Het grote probleem van Anlehnung volgens de FN Richtlinien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Het grote probleem van Anlehnung volgens de FN Richtlinien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:38

Heuschmann is vast een goede dierenarts maar zijn houding te paard is nogal.......bijzonder.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:41

Dus het paard moet te allen tijde de leuning aan de ruiterhand opzoeken? Wat als de ruiterhand toe staat het paard vrij te laten komen van de gestrekte teugel? Kukelt het paard dan voorover? Of kan het in zelfhouding in balans blijven? Vloeit de energie weg? Waarom zou een paard niet kunnen dragen zonder constante aanleuning?

Andere ruiter, een voorbeeld welke Simpelman ook wel graag aanhaalt, Manolo Mendez:
Afbeelding

Er wordt geen constante aanleuning onderhouden door het paard. Er is wel contact.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:45

Ansie, volgens mij waren we zojuist tot de conclusie gekomen dat aanleuning (=contact) niet betekend dat je spanning of druk hebt maar dat het het communicatie lijntje is met je paard die net zo lang kan zijn als je wenst.

Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig naar een FEI citaat waarin staat dat je paard op continue spanning gereden dient te worden.

Zou het misverstand komen door het woord zelf?
Dat aanLEUNING de indrukt wekt dat er kracht op staat?

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:00

Aanleuning is een samenspel tussen mens en paard.

Maar ben denk meer van het rijden is 'slechts: communicatie en balans.

Net een stukje gelezen van K.f. Hempfling dit spreekt mij wel aan.

Verzameling aan de losse teugel.

De losse teugel voegt iets belangrijks toe aan het huidige dressuurregelemant: het is een symbool van vrijwilligheid waarmee het paard de bewegingen uitvoert, een bewijs dat het getoonde stoelt op en harmonie en op de perfecte balans.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:02

Ansie schreef:
Dus het paard moet te allen tijde de leuning aan de ruiterhand opzoeken? Wat als de ruiterhand toe staat het paard vrij te laten komen van de gestrekte teugel? Kukelt het paard dan voorover? Of kan het in zelfhouding in balans blijven? Vloeit de energie weg? Waarom zou een paard niet kunnen dragen zonder constante aanleuning?

Andere ruiter, een voorbeeld welke Simpelman ook wel graag aanhaalt, Manolo Mendez:
[ Afbeelding ]

Er wordt geen constante aanleuning onderhouden door het paard. Er is wel contact.

=piaffe.
Bekijk hem ook even in de andere gangen.

Sommige mensen willen zooo goed en lief zijn dat ze zonder aanleuning willen rijden, in hun ogen is dit druk, onderdrukking, wreedheid.
Ga zonder aanleuning rijden...., je gooit dan het kind met het waswater weg.

De "verzameling" van vele losse teugel rijders is het hol maken van de rug, het onderkantelen van het bekken en het gewicht van voren naar achteren verplaatsen, de impuls is dan verloren.
Van voren naar achteren gereden.
Ze doen dit ook vrijwel altijd op PRE's deze lenen zich daar gemakkelijker toe.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 02-09-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:08

Ik grijp in gedachten terug naar de discussie die ik eerder gevoerd heb op dit punt. Waarin ik keer op keer de uitleg kreeg over het begrip aanleuning waarin gesteld werd dat zonder die gestrekte teugel (die in principe ontstaat door 1. contact vanuit de ruiter 2. de leuning die het paard daarop neemt, niet hard dus want het paard bepaalt dit in de correcte omstandigheden en zonder terugwerkende ruiterhand) de energieboog ('opgebolde lineaal') onderbroken wordt en er dus geen sprake meer kan zijn van bijv. verzameling met impuls. De energie vloeit weg.
Dat kan ik niet rijmen met bovenstaand plaatje. De piaffe bevat geen swung? Die onderhouden moet worden met de constante aanleuning?
Of hebben we het begrip constante aanleuning nu ineens beperkt tot 'contact'. Zo staat het in ieder geval niet in het Skala.
Maar vind ik op zich prima.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:23

Je hebt me overruled @Ansie.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:26

Simpelman schreef:
Sommige mensen willen zooo goed en lief zijn dat ze zonder aanleuning willen rijden, in hun ogen is dit druk, onderdrukking, wreedheid.
Ga zonder aanleuning rijden...., je gooit dan het kind met het waswater weg.

