Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:27

Citaat:
Ik vind je (bij beide) voor het plaatje, en misschien voor de balans te lang. Niet overdreven te lang, gewoon iets te lang. Qua gewicht valt er geen discussie te houden, 65 kg is niet zwaar. Maar als jij zegt dat je ze echt niet belast met de lengte, wie ben ik dan om er tegenin te gaan zonder jou en de paarden te kennen

Balans is wel een puntje bij IJslanderruiters. Die is bij de ruiter op de getoonde foto's overigens wel in orde.

Maar je ziet best veel ruiters op Ijslanders niet correct in balans zitten en daarmee hun paard storen in diens balans. Te veel bewegen met het bovenlichaam, scheef hangen, naar achteren hangen. Je leunt dan als het ware op je paard voor je balans, in plaats van dat je je eigen balans hebt. Die dient vergelijkbaar te zijn als wanneer je op de grond staat, je moet dus altijd denkbeeldig op je voeten kunnen landen. Juist bij Ijslanders is dit vanwege hun relatief kleine formaat belangrijk.

Helaas zijn er nogal wat Ijslanderruiters die dit niet voor elkaar hebben, misschien wel omdat ze toch voornamelijk in tölt rijden en dan de bewegingen gemakkelijk kunnen volgen vanwege het ontbreken van een zweefmoment. Gaan ze draven of galopperen, dan komen deze ruiters acuut in de problemen. Kwalijk,want zeer belastend voor hun paard. Gelukkig zien je ook genoeg ruiters die netjes zitten en ondanks hun lengte hun zwaartepunt in overeenstemming hebben met dat van het paard.

Overigens staat dit volledig los van 'het plaatje', dat is gewoon een kwestie van smaak en wat je gewend bent en het is jammer dat veel mensen deze twee zaken door elkaar blijven halen in deze discussie.

Nog even iets over de bouw van de Ijslander, een probleem met veel modern gefokte IJslanders is de hypermobiliteit van het skelet. Ze zijn vaak heel los in de gewrichten en banden. Dat houdt verband met de hoog-ruime bewegingen waarop sport- en fokpaarden geselecteerd worden. Zulke paarden hebben een zorgvuldige training nodig om voldoende spiermassa te ontwikkelen om de gewrichten te ondersteunen. Een echt goede trainer neemt daar de tijd voor.

Helaas zie je m.n. op keuringen dat paarden op jonge leeftijd al in hoog tempo en met veel impuls hun gangen en bewegingspotentieel moeten tonen. Gelukkig gaat dat bij keuringen alleen rechtdoor.
Maar ook in de sport ligt het gevaar op de loer dat jonge, talentvolle paarden te zwaar belast worden. In snel tempo tölt een bocht nemen op een ovaalbaan betekent een enorme belasting van de gewrichten en banden. Daar moet een paard echt zorgvuldig naartoe getraind worden. Wat dat betreft valt er nog een hoop winst te behalen, maar daarin staat de IJslandersport niet alleen, kijk maar naar de PAVO rubrieken bij de KWPNérs.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:01

Wel tot 5-6 jaar wachten met inrijden (al wordt die leeftijd ook steeds lager) omdat men zo begaan is met de lichamelijke ontwikkeling van de IJslanders, maar er vervolgens wel met 80+ kg op gaan zitten omdat ze zo sterk zijn, voor mij voelt het nogal tegenstrijdig.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat te doen met eigen paarden, maar als ik 70+ kg had gewogen, had ik zeker niet gekozen voor een IJslander. Daar zou ik mezelf niet comfortabel bij gevoeld hebben.

Mijn grote maat (!) IJslander laat ook merken moeite te hebben met meer gewicht en dus maak ik tegenwoordig de bewuste keuze om zo iemand niet op hem te zetten, ook niet voor een klein rondje.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:34

Sonja89 schreef:
Wel tot 5-6 jaar wachten met inrijden (al wordt die leeftijd ook steeds lager) omdat men zo begaan is met de lichamelijke ontwikkeling van de IJslanders, maar er vervolgens wel met 80+ kg op gaan zitten omdat ze zo sterk zijn, voor mij voelt het nogal tegenstrijdig.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat te doen met eigen paarden, maar als ik 70+ kg had gewogen, had ik zeker niet gekozen voor een IJslander. Daar zou ik mezelf niet comfortabel bij gevoeld hebben.

Mijn grote maat (!) IJslander laat ook merken moeite te hebben met meer gewicht en dus maak ik tegenwoordig de bewuste keuze om zo iemand niet op hem te zetten, ook niet voor een klein rondje.

Hoe wil je dan verklaren dat er veel Ijslanders tot hoge leeftijd nog in de sport lopen?
Neem een Gimsteinn (geb 1994), die heeft tot vorig jaar nog in de sport A gelopen en zijn ruiter is een man van ik schat toch wel een kilo of 75. Daarnaast werd hij ook ingezet voor de fokkerij.
Paard is voor zover ik weet nog super gezond.

