Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xChanelx schreef:Ik denk dat het ook gaat om het buitensporige geweld, niet om een onterechte tik of ophouding als het paard iets niet doet, maar om het zagen als in handen breed, links, rechts, links, rechts en het meerdere malen meppen (dus geen tikje) van een paard.
Ook al vinden mensen het paard ongehoorzaam (en dan laat ik de discussie gaan of dat zo is of niet), dan vind ik alsnog geweld niet kunnen. Een flinke tik, schop, ruk kan ik nog niet eens zo mee zitten, (niet dat ik het goedkeur, maar ik denk dat iedereen wel eens te fel reageert) maar als iemand letterlijk of figuurlijk doorslaat... Verschrikkelijk.
Ayasha schreef:Ik denk dat er bij de recreatie-ruiters minstens evenveel geweld is als op wedstrijd, alleen die houden het in het bos/in de achtertuin, dus daar valt niemand over.
Ayasha schreef:Ik denk dat er bij de recreatie-ruiters minstens evenveel geweld is als op wedstrijd, alleen die houden het in het bos/in de achtertuin, dus daar valt niemand over.
listiglistje schreef:Eerlijk gezegd denk ik juist dat dan het getrut beginttegenwoordig is op Bokt alles zielig, moet alles biologisch, natural en met fluwelen handschoentjes...
al eeuwen wordt het paard gewoon ingezet als werkpaard (en niet een uurtje per dag), met slecht passend harnachement en slechte verblijven (stands) enz.
Dat ging goed, paarden wisten niet beter en ze werden gebruikt waar ze voor dienden.
Tegenwoordig gaat de mens bedenken wat een paard zal denken en wat ze nodig hebben...
ik vrees dat we daarin gaan doorslaanbedenk wel, veel is ook pure commercie
![]()
Niks mis met verbetering van omgang, harnachement en verblijf ed, top zelfs, maar het blijven paarden en men moet niet gaan overdrijven!
Ik denk eerder dat de tendens is dat we van paardenmensen, naar mensen met paarden gaan!
Ik ben zelf 40 en rijd al 36 jaar, begonnen tussen de boeren (paardenmensen)...zonder de huidige poespas en betutteling van tegenwoordig
Nies_ schreef:Een deel ervan is zeker een goede ontwikkeling, maar ik vind wel dat er soms in wordt doorgeslagen. Er lopen meer onopgevoede paarden rond dan nodig, meestal door die betutteling. Een klap of schop op het juiste (!) moment gaan ze echt niet dood van en ze gaan ook geen hekel aan je hebben. Als een paard door mij heen loopt ga ik toch echt niet lief vragen of ie dat even niet wil doen. Wat de correctie wel gaat zijn, ligt ook aan het paard. De ene staat al met z'n staart tussen de benen als je met je vingers knipt, terwijl dan ander van een tik nog niet onder de indruk is.
Celine_Famke schreef:Nies_ schreef:Een deel ervan is zeker een goede ontwikkeling, maar ik vind wel dat er soms in wordt doorgeslagen. Er lopen meer onopgevoede paarden rond dan nodig, meestal door die betutteling. Een klap of schop op het juiste (!) moment gaan ze echt niet dood van en ze gaan ook geen hekel aan je hebben. Als een paard door mij heen loopt ga ik toch echt niet lief vragen of ie dat even niet wil doen. Wat de correctie wel gaat zijn, ligt ook aan het paard. De ene staat al met z'n staart tussen de benen als je met je vingers knipt, terwijl dan ander van een tik nog niet onder de indruk is.
Dat is ook niet waar ik op doel. Ik geef m'n paard ook soms een correctie. En natuurlijk geeft iedereen z'n paard weleens een tik.
Maar ik doel op de mensen die erin doorslaan. Die zo geïrriteerd zijn plotseling en er helemaal op los meppen/schoppen/trekken.
MarcR schreef:Niet iedereen geeft zijn paard wel eens een tik. Ik heb ons paard nog nooit geslagen of gestampt.
Zij is zo opgevoed dat ze weet dat als ze in onze handen is moet luisteren en dit hebben we bereikt zonder enige vorm van geweld. Wat wij gebruikt hebben is goede begeleiding, de juiste kennis, kunde en geduld.
FlyingHuman schreef:-Enkel reactie op openingspost-
Volgens mij is paardrijden geen sport of hobby meer maar een statuut. Aan bepaald statuut hangt geld en prestige vast. Mensen raken het principe, de basis van het paardrijden verloren.
"Jullie spreken over Medialles, geld, eer en prestige. Maar denkt u ooit aan hem? Degene die u dit geeft, die zijn vertrouwen geeft zonder iets anders terug te krijgen dan een mep op z'n kont als hij iets niet snapt."
horses_XD schreef:Ik snap vaak niet wanneer mensen hun paard straffen op het moment dat ze iets spannend of eng vinden.
Laatst was er een springparcour en er kwamen mensen met hun fries langslopen. De hindernis zat heel dicht tegen een sloot aan. Zo een diepe, met een helling, er zat alleen geen water in, maar het was vooral modder. Als je het niet weet zie je het ook niet zo snel. Onder die hindernis hadden ze dus hele grote blauwe tonnen geplaatst. Bijna alle paarden vonden dit eng. Die fries liep dus achteruit zo die sloot in. Wij stonden op een afstandje en hoorden die zweepslagen gewoon zo hard. Die vrouw schreeuwen en maar blijven tikken. Dat paard heel snel er uit proberen te komen.
Die vrouw was geschrokken en haar reactie was een overwelving van paniek ofzo, dus begon ze maar keihard te tikken en te schreeuwen. Zo een reactie hoort toch niet! Al kan ik me wel verplaatsen in die vrouw, maar volgens mij had ze haar eigen fout ook niet echt door ofzo.