De "verzameling" van vele losse teugel rijders is het hol maken van de rug, het onderkantelen van het bekken en het gewicht van voren naar achteren verplaatsen, de impuls is dan verloren.
Ze doen dit ook vrijwel altijd op PRE's deze lenen zich daar gemakkelijker toe.

Maar hiermee pleit je voor de gestrekte teugel. Terwijl een pagina hiervoor de conclusie (bijna?) getrokken was dat aanleuning gelijk staat aan contact en een boog in de teugel dus niets uit maakt (mits het boogje niet ontstaat doordat het paard zich opkrult en zich daarmee onttrekt aan de ruiterhand uiteraard).

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:53

Het blijkt maar weer hoe subjectief en open voor interpretatie contact is. Zelfs als je het fei rulebook er bijpakt en zoekt naar contact is bijna bij elke hit een andere omschrijving te vinden, en dat fingerspitzengefühlis moeilijk in termen samen te vatten. Daarbij voelt ieder paard natuurlijk anders en is mijn ervaring dat paarden ook een eigen "voorkeur" hebben.

Er lijkt een trade off te zijn tussen het paard op mentaal vlak (hoe leert het paard, hoe komen stimuli over etc) vs het fysieke stuk. Ik denk dat het voor een ieder is te bepalen aan welke kant de balans ligt ?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:57

XavierB schreef:
Sizzle schreef:
Wie zegt er dan dat je spanning moet houden?
Sommige mensen rijden erg op de hand, daar zit geen 'methode' achter anders dan dat het paard te loperig is.
Als een paard goed durchlässig verzameld is laat ook een wedstrijdruiter de hand vieren hoor.
Hoe groot het boogje is is irrelevant, de teugel weegt evenveel.

Schitterend Sizzle, eindelijk de grote slotconclusie Sizzle: Je hoeft niet met gespannen teugels te rijden. Ik durf zelfs meer zeggen: stap af van met steeds aangespannen teugels te rijden.

Nu wet tot deze conlcusie zijn gekomen, moeten we wel vaststellen dat deze grondig afwijkt van het concept van Ahnlenung volgens de FN Richtlinien (waarmee ik niet zeg dat alle concepten in de FN Richtlinien verkeerd zijn!!!), van hoe velen vandaag wel degelijk rijden en van wat de regelgeving in hedendaagse sportdressuur voorschrijft.

Dit is jouw conclusie XavierB.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:08

Dit paard is van achteren naar voren gereden naar het uiterste van de verzameling, meer kan niet, de hand heeft geen verdere functie meer, hoe hoger de oprichting hoe lichter het paard.
Afbeelding

Dit paard wil daar nog niet aankomen, vrijwel zeker omdat het daar nog niet aan toe is.
Het heeft een iets minder gemakkelijke bouw daarvoor.
Het ontwijkt het contact.
Afbeelding

Voor wie paarden kan "zien", zie de mentale staat van beide paarden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:37

jannico schreef:
Het blijkt maar weer hoe subjectief en open voor interpretatie contact is. Zelfs als je het fei rulebook er bijpakt en zoekt naar contact is bijna bij elke hit een andere omschrijving te vinden, en dat fingerspitzengefühlis moeilijk in termen samen te vatten. Daarbij voelt ieder paard natuurlijk anders en is mijn ervaring dat paarden ook een eigen "voorkeur" hebben.

Er lijkt een trade off te zijn tussen het paard op mentaal vlak (hoe leert het paard, hoe komen stimuli over etc) vs het fysieke stuk. Ik denk dat het voor een ieder is te bepalen aan welke kant de balans ligt ?

Spijker op de kop;het is een discussie over de interpretatie van de beschrijving van een GEVOEL.Dat interpreteert eenieder adh van zijn eigen referentiekader.De spanning of gestrekte teugel zoals beschreven bij FN interpreteer ik als de contactteugel die in gestrekte toestand minder druk kan genereren dan een doorhangende teugel.

