Houding en zit foto beoordeling topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_ls

Re: Houding en zit foto beoordeling topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:24

Hoezo überhaupt een pallet langs de zijkant. Zoiets kan je ook anders oplossen, zónder pallet! ;)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 04:28

Oh dit is een interessant topic. Ik heb zo snel niet een heel duidelijke rij foto, maar deze is even de beste. Waar ik het afgelopen jaar aan heb gewerkt is (een heel lijst):
- Mijn handen, weg pianohandjes, niet te streng zijn in m.n. mijn linker hand (maflinger wordt nog wel eens sterk over links)
- Tenen minder kapstok (loop bij fysio, SI gewricht bleek muurvast te zitten waardoor ik mijn bekken niet goed kan kantelen)
- Langzitten, hakken uitdrukken, op je kont zitten enz

Afbeelding

En zo kan ik nog wel even doorgaan, mar goed er zit heel langzaam verbetering in behalve dat ik nu door een valpartij een beetje getordeerd bekken heb dus dat ik nu ook echt scheef zit (zo scheef dat ik eigenlijk liever niet rijdt maar longeer of andere grondwerk dingen doe).

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:00

Ik kan op de foto niet goed beoordelen of je pianohandjes hebt, maar goed dat je er zelf al op let. Wel een positief punt is dat je je handen op de goede plaats houdt! Je kijkt wel nog wat naar beneden en je hebt een lichte stoelzit. Probeer eens de tip die ik op de vorige pagina heb geplaatst voor xKLEINTJE. En probeer eens iets verder naar voren in het zadel te gaan zitten dan normaal en je langzaam naar achteren te laten glijden zodat je op de goede plek in het zadel komt, je lijkt nu iets te ver naar achter in je zadel te zitten?

Algemene tip: ikzelf blijf altijd stilstaan na het opstijgen en ga eerst eens goed al mijn lichaamsdelen na of ik correct zit. Eerste stap begint bij het rechtdoen van het zadel, gaat altijd ietwat scheef bij het opstijgen. Daarna check ik mijn benen [de tip die ik op de vorige pagina heb geplaatst dus] en hoe mijn voeten in de stijgbeugels zitten [niet te ver, enz]. Daarna torso en schouders, de teugels op maat, hoofd omhoog [mijn hoofd, niet dat van paardlief :') ] en dan pas wegstappen. Kan je paard ook mooi oefenen met stilstaan bij/na het opstappen, niets zo irritant als een paard dat wegloopt als je erop klimt. [Zorg wel dat hij vierkant staat, als bijv. zijn linkervoorbeen naar achteren staat als je opstijgt, gaat 'ie natuurlijk sowieso een stap verzetten omdat hij anders omvalt :P ]

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:42

vanspeijk: bedankt voor de tips, het is altijd fijn als er iemand meekijkt, daarom ben ik ook altijd blij met foto materiaal omdat je dan jezelf pas ziet rijden/zitten. Net als dat ik longeren belangrijk vind omdat je dan pas goed ziet hoe je paard loopt.

Die stoelzit is inderdaad wel een puntje

Ik zal zodra ik weer ga rijden foto's buiten laten maken, die zullen waarschijnlijk wel duidelijker zijn.

Ik hou dit topic in de gaten.

WillemijnvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:53

Wat valt jullie op aan mijn houding? Mijn grootste aandachtspunten zijn dat mijn schouders wat meer naar achter mogen :j (maar dat is zowiezo al een aandachtspunt in het dagelijks leven :') ), dat ik mijn hakken wat meer uit mag drukken en dat ik op sommige momenten mijn handen niet helemaal rechtop houd (voornamelijk wanneer ik ga doorzitten (foto 3))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:57

Het valt mij op dat je rug heel hol is. Je zou wat meer als een zoutzak kunnen gaan zitten. Dan gaan misschien ook je schouders wat meer ontspannen ;)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:58

Je eigen aa gegeven punten, en je lijkt ook wat met een holle rug te zitten. Maar dat is soms moeilijk te beoordelen, dat lijkt bij mij ook vaak zo. Even nagaan of je je rug niet vastzet. Als dit voor jou ontspannen aanvoelt is het geen issue..

