Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:58

LoveUggs, wat een mooi paard!
Ik zal een poging doen om 'commentaar' te geven.

Je geeft zelf al aan dat je een probleempje hebt met je binnenhand, dus daar hoef ik niks meer over te zeggen.
Wat mij wel opvalt en waar door onze instructeur erg op gelet en aangewerkt wordt, is dat het achterbeen en het voorbeen even ver naar voren/achteren gaan.
Vooral op de tweede foto zie ik een mooi strekkend voorbeentje, maar het achterbeen blijft wat achter.
Je ziet dat de afdruk van zijn achterhoef ook niet in de buurt komt van de afdruk van zijn voorbeen.
Op foto 1 zie je dat al een stuk beter, maar daar vind ik zijn hoofd-halshouding weer iets minder fijn om te zien.
Maar ik denk als je gewoon lekker doortraint met begeleiding, jullie zeker een eind gaan komen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:41

Dank je! Hele uitdaging om hem te mogen rijden hoor! Haha.

Kan best kloppen hoor. Hij loopt wat meer horizontaal, achterbeen komt niet altijd even goed mee maar hij is hier in elk geval van die voorhand af en daar ben ik al heel blij mee haha. Daarbij was hij gister erg vervelend dus dat er zulke stukken tussen zaten.. Daar kan ik alleen maar trots op zijn! *gaat kijken of ze t filmpje kan uploaden*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:47

KoudbloedKim schreef:
LoveUggs, wat een mooi paard!
Ik zal een poging doen om 'commentaar' te geven.

Je geeft zelf al aan dat je een probleempje hebt met je binnenhand, dus daar hoef ik niks meer over te zeggen.
Wat mij wel opvalt en waar door onze instructeur erg op gelet en aangewerkt wordt, is dat het achterbeen en het voorbeen even ver naar voren/achteren gaan.
Vooral op de tweede foto zie ik een mooi strekkend voorbeentje, maar het achterbeen blijft wat achter.
Je ziet dat de afdruk van zijn achterhoef ook niet in de buurt komt van de afdruk van zijn voorbeen.
Op foto 1 zie je dat al een stuk beter, maar daar vind ik zijn hoofd-halshouding weer iets minder fijn om te zien.
Maar ik denk als je gewoon lekker doortraint met begeleiding, jullie zeker een eind gaan komen!

Hoie zou het achterbeen een grotere pas kunnen maken dan het voorbeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:47

Dat zeg ik niet?

LoveUggs, snap ik hoor. :j
Van de voorhand afkrijgen is al een heel mooi begin.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:48

Ik vind het toch zo moeilijk om een foto te beoordelen... Het is zo' n momentopname.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:49

I.v.m. drukte niet meer zo actief in dit soort topic's maar blijf graag mee lezen en inhaken op het moment dat ik wat meer tijd ervoor heb. Bedankt Simpleman voor dit topic! Eigenlijk precies wat ik ook al mis in een aantal topic's, zoals de FEI (en daarmee ook de KNHS) het bedoelt heeft met het skala als richtlijn. Zonder te veel door te slaan naar het academische of de natural way.. :)

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:49

Ik lees even mee.kunt natuurlijk altijd een hoop leren van anderen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:51

Over de verschillende passen, dat heeft toch te maken met vlugge of trage achterbenen? Dat je een driehoekje tussen de voor en achterbenen zou moeten zien die even groot is. Wanneer het driehoekje aan de achterkant groter is, heeft het paard een traag achterbeen waardoor hij grote langere passen gaat maken, is het driehoekje achter kleiner, dan heeft het paard een vlug achterbeen (kortere electrische pasjes).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:53

@Starbreeze: dat is eigenlijk iets waar we in het vorige topic: Het 'aan-de-teugel' fotobeoordelingstopic eigenlijk mee begonnen zijn ! :j Evolutie nam de overhand en dit topic is het resultaat.

De lijntjes zijn er toen ter sprake gekomen en het was 'de regel' dat je eerst zelf een beoordeling gaf op de foto alsof je een vreemde beoordeelde, dat is er jammer genoeg door de discussies uitgevallen. Maar wel een mooie om dat topic terug leven in te blazen ;)

Als je in dat topic de berichten van oa S_en_Z eens doorleest kom je veel te weten! Ook Marinke heeft een grote bijdrage geleverd en ik vergeet er zeker nog een paar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:54

Het streven is om voor,- en achterbeen evenver naar voren en achter te laten gaan.
Dus niet zo;
Afbeelding

Maar zo:
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:54

Maar hoe kunnen de voor en de achterbenen verschillende paslengtes maken zonder dat het voor of achterbeen sneller of langzamer bij het doel aankomen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:55

Ik denk dat KBK bedoeld dat het achterbeen zijn passen voor de afdruk van de voorhoef moet afmaken. Dus het evht eronder zetten van de achterkant. Erg moeilijk met een stuwende draver := maar het begin is er Melis!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:55

@Sheenegro
Ja ik bedoelde eigenlijk meer dat ik daar een commentaar op durf te geven, ik wil het wel maar ik weet gewoon niet of ik goed zit. Daar heeft de fotoplaatser niets aan :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:56

Simpelman schreef:
Misschien is deze topic titel een oplossing voor het probleem van sommigen op het De bedoeling is:
Een ruime vrije discussie over rijkunst, dressuur en africhting, binnen de algemeen aanvaarde kaders van het FEI artikel 401 en het Scala der Ausbildung.
Geplaatste foto's en video's afmeten aan bovenstaande kaders en hierop gebaseerde goedbedoelde raad geven.