De KD werkt met dit principe omdat er niet alléén met conditioneringstraining gewerkt word maar bepaalde biomechanische principes(reflexen,hulpgeving op specifieke momenten,opvangen en ondersteunen(ook wel begrenzen genoemd) gebruikt worden.
Dit is een volcontinue proces waarbij zélfs in het moment van sweetspot,danwel protest de hand altijd meer of minder meebeweegt met het paard.Daarbij is de hand slechts ondersteunend aan zit en been. Ook is dit slechts mogelijk met een mentaal ontspannen paard .Zo lees ik dit ook terug bij FN/FEI. (zie het zelden terug bij FN/FEI topruiters maar dat zal wel te maken hebben met mijn onwetendheid en jalouzie :Y)

Ik zie niet het voordeel van een doorhangende teugel?Enlighten me? Een warrige zeer gesimplificeerde uitleg van prikkeloverdracht op biochemisch niveau heeft mij niet kunnen helpen.

Mi gaat het teugelverhaal over meer of minder werken met conditioneringstraining of dat nu R+ of R- is (idd moeilijker met warmbloeden)Waar is een paard perfect geconditioneerd en wanneer word dat learned helplessness?Kan je met puur conditioneren hetzelfde effect bereiken als met een combinatie? Allemaal interessante vragen maar wellicht off-topic

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:56

Ja, maar Simpleman ik denk dat het inmiddels duidelijk is dat a) contact en b) continu strekken van de teugels twee verschillende dingen kunnen zijn.

Indien het contact kan behouden blijven zonder een aangespannen teugel, dan volgt daaruit dat je het paard niet loslaat met lichtgebogen teugels.

Er wordt wel steeds beweerd dat die aangehouden spanning op de teugels blijkbaar noodzakelijk is voor de Schwung en de uiteindelijke verzameling. Maar nergens wordt uitgelegd 'hoe' dat nu precies werkt (wederom blijft de 'waarom' vraag onbeantwoord). Er wordt wel gesteld dat het een 'handjes vasthouden' impliceert: wel leg dat dan eens uit hoe een paard precies zo een handjes houden, dat zij op geen enkele natuurlijke manier kennen, werkt. Het gaat hier steeds om een vaag of onduidelijk verklaringsmechanisme, waarin veel veronderstellingen worden gemaakt die niet worden aangetoond.

Dat blijkt wederom uit het volgende citaat:

Simpleman schreef:

Dit is wederom een stelling in het ijle, maar die hoor je continu. Waarom zou een niet steeds aangespannen teugel de rug hol maken. Gerd Heuschmann probeert alvast met het concept van de inwerking van de een steeds gespannen teugel tot een zogenaamde 'gedragen rug' te verklaren.

Trouwens als er oprechte verzameling is (dat wil zeggen een effectieve gewichtsverplaatsing naar achteren) dan kan de rug onmogelijk hol blijven. Ten eerste omdat dan verzameling überhaupt niet mogelijk is (de benen kunnen onmogelijk ver genoeg ondertreden), de illusie van verzameling door zogenaamd 'Schenkelgehen' is wel mogelijk. Ten tweede omdat de gluteus spieren die absoluut noodzakelijk zijn voor verzameling, tevens de rug bollen (zij trekken de rug op een gelijkaardige manier aan ter hoogte van de heup zoals de bovennekspieren samen met het nuchaal ligament dat doen ter hoogte van dorsale spinae van de eerste lumbale wervels).

Hoewel een piaffe of een passage kan 'gesimuleerd' worden, is bijvoorbeeld een levade (en geen pesade!) onmogelijk te faken. Hierbij gaat het volle gewicht op de achterhand die dit met gebogen en onder geplaatste achterbenen draagt. De enige kritiek die je kan geven op iemand die een levade uitvoert is dat zijn paard niet klaar is om een dergelijke vorm van verzameling aan te houden, maar je kan hem nooit verwijten dat er geen verzameling is. In alle dressuurmethodes die nog een levade impliceren wordt zonder continue strekking op de teugels gereden.