Edit; iemand was me voor :+ maar ik wil daarbij toevoegen dat (bij mij iig) 'als een zoutzak gaan zitten' de houding van mijn schouders weer geen goed doet (die zakken dan naar voren).

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:08

Merlijn17 je kan misschien iets wat minder hol proberen te zitten, je zit wel heel erg rechtop

Ik vind het best spannend om foto's van mezelf te plaatsen, ik ben nu veel aan het oefenen op mijn voeten die doen nog niet helemaal wat ik wil als ik eventjes niet op let :').
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's staan van nieuw naar oud, en van 3 verschillende disciplines.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:49

teiger150, leuk om je hier ook tegen te komen!
Naar voren kijken op foto 1 en 3. Ik weet dat je prachtpaarden hebt, maar ze zijn nog net zo mooi als je af gestapt bent hoor :P
Ik doe het zelf ook, weet hoe lastig het is om af te leren.
Groetjes, van mij en Kieltje

prouesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:11

teiger150, Wat er inderdaad gezegd werd; Naar voren kijken. Verder niks op aan te merken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste twee foto's zijn op een manegepaard, de derde op mijn verzorgpony

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:33

Jeetje77 ik denk dat als je een zadel hebt met een maatje groter (niet heel goed te beoordelen op deze foto, en als je netjes rechtuit kijkt dat je direct heel netjes zit!

Merlijn17
Inderdaad rug minder hol maken dat zou denk ik een hoop schelen!

Teugel 150
Ik kan op deze foto's helaas niks beoordelen.

Prouesse
Op je verzorgpaard niks op aan te merken, het manege paard wel maar eigenlijk niks op te zeggen omdat hè op je vrz wel netjes zit.

HIer mijn foto.
Deze les heel veel met houding bezig geweest!
Paard is 5x onder het zadel geweest en ik heb een ruim jaar niet gereden hiervoor.
Mijn zadel ligt helaas sinds deze keer wat achterover dus daar komt volgende week een nieuw zadel voor.

Afbeelding

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:12

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:21

@Myrthe2003
Je mag je handen een stukje dichterbij elkaar doen, je hakken mogen ook een stukje meer worden uitgedrukt, voor de rest heb ik niet veel commentaar :)
Afbeelding
Zelf heb ik een heel aantal verbeter punten, niet zo naar voren zitten, hakken uitdrukken (doe ik over het algemeen altijd), voeten naar binnen draaien.
Afbeelding
Op deze foto mogen mijn teugels korter, hakken uitgedrukt worden en naar binnen gedraaid en ik mag mijn handen meer dragen.
Mijn beugels mogen inderdaad langer maar het paard op de foto kan nog wel eens raar doen en met wat kortere beugels zit ik een stuk steviger.
Iemand anders nog wat? :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:24

Interessant topic dit!

Foto 1: Schouders meer ontspannen en wat naar achter houden.
Je kan proberen om tijdens het rijden soms achterom te kijken, dat maakt je houding rechter.
Foto 2: Is niet goed te zien.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:04

Myrthe2003 schreef:
ik kan niet heel veel zien maar rijd het neusje er wat meer uit. en handen boven de schoft verder goed :)

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=566DBCBA

Uhm heb je gelezen? 3 jarig paardje 5e keer onder het zadel :o?

Handen ben ik het mee eens! Was ik ook druk mee bezig deze les!

Laika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:39

Kimmie25501 schreef:
Interessant topic dit!

Je kan proberen om tijdens het rijden soms achterom te kijken, dat maakt je houding rechter.

Precies je rug recht houden is iets waar je aan zou kunnen werken, schouders naar achter zoals je een zelfverzekerde houding aanneemt

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:00

Ik ben benieuwd naar jullie tips. Ik moet sowieso werken aan m'n handen. Ze moeten rechtop en ik moet ze sluiten.

Afbeelding

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:25

Ik zou je handen niet sluiten hoor... dan kan je meteen al geen subtiele hulp meer geven. Ik rij altijd met vrij 'losse' handen [wel met contact] en dan kan je een steeds sterker signaal geven door een of meerdere vingers om de teugel te sluiten. Dan hoef je niet aan de teugels te trekken. Maargoed, ik rijd geen engels dus misschien zit het daar anders, geen idee.
Ze mogen wel meer rechtop inderdaad, en probeer niet naar beneden te kijken! Verder vind ik het er netjes uitzien, maar is een beetje lastig te beoordelen door je jas :j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:38

_kimm door het zwarte zadel en zwarte brok is het wat lastig te zien. Je beugels zouden een gaatje langer mogen om je benen in de juiste houding te krijgen. Echter ik weet hoe moeilijk dat op een barefoot is :o verder meer naar voren kijken en je schouders naar achteren.

