Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Nikki schreef:Waarom praat iedereen het maar goed met "dan is iedereen te zwaar en we doen het toch wel".... 99% hier geeft zo'n domme uitspraak... Kom eens met een betere onderbouwing waarom jij boven de 10 procent je paard zo graag wilt verpesten....
Jildau schreef:Ik denk dat veel lichte mensen bijvoorbeeld 80 kilo als heul erg zwaar zien terwijl de gemiddelde vent, lange vrouwen maar ook vrouwen met 'rondingen' daar al heel gauw aan zitten. Heb zelf wel meegemaakt dat iemand zei dat er niemand van 80+ kilo op haar paard mocht zitten en dan wel mij vroeg terwijl ik wel zwaarder ben.Denk dat het beeld wat iemand van een bepaald gewicht heeft vaak niet klopt.
Nikki schreef:Waarom praat iedereen het maar goed met "dan is iedereen te zwaar en we doen het toch wel".... 99% hier geeft zo'n domme uitspraak... Kom eens met een betere onderbouwing waarom jij boven de 10 procent je paard zo graag wilt verpesten....
Jildau schreef:Ik denk dat veel lichte mensen bijvoorbeeld 80 kilo als heul erg zwaar zien terwijl de gemiddelde vent, lange vrouwen maar ook vrouwen met 'rondingen' daar al heel gauw aan zitten. Heb zelf wel meegemaakt dat iemand zei dat er niemand van 80+ kilo op haar paard mocht zitten en dan wel mij vroeg terwijl ik wel zwaarder ben.Denk dat het beeld wat iemand van een bepaald gewicht heeft vaak niet klopt.
chamion schreef:Ik ben hier iemand met op het moment flink overgewicht (zelfs dodelijk overgewicht) Voor mij geen probleem, maar voor mijn paarden wel. Daarom dat ik nu al 3 jaar niet meer op een paard heb gezeten, hoe graag ik dat wel wil. Maar het kan gewoon niet langer meer.
Ik hield mezelf al vroeger aan dat ik niet op de slanke en of kleine paardjes reed en heb ook regelmatig paarden geweigerd op mijn oude manege (+80 en nog op een e-pony worden gezet) wilde ze niet ruilen en mocht ik die dag niet rijden.... Op het laatst reed ik alleen nog maar een Shire, maar toen ik merkte dat die er ook moeite mee kreeg (terwijl hij steeds sterker werd, want daarom reed ik hem bij) is er bij mij een knop omgegaan.
Nu stap ik pas weer op als ik mijn ideale gewicht (75-80) heb bereikt. En niet tussen tijds weer op de Shire, nee totdat alles eraf is. Dit is in totaal ruim 50 kg wat eraf moet. En waarvan ik nu op -15 zit. Het is zwaar, heel zwaar en ik mis soms ook af en toe totaal mijn doelen. Maar elke keer wanneer ik denk laat maar zitten dat diëten en bewegen hou ik mezelf voor dat ik dan nooit meer op een paard kan stappen en ik kan stoppen met werken in de paarden (als instructeur moet je toch op elk paard kunnen stappen) en dan wordt ik echt depri en dat motiveert mij juist enorm.
Ik adviseer mensen echt goed naar zichzelf te kijken en naar het gedrag van zijn of haar paard. Indien de ruiter handig is kan het paard het langer volhouden, maar niemand kan in de rug kijken zonder een DA en foto's dus je kan er eigenlijk niks van zeggen. Maar mijn werk op de manege weet ik zeker een ruiter wat mee beweegt met het paard kan op korte termijn minder kwaad dan een beginnende ruiter.
De rest is voorlopig koffiedik kijken (tenzij er een onderzoek is geweest waarbij meer dan 500 geslachte paarden hun rug & achtergronden zijn onderzocht en waarbij dit dus blijkt of incorrect lijkt)
Cas123 schreef:De OP vind ik totaal niet aardig! Sommige mensen kunnen er niets aan doen! Sommige zitten onder de medicijnen waardoor ze overgewicht hebben. Ik vind dat je veel oordeelt terwel je hun verhaal niet kent! Ik mag niet sporten wegens mijn gezondheid. Paardrijden en lopen mag ik wel maar daar is ook alles mee gezegt. Ik rijd met mijn 66 kilo (kom van de 70 af) op mijn pony van 1.43. Ik laat hem jaarlijks nakijken en ik hinder hem niet. Ik ben nu bezig met mijn gewicht maar sommige woorden uit de OP vind ik echt niet kunnen.
