safina schreef:Urielle schreef:@Safina: Mijn dochter gaat dit weekend voor het eerst F2 rijden en mag dan ook een tijdje niet/ weinig starten omdat ze de galop nog niet genoeg beheerst en die zit in de F3. Ja, ze kan op wedstrijd en dan keihard op haar bek gaan door laatste te worden met slechte punten, maar dat is niet leuk en niet motiverend. Bovendien leert ze nu al wedstrijdmanagement. Eerst trainen tot je minstens op het gevraagde niveau zit en dan pas starten. Gaat het een keer niet fijn, dan is dat jammer. Maar ze hoeft zich niet een half jaar of langer het snot voor haar ogen te laten rijden en te denken dat ze er niks van bakt. Dan gewoon even lekker rustig aan doortrainen en heel af en toe starten.
Valt me op dat je op F3 niveau al over trainen en wedstrijdmanagement praat. En over "op je bek gaan." als je het niet haalt. En dat al als een kind 1 onderdeel van de proef nog niet volledig beheerst.![]()
Even een mening ernaast zetten: "wedstrijdmanagement" is voor kinderen ook een kwestie van mentale ervaringen opdoen. Leren dat deelnemen belangrijker is dan winnen. Kinderen moeten leren dat er niets mis mee is als ze een keer laatste worden of iets niet halen. Iemand moet toch laatste worden? Als je het maar geprobeerd hebt en je beste beentje hebt voorgezet. Je bent niet raar als je laatste wordt of het niveau nog niet haalt. Zal ze in het latere leven ook wel eens gebeuren.
Als ze straks in haar eindexamen moet doen en het is na alle schoolonderzoeken maar de vraag of ze het gaat halen of niet, zeg je dan ook:"nou meid, stop er maar mee, want je haalt het misschien niet."? En als ze later ergens werkt en haar baas vraagt haar een moeilijke klus te doen, wil je dan dat ze tegen de baas zegt "ik weet niet of ik het kan, maar ik ga het wel proberen." Of heb je liever dat ze zegt: "ik betwijfel of ik dat kan, dus daar begin ik niet aan!" ?
En als jouw kind in de groep 3 het tellen en het spellen niet onder de knie kan krijgen omdat het nog heel speels is, zeg je dan ook: "We laten het niet een jaartje overdone, omdat de basis er nog niet inzit. Het maakt niet uit als ze volgend jaar niet mee kan komen door gebrek aan basis, want iemand moet "de minst goede van de klas zijn"?"
Ik ga met mijn jonge paard dat nog niet kan galopperen op de volte ook niet starten. En ik zal mijn kind ook uitleggen dat in de zwaardere proefjes er gegaloppeerd moet worden. En dat het verstandiger is dat er pas gestart wordt als ze in ieder geval zelfstandig kan galopperen. Als je dat netjes overlegd is er toch niets aan de hand? Je kunt dat ook opbouwend brengen. Een "Jij mag geen wedstrijden meer rijden want je kunt TOCH NIET galopperen" vind ik niet opbouwend, eerder neerbuigend.
En over niets zeggen over instructeurs. Als er een goede in het midden aanwijzingen staat te geven (zoals ik heb gezien op de ponyclubs en rijverenigingen die ik ken), dan heb je gewoon je mond te houden. Maar als een instructrice onderuit in een hoek diep weggestopt zit te bleren dat ze een gebroken lijn moeten rijden, moeten sturen, hoek in moeten rijden, een volte moeten rijden, bij a moeten afwenden en dat ze het HOE, MET WAT en WAARMEE verzuimen te vertellen. Niet uitleggen wat lichtrijden op het buitenvoorbeen is, ze niet vertellen hoe die hoek ingereden moet worden, het kind alleen maar wat met de benen zit te schoppen en de pony lekker in de hoek niets staat te doen. Wat doe je dan als ouder? Dan sta ik wel langs de lijn en fluister haar een keertje toe hoe ze het moet doen. Niet constant, word niet betaald voor lesgeven. Ik ga niet schreeuwen of bleren en kijk naar het kind of het haar irriteert en of het haar helpt. Maar ik zorg wel dat de instructeur het niet ziet/hoort en andere kinders er ook geen last van hebben.