"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:53

LotteIsabel schreef:
Dit paard viel gelijk aan in de stal, je moest echt een klik hebben voordat ze je toeliet. Zoals ik al zei, kijk even op mijn profiel :)

Maar dit paard liep toch niet één uurtje per week met jou :Y) ?
Er zijn talloze paarden niet geschikt voor een manege, maar dat betekent toch niet dat er maar één ruiter mee overweg kan of dat het uberhaupt een zogenaamd getraumatiseerd paard is?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:54

Veel mensen schatten hun paard denk ik 'gevaarlijker' in dan dat ze eigenlijk zijn. Vooral de mensen met minder paardengevoel hebben vaak het idee dat ze een gigantisch moeilijk paard hebben, terwijl ze zelf de oorzaak zijn van een groot deel van de problemen.

Om het even te betrekken op mijn eigen situatie. Ik heb zo'n leuke penny Arabier, kon er in het begin ook heel weinig mee (14 jarig manege meisje + 5 jarige, gevoelige Arabier) en werd al snel bestempeld als lastig en eenkennig.
Nu klopt het dat hij eenkennig is, maar wanneer je gewoon consequent en rustig blijft is het echt geen lastig paard. Door de problemen in het begin heb ik veel tijd besteed aan opvoeding en als dat er goed inzit zijn paarden echt niet zo lastig.
Natuurlijk heeft hij af en toe kuren, maar ik kan er vriendinnen opzetten om een stukje te gaan rijden. Mijn vader (zonder ervaring) loopt er zo mee weg. Eenkennig is hij wel gebleven, dus je moet er niet in een week 10 verschillende mensen bijzetten die 10 verschillende dingen doen. Maar dat betekent niet dat hij niet met andere mensen kan.

Wat ik wel heb is dat ik niet graag andere mensen heb op mijn paarden. Niet omdat het niet kan, maar omdat ik dat zelf niet fijn vind. Ik heb heel erg mijn eigen ideeën over hoe je een paard traint en wil dus niet dat anderen eraan gaan 'prutsen'. Een buitenritje maken met een vriendin op een van mijn paarden is dan weer geen issue.
Maar dat is dus niet omdat ik denk dat mijn paard gevaarlijk of moeilijk is. Dat is omdat ik moeilijk ben :+ .

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:55

Doubtless schreef:
LotteIsabel schreef:
Dit paard viel gelijk aan in de stal, je moest echt een klik hebben voordat ze je toeliet. Zoals ik al zei, kijk even op mijn profiel :)

Maar dit paard liep toch niet één uurtje per week met jou :Y) ?
Er zijn talloze paarden niet geschikt voor een manege, maar dat betekent toch niet dat er maar één ruiter mee overweg kan of dat het uberhaupt een zogenaamd getraumatiseerd paard is?

nee geen 1 uur. Maar als je bedenkt dat de meeste manege paarden zo'n drie uur per dag lopen, deze liep drie à vier keer per week.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:57

mooney schreef:
Maar dat is dus niet omdat ik denk dat mijn paard gevaarlijk of moeilijk is. Dat is omdat ik moeilijk ben :+ .

dat vind ik een mooie samenvatting.

Wb het moeilijke manegepaard, ik denk idd dat het daar meer gaat om een paard waar je wat meer ervaring en /of zelfvertrouwen voor nodig hebt. En uit je profiel te lezen heb jij tijd genomen om met haar om te gaan en dat siert je. Maar dat betekent niet dat het een heel moeilijk of eenkennig paard is. Mss wel in die omstandigheden en met die ruiters, maar niet voor iedereen of zelfs maar voor heel veel mensen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:59

