Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Re: Afstijgen, waarom op de ''nieuwe'' manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:46

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:27

Ik doe beide. Op de manege eerst 1 voet uit de beugel, dan zwaai, "hang", tweede beugel en dan zakken. Maar bij mijn eigen paard deed ik 2 beugels uit, zwaai en land.

Maar wat ik me zo afvraag he, die beveiliging van het zadel zelf. Is dat leer meestal niet te dik? Bij mijn eigen paard, als ik dan de boel uit elkaar had gehad en gevet, dan was het erop krijgen van de beugelriem nog een hele toer (gewone basic beugelriemen). Ik kan me niet indenken dat dat los komt als je valt. Heb het ook altijd alleen gezien als een manier om beugelriemen van je zadel te halen... :\

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:40

De laatste keer dat ik van een paard afgevallen ben (lang geleden) met een Engels zadel lag één beugelriem er keurig af (geen idee meer welke trouwens), terwijl ik nieteens een hele gekke val maakte. En de beugelriemen waren altijd verdomd lastig weer terug te frutten aan dat zadel na schoonmaken. Wel heb ik altijd de haakjes open aan de ophanging, nooit dicht.

Bottomline van deze discussie lijkt wel te zijn dat linkerbeugel aanhouden tot je dwars over het paard hangt al minimaal 50 jaar wordt onderwezen, en dat er ongeveer net zo vaak met beide voeten uit de beugels wordt afgestapt.

Zijn er trouwens mensen die regelmatig ook rechts op- en afstappen? Dat wordt al helemaal niet standaard onderwezen op maneges geloof ik...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:55

Ken het inderdaad ook niet als standaard.
Heb het wel een tijd gedaan bij een linker knie blessure.
Maar later toch nooit meer gedaan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:56

Ik ben al lang blij dat ik de bergbeklimming aan de linkerkant beheers, rechts gaat niet lukken.
Merrie zou er ook een halve rolberoerte van krijgen, bij lange lijnen moet ze al even diep nadenken of haar leven niet in gevaar is als ik aan de andere kant sta/loop, laat staan als ik langs rechts zou beginnen klauteren.

*heb nu wel gelijk een nieuw item op de to do list*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:05

Ik houd ook 1 voet in de beugel.
Ben ooit 1 keer afgestapt met 1 voet nog in de beugel toen ik m'n andere voet op de grond zette omdat ik m'n voet zo snel niet los kreeg, dat had een gebroken schouder als resultaat omdat de pony dacht dat ik klaar was. Dat was de eerste en laatste keer dat ik zo afgestapt ben. Beide voeten uit de beugel heb ik nooit geprobeerd.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:10

Eerst beide voeten eruit en dan pas eraf. 1 voet in de beugel houden vind ik echt levensgevaarlijk, en iedereen die op mijn paard stapt komt er ook niet eerder af voordat ze beide voeten eruit hebben. Ookal is ze doodsbraaf en stap ik zelf ook vaak af door gewoon m'n been over haar hals te zwaaien.

Ik wil het niet op m'n geweten hebben dat er iemand blijft hangen, want voor de 1 voet in de beugel methode is nog best wat oefening vereist ook om dat goed uit te voeren. Ik kan het niet en heb toch heel wat jaren gereden.

Dat mensen in de winter hun voet in de beugel houden omdat het anders zeer doet om er af te springen snap ik ook nooit zo goed, als je je beide voeten uit de beugels doet kun je jezelf ook gewoon prima laten glijden. Moet je alleen niet te enthousiast je rechter been over het zadel gooien.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:12

zolang je niet achter het paard aan hangt schiet je beugelriem ook niet uit de beveiliging.
Ik heb 20 jaar geleden ook geleerd om een been uit de beugel te halen, over het paard te zwaaien, even omhoog drukken aan het zadel, andere beugel uit en laten zakken naar beneden.
2 beugels tegelijk uit en er af springen kan je je paard niet goed vasthouden denk ik en gaat minder gecontroleerd en glijbaan.... Wat als je paard ineens schrikt en een stap opzij of naar voren of naar achterrem zet? Dan val je op je billen. Maar dat lijkt mij, ik zeg niet dat het zo is.

Even over het meisje, als je het filmpje van de woordvoerder bekijkt dan hoor je hem ook zeggen dat ze aan het uitstappen was en ze voorover in de beugel bleef hangen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:14

Maar wat denk je aan jezelf te kunnen redden als je met 1 voet in de beugel naast je paard hangt als die ineens een sprong opzij doet? Dan lig je er toch alsnog naast? Dan sta ik er liever gelijk naast zonder eerst m'n moet nog uit de beugel te moeten trekken.

Vasthouden van het paard gaat trouwens prima hoor als je beide voeten uit de beugel hebt, je moet alleen niet je teugels te kort vastpakken, want dan trek je je paard mee opzij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:16

Froukje schreef:
Eerst beide voeten eruit en dan pas eraf. 1 voet in de beugel houden vind ik echt levensgevaarlijk, en iedereen die op mijn paard stapt komt er ook niet eerder af voordat ze beide voeten eruit hebben. Ookal is ze doodsbraaf en stap ik zelf ook vaak af door gewoon m'n been over haar hals te zwaaien.

Ik wil het niet op m'n geweten hebben dat er iemand blijft hangen, want voor de 1 voet in de beugel methode is nog best wat oefening vereist ook om dat goed uit te voeren. Ik kan het niet en heb toch heel wat jaren gereden.

Dat mensen in de winter hun voet in de beugel houden omdat het anders zeer doet om er af te springen snap ik ook nooit zo goed, als je je beide voeten uit de beugels doet kun je jezelf ook gewoon prima laten glijden. Moet je alleen niet te enthousiast je rechter been over het zadel gooien.