Als ik me hierop baseer, vind ik dat er van de voorhand afkomen nog geen sprake zou mogen zijn en de prioriteit elders moet liggen.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 10-06-15 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:57

Dat bedoel ik inderdaad, het mooiste zou zijn om zelfs in te stappen. :j

Simpelman, het is juist niet de bedoeling dat voor en achterbenen verschillende paslengtes maken, maar gelijke.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-15 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:57

Simpelman schreef:
Maar hoe kunnen de voor en de achterbenen verschillende paslengtes maken zonder dat het voor of achterbeen sneller of langzamer bij het doel aankomen?

Paard overloopt zichzelf, valt op de voorhand en stuwt naar voren?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:58

Celiien schreef:
Ik denk dat KBK bedoeld dat het achterbeen zijn passen voor de afdruk van de voorhoef moet afmaken. Dus het evht eronder zetten van de achterkant. Erg moeilijk met een stuwende draver := maar het begin is er Melis!

Dat heet zweefmoment.
Beide benen maken dezelfde pâslengte.
@koudbloedKim, hoe zouden ze verschillende paslengtes kunnen maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:59

Simpelman schreef:
@[naam], hoe zouden ze verschillende paslengtes kunnen maken?
Door teveel op de voorhand te lopen bijvoorbeeld, door de achterhand er niet goed onder te hebben.
Kijk maar eens naar de 2 foto'tjes in mijn bericht op deze pagina.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:00

Wat betreft de driehoekjes is het vooral van belang om te kijken naar hoe de driehoek (met name achter) tot stand komt. Ontstaat de driehoek door de grote zwaai naar achter (stuw) of juist de grotere zwaai naar voor van het onderkomende achterbeen. Heel vaak zie ik dat men blij is met de gelijke driehoeken terwijl het paard op dat moment een grote zwaai naar achter maakt. Vaak is dat net de verkeerde interpretatie van het 'actief en voorwaarts' rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:01

Klopt, en goed letten op buiging van de benen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:01

Waneer de achterbenen een kortere pas maken dan de voorbenen dan blijven ze achter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:02

Of voor, dat ligt eraan hoe snel de passen zijn die hij maakt i.t.t zijn voorbenen. :+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:02

KoudbloedKim schreef:
Dat bedoel ik inderdaad, het mooiste zou zijn om zelfs in te stappen. :j

Simpelman, het is juist niet de bedoeling dat voor en achterbenen verschillende paslengtes maken, maar gelijke.

Maar hoe zie je dit dan voor je in een uitgestrekte middendraf?
Een achterbeen is anders gesteld dan een voorbeen, en in een uitgestrekte draf wil je toch dat je paard maximaal vanuit de schouder het gehele voorbeen uitstrekt (Waarbij sommige dus tot voorbij boeghoogte komen), daar kan het achterbeen toch nooit bij komen?
Dan zou het achterbeen tot tegen de buik moeten komen?
Het belangrijkste is de hogere klasse is toch dat het achterbeen tot dragen komt, en dat de rug losgelaten is? Je wilt dar de voorhand meer vrijheid krijgt doordat achter meer tot dragen komt. Dan krijg je automatische voor een grotere paslengte dan achter.
Maar gelijke paslengtes in een uitgestrekte draf is m.i. onmogelijk.

even toevoeging: De tact en regelmaat van de passen moet hetzelfde blijven, dat is het belangrijkste toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:06

Het feit blijft dat je in de (hoge) dressuursport heel vaak dit ziet en dit prachtig wordt gevonden.
http://www.dehoefslag.nl/wp-content/upl ... l-1500.jpg

Terwijl het achterbeen amper meebeweegt.

Leg ik het nou echt zo slecht uit of...? :+

@Sky_as, die toevoeging van jou is inderdaad waar ik op doel. :j

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:09

Ik weet niet wat voor paarden jullie hebben, maar die van ons maken voor en achter toch echt passen van gelijke lengte. Anders hebben ze een groot probleem lijkt mij. Moeten ze achter twee keer zoveel (of 10% meer of weet ik wat) passen zetten als voor. Lijkt me een gecompliceerde manier van bewegen ;-)