Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:24

Dat hoeft nou ook weer niet. :+

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:26

ik snap alleen niet waarom je niet alles zonder bit zou mogen doen, weet iemand dat?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:34

Omdat de KNHS een middeleeuwse organisatie is die bang is voor verandering. :+

Maar heel eerlijk, op een bit rijden is al moeilijk voor velen, daar zie je al een hoop gesjor getrek en gehang. Zonder bit is dat nog even wat moeilijker.
Dus de groep mensen die fijn z'n paard de bak door stuurt word gewoon kleiner.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:36

Met of zonder bit maakt dan ook niets uit Gypsy ;)

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:38

Gypsy schreef:
Omdat de KNHS een middeleeuwse organisatie is die bang is voor verandering. :+

Maar heel eerlijk, op een bit rijden is al moeilijk voor velen, daar zie je al een hoop gesjor getrek en gehang. Zonder bit is dat nog even wat moeilijker.
Dus de groep mensen die fijn z'n paard de bak door stuurt word gewoon kleiner.

maar met of zonder bit hoort toch eigenlijk niks uit te maken?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:39

Vind ik ook, respecteer ieder hoe die rijd met of zonder bit. :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:43

Als je ziet hoe sommige rijden op wedstrijd is het best krom dat je op die manier wel mag starten maar niet zonder bit. Wie niet waagt wie niet wint. Als degene met hetzelfde probleem ook hun mening laten horen gaat er misschien ooit wat veranderen. Zal vast niet op korte termijn zijn maar je moet ergens beginnen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:47

Ik krijg ze wel eens in de baan. Nadeel vind ik vaak dat paarden wel bitloos gereden worden, maar niet correct bitloos zijn afgericht. Ik heb met regelmaat op de protocol staan 'Paard hangt in de neusriem', daarnaast kom ik ook geregeld 'te laag hangende' neusriemen tegen, waardoor de druk op het neusbeen enorm is.

Overigens ben ik er niet op tegen hoor, mensen die bitloos rijden, staan bij mij net zo makkelijk bovenaan als mensen die met bit rijden. Goede proef is een goede proef.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:49

Dat wat suelza zegt bedoel ik. Zonder bit is het domweg moeilijker om te voorkomen dat een paard gaat hangen etc. Ik ben helemaal pro bitloos, rijd zelf ook zonder. Maar als iemand zonder bit nog steeds loopt te sjorren schieten we er imo weinig mee op...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:56

Ik krijg maar heel weinig bitloze combinaties in de ring te jureren. Maar ik vind zelf het niveau niet heel hoog. Dat is het bij ruiters die met bit rijden natuurlijk ook niet altijd. Maar zoals Suelza al zegt, ik zie veel hangerige, net niet echt nageeflijke paarden. Ik kan me dus best voorstellen dat de KNHS zegt dat het bij de M wel een beetje ophoudt. Ik denk dat de combinaties die doorstromen zeer beperkt zijn. (Dus petje af voor de TS dat zij wel het niveau heeft gehaald :) )

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:01

Mooi gezegd Anoeska en suzela, heb dat laatst ook gemerkt met jureren op de cursus hoe de cursus leider er over dacht.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:08

Het is alleen zo jammer voor degene die hun paard wél fijn bitloos hebben lopen dat het na de L stopt. Daardoor worden veel bitoze ruiters die wel de ambitie (en misschien ook meer kwaliteit) hebben om hoger te komen weerhouden om überhaupt bitloos te gaan starten. Want wat heeft het voor zin als je weet dat je na de L al moet stoppen?

Het is een kip-ei verhaal...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:11

Daarom vind ik ook zeker dat áls je de punten hebt, je direct aan de KNHS moet gaan aangeven dat je door zou willen. Je hebt het bewijs dat je het aankan. Dán kan je ook terecht klagen.

Anders vind ik het met ruiters die zeggen dat ze het heus wel zouden kunnen, hoger dan L2 rijden bitloos. Maar daar geen enkel bewijs van hebben. Daar kan je natuurlijk als KNHS ook weinig mee.

Bewijs eerst maar dat je het M1 aan zou kunnen, dan heb je reden om te klagen bij de KNHS.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:16

Er moeten gewoon wat bitloze wedstrijden worden georganiseerd waar ze hogere rubrieken uitschrijven en die laten beoordelen door officieele juryleden. Met die uitslagen kun je eens naar de knhs gaan stappen ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:20

o0loveFly0o schreef:
]
CoriienRN schreef:
Ik heb laatst met jury cursus een bitloze combinatie gehad, en vond het er zelf niet fijn uit zien, paard liep de gehele proef op de voorhand te hangen op zijn neusriem die aan de teugels vast zitten.