Waar ik nou eigenlijk benieuwd naar ben omdat hier toch ook wel de reactie naar voren komen "ja maar mijn paard......."
Met tijd doe je natuurlijk veel maar wat nu als je jouw paard gereden hebt en vraagt aan iemand aan de kant wil jij er even op wat doet je paard dan. Dat ze niet perfect lopen snap ik maar ik ben benieuwd hoeveel van die paarden daadwerkelijk een groot probleem maken om even een andere ruiter op de rug te dragen. En heb je dat al weleens geprobeerd of denk je gewoon dat je paard het niet accepteert?
Bedoel als het echt niet kan zie ik echt een rodeo voor me of eentje waarbij je gewoon helemaal niet op kan stappen en je dus echt een hele onveilige situatie creëert. Maar als je een beetje handige ruiter op zet zou dat dan echt een probleem zijn. Daar hoeft toch eigenlijk geen weken overheen te gaan voor ze op kunnen stappen? Voor de meeste paarden dan.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:05

om terug te komen op de vraag van Tigra, ik wou altijd heel graag zien hoe mijn paard onder het zadel bij een ander eruit zou zien, heb inmiddels een paar keer geprobeerd nadat ik haar had getraind en ze dus goed moe was, er een ander op te zetten, helaas resulteerde dit binnen een 10 minuten in keihard door de bak heen rennen zonder nog een rem te hebben en zijn alle keren de ruiters uiteindelijk eraf gevallen. Nu had ik van tevoren verteld dat ik weet dat mijn paard heel gevoelig kan reageren op hulpen en doordat ze onzeker is snel in de stress kan schieten en je heel duidelijk moet zijn met je hulpen. Ik geloof best dat er een andere ruiter is die dit paard goed kan rijden, enkel weet ik wel dat dit een ruiter moet zijn die hele kleine signalen moet kunnen oppikken om het niet te laten escaleren.

Ik baal er juist heel erg van dat mijn paard niet makkelijk is voor andere om op weg te rijden. Er zitten namelijk behoorlijk wat nadelen aan, als je even weggaat kan hij niet even snel door een ander opgepakt worden en stel ik wil mijn paard ooit verkopen wordt het moeilijker er een geschikt persoon voor te vinden. Wel ben ik van mening dat mensen te snel van te voren al denken van 'ja maar mijn paard, die is zo moeilijk alleen ik kan hem rijden' maar ik heb wel altijd zo iets nu ik het enkele keren heb meegemaakt met mijn eigen paard dat je beter voorzichtig kan zijn dan er maar gewoon vanuit kan gaan dat alles kan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:14

Ik kom dit topic net tegen, heel veel personen denken te weten hoe hun paard in elkaar zit. Vaak denken ze dat er niemand anders op kan, terwijl dat vaak best wel gaat. Heel veel mensen willen ook niemand anders op hun paard, omdat ze denken zelf hun paard goed te kennen.

Als je iemand op een paard zet en je niet verteld hoe zo,n paard is gaat het vaak beter dan wanneer je verteld hoe zo,n paard is. Want dan gaan ze er al te veel rekening mee houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:16

op mijn paard heeft al jaren geen ander meer gezeten. De laatste keer dat we dat hebben gedaan ging het prima, de keer daarvoor (dat was ik zelf, toen ik haar overnam van de vorige ruiter) is het ook goed gegaan. Maar beide keren is dat zo gegaan omdat we het ook echt goed hebben voorbereid en onder kundige begeleiding hebben gedaan. Het is namelijk wel fout gegaan in een verder verleden, waarbij ze dus idd in paniek raakte en ging rennen. Op de grond is ze ook eenkennig; een paar weken geleden heeft een echte paardenman met een grote naam met haar aan de hand gewerkt en ook daar kon je zien dat dat niet eenvoudig was. Hij wist wel heel snel veel te bereiken, door super timing en observatie. Hij zou er van mij zo op mogen, graag zelfs.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:17

marleen_usar schreef:
Ik kom dit topic net tegen, heel veel personen denken te weten hoe hun paard in elkaar zit. Vaak denken ze dat er niemand anders op kan, terwijl dat vaak best wel gaat. Heel veel mensen willen ook niemand anders op hun paard, omdat ze denken zelf hun paard goed te kennen.