Nogmaals merk ik hier op dat voor de blijvende aanspanning en de bijhorende druk vanuit de teugels nog steeds geen concrete inwerking is aangetoond, anders dan de mechanische inwerking die Gerd Heushmann aanhaalt.

Dus terug concreet

Wat mij nu wel opvalt is dat Simpleman nu plots wel naar de rug begint te verwijzen.

1. Via conditionering kan het paard op een bitsignaal een buiging aanleren, dat behelst een communicatief gebruik van het bit. Eenmaal het paard een buiging correct blijft aanhouden (en natuurlijk doet hij dat niet in de beginfase, dus dan zullen wij heel wat signalen moeten geven), dient er geen signaal meer te worden gegeven. Wat zou dat signaal immers betekenen?

2. Wanneer wij zouden aannemen dat ook bij gestrekte teugels enkel een communicatie wordt beoogd en geen mechanische inwerking, dan betekent dit dat je aanneemt dat het paard continu eraan moet worden herinnerd om zijn buiging te blijven houden. Is er dan niet iets mis met de communicatie? Zeker aangezien we door een conditionerend leerproces dezelfde buiging zonder aangehouden druk door gespannen teugels kunnen bewerkstellen.

3. Wanneer de aangehouden druk in de mond als gevolg van aangespannen teugels niet nodig blijkt als communicatiesignaal, waarom dan de aangespannen druk? Wat doet die dan extra? Kom alsjeblief niet met een lyrische analogie, maar leg eens concreet uit wat dat voor een paard doet.

4. Wanneer gesteld wordt dat de continue aanhouding van druk in de mond door gestrekte teugels een werking heeft op de rug. Hoe werkt die druk dan precies in op de rug en, belangrijker, hoe kan de buiging bewerkstelligd door een communicatief signaal waarna de teugel opnieuw licht doorbuigt daarin niet voorzien?

De onmogelijkheid om de precieze 'communicatieve' werking van een aangehouden druk te verklaren en zeker wanneer die in verband wordt gesteld met een houding van de rug, lijkt er mij op te wijzen dat Gerd Heuschmann wel degelijk gelijk heeft en dat zij die met blijvend aangespannen teugels rijden, bewust of onbewust (en zelfs de meest ervaren mensen doen nog steeds zaken onbewust), een mechanische werking bestendigen die resulteert in een aangehouden spanning van de rugspieren (ook al is de rug gebold). Dat Schwung, die vanuit de achterhand vertrekt, anders door een rug met steeds aangespannen rugspieren dan met een rug zonder steeds aangespannen spieren zal bewegen, dat lijkt mij evident. Hoewel ruiters die (ook al begrijpen ze het proces niet helemaal) met zo een steeds aangespannen rug rijden, alle andere vormen van 'Schwung' afwijzen of zelfs bestempelen als holle ruggen, is een jammerlijke vaststelling, maar het geeft hun zeker niet gelijk, integendeel (zoals ik in mijn initieel betoog stelde, is er geen enkele reden om aan te nemen dat de rugspieren dienen aangespannen te worden in plaats van natuurlijk te functioneren, het aanspannen van de rugspier gaat inherent in tegen zijn eigenlijke natuurlijke werking).

Ik zal daarom de vragen nog eens herhalen:

1. Werkt de druk die wordt gecreëerd door de blijvend aangespannen teugels communicatief? Zo ja, leg die werking dan eens concreet uit en verklaar waarom die communicatie niet kan verlopen met één enkel signaal?

