Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:14

Finliox schreef:
Dat snap ik ook nooit. Omdat ik geen grand prix rijd mag ik geen mening over een manier van rijden daar in de ring hebben, omdat zij toevallig hun paard rond kunnen laten passageren en ik niet? :? Als een paard niet lekker loopt, grand prix of niet, mag ik daar gewoon wat van zeggen.

Nouja, er iets van zeggen tegen betreffende ruiter vind ik best wel brutaal. Maar je mag er zeker iets van vinden!
Sterker nog, ik vind dat je overal wel iets van mag vinden, je hoeft het niet allemaal openbaar te maken en je bent het niet verplicht. Maar wanneer je ergens iets van vind, heb je een duidelijkere visie op hoe je het zelf zou willen doen. Dat maakt het makkelijker om een doel te bereiken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:25

Zo en nu even relativeren. Laten we nog even wachten op hun eerste GP zonder keiharde muziek en achter springschoenen aan. Misschien dat het dan wel wat "normaler" oogt. Wie weet verrast ze ons dan op een positieve manier. Nu was het niet mooi om te zien en over the top jammer genoeg.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:32

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:16

Nou, maar toch is ie daar veel normaler dan bij de HK en vind ik de passage ook veel "natuurlijker" ogen. Even de hoofd-halshouding niet meegenomen. Dus.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:21

Janine1990 schreef:
Finliox schreef:
Dat snap ik ook nooit. Omdat ik geen grand prix rijd mag ik geen mening over een manier van rijden daar in de ring hebben, omdat zij toevallig hun paard rond kunnen laten passageren en ik niet? :? Als een paard niet lekker loopt, grand prix of niet, mag ik daar gewoon wat van zeggen.

Nouja, er iets van zeggen tegen betreffende ruiter vind ik best wel brutaal. Maar je mag er zeker iets van vinden!
Sterker nog, ik vind dat je overal wel iets van mag vinden, je hoeft het niet allemaal openbaar te maken en je bent het niet verplicht. Maar wanneer je ergens iets van vind, heb je een duidelijkere visie op hoe je het zelf zou willen doen. Dat maakt het makkelijker om een doel te bereiken.

Vinden dan :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:21

vur schreef:
Nou, maar toch is ie daar veel normaler dan bij de HK en vind ik de passage ook veel "natuurlijker" ogen. Even de hoofd-halshouding niet meegenomen. Dus.

https://www.youtube.com/watch?v=McJGa33OXyQ

Vanaf 4.30 zie je het losrijden op de HK, waarbij om 5.50 Adelinde in passage langs rijdt.

Anoniem

Re: Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:27

Mij maakt het filmpje niet uit, aangezien ik vond dat ze op Parzival ook al zo in de rondte plukte... maar nee dat was niet waar hoor. :')

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:27

Wat doet ze in dat laatste filmpje klopt ze hem daar op de hals ofzo :?

En ik vind die nek er wel een beetje eng uitzien.

En wat een geruk en gepluk zeg

rufusjane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:30

Ik vind het verbazend dat één van Nederlands meest complete en talentvolle dressuurhengst zo gemakkelijk wordt afgekraakt aan de hand van een paar korte video´s.

Er is in mijn ogen duidelijk een rijtechnisch (Parzival heeft precies hetzelfde) probleem wat versterkt wordt door de stressvolle omgeving, waardoor Adelinde er wat teveel aan moet zitten en mischien ook wat teveel vraagt.
Maar als je op GP nivo aan de top wilt meedraaien moet de hengst gewoon ervaring opdoen.

Ze hebben een ieder geval iets om aan te werken :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:20

FriesWytske schreef:
@ Vur Er zijn ook beelden zonder de luide muziek van de HK

https://www.youtube.com/watch?v=2SrLL0tDn5M

En ook hier vind ik het niet goed wat ze laten zien.