Als je iemand op een paard zet en je niet verteld hoe zo,n paard is gaat het vaak beter dan wanneer je verteld hoe zo,n paard is. Want dan gaan ze er al te veel rekening mee houden.

Maar als je je paard wel goed kent en weet dat deze erg gevoelig is en zeer rillerig en onzeker is en je verteld dit niet dan kunnen er erg gevaarlijke situaties ontstaan. (gebroken rug etc.) En ik zou dat nooit op mijn geweten willen hebben omdat ik iemand op mijn paard laat maar er niet bij vertel dat ze gevaarlijk uit de hoek kan komen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:19

Doubtless schreef:
Nirvana_ schreef:
Er zijn nu naast mij nog 2/3 anderen die met haar trainen etc en dat accepteert ze prima, maar je merkt wel dat ze liever 1 iemand heeft die er 24/7 voor haar is in plaats van verschillende mensen :P

Waar merk je dat dan aan?

Ze heeft enorm veel tijd nodig om voor iemand op te warmen, wat resulteert in veel giftige blikken en losse voor en achterbenen. Daarnaast is ze standaard het eerste kwartier boos als iemand komt die de dag daarvoor er niet was. Hoe langer diegene niet is geweest, hoe langer de boze bui :+

Dus ja: Ze is eenkennig, maar met de juiste begeleiding en de juiste persoon zeker door meerderen te trainen. Anders was het mij ook nooit gelukt :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 12:20

Nirvana_ schreef:
Daarnaast is ze standaard het eerste kwartier boos als iemand komt die de dag daarvoor er niet was.

_O- Merries...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:20

ik denk dat ieder paard door verschillende ruiters te rijden is, het verschilt alleen hoeveel tijd je erin moet investeren om het voor alle partijen succesvol te laten zijn.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:22

Ik geloof er niet zo in, dat er paarden zijn waar niet iedereen zo makkelijk mee weg rijdt is een feit, maar helemaal geen andere ruiter dulden? Mwah.

Mijn arabier is er ook een die je niet op elke manier kan rijden, al gaat het nu steeds beter. Hij gaat staken als je er teveel druk op zet, nu ie meer balans heeft kan je er ook meer van gaan vragen maar als je een beetje te lomp doet kom je niet ver zeg maar. De 'geef hem gewoon een schop' als hij staakt ruiters hebben dat ook geweten. :') Tegenwoordig hoef je al een stuk minder voorzichtig te zijn hoor, maar het is gewoon een dier waar je wat anders mee om moet gaan dan anders als je er meer uit wil halen (en niet wil dat hij compleet in de stress raakt). De bijrijdster die hij had reed er dan weer zo mee weg omdat ze een heel vriendelijke manier van rijden heeft en gewoon rustig blijft. Rijdt hem beter dan ik, gewoon omdat ik teveel spanning heb. :D

Maar dat betekent niet dat er geen andere mensen mee kunnen rijden, is al gebleken dat dat hartstikke prima kan. Ze moeten alleen niet eigenwijs zijn en hem toch even flink aan willen pakken als hij iets niet snapt, dan ga je er ongetwijfeld naast.

Als je een paard hebt die zowiezo staatsgevaarlijk is zeg maar zou ik er misschien ook geen andere mensen op laten rijden, niet omdat dat niet kan, maar omdat ik niet zou willen dat iemand zijn nek breekt door een ritje op mijn lanceermachine.

Als ruiter moet je gewoon rekening houden met het feit dat elk paard anders is, en je rijden er een beetje op aanpassen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:30

Doubtless schreef:
Nirvana_ schreef:
Daarnaast is ze standaard het eerste kwartier boos als iemand komt die de dag daarvoor er niet was.

_O- Merries...

:') Echt hoor. Haar moeder (staan met z'n 2en bij huis) schijnt veel erger te zijn geweest vroeger, maar wijsheid komt met de jaren, zeggen we dan maar :D

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:31

Doubtless schreef:
Nirvana_ schreef:

_O- Merries...

