Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Waarom zoveel 'geweld' in de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:22

Vroeger was het ook zielig. Maar vond iedereen het normaal.
De paarden waren vroeger echt niet anders dan nu. Maar na veel onderzoek snappen we onze paarden nu beter. En het is nooit verkeerd om je hersens wat meer te gebruiken en te overleggen met je paard, dan er maar op los te meppen om iets gedaan te krijgen.
Als mijn kind/kat/vriend het bloed onder mijn nagels vandaan haalt, ga ik er ook niet op los rammen.
Slaan mag naar mijn idee nooit de oplossing zijn.
Dan maar een vreselijke tut. Ik hou van mijn dieren. Houden van en slaan gaan naar mijn idee niet samen. Vind ik een rare vorm van je liefde uitten.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:45

Ik denk dat het ook gaat om het buitensporige geweld, niet om een onterechte tik of ophouding als het paard iets niet doet, maar om het zagen als in handen breed, links, rechts, links, rechts en het meerdere malen meppen (dus geen tikje) van een paard.
Ook al vinden mensen het paard ongehoorzaam (en dan laat ik de discussie gaan of dat zo is of niet), dan vind ik alsnog geweld niet kunnen. Een flinke tik, schop, ruk kan ik nog niet eens zo mee zitten, (niet dat ik het goedkeur, maar ik denk dat iedereen wel eens te fel reageert) maar als iemand letterlijk of figuurlijk doorslaat... Verschrikkelijk.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:58

Ik heb een hekel aan slaan, maar als ze vervelend word ben ik niet bang om een x uit te halen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:30

xChanelx schreef:
Ik denk dat het ook gaat om het buitensporige geweld, niet om een onterechte tik of ophouding als het paard iets niet doet, maar om het zagen als in handen breed, links, rechts, links, rechts en het meerdere malen meppen (dus geen tikje) van een paard.
Ook al vinden mensen het paard ongehoorzaam (en dan laat ik de discussie gaan of dat zo is of niet), dan vind ik alsnog geweld niet kunnen. Een flinke tik, schop, ruk kan ik nog niet eens zo mee zitten, (niet dat ik het goedkeur, maar ik denk dat iedereen wel eens te fel reageert) maar als iemand letterlijk of figuurlijk doorslaat... Verschrikkelijk.

Precies, dat is wat ik bedoel.
Natuurlijk, iedereen geeft wel eens een tik of een schop oid. Maar daar lang mee doorgaan, je paard tegen een hek sturen en blijven meppen vind ik ietwat te ver gaan. Of het voorbeeld dat ik al gaf met spring/cross wedstrijden: Na een weigering het paard een tik geven, oké.. Maar constant blijven slaan en je paard zo'n beetje over alle volgende hindernissen heen sláán, vind ik echt te ver gaan en zie ik de laatste tijd toch vrij vaak.

Ik zeg ook absoluut niet dat dit echt een énorm grote groep mensen is en bijna iedereen dit doet. Ik zeg alleen dat het mij de laatste tijd enorm opvalt en bij elk evenement wat ik zie, zie ik het meerdere malen gebeuren. Zowel bij springen, cross en dressuur. En ook met trainen gewoon op pensionstallen oid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:33

Ik denk dat er bij de recreatie-ruiters minstens evenveel geweld is als op wedstrijd, alleen die houden het in het bos/in de achtertuin, dus daar valt niemand over.

mlaverspeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:38

Ik vraag me ook af hoe mensen het op die manier nog leuk kunnen vinden, als het met geweld moet is het voor mij al klaar.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:40

Ayasha schreef:
Ik denk dat er bij de recreatie-ruiters minstens evenveel geweld is als op wedstrijd, alleen die houden het in het bos/in de achtertuin, dus daar valt niemand over.