Chasey

Re: Op ijslanders rijden niet te groot op andere pony's wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:36

Ik heb totaal geen verstand van IJslanders. Maar ikzelf denk dat je gewoon naar het paard zelf moet kijken, hoe hij reageert met een bepaald persoon op zijn rug. Maar dat vind ik voor alle paarden eigenlijk.
Maar soms vind ik het voor het plaatje niet mooi meer. Maar dat wil niet zeggen dat het paard er last van heeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:45

vilheide schreef:
Hoe wil je dan verklaren dat er veel Ijslanders tot hoge leeftijd nog in de sport lopen?
Neem een Gimsteinn (geb 1994), die heeft tot vorig jaar nog in de sport A gelopen en zijn ruiter is een man van ik schat toch wel een kilo of 75. Daarnaast werd hij ook ingezet voor de fokkerij.

Dat mijn opa als een ketter rookte en toch fluitend 90 werd, wil niet zeggen dat roken ongevaarlijk is...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:48

vilheide schreef:

En daar raak je denk ik aan de kern van de zaak; zijn IJslanders eerder versleten dan andere paarden en pony's omdat ze volwassenen dragen. Nee, zeker niet. Hebben IJslanders vaker been- dan wel rugproblemen? Mij niets van bekend, het enige wat regelmatig voorkomt is spat, en dat is, voor zover ik weet, een erfelijke aandoening.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:50

Ik heb geen verstand van ijslanders.Moest wel lachen om de opmerking van Billy@.
Ik heb namelijk ook een keer op een ijslander gereden en ben afgestapt omdat ik van mening was dat hij kreupel liep.Hij was gewoon aan het tolten :7

Het zullen wel sterke paardjes zijn.Hoewel ik de ene foto van dat schriele ding met die veel te lange meid erop ook niet vind kunnen.

Mijn D pony is 1.45,ik ben 1.59.Ik vind mezelf alleen te zwaar.Ik weeg 62 kilo en daar komt dus nog een zadel bij.Dan kom je toch in de richting van 70 kilo.Dat vind ik teveel.
Dus of op dieet en 7 kilo eraf,of er naast blijven lopen.Ben ik dan van mening :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:51

mysa schreef:
vilheide schreef:

En daar raak je denk ik aan de kern van de zaak; zijn IJslanders eerder versleten dan andere paarden en pony's omdat ze volwassenen dragen. Nee, zeker niet. Hebben IJslanders vaker been- dan wel rugproblemen? Mij niets van bekend, het enige wat regelmatig voorkomt is spat, en dat is, voor zover ik weet, een erfelijke aandoening.

Is spat geen overbalasting?Artrose?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 17:55

Ja, klopt, maar ook erfelijk dacht ik. Het is niet zo dat het heel veel voorkomt, is alleen de enige aandoening waar ik vroeger (zit al meer dan veertig jaar in de IJslanders) wel eens over hoorde.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:00

De redenering erachter vind ik ook zo-zo
... Zware belasting geen probleem tot het tegendeel bewezen is. Zou het niet andersom moeten zijn?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:04

Vind ik niet, pony's die consequent te zwaar belast worden, jaren lang, generaties lang; die moeten toch wel problemen laten zien? (en nog even voor de goede orde, ik ben geen fan van erg zware/grote mensen op ijslanders of andere pony's.)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:04

Sonja89 schreef:
vilheide schreef:

Dat mijn opa als een ketter rookte en toch fluitend 90 werd, wil niet zeggen dat roken ongevaarlijk is...

Ijzers eronder is zeker in jouw ogen ook gevaarlijk!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:07

Dat opa-voorbeeld komt voort uit een totaal andere logica. Dan zou ik bv moeten zeggen: ijslanders krijgen aandoening door te zware belasting (roken) maar de mijne hebben nog nooit iets gehad (mijn opa)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:48

Ik krijg anders genoeg ijslanders met rugproblemen aangeboden (om een zadel voor te zoeken) :+
Zoals ik al eerder schreef, veel niet getrainde vrije tijd ijslanders laten de rug werkeloos doorhangen en trekken zich in feite voort ipv te dragen.
Een getrainde ijs kan vast heel gezond oud worden, daar ben ik prima van overtuigd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:05

Tja, dat zal dan wel, ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring praten, nooit ijslanders met rugproblemen gehad of gekend, maar ze zullen er vast zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:15

Maar goed, punt blijft wel dat een meisje van 13 van 45 kg en 1.65m op een shet afgebrand wordt op bokt, en iemand van 30, 1.75m en 75 kg op een ijs kan wel...

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:17

mysa schreef:
Tja, dat zal dan wel, ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring praten, nooit ijslanders met rugproblemen gehad of gekend, maar ze zullen er vast zijn.

Ik dacht ook dat het er maar weinig waren, tot ik meer in aanraking kwam met particulieren... Daar ontbreekt vaak een stukje rijvaardigheid en kennis. (Ik heb het dan niet over elke particulier, maar de hoeveelheid IJslanders met toch wel rugproblemen in verhouding met wat ik bij professionals zie verbaasde me) Maar dan nog, dat zijn er niet meer dan dat we bij bijvoorbeeld KWPNers of Haflingers zien.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:09

LadyMadonna schreef:
Maar goed, punt blijft wel dat een meisje van 13 van 45 kg en 1.65m op een shet afgebrand wordt op bokt, en iemand van 30, 1.75m en 75 kg op een ijs kan wel...