2. Zo niet, werkt die druk dan mechanisch in (ofwel onder de assumptie dat zij een puur mechanisch proces doorheen het musco-skelletaal stelsel van het paard bestendigd of omdat het paard op deze mechanische druk reageert op een instinctief reflexmatige wijze)

3. Indien de aangehouden druk door gespannen teugels niet communicatief werkt, noch mechanisch werkt. Waarom deze druk dan?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:09

Wanneer ik een boogje in mijn teugel laat komen, laat mijn paard de hals vallen en neemt daar beneden zelf weer contact. Ik begrijp de losse/gebogen teugel in de normale basis dressuur daarom totaal niet. Eerst leer je het paard je hand te volgen en dan moet hij er vanaf blijven? Heel onduidelijk vind ik dat.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:32

Dat is ook een valkuil vannde continue stretch in mijn optiek. In het Duitse rijden heb je ook uberstreichen. Waarbij je de handen naar voren steekt en het paard de eigen houding dient te behouden

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:34

Citaat:
In alle dressuurmethodes die nog een levade impliceren wordt zonder continue strekking op de teugels gereden.

Welke dan? Vlgs mij praktiseert alleen de SRS levade,en niet met slack op de teugel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:41

Starbreeze, je gaat nog iets teveel uit van de "leer" van FN/Skala

De hoofd/halshouding is een gevolg van iets wat we vragen aan het paard
Paarden in hun natuurlijke gangen laten een gebogen hals zien in "verzameling" , een gestrekte hals ( in meer of mindere mate) in "gewone" gangen.

Als ik aan de longeerlijn werk met mijn paarden (zonder begrenzing van slof, chambon etc) is dit heel goed te volgen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:43

piepenfiets schreef:
Citaat:
In alle dressuurmethodes die nog een levade impliceren wordt zonder continue strekking op de teugels gereden.

Welke dan? Vlgs mij praktiseert alleen de SRS levade,en niet met slack op de teugel.

Spaanse rijschool, portugese en spaanse klassieke dressuur

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:12

cherie78 schreef:
piepenfiets schreef:

Spaanse rijschool, portugese en spaanse klassieke dressuur[/quote]

en ook de cadre noir die werkt volgens de Franse methode.

Daarnaast ook de Hofreitschule van Bückeburg niet te vergeten (ik hoop dat ik het juist spel)

Daarnaast voerde ook Nuno Oliveira deze beweging nog uit en ook hedendaagse reconstructionisten van de traditionele dressuur.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:36

jannico schreef:
Dat is ook een valkuil vannde continue stretch in mijn optiek. In het Duitse rijden heb je ook uberstreichen. Waarbij je de handen naar voren steekt en het paard de eigen houding dient te behouden

Nou ik vind dat een welkome bijkomstigheid eigenlijk. In het überstreichen dient een paard de neus er ook wat uit te 'drukken', dat is wat dan ook gebeurt als je je handen wat naar voren steekt. Wanneer het paard over de teugel zou gaan wordt duidelijk dat het paard in de krul getrokken is, maar het hoofd precies op de loodlijn houden is ook niet goed. Hiermee kun je testen of je paard op de teugel leunt. Dat is bij ons in ieder geval niet zo. Mijn paard loopt echt op eigen benen maar heeft inmiddels wel geleerd de hand op te zoeken met een zacht contact.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:52

XavierB schreef:
cherie78 schreef:

Spaanse rijschool, portugese en spaanse klassieke dressuur

en ook de cadre noir die werkt volgens de Franse methode.

Daarnaast ook de Hofreitschule van Bückeburg niet te vergeten (ik hoop dat ik het juist spel)

Daarnaast voerde ook Nuno Oliveira deze beweging nog uit en ook hedendaagse reconstructionisten van de traditionele dressuur.

Jerez doet pesade evenals de portugezen.Toegegeven een enkele poging wel gezien van Jerez maar de paarden zijn dan zeer wijd achter(en zij zijn bepaald niet zachtzinnig als het gaat om handgebruik,teugel hangt niet door bij deze levades).Cadre noir heeft nooit levade gepraktiseert. "hedendaagse reconstructionisten" en Bückeburg zie ik niet als school,my mistake

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:00

Interessant topic!! Ik moet "even" de vijf pagina's doorlezen.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:11

de airs boven de grond door alle vermelde erkende rijscholen (de levade vormt de basis voor alle airs boven de grond)

