Centered riding, meer mensen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:53

Leuk, ik noteer jullie namen! Ik zal Ruthie morgen een mailtje sturen.
Ff een vraagje aan mensen die bekend zijn met cr oefeningen op de bal en minitrampoline en gewoon op de grond: welke oefening vinden jullie het meest nuttig en waarom?

Imre

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:58

Ik gebruik het veren op de bal veel. Die is zo ontzettend duidelijk!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:07

Sorry dat ik even kom binnenvallen :)
Ik ben een totale leek, maar wel heel geïnteresseerd! Hoe kan ik het beste info inwinnen zonder dat ik meteen heel mn rijstijl moet aanpassen? (ik ben nl wel lekker bezig op dit moment ;) )
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 28-05-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:08

Bedoelen jullie met bal zo'n yoga bal of iets anders?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:29

Gymbal, fitnessbal, yogabal, is allemaal hetzelfde. Erg nuttig hulpmiddel om om te voelen hoe je jezelf centreert, waar je beweging doorlaat en waar je stabiliseert. Je bootst de beweging van het paard na door op de bal te veren. Ik vind de oefening waarbij je iemand op de bal laat zitten en de balans en vering test door diegene via zachte druk op zijn hoofd naar beneden te duwen errug nuttig en leuk. Zit hij/zij in balans en met zijn gewrichten, bekken en wervelkolom in een neutrale positie, dan veert ie echt op en neer. Klopt de verticale balans niet en/of blokkeert degene op de bal zijn gewrichten (door stijfheid of spierspanning) dan stokt de beweging en kun je niet veren. Heel verhelderend! Bedoel je die Imre? Galop op de bal vond ik ook een eye opener.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:46

Sinne, neem gewoon eens een proefles bij een cr instructeur.Dan kun je uitvinden of het iets voor je is.Het mooie van cr is in mijn ogen dat het de ruiter aanknopingspunten geeft om met meer ontspanning, balans en bewustzijn te rijden ongeacht in wat voor discipline je rijdt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:12

Askja schreef:
Sinne, neem gewoon eens een proefles bij een cr instructeur.Dan kun je uitvinden of het iets voor je is.Het mooie van cr is in mijn ogen dat het de ruiter aanknopingspunten geeft om met meer ontspanning, balans en bewustzijn te rijden ongeacht in wat voor discipline je rijdt

Oke, ik zal na mijn examens eventueel eens op zoek gaan naar instructie in mijn buurt :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:57

Heb vorige week zo'n yogabal gekregen maar ik weet er dus totaal geen oefeningen voor dus verder dan eropzitten kom ik niet :') (Al helpt het zitten ook al, ik zit dan tenminste rechtop)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:12

Ik heb wel eens een oefening gehad met zo'n bal.. dan moest ik erop gaan zitten met juiste ademhaling, zachte ogen etc.. en dan duwde iemand anders op mijn hoofd.. als die persoon zonder moeite mijn kon laten 'stuiteren' op die bal dan zat ik er goed op.. op t moment dat ik stil bleef zitten zeg maar, ging er iets mis.. in mijn geval had ik dan innerlijk harde ogen..

NatasjaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:25

Selina schreef:
Heb vorige week zo'n yogabal gekregen maar ik weet er dus totaal geen oefeningen voor dus verder dan eropzitten kom ik niet :') (Al helpt het zitten ook al, ik zit dan tenminste rechtop)

Op youtube is veel te vinden hoor, zoek maar is op "yoga ball exercises" :)
Ik doe deze vaak: https://www.youtube.com/watch?v=Hc5el8d2yis

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:35

NatasjaL schreef:
Selina schreef:

Op youtube is veel te vinden hoor, zoek maar is op "yoga ball exercises" :)
Ik doe deze vaak: https://www.youtube.com/watch?v=Hc5el8d2yis

Ik zoek vooral dingen voor je evenwicht en balans, die activiteiten zijn allemaal voor je buik- en beenspieren enzo. Nou moet je daar ook wel balans voor hebben maar ik hou daar niet zo van.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:20

Ik zit in Zuid Holland, regio Rotterdam, dus Noord drente is erg ver weg haha! Ze is idd level 3, vanmiddag even gevraagd :o Heb trouwens ook een x les gehad van Nelleke Deen maar die is wel weer een stuk duurder (en ze was ook best streng :)) )

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:12

Askja schreef:
Tijdens mijn training heb ik ook les gehad van een hele fijne level 3 instructeur die enige ervaring heeft met IJslanders (geeft les aan mensen met een IJslander): Ruthie Daman. Ik ben van plan haar af en toe hierheen (Noord-Drenthe) te halen voor een lesdag. Als hier mensen belangstelling voor hebben kunnen ze me pb-en. Je kunt evt. meedoen met een van onze (IJslandse) lespaarden.

Beetje late reactie, we zijn net terug van vakantie, maar Ruthie Daman is sinds kort ook mijn instructrice. En ze heeft me aangegeven dat zij mij (en Fursti) ook kan helpen met de tölt, hij lijkt er nu lichamelijk klaar voor te zijn.

Ik heb in de vakantie een Letter of Recommandation ontvangen voor mijn CR update van april, was ook een thuiskomer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:43

Wat leuk Jetm!
En goed om pas echt met de tölt te beginnen als het paard daar fysiek en mentaal aan toe is. Dat verschilt enorm per paard.
Al met al krijgt Ruthi zo steeds meer IJslander lesklanten!

Voor de belangstellenden voor deelname aan Ruthi's lessen in Noord-Drenthe: ze geeft mij na 15 juni een aantal mogelijke data door.

