Vroeger had ik in sommige trainingen bewust een zweep, voor als ik wat extra power nodig had van achter. In de andere trainingen bewust geen zweep, want het was toch niet nodig en zonder rijdt fijner.
Nu rijd ik soms met en soms zonder. Wanneer ik zonder rijd, kan dat zowel bewust (gaan toch enkel hobbelen) of onbewust zijn (vergeten). Heb hem er vaak wel bij, paardje lang rust gehad, geen niveau meer, moet weer even goed aan de hulpen gezet worden.
mrie
Geplaatst: 21-05-15 21:55
Tijd, geduld, een jaar voor het er op gaan starten met wandelen. Samen overal heen, het bos, over het spoor, naar de kroeg (oefenen in het staan in een stand), door het dorp, rijksweg over steken, door het water, over het duin, langs de weg, een excursie naar het loonbedrijf. In eerste instantie aan het touwhalster. Later krijgt hij ook longeerlessen en een bit, daarna leg ik een schoftje op en gaat hij tussen de lijnen en ik er achter met korte menzweep. Dan gaan we die hele riedel nog maar eens bewandelen daarbij krijgt hij de commando's die hij nog niet kent mee, sturen, links, rechts, voorwaards, wachten... Bij al het wandelen gaat de hond mee, een paard is pas verkeersmak als hij ook hondmak is. (vind ik dan) Dan gaat het zadel er op wandel ik ze naar het bos klim er op en alles wat daar gebeurt is voorwaards op te lossen, de commando's daarvoor kent het paard al en de omgeving is vertrouwd.
Dit is zo ongeveer mijn methode, maar die kost vreselijk veel tijd en aandacht en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft. Wat levert het op: een verkeersmak, hondmak, kalm paard met zelfvertrouwen. Wat volgt is dan nog het daadwerkelijk inrijden en doorrijden.
Ik rijd altijd zonder zweep op mijn jonge merrie, maar dat komt omdat ze van zichzelf eigenlijk al voldoende voorwaarts is en ik het nut van een zweep niet zo in zie bij haar.
GMekkes
Geplaatst: 02-06-15 13:27
Ik rijd zonder zweep, in de afgelopen 3 jaar nog geen moment gehad dat ik hem miste.
FemkeUtah
Geplaatst: 03-06-15 14:54
Ik rijd ook eigenlijk bijna altijd zonder zweep / spoor, buiten dat ik die zweep gewoon zelf heel irritant vind, vind ik het fijn als hij fijn voorwaarts te rijden is zonder deze hulpmiddelen. En ik kan het beter pas gaan gebruiken als dat niet meer het geval is
__Elizabeth
Ik rij eigenlijk altijd zonder sweep. Ik beleer en train jonge paaren en ik rij met een kort zweepje totdat ze de beenhulpen kennen. Daarna werk ik veel aan het voorwaarts reageren op het been. Zweepje heb ik de eerste dagen omdat ze longeer zweep kennen en de meeste daar voorwaarts op gaan. Mijn been kennen ze nog niet dus heb ik vaak een paar dagen nodig om te leren dat ze dezelfde reactie op het been geven
Ik rij Django momenteel bewust zonder zweep omdat we alleen maar bezig zijn met zelf lopen op de eigen benen. Totaal niet bezig met oefeningen waar ik een zweep zou gebruiken ter ondersteuning. Eigenlijk rij ik alleen maar met zweep straks om hulpen te kunnen geven voor spaanse pas, steigeren en knielen onder het zadel
Tammy_
Geplaatst: 03-06-15 15:08
Met mijn eigen paard en mijn trainingspaarden rij ik dressuur zonder zweep. Ik merkte dat mijn paard en de oldenburger die ik rijd gigantisch reageerde wanneer ik de zweep weglegde, dan kakte ze helemaal in. Daarom ben ik zonder zweep gaan rijden in eerste instantie, maar eigenlijk vind ik het wel prettig. Met springen heb ik met wedstrijden en les vaak wel een zweep, maar meestal heb ik die er meer bij voor mijn eigen gemoedsrust
Bij de springpaarden op mijn werk heb ik nooit een zweep, dat zijn ze niet gewend, maar bij de jonge paarden/pony's juist weer wel om ze te ondersteunen bij het leren van de beenhulpen
Cchanny
Geplaatst: 03-06-15 15:12
Ik heb hem bewust weg gelaten. Mijn bijrijdmerrie wordt woest als ik hem gebruik, dan valt er helemaal geen land mee te bezeilen. Zonder zweepje en met stem red ik het prima
Het liefst rij ik zonder ook op andere paarden, maar dat verschilt. Het is vaak net even dat tikje wat je nodig hebt
8nnemiek
Geplaatst: 03-06-15 15:16
Ik heb mijn zweep eigenlijk altijd bij me, en nooit goed nagedacht waarom eigenlijk. Ik heb hem niet nodig om mijn paard voorwaarts te houden, maar ik gebruik hem wel regelmatig om mijn paard recht vooruit te laten lopen als meneer met de aandacht ergens anders bij is, dan druk ik de zweep tegen de hals aan (ik rij op een hand, neckreining), maar hij is ook erg handig om dazen van de kont af te tikken. Verder hoop ik hem nooit nodig te hebben om een idioot in het bos van me af te slaan, maar je weet maar nooit.. Ik vind het iig met zweep net wat veiliger en praktischer.
