Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blijft jouw paard stil staan als je wilt opstappen?

Ja
502 (67%)
Nee
81 (10%)
Soms
158 (21%)

Totaal aantal stemmen: 741

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:19

Toen ik hem kocht stond hij altijd stil. Maar na een jaar veranderde dit ineens. Zodra ik ook maar 1 voet in de beugel had, ging hij al weg. Wat er in resulteerde dat ik met mijn rug langs staldeuren ben geknald, maar er ook eens af ben gevallen (reed toen alleen nog maar buitenritten). Eerst hem gewoon vastgezet, en vanaf de rug halster van zijn hals af gedaan. Dit hielp 2x, maar daarna trok hij zich los of was gewoon heen en weer aan het drentelen. Inderdaad op den duur lukte het alleen nog maar met iemand erbij.

Ben ivm zijn hooikoorts naar de manege verhuisd, en dus een binnen en buitenbak tot mijn beschikking. Aangezien hij daar toch geen kant op kon, ben ik daar steeds gaan opstappen. Dit duurde soms wel een kwartier. Ik liet hem maar gewoon lopen.
Stond hij stil, hup voet in de beugel. Bleef hij staan, top dan ging ik hupsen, bleef hij dan nog staan, dan was het omhoog en gaan zitten. Daarna voet in de beugel en belonen.
Ging hij, in welke stap dan ook lopen, dan was het heel simpel en stapte ik weer af. Ook als ik al zat, maar mijn andere voet nog niet in de beugel had.

Dit heeft natuurlijk echt wel een paar maanden tot een jaar geduurd. Maar inmiddels kan ik weer opstappen, ook met los teugel, en ook met een krukje. Hij blijft braaf staan.

Zelfde techniek heb ik vorig winter met een ander paard gedaan. Die was niet zo erg als mijn eigen. Dus de 1e keer 5 minuten bezig geweest. De keer erop duurde dit nog maar 2 minuten en daarna was het klaar. Gewoon goed consequent zijn. Scheelt dat beide paarden wel wouden werken voor je, dus dat je niet opstapte was eigenlijk een straf.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:23

Ik heb mijn paard nu 6 maanden en wilde met zadelen en opstappen nooit netjes stilstaan.
Wat bij mij goed hielp is om haar steeds weer terug te zetten op dezelfde plek, dus als zij twee stappen naar voor doet, weer twee stappen naar achter.
Al is het maar 1 klein stapje, dat betekent voor mij 1 stapje weer terug.
Ik heb dat consequent volgehouden en nu is het er zo goed als uit.
Misschien dat dit ook bij jou helpt :) .

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:56

Mijn paard stond tijdens het zadelmak maken keurig stil tijdens het opstappen, extra aandacht aan besteedt. Ondanks dat alles prima verliep vond ik het los rijden toch zo spannend dat het niet leuk meer was en heb ik hem nog een maandje weggebracht. Toen ik hem terug kreeg stond hij niet meer goed stil, nadat hij gestoken werd door een insect terwijl ik net mijn been eroverheen zwaaide had ik standaard hulp vanaf de grond nodig.
Ik heb geprobeerd om hem telkens terug te zetten, ik heb het geprobeerd met de clicker maar hij bleef maar bewegen ondanks dat hij dol is op snoep. De oplossing bleek veel simpeler dan gedacht, gewoon na het opstijgen vanuit het zadel een snoepje geven en paard verzet geen stap meer +:)+
Ik beloon niet iedere keer na het opstijgen met een snoepje, maar af en toe.
Het zou vervelend worden als hij geen stap meer zou wilenl verzetten voordat hij zijn snoepje gehad heeft

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:12

Ik heb ik het begin ook iemand erbij gehaald altijd. Ik heb hem nu geleerd dat hij moet stilstaan naast de kruk. Hij wilde altijd ook snel weglopen daarvoor

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:52

Apart dat alle paarden naar voren weglopen terwijl die van mij juist naar achteren loopt (eigenwijze tinker dus).
Ik zet hem al naast een wand want eerst draaide hij ook nog van me weg. Nu dus alleen nog maar achterwaarts. Ook best onhandig.
Er moet dus nog iemand bij zijn hoofd staan, vasthouden hoeft niet meer elke keer dus we gaan vooruit.
Zit ik er op dan buigt hij gelijk zijn hoofd naar me toe voor een snoepje en blijft verder heel kalm staan. Ooit komt het goed, daar moet ik in blijven geloven. Maar vervelend is het wel dat je er zonder hulp niet op kan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:34