:') Echt hoor. Haar moeder (staan met z'n 2en bij huis) schijnt veel erger te zijn geweest vroeger, maar wijsheid komt met de jaren, zeggen we dan maar :D

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:47

Elk paard kan door meer dan 1 persoon gereden worden. Vertrouwen is de sleutelwoord en uiteraard een paard lezen en respect hebben.

Altijd maar trauma's aanhalen is een excuus. Dat is het verleden, niet het nu. Angst blijft er dan bij beide partijen inzitten.

Ik hoef vooraf niet geïnformeerd te worden hoe een paard is of wat het heeft meegemaakt. Ik stel me aan het paard voor, bekijk lichaamstaal en stap op. Vervolgens onder het zadel leren we elkaar verder kennen, niet allerlei poespas. Gewoon, dit ben ik en zullen we samen dit doen?Ongedwongen.

In mijn optiek lezen de meeste ruiters paarden verkeerd en laten ze zich leiden door het verleden. Hierdoor wordt een paard beperkt in zijn vertrouwen en mentale groei.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:49

Mijn pony is een allemansvriend, een enorme knuffelaar en als je haar wat aandacht geeft ben je goedgekeurd. Toch zet ik er liever niet iemand anders op om daadwerkelijk een rondje te rijden in de paddock, waarom niet? Nee ze schiet absoluut niet in de stress, je krijgt gewoon een enkeltje richting mij :Y) ze is het gewoon niet akkoord en staakt dan. Als ik dan even iets ga halen is ze wat stroefjes rond de sturen en test ze die persoon op haar dooie gemakje wat uit. Ze vindt het niet erg dat er iemand anders met haar rijdt, ze vindt het gewoon niet leuk. Als iemand er genoeg tijd en liefde in steekt zal dat wel beteren, maar als dat niet moet hoeft dat ook niet van mij. Plus, het is maar een c-ponietje dus mijn lesgevers en vriendinnen zijn meestal wat groot voor haar en met kindjes is ze doodbraaf.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:31

Ik geloof ook dat er veel (te veel) mensen van overtuigd hebben dat zij de enige mensen zijn die hun paard kunnen rijden, gewoon omdat ze denken dat dit stoer staat. Ik denk dat het er meestal om gaat dat niet iedereen op het bepaalde paard kan rijden, en niet om het feit dat er maar 1 iemand mee kan rijden, een groot verschil. Dat wil niet zeggen dat iedereen van die paarden meteen alles gedaan krijgt, uiteindelijk moeten ruiter en paard altijd aan elkaar wennen. Alle mensen die zeggen dat hun paard enkel door hun te rijden is, bedoelen die dan dat elke andere ruiter die er op zou stappen een ongelofelijke rodeo te verduren krijgt?
Eigenlijk zou het doel van de opleiding van een paard toch moeten zijn dat je een gewillig, meewerkend dier hebt dat indien de ruiter (eender welke ruiter) de correcte hulpen geeft, het paard daar ook correct op reageert.

Wij hebben drie paarden. Het paard van mijn vriend is door iedereen te rijden (maar niet te vangen in de wei :P ), dat is een heel vriendelijk dier, doet nooit een stap verkeerd. Zet je er een beginner op, dan sloft hij rustig zijn rondje. Zet je er een gevorderde ruiter op die consequent maar toch rustig is, dan kan die er goed mee weg rijden. Zet je er een harde ruiter op, dan zal hij zijn ongenoegen wel laten merken, maar hij zal nooit echt staken, bokken of steigeren, dat staat gewoon niet in zijn woordenboek.