Ik vind dit net zo erg. In draf zie je dat hele hoofd van voor naar achteren gaan omdat ze in zijn mond zit te plukken. Paard is geknikt op de derde wervel, nekoperatie of niet...ik word hier niet blij van. Met het paard is niks mis, ik vind alleen deze ruiter gewoon niet fijn rijden. En dat komt niet ten goede van het paard.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:41

rufusjane schreef:
Er is in mijn ogen duidelijk een rijtechnisch (Parzival heeft precies hetzelfde) probleem

Dan heeft Adelinde een probleem, niet het paard :D En heeft zij iets om aan te werken. hahahah.

Tuurlijk zal er iets van spanning en het gebrek aan ervaring (voor het paard) in zitten. Dan nog had ik liever een poging gezien van Adelinde, dat ze het paard probeerde te ontspannen. Dit ziet er niet smakelijk uit. Maar dat deed het met Parzival ook niet. En nee, ik rijd niet op dit nivo. Als het op deze manier moet, dan hoeft het eerlijk gezegd ook niet voor mij...

Als dit een van de meest talentvolle dekhengsten van Nederland is, dan zijn deze filmpjes helaas geen goede reclame voor hem. Da's jammer.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:45

Ik heb er in 2013 een super goed veulen van gefokt. En ik heb nog wel een paar hele beste veulens gezien van Aqiedo. En het zijn imo goede nakomelingen die de beste reclame zijn voor een dekhengst.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:06

Kamy schreef:
rufusjane schreef:
Er is in mijn ogen duidelijk een rijtechnisch (Parzival heeft precies hetzelfde) probleem

Dan heeft Adelinde een probleem, niet het paard :D En heeft zij iets om aan te werken. hahahah.

Tuurlijk zal er iets van spanning en het gebrek aan ervaring (voor het paard) in zitten. Dan nog had ik liever een poging gezien van Adelinde, dat ze het paard probeerde te ontspannen. Dit ziet er niet smakelijk uit. Maar dat deed het met Parzival ook niet. En nee, ik rijd niet op dit nivo. Als het op deze manier moet, dan hoeft het eerlijk gezegd ook niet voor mij...

Als dit een van de meest talentvolle dekhengsten van Nederland is, dan zijn deze filmpjes helaas geen goede reclame voor hem. Da's jammer.

Prima verwoord! Helemaal mee eens.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:10

Kamy schreef:
rufusjane schreef:

Het probleem ligt altijd bij de ruiter en nooit bij het paard. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:50

Ik heb ze gezien tijdens het losrijden op de HK en ik heb echt respect voor Adelinde, want Aquido stond echt op springen toen ze er net op zat. Hij was echt heel erg gespannen en hij zag er uit alsof hij ieder moment ging exploderen. Adelinde ging daar heel handig en rustig mee om, maar ze had er echt wel even de handen vol aan om de spanning enigszins af te laten vloeien. Ik vind het nog knap dat ze er de ring mee in is gereden, ik had niet graag in haar schoenen gestaan. Daaruit blijkt wel haar handigheid en vakmanschap; ze stuurt hem toch maar even rond in zo'n entourage.

Verder zag je duidelijk dat als hij even ontspande, dat dat rechterachterbeen dan niet meer zo raar doet. Volgens mij is het gewoon een uiting van spanning, dat trekken met dat been. En dus zal je daar niks meer van zien als ze hem ontspannen weet te houden.

Ik vind het verder altijd maar makkelijk schieten wanneer er bij toppers even iets niet van een leien dakje gaat, en daarom al die kritiek hier op Adelinde dus ook niet terecht.

De grootste 'kul' opmerking vind ik dat mensen zeggen dat haar manier van rijden niet hun 'stijl' is. Daarmee vergelijk je je eigen manier van rijden met die van Adelinde, een vergelijking die niet opgaat aangezien hier niemand kan tippen aan haar niveau.