Gydja schreef:
Staat wel stil tot het moment dat ik bijna ga zitten en dan gaat ze lopen. Ik vind het geen ramp alleen de persoon die aan de andere kant van het zadel leunt om het gewicht te verdelen vind het niet zo leuk :+

En waarom sta je dat dan toe?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:50

Sonja schreef:
Niet stilstaan bij opstijgen heeft imo niets te maken met 'niet mee willen werken' maar slechts met onvoldoende opgevoed zijn of aangeven dat er ongemak is bij opstijgen (ruiter die vanaf de grond opstijgt bv) en in dat laatste geval heeft het paard wat mij betreft stomweg gelijk.

Dat is wel heel erg kort door de bocht, er kunnen zoveel redenen zijn voor opstapproblemen!

Ik heb altijd opstapproblemen gehad vanaf het beleren, dit komt door een medische oorzaak.

- Hij heeft ataxie/wobbler, kan daardoor niet makkelijk zijn balans houden met opstappen (toen hij jong was, was er daardoor angst bij op-en afstappen).
- Hij heeft krampbenen (ook door zijn ataxie), dus stilstaan geeft vaak kramp...wil het liefst meteen stappen.
- Hij heeft tevens singeldwang ivm gevoelige zenuwen/huid door zijn zenuwaandoening,
dat betekent de 1e 5 passen rug bol, bommetje, dus heel vlug, maar toch rustig in de loop opstappen en stil zitten!
Na ongeveer 5 a 7 passen is het geen probleem meer.
- Verder is hij sowieso heel ongeduldig jolig (heel veel temperament) en zeer sensibel van nature.

Ik ben het gewend, maar ik kan er niet zomaar een ander opzetten.... die zou het "doodeng" vinden denk ik :o

Ik stap wel altijd met een extra hoge kruk op, paard is ook 182 m en maakt zich nog groter onder het zadel.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:34

als hij aan loopt breng hem dan terug naar waar je bent op gestapt herhaal dit een paar keer
bij mij werkte dit :j

ElineCath

Re: Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:35

Die van mij zet standaard 2 stappen, als ik dan ho zegt staat hij weer stil. Elke keer weer, alsof het een spelletje is.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:37

Bij het opstappen wel. Eenmaal erop niet meer _O-.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 07:46

Die van mij bleef niet stil staan met opstappen.
Ik heb een snoepje in mijn zak gedaan haar laten zien en gezegd als je stil blijft staan krijg je hem.
Voor een snoepje doet ze alles en ze bleef netjes stilstaan.
Toen ik erop zat kwam ze met haar hoofd naar mij toe gebogen en nu een snoepje.
Dit een paar keer herhaald en sinds dag 1 staat ze stil.
Soms herhaal ik het nog wel eens of als ik op stap vraagt ze een snoepje.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 08:07

Ja mijn verzorgpony blijft stilstaan. Soms in haar enthousiasme stapt ze nog wel eens weg voordat ik erop zit, maar dat zie ik meestal wel aankomen dus als ik opstap zeg ik dan nog even "halt" en dan blijft ze keurig staan :D Gelukkig ook maar want als ze gaan lopen met opstappen kan ik nooit 'rustig' in het zadel gaan zitten, dan plof ik er echt in en dat lijkt me niet zo fijn voor haar rug... :n

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 17:51

Ik ben het met die van mij aan het oefenen. Wel handig dat als ik er buiten af moet om een hekje open te maken, dat hij dan blijft staan als ik weer op wil stappen. Het gaat steeds wat beter. Maar het heeft even tijd nodig denk ik, voordat hij het helemaal begrijpt.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:45

Ik mis de kies optie meestal haha.
Mijn bijrijdpaard blijft meestal staan, soms heeft ze net iets te veel zin om alvast te gaan lopen.
Ik zet haar dan gewoon weer terug bij het krukje en stap pas op als ze stil blijft staan.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:57

Op dit moment: ja hij staat stil met opstappen, meestal via hek. Via grond ook, maar opstapje vind hij eng..

