gewoon te weinig mensen die met zulke paarden weten op te schieten. Ik zou daar bv al niet geschikt voor zijn.
Verder zou ik het ook niet op mijn geweten willen hebben dat paard, ruiter of allebei iets zou overkomen.
En mensen kennende gaan ze het toch altijd weer proberen en anders is er wel de stalheks met alle 'verstand' die het dan wel voor je wilt proberen.

Het is niet leuk, ik zou het zelf ook een hele moeilijke beslissing vinden.

N4N4
Berichten: 1118
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:17

Moeilijk hoor , wil je veel sterkte wensen!
Ook mijn advies is of zelf houden of hem zijn rust geven ..

Verkopen of " weggeven" betekend voor het paard meer ellende .. dat moet je niet willen ..

mvdbijl

Berichten: 3687
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:30

heel lastig, klinkt helemaal niet alsof zij het goed aanpakt.

Kosten wat kost willen pakken en aan zijn hoofd zitten? als ze het graag wilt kan ze het dan niet nog een aantal weken bij jou willen proberen?

Zou het paard toch verder leed willen besparen en daar hoort wellicht een lastige beslissing bij.

darkadiaJarig

Berichten: 5287
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:44

TS, dat klinkt niet echt als een zeer ervaren iemand met geduld, maar meer iemand die de baas wil zijn en het wil 'winnen' van hem omdat hij anders gewonnen zou hebben.

Plus het feit dat je er zelf al geen goed gevoel bij hebt zeg ik ook : niet doen.

Hoe moeilijk ook, maar gezien zelf aanhouden geen optie is, lijkt voor dit paard inslapen toch de beste optie nog steeds. Met name gezien zijn achterhandsprobleem. Al zijn er paarden die daar uiteindelijk wel mee te rijden zijn, maar dit is gewoon een te groot risico.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:14

Ik vind je voorbeelden van hoe het ging ook niet goed.
Eigenlijk juist een voorbeeld van wat er kan gebeuren als je paard verkoopt en het niet gelukkig zal worden..
Zou het dan ook geen kans geven en de knoop doorhakken, hoe moeilijk dat ook is.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:05

Goof schreef:
Serieus het dier kan zijn benen niet onder controle houden en jij bedenkt dat het een goed idee i het dier te gaan berijden?? Onbegrijpelijk. Arm dier. 8)7


en dat wil je dan verkopen??? zelf houden als weide vulling of slager!

Goof

Berichten: 29075
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:00

Ts doe het niet. Dan gaat er weer een nieuw persoon mee aan de slag die denkt het dier wel te kunnen redden. En over een x aantal maanden verschijnt er weer een nieuw topoc op bokt over dit paard. En boedt zich weer een redder aan. Zo blijft dat dier bezig.
Hij is gewoon niet goed. Accepteer dat.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:00

Zelf eigenaar blijven of in laten slapen.Zulke paarden moeten niet de handel in of het "doorgeefcircuit" Dat is voor het paard niet eerlijk. Ik doe mijn paarden niet op zo'n basis weg. Dat is vragen om ellende.

Ragdollcat
Berichten: 14687
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:12

Het is nu al niet eerlijk tegenover het dier als er zo iemand ermee aan klooit, gewoon niet doen. Dat wordt dikke ellende en weer doorverkopen door die persoon, let maar op. Die denkt natuurlijk, die laat ik wel effe zien wie er de baas is en dan proberen "op te knappen" wat er in haar ogen niet goed is gegaan bij jou................het is gewoon het bekende liedje.

Of houden of zelf wegbrengen naar de slacht/ inslapen.