Dat geloof ik ook zeker wel hoor! :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:44

Ayasha schreef:

Amen. Hoe vaak het wel niet gebeurt dat recreatie ruiters op wedstrijdruiters zitten af te geven terwijl ze hoogstwaarschijnlijk geen haar beter zijn |o

Leuk feitje: die manège waar ik het eerder over had is trouwens 100% recreatie gericht en zeer anti-wedstrijd :')

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:49

daar heb ik nog een goed voorbeeld van van ruiters die zo doen.
was een keer mee na wedstrijd en ree een pony combi in de bak.
en iedere keer ging de hindernis hoger en je zag gewoon aan de pony dat die er moeite mee had .
op een staat tie hoger dan dat de pony kan en ze blijft maar proberen , toen sloeg ze ook steeds dus ik was het zat en zei zo ja hallo dat lukt die pony niet doe is normaal .
keek ze mij boos aan mja hallo iets wat een pony niet lukt laat je hem ook niet springen en drna kreeg ik een bitchface maan niks van aangetrokken bah wat een bitch was dat hee

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:01

Ayasha schreef:

Veel meer juist gezien de cijfers, wedstrijdruiters is maar 3.4% van de totale actieve ruiters :)
Nederland telt ongeveer 500000 actieve ruiters, waarvan ongeveer 17000 wedstrijdruiters.

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:08

-Enkel reactie op openingspost-

Volgens mij is paardrijden geen sport of hobby meer maar een statuut. Aan bepaald statuut hangt geld en prestige vast. Mensen raken het principe, de basis van het paardrijden verloren.

"Jullie spreken over Medialles, geld, eer en prestige. Maar denkt u ooit aan hem? Degene die u dit geeft, die zijn vertrouwen geeft zonder iets anders terug te krijgen dan een mep op z'n kont als hij iets niet snapt."

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 08:08

listiglistje schreef:
Eerlijk gezegd denk ik juist dat dan het getrut begint :o tegenwoordig is op Bokt alles zielig, moet alles biologisch, natural en met fluwelen handschoentjes...

al eeuwen wordt het paard gewoon ingezet als werkpaard (en niet een uurtje per dag), met slecht passend harnachement en slechte verblijven (stands) enz.
Dat ging goed, paarden wisten niet beter en ze werden gebruikt waar ze voor dienden.
Tegenwoordig gaat de mens bedenken wat een paard zal denken en wat ze nodig hebben...
ik vrees dat we daarin gaan doorslaan ;) bedenk wel, veel is ook pure commercie :$
Niks mis met verbetering van omgang, harnachement en verblijf ed, top zelfs, maar het blijven paarden en men moet niet gaan overdrijven!

Ik denk eerder dat de tendens is dat we van paardenmensen, naar mensen met paarden gaan!
Ik ben zelf 40 en rijd al 36 jaar, begonnen tussen de boeren (paardenmensen)...zonder de huidige poespas en betutteling van tegenwoordig :7

Leren hoe een paard leeft, denkt en communiceert heeft niets met poespas en of betutteling te maken maar wel met een harmonische relatie tussen mensen en paarden. Dit is positief voor zowel paard als ruiter, geen geweld meer, veel minder ongelukken en leuker samenwerken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:07

Een deel ervan is zeker een goede ontwikkeling, maar ik vind wel dat er soms in wordt doorgeslagen. Er lopen meer onopgevoede paarden rond dan nodig, meestal door die betutteling. Een klap of schop op het juiste (!) moment gaan ze echt niet dood van en ze gaan ook geen hekel aan je hebben. Als een paard door mij heen loopt ga ik toch echt niet lief vragen of ie dat even niet wil doen. Wat de correctie wel gaat zijn, ligt ook aan het paard. De ene staat al met z'n staart tussen de benen als je met je vingers knipt, terwijl dan ander van een tik nog niet onder de indruk is.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:14

De sport heeft veel verlokkingen in de vorm van mooie jasjes, en glimmende bekers. Komt bij dat de meerderheid shortcuts neemt. Gelukkig zijn er nog enkelingen die beseffen wat ze doen voor de beleving van het paard van deze wereld.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 11:34

Nies_ schreef:
Een deel ervan is zeker een goede ontwikkeling, maar ik vind wel dat er soms in wordt doorgeslagen. Er lopen meer onopgevoede paarden rond dan nodig, meestal door die betutteling. Een klap of schop op het juiste (!) moment gaan ze echt niet dood van en ze gaan ook geen hekel aan je hebben. Als een paard door mij heen loopt ga ik toch echt niet lief vragen of ie dat even niet wil doen. Wat de correctie wel gaat zijn, ligt ook aan het paard. De ene staat al met z'n staart tussen de benen als je met je vingers knipt, terwijl dan ander van een tik nog niet onder de indruk is.