Is dat altijd zo geweest: nee helaas niet

Toen ik heb net had bleef hij rondjes om mij heen draaien met opstappen. Op het moment dat je dan eindelijk je voet in de beugel had. Had je precies 2 seconde om erop te komen voordat hij weer ging draaien. Als ik dan eenmaal zat ging hij ook meteen weg draven. (Dat is een ander verhaal)

1e fase was iemand erbij die hem vasthield
2e fase was vanaf het hek of de grond en dan koek als beloning. Echter nadat we beide 2 keer bijna zijn omgevallen doordat hij keek waar de koek bleef heb ik die geschrapt... (Erg lening paard)
3e fase zonder koek en met hek. Heel erg veel geduld hebben :')
Eerste keer duurde het een half uur
2e keer 15 minuten en daarna 5 minuten.
Soms heeft hij van die dagen dat hij dan alleen zijn kont even verplaatst dat ik dan net de stap niet kan zetten. Maar na 1 keer corrigeren blijft hij staan. Meestal blijft hij nu wel aan het hek staan.

Los opstapje zijn we nog aan het oefenen. Het opstap ding zelf schijnt een paarden etend monster te zijn :+

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:47

Mijne blijft niet staan. Nou heel soms. Maar ze wil altijd graag lopen. En ik heb er gelukkig geen last van :)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:14

Boston is een paard wat erg veel angst opbouwt bij het opstappen. Dat voortkomt uit een val toen hij jonger was tijdens het opstijgen en medische klachten aan een voorbeen. Hij is de enige die niet stilstaat. Na 4 jaar proberen en met zijn inmiddels 21 jaar heb ik het opgegeven. Vasthouden maakt het zo erg dat hij in paniek raakt en zich op allerlei manieren los wil trekken, als hij geen andere manier ziet laat hij zich vallen. Een krukje heb ik geprobeerd maar dat bouwt ook extra spanning op. Door de stress is hij ook niet te paaien met iets lekkers, dat pakt hij dan niet aan. Hij is nagekeken en medisch goed, op zijn zwakke knie na, het zadel is in orde en dergelijke maar de paniek zit er nog heel duidelijk in van vroeger voor hij bij mij kwam . Vermoed ook niet dat dat er nog uitgaat. Ik laat hem nu rustig stilstaan, voet in de beugel en hijs me omhoog terwijl hij loopt. Op die manier is er nauwelijks spanning. Vandaar dat ik er voor kies om hem niet stil te laten staan. Iedereen mag er een mening over hebben maar ik denk dat dit voor Boston de beste manier is ook al wijkt het af van wat gewenst is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:30

De mijne was ook een weglopertje toen ik haar kocht. Aangezien ik echter allesbehalve lenig ben, heb ik het eerste jaar zelfs niet gereden zonder begeleiding. Door haar rugklachten heb ik uiteindelijk een opstapje gekocht (voordien gebruikte ik een stoel, maar die stond niet stabiel in het zand), en met veel geduld haar geleerd netjes stil te staan naast het opstapje.

Eerst heb ik - op advies van een instructrice - haar "leren tot 10 tellen": ze moest stilstaan, ik telde tot 10, en bij 10 kreeg ze een snoepje. Eerst stond ik gewoon naast haar, daarna snel even op en af het trapje, dan op trapje blijven staan, en na een tijdje op 5 beginnen opstijgen, en op 10 kreeg ze haar snoepje vanop de rug. Nu hoef ik niet meer te tellen: ik zet het trapje naast haar, en ze blijft netjes staan, en draait dan haar hoofd om wat lekkers te ontvangen.

En als ze al es wegstapt voor ze het snoepje gekregen heeft, dan weet ik dat het tijd is voor de zadelpasser of osteopaat...

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:41

Hwn,
Wat een leuke manier!