Sorry als ik kwaad over kom maar dit steekt mij gewoon. Jammer.....
Desiree schreef:Er is nog iets aan dik zijn. Het is het overgewicht. Overgewicht is dood gewicht, het gaat niet mee, werkt eerder tegen. Hoe méér overgewicht, hoe meer het gaat tegenbewegen bij bijvoorbeeld het lichtrijden. Dus wanneer de ruiter gaat zitten, gaat het overgewicht omhoog, gaat de ruiter staan, gaat het overgewicht omlaag. Dit is heel belastend voor de rug van het paard, en o wee als het opzij springt. Dan houdt het overgewicht de ruiter op z´n plaats terwijl het paard onder hem of haar vandaan springt. Met overgewicht kun je niet goed op tijd mee komen met de beweging in zo´n geval en dan lig je snel op de grond.
geerke schreef:mijn d pony is 1.45m....en net drie.Ik weeg 63 kilo plus zadel is 70 kilo.Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er op te stappen.Ook niet vanwege zijn leeftijd natuurlijk.
Als ik 55 kilo weeg mag ik er op.Eerder niet.(ik ben trouwens nog geen 1.60m)
mrie schreef:Wacht even.... Dus "overgewicht" wat dat ook moge zijn, verhoud zich een soort van omgekeerd aan de wetten van de zwaartekracht. Wauw. Er is niets doods aan overgewicht het beweegt hetzelfde als je borsten, of zijn die ook dood? Ik geef toe dat er voor rugspek en vetschortjes geen beha te koop is, maar dat kun je op andere manieren op zijn plaats houden. Appel figuren zullen andere reageren dan peer figuren en ook dikke mensen kunnen lenig zijn.
Bovenstaande is quote is voor mij volkomen l*lkoek. Sorry maar hoe verzin je het...
Wat is het toch dat er hier een discussie gevoerd wordt over percentages en gewicht? Ik ben van mening dat een richtlijn best handig is maar dat we allemaal ZELF na moeten denken. Zelf in moeten schatten wat kan en wat niet kan. En als anderen daar een mening over hebben, nou gefeliciteerd er mee.
Ik ben een van de ruiters die door medicatie aan komt. Tja als je door de pillen geen verzadiging voelt en dan dertig jaar lang elke maaltijd maar één hapje te veel binnen krijgt wordt dik. Niks aan te doen.
Maar net als anderen heb ik voor mij en mijn paard een soort grens in gesteld, als ik boven de 90 kilo kom dan mag ik niet meer rijden. Een zeer goede motivatie om op te letten.
xyzutu2 schreef:Normale vetlaagjes bewegen met de mens mee, maar als je overgewicht hebt beweegt het vet zich inderdaad los van het lichaam en daardoor vertraagd. Iedereen met grote borsten weet dit; het pijnlijke is niet dat tijdens het lichtrijden er veel borst omhoog of omlaag gaat, maar juist de klap die de huid krijgt als de borst nog omhoog zwiept terwijl jij (en je huid) alweer omlaag gaat (of andersom). Beetje plastisch uitgelegd, maar hoe meer los vel en vet je hebt, hoe groter het deel van jouw lichaam dat vertraagd (eigenlijk verkeerdom) op jouw bewegingen reageert. Als je tijdens het lichtrijden gaat zitten, dan landt je loshangende vet pas later, waardoor je paard twee klappen krijgt te verduren in plaats van een.
Dat is dus geen aanval richting mensen die te dik zijn, maar helaas een van de nadelen van veel te zwaar zijn en bewegen.
Desiree schreef:geerke schreef:mijn d pony is 1.45m....en net drie.Ik weeg 63 kilo plus zadel is 70 kilo.Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er op te stappen.Ook niet vanwege zijn leeftijd natuurlijk.
Als ik 55 kilo weeg mag ik er op.Eerder niet.(ik ben trouwens nog geen 1.60m)
Er is nogal een verschil tussen een d pony van 1.45m die arabisch is, of juist een tinker, of van alles er tussen in.
Er zijn grote mannen die op een PRE rijden of een quarter horse. En die kunnen niet rijden op een Arabier want dan zijn ze weer te zwaar.
Pre´s en quarters hebben body, die hebben massa om bij te zetten. Je moet niet puur en alleen naar de hoogte van het paard kijken.