Adelinde is iemand die keihard werkt, en echt wel het welzijn van haar paarden op 1 heeft. Als je ziet dat Parzival met zijn 17 jaar nog steeds topfit is, dat is echt wel te danken aan goed management.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:54

Maar zonder over mijn eigen niveau of allerlei rijtechnische aspecten te kijken, kan je wel zeggen dat de ene ruiter (combinatie) je meer aanspreekt dan de andere. Ik kijk niet graag naar Adelinde. Ik kijk wel graag naar Diederik. Allemaal gebaseerd om smaak (en een heel klein beetje kennis van zaken ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:58

jasmijn78 schreef:
Ik heb ze gezien tijdens het losrijden op de HK en ik heb echt respect voor Adelinde, want Aquido stond echt op springen toen ze er net op zat. Hij was echt heel erg gespannen en hij zag er uit alsof hij ieder moment ging exploderen. Adelinde ging daar heel handig en rustig mee om, maar ze had er echt wel even de handen vol aan om de spanning enigszins af te laten vloeien. Ik vind het nog knap dat ze er de ring mee in is gereden, ik had niet graag in haar schoenen gestaan. Daaruit blijkt wel haar handigheid en vakmanschap; ze stuurt hem toch maar even rond in zo'n entourage.

Verder zag je duidelijk dat als hij even ontspande, dat dat rechterachterbeen dan niet meer zo raar doet. Volgens mij is het gewoon een uiting van spanning, dat trekken met dat been. En dus zal je daar niks meer van zien als ze hem ontspannen weet te houden.

Ik vind het verder altijd maar makkelijk schieten wanneer er bij toppers even iets niet van een leien dakje gaat, en daarom al die kritiek hier op Adelinde dus ook niet terecht.

De grootste 'kul' opmerking vind ik dat mensen zeggen dat haar manier van rijden niet hun 'stijl' is. Daarmee vergelijk je je eigen manier van rijden met die van Adelinde, een vergelijking die niet opgaat aangezien hier niemand kan tippen aan haar niveau.

Adelinde is iemand die keihard werkt, en echt wel het welzijn van haar paarden op 1 heeft. Als je ziet dat Parzival met zijn 17 jaar nog steeds topfit is, dat is echt wel te danken aan goed management.

Nee daarmee zeg je dat je de manier van rijden niet apprecieert/mooi vind.
Bv in mijn geval: Edward Gal rijdt absoluut 100 en waarschijnlijk ook 1000 keer beter dan ik. Maar toch vind ik zijn rijstijl 2x niks. :) Da's smaak. :) En ik denk dat de meeste dat bedoelen als ze zeggen dat Adelinde haar manier van rijden niet hun stijl is. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:00

Netjes omschreven jasmijn78. Ik wordt ook niet dolgelukkig van het filmpje, maar ik zou ook voor geen goud zo'n dier willen rijden (even feit dat ik dat ook niet kan daargelaten dan he). Druk van eigenaren, hengstenhouders, merriehouders, paard in topconditie maar met relatief weinig ervaring, de entourage...Nee dankje.
Ik ben echt niet van het duw- en trekwerk, maar als je mij met één van mijn paarden daar de ring instuurt ziet het er nog een stuk minder netjes uit ben ik bang. Ik denk dat Aquido weer een ervaring rijker is en ben heel benieuwd hoe dat straks tot uiting gaat komen in de ring.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:02

Ayasha schreef:

Anoeska schreef:
Maar zonder over mijn eigen niveau of allerlei rijtechnische aspecten te kijken, kan je wel zeggen dat de ene ruiter (combinatie) je meer aanspreekt dan de andere.

Dat kan, dat je de ene combi liever ziet dan de ander. Ik zie ook liever de ene dan de ander. Maar dan kun je toch gewoon zeggen dat je het niet zo mooi vond. punt. Maar hier staan 5 pagina's vol met kritiek op haar rijden. Dat vind ik wel een ander verhaal. Dat gaat verder dan wel/niet mooi vinden. Veel reacties gaan over oordelen en veroordelen, goed/slecht.