Ik vind stilstaan bij opstappen echt een must. Heb mijn paard zelf ingereden, dus ook meteen veel aandacht daaraan besteed. Hij weet niet beter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:14

Mijn paard staat altijd doodstil. Ik wacht net zo lang totdat ze stil staat. Pas als ik het OK vindt dat ze gaat mag ze gaan. Ik wacht net zo lang totdat ik de ontspannende adem uit heb gehoord.
Heel veel aandacht heb ik aan die rust en ontspanning besteed want toen ze kwam wilde ze altijd wegspuiten zodra je er op zat en kon ze niet stil staan tijdens het opstappen. Ook tijdens het rijden is die ontspanning altijd in alle situaties en alle gangen het grote aandachtspunt.
Al lang kan ik rustig en fijn ontspannen met mijn paardje rijden zowel op de wei als tijdens buiten ritten Zo gaaf is ze aan de zachte hulpen.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:23

In het begin liep die van mij ook meteen weg bij het opstappen. Vlak daarna ben ik begonnen met een opstapje. Eerst leren stilstaan zonder opstijgen naast het krukje en tussendoor veel beloond met snoepjes. Daarna stap voor stap een stukje verder en nu weet hij niet anders kan ik hem laten staan, ik pak het krukje en meneer wacht rustig af. Pas als ik zeg dat hij mag gaat hij.
Bij de vereniging staat er een houten bankje waar ik altijd opstap, hij weet niet anders loopt er bijna vanzelf heen en gaat direct goed staan.
En vanaf de grond heb ik soms bij buitenrit op andere locaties en dan blijft hij ook netjes staan en wachten tot hij een teken krijgt (Vaak heeft hij genoeg te zien nog voordat hij vertrekt met rijden).

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:02

Mijne liep soms ook weg. Toen zijn we met snoepjes gaan proberen dus stilstaan is snoepje lopen is niks. Dat had ze zo door blijft nu altijd staan! *\o/*

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:04

Ze staat stil sinds ehm gisteren :p. Ik stap altijd op met stoel en heb haar consequent geleerd dat ze echt stil moet staan. Als ze dat niet doet probeer ik telkens opnieuw tot het wel lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:07

Hier ook altijd stilstaan. Heb dan nu geen paard meer om te rijden maar ben er altijd consequent op geweest. We gaan pas stappen als ik zeg dat we gaan stappen, en niet eerder. Wil na het opstijgen altijd nog even rustig mijn beugels controleren, de singel van boven nog een gaatje strakker doen en evt het zadel wat recht trekken met mijn zit als die wat is verschoven door het opstappen. Rustig mijn teugels oppakken en dan pas stappen we weg.

Is imo gewoon een kwestie van opvoeden. Deed het de eerste paar keer altijd met veel geduld, terugzetten bij de kruk/bakrand/stoel, nooit de het hulpstuk voor het opstappen verplaatsen maar kon na een tijdje wel gefrustreerd raken als ze dan nog steeds niet stil bleef staan. Dan was het in de hoek, blijft ze daar maar met haar neus in staan totdat ik netjes recht zit. Kan ook gerust weer afstijgen als ze weglopen tijdens het aansingelen/stijgbeugels goed doen etc. Is gewoon een kwestie van opvoeding imo

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:26

darkadia schreef:
Zoals Mizora beschrijft doe ik het normaal ook altijd, is een hele goede methode ook.

Zo'n stappenplan gebruiken wij ook altijd. Zowel links als rechts van het paard. Wat we ook doen is uitgebreid per ongeluk expres het krukje laten vallen, per ongeluk expres tegen een voorbeen aanstoten etc.

Annoya schreef:
Eerst legde ze uit dat als je linkervoet in beugel steekt en je optrekt aan het zadel het paard ongeveer je dubbele gewicht voelt hangen aan 1 zijde.

Dat klopt! Uit onderzoek is gebleken dat als een ruiter van 60 kg opstijgt zonder krukje, er aan de rechterkant van het paard, net achter de schoft, een gewicht van 120 tot 180 kg kan komen te staan (het is maar net hoe onhandig je bent). Ooit zou ik graag nog eens aanvullend onderzoek doen naar de druk bij verschillende manieren van opstappen (met je rug naar het paard beginnen, dan hupsen en opstijgen; of niet lenig opstijgen (vrij ver van het paard af en dan 'hijsen'); met krukjes van verschillende hoogten etc.)

Ik gebruik altijd een krukje, picknicktafel, boomstam, hek, of wat er dan ook voor handen is. Ook wel eens de schuifbak van de tractor gebruikt, en de wielkast van de trailer.