Hoe vaak zie je een combinatie met bit waarvan je bilnaad samentrekt?
Weinig mensen kunnen echt rijden.... zowel met als zonder bit. Dus dat heeft niets met de optoming te maken toch?

Helemaal mee eens, ik heb afgelopen weekend op Indoor Brabant zelfs genoeg ruiters gezien die behoorlijk aan het rukken en plukken waren en die een houding hadden om niet over naar huis te schrijven. Maar dat even off topic :+[/quote]

Idd!! Tot op het hoogste Nivo en nog dikke procenten scoren!!
En degene die over bitloos springen een opmerking plaatst, daar zaten hackamores aan, dat valt niet echt onder bitloos hoor..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:21

Ik ken idd mensen die voor buitenritten op een hackamore zijn overgestapt, daar luistert een paard echt wel eerder naar dan naar een trensje. :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:46

Suelza schreef:
Ik krijg ze wel eens in de baan. Nadeel vind ik vaak dat paarden wel bitloos gereden worden, maar niet correct bitloos zijn afgericht. Ik heb met regelmaat op de protocol staan 'Paard hangt in de neusriem', daarnaast kom ik ook geregeld 'te laag hangende' neusriemen tegen, waardoor de druk op het neusbeen enorm is.

Overigens ben ik er niet op tegen hoor, mensen die bitloos rijden, staan bij mij net zo makkelijk bovenaan als mensen die met bit rijden. Goede proef is een goede proef.

Wat vind jij een mooie bitloze optoming om dressuurproeven mee te rijden?

Merkloos kaakgekruist hoofdstelletje deed mijn paard het wel heel braaf op, maar de release kon een stuk beter. Heb niet per se de ambitie om bitloos dressuurwedstrijden te rijden, maar wil best meerijden met een demonstratie of een soort proefwedstrijd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:49

Anoeska schreef:
Daarom vind ik ook zeker dat áls je de punten hebt, je direct aan de KNHS moet gaan aangeven dat je door zou willen. Je hebt het bewijs dat je het aankan. Dán kan je ook terecht klagen.

Anders vind ik het met ruiters die zeggen dat ze het heus wel zouden kunnen, hoger dan L2 rijden bitloos. Maar daar geen enkel bewijs van hebben. Daar kan je natuurlijk als KNHS ook weinig mee.

Bewijs eerst maar dat je het M1 aan zou kunnen, dan heb je reden om te klagen bij de KNHS.

Zou het dan als een soort tussenoplossing iets zijn om eerst M1 met winst te zijn op de traditionele manier, voordat je bitloos mag starten? Ideaal? Zeker niet, maar wellicht beter dan niets.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:52

Kahawa schreef:
Suelza schreef:

Wat vind jij een mooie bitloze optoming om dressuurproeven mee te rijden?

Merkloos kaakgekruist hoofdstelletje deed mijn paard het wel heel braaf op, maar de release kon een stuk beter. Heb niet per se de ambitie om bitloos dressuurwedstrijden te rijden, maar wil best meerijden met een demonstratie of een soort proefwedstrijd.

Eenvoudige sidepull icm een paard wat goed aan de hulpen staat, geeft mijns inziens het beste resultaat.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:18

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:41

Ik ben natuurlijk geen expert, maar ik zie niks wat ik in een proef van hetzelfde niveau met bit niet zie. En ik mis ook niks.

Wel iets te veel gesjor en geprik in mijn ogen, maar daar scoort men bij de KNHS ook met bit gewoon punten mee dus dat zullen we als normaal beschouwen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:51

Heb niet het hele topic gelezen, maar is een leren bit niet iets? Het ligt stil in de mond en is niet dik, vormt zich naar de mond.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:54

Michellkuh schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, maar is een leren bit niet iets? Het ligt stil in de mond en is niet dik, vormt zich naar de mond.

Maar werkt alleen bij een paard wat goed schuimt. Voor een paard wat niet schuimt zijn ze vreselijk.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:10

Mijn paard schuimt totaal niet, waarom werkt het alleen bij een paard dat goed schuimt?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:37

Word het leer zacht :?