Je kunt graag naar haar kijken of niet, maar feit is wel dat zij verschrikkelijk goed kan rijden, anders reed ze niet op dat niveau en niet op zulke paarden. Want zowel Parzival als Aquido zijn geen poeslieve lammetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:04

jasmijn78 schreef:
Ayasha schreef:

Anoeska schreef:
Maar zonder over mijn eigen niveau of allerlei rijtechnische aspecten te kijken, kan je wel zeggen dat de ene ruiter (combinatie) je meer aanspreekt dan de andere.

Dat kan, dat je de ene combi liever ziet dan de ander. Ik zie ook liever de ene dan de ander. Maar dan kun je toch gewoon zeggen dat je het niet zo mooi vond. punt. Maar hier staan 5 pagina's vol met kritiek op haar rijden. Dat vind ik wel een ander verhaal. Dat gaat verder dan wel/niet mooi vinden. Veel reacties gaan over oordelen en veroordelen, goed/slecht.

Je kunt graag naar haar kijken of niet, maar feit is wel dat zij verschrikkelijk goed kan rijden, anders reed ze niet op dat niveau en niet op zulke paarden. Want zowel Parzival als Aquido zijn geen poeslieve lammetjes.

:') En wat is het verschil tussen het niet mooi vinden en kritiek hebben volgens jou? Want die kritiek zie ik toch meer als onderbouwing waarom je het niet graag ziet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:26

Myrthe2003 schreef:
Wat doet ze in dat laatste filmpje klopt ze hem daar op de hals ofzo :?

En ik vind die nek er wel een beetje eng uitzien.

En wat een geruk en gepluk zeg

Dit is inderdaad een klopje op de hals om een korte beloning door te geven. Op dit niveau heb je niet de mogelijkheid om je paard uitgebreid om de hals te gaan hangen en te knuffelen, zonder daarbij ook de focus te houden. Je leert dan dat een klopje op de hals een uitgestelde beloning is.
Paard weet dan, dat de daadwerkelijke uitgebreide beloning later komt.

Een hond kun je dit bijvoorbeeld leren met een klikker.
De hond weet, dat hij het op dat moment goed doet, het koekje komt later.

Zaak is, dat de beloning wel komt! Geef je die niet, dan gaat het effect er vanaf.
We mogen dan van geluk spreken, niet met Orka's te maken te hebben, want die worden agressief als ze niet beloond worden (zie documentaire Blackfish), maar dan ga ik misschien wel heel offtopic.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:47

jasmijn78 schreef:

Sorry, maar van iemand van dat niveau verwacht ik dat ze dit soort dingen kunnen zonder geruk en gepluk. Het is niet dat dit een uitzondering is bij haar. Ook bij parzival zag je dit keer op keer, dit paard toont het wat meer waardoor je nog beter ziet wat het effect van dat geruk en gepluk is. En dat is niet mooi.

Ik vind het geen gezicht, ik vind het zelfs best wel een schande, dit is dan de top, die echt wel beter zou moeten weten.
Snap niet zo goed waarom je hier niets van zou mogen zeggen, alleen maar omdat mevrouw wedstrijden wint. Zou dit om gewoon een willekeurig mens gaan dan zou iedereen er schande van spreken, dat je zo niet hoort te rijden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:02

Waar hebben jullie het toch over met jullie geruk en geplukt?

Adelinde maakt twee keer de teugels op maat. De laatste keer lift ze haar handen op.

Ze rukt niet. Ze plukt ook niet. Adelinde heeft een té vaste hand wat terug te zien is in de mond. Haar hand/ellenboog zit té vast aan het lichaam, doorgewerkt vanuit haar té vaste zit en dat geeft een golfbeweging door naar de teugels, het bit, de mond van het dier en de hals. Geen geruk en geplukt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:04

Het heet misschien anders maar het effect is hetzelfde.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:05

jasmijn78 schreef:

Beste stuurlui staan aan wal...

Er is altijd ruimte voor verbetering. Fijn om ook eens de positieve kanten belicht te zien.