paard te jong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:00

Dan ben je inderdaad wel serieus licht (onder de 50kg schoon gewicht waarschijnlijk). Want je moet voor de grap eens jezelf wegen als je klaar bent om op het paard te gaan zitten, incl hoofdstel en zadel. Dat weegt bij elkaar vaak toch meer dan je denkt. Maar als je dat bent, prima! Overigens is 3x30 minuten wel de uiterste (na opbouwen). Niet de standaard.

Het lijkt mij niet meer dan logisch om te rekenen met het werkelijke (ideaal) gewicht in plaats van het verwachte eindgewicht. Je werkt namelijk ook niet met het volwassen dier maar met het werkelijke dier. Ik ben absoluut voor (beperkt) trainen, maar niet voor het trainen vanuit het zadel op die leeftijd, maar vanaf de grond of eventueel vanaf de bok.

essie_blue

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:23

Hier gaat onze hengst met 3 jaar onder het zadel, maar ik kijk wel aan hoe hij zich ontwikkeld. Tot nu toe vindt hij al het 'werk' leuk en is hij erg fanatiek, en dat wil ik graag zo houden. Ik weeg zelf overigens nog geen 50 kilo, met kleding en al dus dat kan hij wel hebben ;) vind überhaupt het zadel/ruitermak maken ook geen zwaar werk, je ziet wel vaak dat het met doorrijden mis gaat. Zelf vind ik dat een 4/5/6 jarige gewoon max 4 keer in de week gereden moet worden en dan ook niet te lang (40 minuten max).

Om nou te miepen over jonge paarden in het Z, tja, sommige paarden doen de oefeningen nou eenmaal met 2 hoefjes in hun neus en hebben een fijn en makkelijk lijf. :) daar zit minder zware training in dan je denkt. Maar ach, ieder z'n manier!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:43

Met kledij weeg ik 52 kg. Heb een zadel besteld wat minder dan 6 kg weegt. Dus totaal komt op ongeveer 58kg. Is dat dan te veel voor een new forest die een kleine D pony zal worden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:06

Een kleine d-pony, het hangt heel erg af van hoe hij gebouwd is. Gemiddeld gebouwd wegen die tussen de 350 en 450kg. New Forest ken ik zowel small als breed gebouwd, dus daar kan ik weinig over zeggen. Als je een keer de mogelijkheid hebt om hem te laten wegen wanneer hij 3 jaar is, heb je een beter beeld.

Bij 350kg is 58 kg 17% lichaamsgewicht en bij 450kg is het 13% lichaamsgewicht. Als je een boomloos zadel heb besteld waar nog een pad met inlages onder moet, vergeet dan die niet mee te rekenen. Of als je zware kwaliteit dekjes gebruikt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:18

DDDara schreef:
Knip
Maar ben het er gewoon niet mee eens dat je niet al met een 3 jarige aan de gang mag, tuurlijk hou je rekening met hoe vaak, hoe lang en hoe zwaar (de ruiter is) maar als je daar op de juiste manier mee omgaat krijg je in mijn beleving een veel relaxter paard op termijn dan wanneer je later begint.

Ben dit totaal niet met je eens. Dat je er een relaxter paard van zou krijgen. Mentaal zijn ze nu eenmaal later meer volwassen en kunnen ze meer aan. Ik merk dat bij die van mij heel duidelijk. Nieuwe dingen leren wordt naarmate zij ouder worden steeds makkelijker.

Om nog maar eens mijzelf te quoten @essie_blue:

Selka schreef:
DDDara, jij kent gevallen waarbij het skelet van een 3-jarige volledig uitontwikkeld is?

Ik zou het absoluut geen onzin willen noemen!

Het brede grote paard ziet er van binnen precies hetzelfde, dan wel niet minder ontwikkeld uit dan het kleine smalle paard.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 01:56

Ik bekijk het per paard maar onze uitgangsleeftijd is vanaf 3 gaan we borstelen, wandelen de hele reutemeteut en dan langzaam aan een paar keer in de week longeren. Vanuit daar bekijken we het per paard. Bij de ene zit ik er op wanneer ze vier zijn een ander als die zes is.

MsSamanthaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:02

volbloeden en westernpaarden worden vaak al op 2 jaar beleerd en er zijn er veel die op goede manier beleerd worden en net zo gezond zijn en oud worden als een normaal paard die op 4 jaar beleerd word je kun ook wachten tot ze volgroeid zijn maar dan kunnen ze ook ziek worden of zich blesseren in de wei
mijn paard zijn we ook al mee bezig is 2 jaar en 5 maand en hoe komt dat omdat hij heel sterk groot en breed geworden is en heeft hele sterke rug als ik langer zou wachten zou hij heel sterk voor mij worden dus daarom hadden ze mij aangeraden al te beginnen en dat gaat eigenlijk heel goed.

MiouxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:03

2 jaar en 5 maanden ? Oef....

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:11

Ik kan er soms best boos om worden als mensen hun paard zo vroeg beleren. Waarom is iedereen zo ongeduldig?! Als je het rond een jaar of 5/6 doet, als je paard zo'n beetje uitgegroeid is gaat ie over het algemeen ook langer mee. Er is gewoon geen reden om je paard op 3jarige leeftijd al in te rijden, behalve het ongeduld van de mens. Als we het vanuit het paard bekeken zouden we er niet eens opzitten, dus geef ze dan in ieder geval de kans om uit te groeien. Mensen moeten eens gaan nadenken hoe egoïstisch ze eigenlijk bezig zijn in heel veel dingen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:13

MsSamanthaXx schreef:
volbloeden en westernpaarden worden vaak al op 2 jaar beleerd en er zijn er veel die op goede manier beleerd worden en net zo gezond zijn en oud worden als een normaal paard die op 4 jaar beleerd word je kun ook wachten tot ze volgroeid zijn maar dan kunnen ze ook ziek worden of zich blesseren in de wei
mijn paard zijn we ook al mee bezig is 2 jaar en 5 maand en hoe komt dat omdat hij heel sterk groot en breed geworden is en heeft hele sterke rug als ik langer zou wachten zou hij heel sterk voor mij worden dus daarom hadden ze mij aangeraden al te beginnen en dat gaat eigenlijk heel goed.

Is dat niet opvoeding? Lijkt me sterk dat hij als je hem nu inrijdt niet sterker wordt dan als je hem als 3-4 jarige inrijd...

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:17

er is onderzoek naar gedaan wanneer paarden ingereden zouden mogen worden, de leeftijd voor een paard is 5/6 omdat dan pas alle spieren en botten volledig ontwikkeld zijn. Voor een pony is het 4/5 jaar moet je nagaan, maar aangezien mensen hun paarden met 6 jaar grand prix willen laten lopen kan dit niet.. alles voor het plezier van de ruiter. Ik denk altijd tja met 20 jaar zijn die paarden idd helemaal kapot als ze zo hebben moeten lopen op jonge leeftijd.. dan gaat het snel. Maarja heb niet het idee dat er iets aan veranderd wordt..helaas

MsSamanthaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:25

Mijn paard moet geen grand prix lopen alleen buitenritjes dus moet niks belastend doen ik zal ook nog niks van hem vragen als hij ontspant komt dat allemaal vanzelf wel quarters daar in tege worden op 2 jaar opgeleerd moete gelijk met hun kop naar benede lope en gelijk zwaarder bit in de mond vind ik veel erger

MiouxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:27

waarom dan zo vroeg als die toch niks "belastend" moet doen? vind met 2 jaar 5 maanden het behoorlijk belastend voor die leeftijd om al te werken...

MsSamanthaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:30

Er zijn ook mensen die paard op 2 jaar laten buigen en knielen dat is ook heel slecht

MiouxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:32

En dat werken doe jij nu ook met een 2 jarige ? Dus zie niet in waarom je daarover een oordeel hebt, als je er even hard aan mee werkt... Ook jouw paard moet rijden en werken op 2 jaar..

MsSamanthaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:38

Ik zit er is 1x per week op 5 minuutjes en dat vind hij heel leuk hij ziet het nie als werken voor de rest heeft hij alles op de grond al geleerd achteruit op commando wijken voor druk braaf blijven stil staan het is een paard die bezig wilt zijn en graag nieuwe.dingen leert hij vind niet leuk elke dag het zelfde te doen zeg maar

MiouxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:42

is nog steeds werken want je rijd hem ook in, dat is niet 1 keer 5 min ;) In principe ben je dus net zo hard bezig als de mensen waar je over oordeelt :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:42

MsSamanthaXx schreef:
Ik zit er is 1x per week op 5 minuutjes en dat vind hij heel leuk hij ziet het nie als werken voor de rest heeft hij alles op de grond al geleerd achteruit op commando wijken voor druk braaf blijven stil staan het is een paard die bezig wilt zijn en graag nieuwe.dingen leert hij vind niet leuk elke dag het zelfde te doen zeg maar

Dan nog zijn er genoeg dingen om te doen zonder er op te gaan zitten.

Mijn 4 1/2 jarigen zijn gewoon paard en gaan volgend jaar onder het zadel. Geen enkele reden om er al op te gaan zitten.

MsSamanthaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:47

Ik oordeel er niet over iedereen heeft zijn mening hier over ik heb in iedergeval heel braaf paard die alles voor me wilt doen hij is nooit gedwongen het is hem gevraagd. Dat paarden ingereden op 2 jaar zal nooit veranderen denk ik ik rijd bij handelaar waar vaak ponys binnenkomen van 2 jaar die al zadelmak zijn bijv. Overlaats een volbloedje was nie rap genoeg voor renbaan dus tegenhouden ga je nooit.

MiouxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:49

ja handelaar.... bepaalde doen dan voor geld, want hoe jonger weg hoe minder kosten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:04

Interessante discussie.
[***] is twee maanden bij de vorige eigenaar onder het zadel geweest met 3,5 jaar. Inmiddels gaat hij richting 4,5 jaar en toen de dierenarts/osteopaat vroeg of we er al op reden zei ik nee want ik wacht tot hij 5 is. Daar was zij erg blij mee, want [***] bleek (net als zoveel jonge paarden) hypermobiel te zijn; iets waar ze helemaal geen last van hebben in het dagelijks leven en wat ook geen zichtbaar probleem is, maar zodra je erop gaat zitten kunnen de spieren onder de extra belasting de gewrichten niet bij elkaar houden en gaan ze hangen in de banden, wat meer dan funest is voor de pezen en gewrichten. Als ruiter zou je daar niets van gemerkt hebben.
[***] moet dus nog minstens een half jaar opstijven voor er iemand op kruipt.

Dat zette mij opnieuw aan het nadenken over de leeftijd waarop je op een paard kunt kruipen. Natuurlijk zijn alle wervels pas gesloten rond de vijf en is het alleen vanuit dat oogpunt al waanzin om om op een jonger paard te klimmen, maar blijkbaar zijn er ook een hoop paarden hypermobiel in hun jeugd (de knieeen van Friezen zijn daar bijvoorbeeld berucht om) en kunnen ze het spier- en bandtechnisch ook niet aan.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:09

Voor het 3e jaar inrijden vind ik het toppunt van ongeduld en egoisme van de mens.. De mens zal dit dus paard moet er maar aan meewerken, of het nou goed is voor het welzijn van het dier of niet..

MiouxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:16

Ben ik het mee eens, ze zijn nog vol in de groei en dan al belemmeren met het werk...

doet me altijd denken aan een 5 jarig kind in china, die schoenen maakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:23

Dat ik het idioot vind betekent ook niet dat ik het niet begrijp. 8-)
Natuurlijk, als jouw beroep is om paarden zadelmak te maken voor anderen (die haast hebben) of om ze zo snel mogelijk door te verkopen (hoe langer je paard op je stal blijft hoe duurder hij wordt), dan snap ik dat je jouw belang voor dat van het stelt.
Hetzelfde geldt voor recreatieruiters die per se op hun paard willen zitten, ongeacht of het paard daar nou klaar voor is (lees: jonger dan 4,5), dan snap ik ook dat je je eigen ikje voor dat van het paard laat gaan. En ik snap ook dat dat verder best wel een pijnlijke gedachte is en dat je je daarom liever verschuilt achter het sprookje dat als op driejarige leeftijd je KWPNer al meer dan 1.70 is, je Quarter al superdikke billen heeft of je Tinker al heel breed is je er best op kan gaat zitten want zo belangrijk zijn groeischijven echt niet als je paard breed gebouwd is, 24/7 buiten staat of een goede weerstand heeft.

Dus ik snap het allemaal wel, maar zou het toch mooi vinden als mensen daar gewoon eerlijk over zouden zijn in plaats van zich altijd maar weer te verschuilen achter biologisch volledig incorrecte smoesjes. Dus heel simpel : Ik kies ervoor om mijn paard vroeger dan ideaal voor hem in te rijden omdat mijn werk/hobby/dromen nou eenmaal voor gaan; mijn paard is een werkpaard en geen luxebeest.
Daar kan ik tenminste nog respect voor opbrengen, ook al zou ik het zelf anders doen.

Waarbij ik het trouwens wel boeiend vind dat IJslanderfokkerijen/-trainers wel in staat zijn om IJsco's 'heel erg laat' in te rijden en nog steeds geld eraan te verdienen. Waarom lukt dat de IJslanderscene wel?

MsSamanthaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:24

Maar je zou toch denken dat mensen die hoog westernrijden en stal met dure quarters hebben er verstand van hebben waarom moeten quarters dan al op 2 jaar sliden en spinnen?