Daar gooien we dan een beetje Wikipedia wijsheid op los:
"Het is voor de sterke shetlandpony mogelijk om op een verharde weg lasten te trekken die wel twee maal zo groot zijn als zijn eigen gewicht. Omdat hij gezien wordt als een van de sterkste pony's en paarden ter wereld, denken veel mensen dat een shetlander ook grote lasten kan dragen. In werkelijkheid kan een shetlander slechts maximaal twintig procent van zijn eigen gewicht dragen omdat de pony anders op den duur last krijgt van de gewrichten in zijn rug en hij vrijwel onbruikbaar wordt om op te rijden, hoe jong of oud hij ook is. Niet alleen het gewicht van de ruiter is van belang maar ook zijn lengte; als de ruiter te lang is, brengt deze de pony uit zijn balans."
Schrijver onbekend, geen bronvermelding, maar wel logica. Het ras is namelijk gefokt om te trekken, niet om te dragen.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:50

LadyMadonna schreef:

Met een beetje logica is dat punt te verklaren. Kijk eens hoe de shetlander geëvolueerd zijn in vergelijking met de Ijslander. Shetlanders werden vooral voor de kar en in de mijnen (ook voor de kar) gebruikt. Shetlanders zijn dus niet geëvolueerd om bereden te worden. Een Ijslander daarentegen wel. Vele vroegere jaren werd de Ijs ookal bereden, dus is het ras daartoe geëvolueerd. Vroeger reden voornamelijk vikings op Ijslanders. Alle paarden die geen viking konden dragen werden meestal geslacht. Hierdoor vind zich een onnatuurlijke selectie plaats. Na de vikings was de Ijslander het enige paard in Ijsland. Ook grotere mensen zouden erop moeten rijden. Ijslanders zijn geëvolueerd tot supersterke rijpaarden, in tegenstelling tot Shetlanders.

Nou zei iemand ook nog iets over dat ze op latere leeftijd ingereden worden. Dat kun je dus alweer verklaren met de geschiedenis. Op Ijsland was barweinig voedsel. En daarmee meestal ook nog zeer koud. Een ijslander kon dus niet al zn energie verbruiken aan opgroeien. Hij moest zichzelf ook verplaatsen naar eten en zich warm houden. Als er minder energie wordt gestoken in het opgroeien is het logisch dat het langer duurt. Een ijslander groeit langzamer op. Op driejarige leeftijd zien ze eruit als een tweejarige KWPN'r. Als er eventueel nog mensen in geeintresseerd zijn: ik heb een foto van Freki op 3 jarige leeftijd en 5 jarige leeftijd. Je ziet dan duidelijk het verschil!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:32

Dat laatrijp komt bij alle rassen voor, maar die exemplaren zie je niet op de keuring ;)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:54

Ok dan, nog een knuppel in het hoenderhok...
De meeste ijslanders in NL groeien op in begrazingsgebieden met veeeel ruimte. Daarna worden ze relatief laat ingereden. Vervolgens staan `(weer de meesten) de ijslanders 24/7 buiten, met ruimte. Dit itt vele andere paarden die toch de meeste tijd in een ruimte van 3x3 of (als ze geluk hebben) 4x4 staan. Als mijn paard elke dag een uur, anderhalf uur gereden wordt, staat hij dus 22,5 uur a 23 uur per dag buiten, met ruimte (veel). Kun je jezelf ook de vraag stellen...wat is slechter voor een paard? Dooddoener, ik weet het, maar zo kun je veel, heel veel discussies gaan voeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:56

Vind ik echt totaal off-topic.

Het gaat erom of je een vrij groot en/of lang persoon op een dergelijk paard kan laten rijden. Kunnen ze het fysiek aan en staat het mooi.
Ook in anderhalf uur kan een te groot/te zwaar persoon een rug kapot rijden.

Geweldig dat de overige randvoorwaarden dan helemaal perfect zijn. De rug kan ook dan kapot.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:58

Inderdaad offtopic. Dat een gemiddelde IJslander het misschien "beter" heeft dan een gemiddelde KWPN betekent niet dat je er maar op kan gaan zitten als je te zwaar bent voor het beest.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:00

Ik weet het antwoord, heb er met iemand.over gehad die in d e ijslanders zit. Rijden op ijslanders is uit nood geboren, ervwas daar niks anders tot hen beschikking. Verder is de spieropbouw en het skelet exact hetzelfde als de van andere ponys. Alleen het pijpbeen is korter en de hoeven van betere kwaliteit, de rug wat compacter wat ze wat sterker maakt.. al met al is het dus kul dat je daar wel op.zou kunnen rijden en een ander niet..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:02

nee....niet offtopic want omstandigheden kunnen ook in voor- of nadeel zijn voor wat betreft belasting. Herstelmogelijkheden na een training? (overigens, NOGMAALS, ik heb het over het plaatje, niet over effectief te zware mensen)