Op mijn paard kan je in se ook iedereen zetten. Hij gooit alleen enorm hoog op in draf, en daar mispakken veel mensen zich aan waardoor ze er bijna afstuiteren. Om die reden ben ik zelf heel secuur in wie ik op mijn paard laat rijden, ik kan er niet tegen als iemand op zijn rug zit te botsen. Hij durft verder wel eens koppig zijn, of vreugdebokken doen, maar dat doet hij bij mij ook :+

Het derde paard is een jonge merrie van 3,5. Zij wordt rustig opgeleerd door mijn vriend, en zet geen voet verkeerd. Ik rij er ook af en toe mee, en dan merk je wel dat ze niet naar mijn hand staat, maar ze doet niets verkeerd. Wij laten er ook bewust af en toe iemand anders mee rijden, en dat gaat altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:32

Ik vind het eigenlijk wel een interessante discussie ... Kan je het eigenlijk doortrekken naar: wanneer is een paard verwaarloosd, wanneer is die mishandeld, wanneer is die eenkennig, wanneer heeft die een traumatische ervaring gehad ... En op dat alles verschilt het antwoord bij iedereen denk ik, en dan krijg je het probleem dat sommige mensen hun paard veel eerder als eenkennig zullen bestempelen dan anderen ;)

Zijn die van mij eenkennig? Neen hoor, zeker niet als het op eten aan komt :+
Maar ga je van gewoon standaard verzorging (dus voeren, mesten, binnen/buiten zetten) naar andere dingen (poetsen, wandelen, longeren, rijden, ... ) dan kan je wel eens voor verassingen komen te staan. Betekent dat dat er niemand anders wat mee kan? Neen, dat niet, maar je moet verdomd goed in elkaar steken om het wel te kunnen. TENZIJ je tijd erin wil steken ... dan wordt het weer een ander verhaal.

Maar zo even van: ik zet jou erop en rij jij maar fijn rond .. neen, die pony's heb ik niet.
Hebben ze trauma's opgelopen? Wie zal het zeggen, een rugzakje met bagage hebben ze in ieder geval beiden wel. Maar ze zijn niet onhandelbaar en ik ben echt niet de enige die er wat mee kan, je moet er alleen wel tijd in willen steken en ook aan jezelf willen werken en dingen misschien net wat anders aanpakken dan je gewend bent ... en daar schort het bij vele mensen ook aan.

Ooit zullen ze misschien zo zijn dat je er gewoon kan opstappen en mee kan wegrijden, ongeacht wie je bent .. maar voorlopig zit dat er nog niet in. Ze hebben al menig verzorger tot wanhoop gedreven, want "bij jou doen ze dat wel zus & zo, waarom bij mij niet?". Verschil daarin is jaren ... maar dat zien veel mensen niet zitten, die willen opstappen & wegrijden en die pony's heb ik nu éénmaal niet (en daarom ook geen verzorgers meer :+ ).

Maar ik zal vast ook zo iemand zijn die denkt dat haar pony's speciaal zijn terwijl ze de zoveelste in een hoop zijn ;)

Doubtless

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 13:36

Ik zie toch veel mensen refereren naar 'Jan en Alleman' er op kunnen zetten, maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n interessante vraag. Natuurlijk kan je niet zomaar iedereen op elk paard zetten, het is imo sterk afhankelijk van niveau, mindset en ervaring wie er op kan en wie niet. Het gaat mij echt om de gevallen waarin de eigenaar ervan overtuigd is dat er simpelweg niemand anders een normale training kan rijden met zijn of haar paard dan hij/zij zelf.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:42

Het probleem is dat heel veel ruiters niet zo ver zijn dat ze een paard aanvoelen.
Ze zijn gewend om zus of zo te doen en dat doen ze dan ook maar op elk paard. Een goede ruiter heeft snel een paard in de smiezen , blijft altijd zitten en dan ook nog in balans , voelt aan hoe de hulpen moeten zijn en kan het eigen rijden acuut aanpassen aan een paard. En door deze kwaliteiten heeft de goede ruiter ook overwicht. En ja daar komt de gemiddelde ruiters niet mee weg. Dus niet naar een paard wijzen , het is het probleem van de ruiter die niet zo goed is dat deze elk paard kan rijden. En er zijn ruiters die dat wel kunnen , mix van ervaring , talent en interesse.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:43