Dat is ook niet waar ik op doel. Ik geef m'n paard ook soms een correctie. En natuurlijk geeft iedereen z'n paard weleens een tik.
Maar ik doel op de mensen die erin doorslaan. Die zo geïrriteerd zijn plotseling en er helemaal op los meppen/schoppen/trekken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:36

Die mensen zijn er ook, maar ik denk niet dat iedereen daar over kan oordelen. Dus dat een deel van de ervaringen uit dit topic eigenlijk helemaal niet als geweld bestempeld hoeven te worden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:30

Celine_Famke schreef:
Nies_ schreef:

Dat is ook niet waar ik op doel. Ik geef m'n paard ook soms een correctie. En natuurlijk geeft iedereen z'n paard weleens een tik.
Maar ik doel op de mensen die erin doorslaan. Die zo geïrriteerd zijn plotseling en er helemaal op los meppen/schoppen/trekken.

Inderdaad zijn er veel niet opgevoede paarden, dit is enerzijds een gevolg van betutteling maar evengoed van slaan en schoppen. Een slag of een schop zal een tijdelijke oplossing bieden maar geen structurele oplossing, de kans is groot dat het geweld steeds zal toenemen om resultaat te hebben ofwel zal een paard eens reageren met geweld waar jij weerloos tegen staat.
Er is nooit een "juist" moment om een paard te slaan of te schoppen, als je dit moet doen heb je alle voorgaande signalen van je paard gemist.

Niet iedereen geeft zijn paard wel eens een tik. Ik heb ons paard nog nooit geslagen of gestampt.
Zij is zo opgevoed dat ze weet dat als ze in onze handen is moet luisteren en dit hebben we bereikt zonder enige vorm van geweld. Wat wij gebruikt hebben is goede begeleiding, de juiste kennis, kunde en geduld.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:35

Oke I confess: ik heb ook wel eens dingen gedaan op/ naar mijn pony toe dat ik vind van mezelf dat het echt niet door de beugel kan en dan denk ik: Waarom moet je dan ook zo stom doen verdomme Sanne.. En ik voel me dan zó schuldig wat ik haar "heb aan gedaan" dus heel soms zie ik die mensen en dan denk ik ook: " hou toch eens op je paard de mond rot te trekken" maar zelf heb ik het ook wel eens gedaan. En ik voel mij er zó zó stom over.. Zit er ook best mee dat ik mijzelf dan niet in kan houden dus heb mijzelf gezegd : voel je het aankomen : stappen.. Ik vind écht dat het niet kan maar ik doe / heb het zelf ook gedaan... Maar ik werk eraan en nogmaals; ik wil het echt niet meer doen...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:43

MarcR schreef:
Niet iedereen geeft zijn paard wel eens een tik. Ik heb ons paard nog nooit geslagen of gestampt.
Zij is zo opgevoed dat ze weet dat als ze in onze handen is moet luisteren en dit hebben we bereikt zonder enige vorm van geweld. Wat wij gebruikt hebben is goede begeleiding, de juiste kennis, kunde en geduld.

Dat is heel prettig voor jullie, maar wat werkt bij één individueel paard, hoeft niet te werken bij alle paarden. Er zijn genoeg paarden die inderdaad genoeg hebben aan een blik of een vingertje om ze te corrigeren, echter zijn er ook genoeg paarden die tijdens het opvoedproces (en dan met name de paarden die door te zacht optreden onopgevoede monsters zijn geworden) even een welgeplaatste tik nodig hebben om wel degelijk te beseffen dat het niet allemaal bluf is wat dat mensenpersoon daar op de grond uitdraagt. (Let wel, ik heb het over een tik. Niet het je paard in elkaar rammen of schoppen)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:51

Corrigeren doe ik ook, en mn lieftallige paardje krijgt ook wel eens op zn donder maar wel met respect.

Bijvoorbeeld laatst op wedstrijd: een paard verderop wilde de trailer niet in, en al na 1 keer proberen kreeg het paard al een harde schop in zn zij. Toen dacht ik ook van "moet dat nou?"

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:00

Er zijn inderdaad helaas veel gevalletjes onopgevoed paard, maar reden om een paard te gaan meppen of iets dergelijks is dat niet. Een corrigerende tik als dat nodig is en komt er gehoorzaamheid dan volgt ook ontspanning en beloning.
Toch betrap ik mezelf er stiekem ook op dat ik gefrustreerd kan raken naar een paard toe, hoewel het vaak bij wat vloeken of streng toespreken blijft is dat toch niet de bedoeling.