Dat ligt echt per persoon...
Mijn dochter die pas net rijdt kan alleen maar met 1 voet in de beugel.
Ook ik heb dat van vroeger uit geleerd en kan moeilijk met beide voeten eruit, afstappen.

Dat jij het niet kan, zegt dus niets over dat je dan al veel geoefend moet hebben om het te kunnen.
Bij bijna elke manege leren ze zo (1 voet in de beugel) af te stappen, dus de meeste weten/kunnen niet anders.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:18

Dan heb je je zadel nog vast. Het is hetzelfde als opstappen vlak voordat je je been overheen gooit.

Met zadelmak maken zie je toch ook vaak bij het opstappen dat men in 1 beugel blijft hangen en zich er overheen legt?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:20

Nou ik heb net geprobeerd af te stappen waarbij ik eerst beide voeten uit de beugels en dan mijn been erover zwaaien.
Dat is nog best wel moeilijk als je dat niet gewend bent, dus ik moet nog ff verder oefenen :+ .

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:29

O als ik her filmpje zo zie met beide voeten uit de beugels maar wel even blijven hangen dan snap ik ook niet zo goed waarom ik 1 voet in de beugel houd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:32

Ik stap met grote regelmaat rechts op en af.
"Gewoon" ;) , ik draag als doopsgezinde toch geen wapens, dus waarom zou ik....?
Ik vind als dressuurruiter dan alles links en rechts even soepel hoort te gaan.

Bij opstijgen drukt je gewicht op het moment dat je "tussen hemel en aarde hangt" drie keer zo zwaar op de rug van het dier: dat pleit voor het krukje, mijn 65 kilo plus kleding wordt dan al gauw 200 kilo....
(Op zijn Brits: mounting block.)

Bij het afstijgen doe ik het ook brits: 2 voeten uit de beugels,
...ik zwiep niet, maar sta even op mijn handen
(maar niet ondersteboven)
en spring dan naar de laagte, om dan nog eve na te trappelen (bloed weer snel naar boven ziente krijgen).

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:36

Ik stap vaak gewoon zo op. Alleen met m'n springzadel lukt dat niet. Ik vlak regelmatig en als ik dan geen krukje in de buurt heb wil ik wel gewoon op kunnen stappen. Zolang je niet tig keer op en af stapt zie ik ook heel het probleem niet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:39

Ik rijd op een pony, dan voelt een krukje pakken toch een beetje gek.
Maar voor de rug zou het misschien wel beter zijn.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:43

Overlaatst zag ik een vriendin die sinds 2 jaar van engels naar western is overgeschakeld. Zij stapte af door de voet in de beugel te laten. Toen ik haar vroeg waarom ze dat deed omdat mij altijd geleerd is dat beide voeten veiliger is, kreeg ik de volgende uitleg. Zij zou dit geleerd hebben sinds ze met een westernzadel rijdt, omdat wanneer je met je kleding zou blijven hangen aan de knop, je heel blij bent dat je nog voet in de beugel hebt.
Ze wist me ook te vertellen dat ze dit inderdaad proefondervindelijk heeft bevestigd. Ze is namelijk een keer blijven hangen en hing dus aan het zadel met haar t-shirt, gelukkig was ze niet alleen. Sindsdien stapt zij altijd met voet in de beugel af.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:43

Ik rij ook een pony. Toch pak ik een krukje.
De hoogte haal ik wel.
Maar puur voor behoud van rug en zadel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:48

Mij is geleerd beiden voeten er uit.
Heb wel eens geprobeerd met 1, maar dat lukte me dus echt niet..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:01

:D de leukste manieren blijven toch via de kont eraf glijden of via een salto waarbij je eerst een handstand met je schouder op de schoft maakt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:49

1 voet in de beugel, net als bij het opstappen. Ben wel benieuwd hoe de mensen die dit ''levensgevaarlijk'' vinden opstappen, dan kom je toch in precies dezelfde houding :P?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:29

Bij een paard zadelmak maken liet ik me dan ook altijd de eerste keren een voetje geven.
Daarvoor vanuit de hang positie recht komen.
Pas later zelf opstijgen.
Klinkt misschien raar maar van het hele zadelmak maken vond ik opstijgen ook altijd het spannendste stukje.
Omdat dat voor mijn gevoel inderdaad het meest risicovol was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:04

44Myrthe44 schreef:
1 voet in de beugel, net als bij het opstappen. Ben wel benieuwd hoe de mensen die dit ''levensgevaarlijk'' vinden opstappen, dan kom je toch in precies dezelfde houding :P?

Ik begrijp je vraag / benieuwdheid niet echt goed, maar ik kan wel antwoorden.

Ik stijg Brits op en af: via een mounting block omhoog en ja, je bent kwetsbaar op het moment "tussen hemel en aarde". Maatregelen: een goede veiligheidspal, pak het zadel beet "and if the worst comes to the worst" (een verschrikkelijke herrie oid op het foute moment) - houd dan twee seconden het zadel vast, dan heeft het vluchtdier jou weg van het mounting block gebracht en draai je al vallend op je zij terwijl je inademt. (Uitademen bij het landen gaat vanzelf :j .)

En ik loop dit risico dus idealiter 1x per rit, ipv 2 keer, want ik doe twee voeten uit de beugels op terug op aarde te komen.
(En dat hoeft geen zwiep te zijn.)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:16

Ik stijg op via een krukje, ook bij mijn paard wat nog maar net zadelmak is. Afstijgen doe ik met beide voeten uit de beugel, ik ben het zo ook geleerd (al meer dan 30 jaar geleden).

Ik heb veiligheidsbeugels aan mijn zadel en het is bijna onmogelijk om in deze beugels te blijven haken.

Afbeelding