Doubtless schreef:
Ik zie toch veel mensen refereren naar 'Jan en Alleman' er op kunnen zetten, maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n interessante vraag. Natuurlijk kan je niet zomaar iedereen op elk paard zetten, het is imo sterk afhankelijk van niveau, mindset en ervaring wie er op kan en wie niet. Het gaat mij echt om de gevallen waarin de eigenaar ervan overtuigd is dat er simpelweg niemand anders een normale training kan rijden met zijn of haar paard dan hij/zij zelf.

Dan heeft de eigenaar een erg hoge pet van zichzelf op , er zijn echt wel ruiters die alle paarden kunnen rijden.

czarina

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:50

Ik denk dat het grotendeels opvoeding is. Op zich zou iedereen er mee om moeten kunnen gaan en die super brave paarden/pony's verdwijnen steeds meer omdat velen de paarden als suiker behandelen.

Een paard kan wel meer naar een bepaald persoon (meestal de eigenaar) trekken. Maar met fatsoenlijke opvoeding en het paard ook aan alles en iedereen laten wennen kom je een heel eind.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:51

Haha grappig. Ik heb toevallig een heel eenkennig paard. Heb ik ook wel zo gemaakt hoor. Ik heb hem nu drie en een half jaar en al die tijd alleen gedaan.
Nu ik een wervel in mijn rug beschadigt heb en voorlopig niet mag rijden, rijdt mijn moeder hem.
Hij is wel te rijden door haar. Hij is superbraaf zelfs, maar je ziet aan hem dat hij wel onwijze spanning had van iemand anders op zijn rug. Verder gaat hij bij mij trager lopen en houd hij mij heel erg in de gaten.
Eenkennig is hij zeker, maar hij is wel te rijden door andere.
Sommige dingen laat ik echt niet door andere doen. Zoals trailerladen, dan weigert hij erop te gaan. Terwijl ik hem in mijn eentje in twee minuten startklaar heb.
Wassen/knotten en wedstrijd klaar maken, daar heeft hij gewoon nogal een gebruiksaanwijzing bij. Dat is voor andere nogal lastig.

Ik ben van menig dat paarden echt wel voorkeur hebben voor mensen. Maar in principe is er geen een paard wat maar door 1 persoon gereden kan worden. Het is een kwestie van gewenning. Tuurlijk kan de ene persoon beter met een bepaald paard. Maar echt niet dat een paard maar 1 iemand duld

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:56

Doubtless schreef:

Jan en alleman is idd een heel ander verhaal. Natuurlijk zijn er veel paarden waar je niet iedereen op kan zetten. Maar paarden waar maar 1 iemand op kan rijden geloof ik niet in. Met jou eens dus.

Op alle paarden die ik gehad of gereden heb konden ook andere mensen op rijden, zolang het rijden en de omgang maar enigszins overeen kwam. Ik kan over ze allemaal zeggen dat je geen dwingende gemiddelde ruiters er op moest zetten. Had ik alleen zulke ruiters gekend zou het geleken hebben alsof ik de enige zou zijn, maar ik ben van mening dat op elk paard meer dan één persoon kan rijden. Soms met wat meer tijd en moeite, soms met een kleine aanwijzing om het veilig te houden en soms gewoon opstappen en wegrijden. Dat lag aan het type ruiter dat er op stapte, idd het niveau, de mindset en de ervaring.

Want wat als dat paard niet bij die ruiter terecht was gekomen? Was die dan naar de slacht gegaan of was en toch iemand anders geweest die er op zou kunnen rijden? Ook qua omgang, dat een paard naar een bepaald persoon meer trekt is niks mis mee, dat de eigenaar sommige dingen perse zelf wil doen ook niet (wilde ik ook), gewoon omdat dat het makkelijkste gaat. Maar het zou wel door andere mensen gedaan kunnen worden.