De Spaanse en Portugese rijschool voeren beide levade uit en op 2:55 (maar slechts heel kort) zie je de cadre noir het doen. Ik wil trouwens met dit filmpje niet aantonen dat al deze bewegingen even keurig zijn uitgevoerd. Persoonlijk vind ik dat het niveau van de rijscholen toch wat is getaand (natuurlijk het is makkelijk kritiek uit te voeren op deze uitermate moeilijke oefeningen).

maar bon, we zijn van het hoofdonderwerp aan het afwijken

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:20

Op 2.55 is een duidelijke pesade én niet onder de man? Waarom is dat van het onderwerp af,jij beweert ten stelligste dat er geen school is die de levade met een aanliggende teugel praktiseert en ik het tegenovergestelde.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:27

correctie, ik was te snel: de cadre noir voert inderdaad een pesade uit

Niettemin met betrekking tot de levade: het doel zoals voorstaan in de traditionele dressuur is de levade uitvoeren enkel op de stangen. Uiteraard zal daarvoor eerst met de dubbelteugels worden gewerkt, waarbij, zolang het paard niet volledig geschoold is, een merkbare teugeldruk kan worden vastgesteld bij het aannemen van de levade.

Niettemin streeft men er bij deze scholen in de levade ernaar om die teugeldruk te minimaliseren (of door direct terug te gaan op de la Guerinière (wat nog steeds, zeker voor de hoge school, het richtdoel van de Spaanse Rijschool alsook voor de dma classica van de Andalusische academie, als ik mij niet vergis), of in het concept van 'descente des mains et jambes' (cadre noir, Nuno Oliveira en diens invloed op de Lussitano academie'), of in het concept van de Andrade (Lussitano academie).

Spaanse rijschool:

http://www.themanestreet.com/authors/rarebreeds/lanareinhardt/Levade.JPG

hoewel hier de teugels van de trens kort zijn, valt op dat zij niet zijn opgespannen.

Philippe Karl (gewezen cadre noir ruiter):

Afbeelding

dit is het ideaal zoals traditioneel wordt vooropgesteld, weliswaar hier met een dubbele teugelvoering

Bent Branderup (love him or hate him)

Afbeelding

Voor of tegenstander, maar deze levade is correct en zonder spanning in de teugels

het richtdoel voor vele van deze rijscholen : de la Guerinière

Afbeelding

Trouwens het hoofdpunt ter zake (want hier wordt een ietwat scheef betoog gevoerd) is niet zozeer dat tijdens een levade geen druk wordt uitgeoefend (hoewel bovenstaande voorbeelden aantonen dat dit zelfs met zeer minimale drukhulpen mogelijk is), maar dat de scholen die levades uitvoeren geen continue teugelaanspanning voorstaan. (en daar de levade of welke andere correct uitgevoerde schoolsprong een uiting zijn van verzameling, kan niet gesteld worden dat zij niet over de rug lopen).

Hoewel de Spaanse Rijschool ter zake vaak een onduidelijk voorbeeld is (omdat zij de teugels afgemeten kort houden), kan je op foto's duidelijk zien dat er weliswaar geen aanspanning van de teugel is, maar dat die zeer licht doorbuigt:

Afbeelding

daarnaast is het belangrijk te benadrukken dat bij woorden van Podhajsky de Spaanse Rijschool zelfs niet meer ten volle de rijontwikkeling uit vroegere tijden weergeeft (daarom dat het eenhandig met uitstuitend stangen geen deel meer uitmaakt van het repertoire) (jammer genoeg zit ik op mijn werk examens te verbeteren, dus ik kan dit momenteel even niet letterlijk citeren, maar indien dat nodig is, wil ik dat gerust wel eens doen).

Daarenboven nam ik maar de levade als één van de voorbeelden van de sprongen, iedere sprong veronderstelt immers ene levade (hoewel de mate van buiging in de achterbenen verschilt tussen scholen), omdat enkel vanuit een levade (en niet vanuit een pesade) kan gesprongen worden (als de achterbenen niet voldoende buigen kunnen die geen sprongkracht ontwikkelen). Dus ik zal het anders verwoorden: alle dressuurvormen die hogeschoolsprongen beoefenen.