Ben zelf weer aan het studeren in het boek van Sally Swift, erg nuttig. Ik mis wel de feedback van tijdens de CR training. Gisteren per whatsapp weer contact gehad met een paar andere deelnemers, en die hadden dat ook. We zijn nu van plan om ergens in augustus een gezamenlijk oefen/update weekend te organiseren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:47

Ik kon pas echt iets met het boek nadat ik de opleiding had gevolgd. Toen werd het allemaal heel veel duidelijker.

Lezen jullie ook andere boeken over houding en zit? Het boek van Akasha staat hier wel in de kast en ook dat van Heather Moffet heb ik al jaren. Erg interessant, ook om te lezen wat de overeenkomsten en verschillen met de visie van CR zijn.

Ik ben benieuwd naar de data van Ruthi, Marieke! Leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:59

Hoe zit het eigenlijk als een cr instructeur opeens niet meer in de lijst van instructeurs staat??

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:05

Dan heeft de instructeur meestal de termijn van updaten (elke twee jaar) overschreden. Ik ben er ook een jaar tussenuit geweest om die reden. Kan zijn dat diegene nog steeds lesgeeft, maar je mag dan niet jezelf aanbieden als CR-instructeur, omdat je geen actieve licentie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:08

betreft mijn instructrice namelijk.
Ik heb nu ook even geen les wegens omstandigheden..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:10

Afgelopen kerstvakantie heb ik een hele studie gemaakt van het boek van Mary Wanless, Ride with your mind. Een verbeterde versie van haar oudere boek. Erg interessant, heeft parallellen met CR maar er zijn ook grote verschillen. MW legt bijv veel meer nadruk op spiertonus als basis voor een onafhankelijke zit. CR gaat veel meer uit van ontspanning. Uiteindelijk spreekt mij dat meer aan. Ik gebruik nog wel regelmatig elementen uit het boek van MW zoals bijv. kussentjes om je zitbeenknobbels om ze te stabiliseren, mn in wendingen.
De boeken van Akasha en Heather Moffet heb ik zelf niet, ben er wel bekend mee. Ik vind Anne Muller wat over de top in haar uitleg , Heather Moffets methode lijkt me wel interessant. Heb wel eens filmpjes van haar opgezocht op youtube.
Maar CR heeft wat mij betreft de meeste universele waarde en heeft zich ook wereldwijd bewezen als methode/benadering. Al kan ik persoonlijk ook niet met alle beelden van CR even goed uit de voeten. 'Aap/omgekeerde aap' is voor mij bijv. een wat vergezocht beeld, ik snap inmiddels wat ermee bedoeld wordt maar ik zou zelf anders uitleggen hoe je je balans vindt en houdt in galop ;)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:39

Dat vind ik ook het mooie aan CR.. dingen kunnen op heel veel verschillende manieren worden uitgelegd met over het algemeen hele duidelijke uitleg.. ze hebben mooie beeldspraak in de uitleg en als de ene beeldspraak jou niet ligt kunnen ze t op een andere manier uitgelegd krijgen.. mijn instructrise iig haha

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:38

Ik kan zelf heel weinig met de kreet "uitademen door je voeten" maar voor sommige mensen werkt dat wel.
Als instructeur moet je vind ik iets op verschillende manieren uit kunnen leggen. Als je geen verandering ziet nadat je iets gevraagd hebt "moet" je het op een andere manier vragen.
En Centered Riding heeft dan inderdaad heel veel opties ...

Askja, ken je toevallig de boeken/video's van Wendy Murdoch ook ? Die vind ik ook wel een aanrader. Zij was in eerste instantie CR instructeur en heeft haar eigen "the Murdoch method" op basis daarvan ontwikkeld.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:11

Uitademen door je voeten vind ik juist wel fijn! Toen ik nog klein was zei mn instructrice altijd dat ik vla naar beneden door mn benen moest laten gaan. Mn favoriete toetje :+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:05

Ja die vind ik idd ook wel fijn..
Het voordeel van centered riding vind ik ook dat de oorzaak beter wordt benoemd ipv het symptoom..
Bijvoorbeeld op de manege zeggen ze dan tenen naar binnen, maar als je correct zou zitten zouden je tenen automatisch goed zijn zeg maar.. op de manege ga je je dan krampachtig bezig houden met je tenen terwijl de oorzaak bij je heup ligt

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:06

Wendy Murdoch is zeker interessant, ze baseert het rijden nu ook op Feldenkrais, ik vind het persoonlijk wel een uitbreiding op het Centered Riding principe.
Ik ga begin juli trouwens een clinic bij haar doen met de Sure Foot(s). Dat vind ik ook heel interessant en werkt heel gaaf!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 02:00

Monkey reverse monkey kan ik ook niet zoveel mee. Snap de oefening, maar ik zou de galop niet zo uitleggen.
Uitademen door je voeten is voor mij een fijne omdat ik dan per direct dieper ga ademhalen.

Zo kon ik jaaaren geleden ook niks met 'zet je voeten op de grond/aarden'. Tot het moment dat ik een jonge pony reed op de barebackpad. Pony in kwestie schrikt ergens van en rent zo de straat uit(kleine welsh, dus niet heel fijn uit te zitten). Mijn eerste reflex was knijpen en niet vallen. Al snel kwam ik tot de conclusie dat dit niet ging werken en per direct bedacht ik 'voeten op de grond', dat deed ik en per direct had ik én mijn balans terug én stond de pony meteen stil.. Sindsdien is het kwartje van aarden/voeten op de grond gevallen.