Het grootste probleem vind ik denk ik nog wel de kinderen die zich zo gedragen naar hun pony toe! Als t beestje niet wil springen flinke klappen met de zweep, wil hij z'n hoofd niet omlaag doen net zolang trekken tot hij wel moet. Ik vraag me dan of de ouders daar dan niet eens wat van mogen zeggen

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:18

FlyingHuman schreef:
-Enkel reactie op openingspost-

Volgens mij is paardrijden geen sport of hobby meer maar een statuut. Aan bepaald statuut hangt geld en prestige vast. Mensen raken het principe, de basis van het paardrijden verloren.

"Jullie spreken over Medialles, geld, eer en prestige. Maar denkt u ooit aan hem? Degene die u dit geeft, die zijn vertrouwen geeft zonder iets anders terug te krijgen dan een mep op z'n kont als hij iets niet snapt."

_/-\o_

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:23

besmettelijk gedrag wat mensen van elkaar overnemen. Intussen is het zelfs zo, dat de zachte hand wordt gezien als truttig.
Stom voorbeeld waar ik zelf erg trots op ben: mijn hengst heb ik zelden tot nooit een klap hoeven geven maar heel veel aan kunnen leren op stemhulpen en lichaamstaal. Afgelopen zondag kreeg ik een compliment van iemand uit de arabs met veel ervaring 'zo...die is goed opgevoed zeg'. :o

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:43

Ik snap vaak niet wanneer mensen hun paard straffen op het moment dat ze iets spannend of eng vinden.

Laatst was er een springparcour en er kwamen mensen met hun fries langslopen. De hindernis zat heel dicht tegen een sloot aan. Zo een diepe, met een helling, er zat alleen geen water in, maar het was vooral modder. Als je het niet weet zie je het ook niet zo snel. Onder die hindernis hadden ze dus hele grote blauwe tonnen geplaatst. Bijna alle paarden vonden dit eng. Die fries liep dus achteruit zo die sloot in. Wij stonden op een afstandje en hoorden die zweepslagen gewoon zo hard. Die vrouw schreeuwen en maar blijven tikken. Dat paard heel snel er uit proberen te komen.

Die vrouw was geschrokken en haar reactie was een overwelving van paniek ofzo, dus begon ze maar keihard te tikken en te schreeuwen. Zo een reactie hoort toch niet! Al kan ik me wel verplaatsen in die vrouw, maar volgens mij had ze haar eigen fout ook niet echt door ofzo.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:48

horses_XD schreef:
Ik snap vaak niet wanneer mensen hun paard straffen op het moment dat ze iets spannend of eng vinden.

Laatst was er een springparcour en er kwamen mensen met hun fries langslopen. De hindernis zat heel dicht tegen een sloot aan. Zo een diepe, met een helling, er zat alleen geen water in, maar het was vooral modder. Als je het niet weet zie je het ook niet zo snel. Onder die hindernis hadden ze dus hele grote blauwe tonnen geplaatst. Bijna alle paarden vonden dit eng. Die fries liep dus achteruit zo die sloot in. Wij stonden op een afstandje en hoorden die zweepslagen gewoon zo hard. Die vrouw schreeuwen en maar blijven tikken. Dat paard heel snel er uit proberen te komen.

Die vrouw was geschrokken en haar reactie was een overwelving van paniek ofzo, dus begon ze maar keihard te tikken en te schreeuwen. Zo een reactie hoort toch niet! Al kan ik me wel verplaatsen in die vrouw, maar volgens mij had ze haar eigen fout ook niet echt door ofzo.

Stukje 1) Een paard mag bang zijn, daar hoor je begrip voor te hebben, maar je moet wel doorpakken dat je paard het toch niet eng vind.
Als mijn pony bakspoken ziet drijf ik haar rustig naar die hoek, als ze niet wil gewoon proberen, niet tikken, maar duwen met je been en druk op je teugels, teugels meenemen naar die kant ook.
Als jij namelijk toegeeft aan die angst, denkt je pony dat jij het ook eng vind en er dus 100% zeker weten iets is.
Als jij gewoon stoer doet en er heen stuurt, denkt je pony niet dat jij het ook eng vind.