linnvh
Geplaatst: 03-06-15 15:18
Als ik naar buiten ga heb ik eigenlijk (bijna) altijd een zweepje mee. Dit omdat mijn oude verzorgpony soms nog wel eens wilde stilstaan en op been niet meer reageerde, je hoefde hem dan alleen met de zweep aan te raken en dan liep hij door, dit is bij mijn pony gewoon mee gegaan. In de bak verschilt het. Eerst wel omdat ze galopperen lastig vond en soms net dat beetje aanmoediging nodig had. Nu is het gewoon een kwestie van denk ik eraan of niet Ze loopt van zichzelf door (soms iets te enthousiast) dus daarvoor hoef ik geen zweep!
NPfotografie
Geplaatst: 14-06-15 20:12
Ik rijd zonder sporen maar heb af en toe wel een zweepje erbij voor als hij even wakker moet worden geschud
op buitenrit heb ik altijd een zweep bij mij, dit om het stoplichtknopje in te kunnen drukken en voor het geval --> je weet nooit, als je snel moet oversteken oid.
marijkiiii
Geplaatst: 14-06-15 20:40
Ik gebruik de zweep bij de dressuur vooral om de achterhand te activeren, sporen draag ik ook maar gebruik ik eigenlijk ook heel weinig.
Probeer hem af en toe weg te leggen aangezien dat in de proef ook moet
josien_m_
Geplaatst: 14-06-15 20:42
Altijd zonder zweep! Mijn paarden, die ik zelf ingereden heb, kennen het ding niet. Het lijkt me dus niet zo veilig om er eentje bij ze te gebruiken! "Hoort" bij de opvoeding? hoezo? Zonder zweep kun je ook opvoeden hoor. En ik wordt ook niet graag geslagen...
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 14-06-15 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik rijd mijn pony bewust zonder zweep. Dit omdat zij er heel heftig op reageert en het verder ook niet nodig is. Pony is goed aan het been, niet alleen de voorwaartse maar ook de zijwaartse hulpen
Kimren
Geplaatst: 17-06-15 14:10
Ik rijd vaak zonder zweep, want de meeste pony's waar ik op rijd is het niet bij nodig. Ik gebruik mijn zweep alleen als ik op een pony rij waar het bij nodig is
spatter
Geplaatst: 17-06-15 14:27
Ik rij zonder zweep en met sporen.
Met een zweep in je hand kun je onmogelijk kleine hulpen geven met de hand, er zit altijd een stoorstok tussen , zeker in hogere gangen. Daarbij zou je voor de goede orde dan met 2 zwepen moeten rijden anders kun je of niet afwisselend van hand veranderen en je paard lenig maken of je moet om de haverklap de zweep verwisselen wat ook een verstoring in de mond geeft. Hoe je het ook wend of keert op het moment van zweepgebruik verandert de druk op de teugel.
Met een spoortje kun je je paard prima actiever krijgen op de achterhand als dat nodig mocht zijn.
Mijn paarden worden ook knettergek(in de zin van zwaar geirriteerd) als ik buitenrij met iemand die de hele tijd een zwabberende zweep op zij heeft.
Ik rij ook zonder zweep. Paard is goed voorwaarts en aan het been. Met een buitenrit heb ik altijd een zweep mee, omdat die van mij soms een beetje zeikerig is en dan ff een tikje nodig heeft. Ook gebruik ik hem om vervelende mountainbikers/wandelaars/auto´s op afstand te houden.
xbelieveitx
Geplaatst: 17-06-15 14:35
Ik rijd bewust zonder zweep want mijn pony loopt altijd erg vlot,en ik zeg altijd maar: als een paard een vliegje voelt,voelt hij je been zeker en voelt hij je zit ook. Bij VD gebruik ik wel een zweepje.
Ik rijd bewust met zweep en sporen. De sporen kan ik zo af doen, maakt geen verschil voor het normale voorwaarts rijden. Maar als mijn paard niet reageert op lichte druk van mijn been en de zithulp, dan krijgt hij een tikje met de zweep. Maar meestal is dat niet eens nodig en reageert hij op een lichte zithulp. En dan hangt de zweep er voor spek en bonen bij. De sporen gebruik ik voor de fijnere beenhulpen. Zeker vanwege mijn korte benen, in combinatie met de forse romp van mijn paard, maakt dat net het verschil.