Aan de houding van je paard te zien is het lastig om je handen hoger te houden. Als tip probeer hem meer van achter naar voren te rijden. Dus wat actiever op het achterbeen en dat voor opvangen. Dan zet hij zijn achterbeen er onder, kan over de rug lopen waarna hij kan zakken in zijn hals.

Foto van mij en mijn toen nog 4 jarige (inmiddels 5)

Afbeelding

Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:32

Foto 1: Naar voren kijken. En proberen je rug wat rechter te houden. Verder netjes.
Foto 2: Handen rechtop houden en proberen je tenen naar binnen te draaien (wat heel lastig is zonder zadel).

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:37

Kimmie25501 schreef:
Foto 1: Naar voren kijken. En proberen je rug wat rechter te houden. Verder netjes.
Foto 2: Handen rechtop houden en proberen je tenen naar binnen te draaien (wat heel lastig is zonder zadel).

Bedankt voor de tips.

Naar voren kijken ben ik mij inderdaad ook van bewust, maar betrap mezelf er steeds weer op _-:(
en zodra ik mij er op ga foccussen krijg je dit:
(heb een soort gelijke foto hier al geplaatst ooit in een verleden dacht ik)
Afbeelding

Wat ik mij alleen afvraag, hoe kan je op foto 1 zien dat mijn rug rechter moet? ik kan dat namelijk vanaf die foto niet zien vandaar dat ik er een 2e foto bijgevoegd had waar je wel de houding van mijn rug kon zien (waar ik ook iets voorover val voor het mooie en mijn buiten schouder niet meeneem in de bocht :\ )

Tenen naar binnendraaien zonder zadel is inderdaad heeeel lastig -O- op het moment ben ik ook bezig om mijn voeten niet zomaar te laten hangen (mits ik serieus dressuur probeer te rijden) tenen zijn inderdaad een volgende stap. Dat mijn tenen naar buiten staan, komt voort uit mijn knieën, zoals je ziet op de foto's wijzen mijn knieën ook niet naar voren. Vandaaruit moet het probleem opgelost worden. Ik wil het ook niet gaan forceren, daar bereik je meer kwaad dan goed mee.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:04

Laika123 schreef:
Kimmie25501 schreef:
Interessant topic dit!

Precies je rug recht houden is iets waar je aan zou kunnen werken, schouders naar achter zoals je een zelfverzekerde houding aanneemt

Thanks, allebei. Probleem is dat ik een vrij holle rug heb, en deels ook daardoor zo ga zitten. Maar ik zal er op gaan letten :)
Is dit dan beter?
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=563876D7

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:31

Elise, ik kan eigenlijk niet zo goed uitleggen hoe ik het kan zien. Maar je ziet op de foto dat je schouders al naar voren zijn, en dat je je rug een beetje bol trekt.
deksel, qua rug houding wel, op die foto zie je wel heel goed dat je nek voor je romp staat. Ben je ooit onderzocht op scoliose?

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:41

@_kimm
Handen moeten inderdaad rechtop.
Verder een knikje in je armen zo kan je makkelijker sturen. Tenen misschien iets naar binnen (dit is altijd wel even oefenen). En schouders iets naar achter.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:08

Voor alle mensen van wie de tenen kapstokken zijn:

tenen naar binnen draaien doet zeer, is ook slecht voor je gewrichten want je forceert de boel.

Til je been op vanuit de heup, draai je been nu iets naar binnen zodat je knie richting het zadel gaat.
Je been ligt nu platter tegen het zadel waardoor je steviger zit, een eventuele stoelzit verminderd en je teen staat netjes naar voren.

Dit was met recht de beste houding tip die ik van mijn instructrice (xDreamerx @ bokt) gehad heb

Wat vinden jullie van deze foto?
Mijn eigen opmerkingen zal ik morgen geven.

Afbeelding