Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:48

Idd, soort van kans-berekening zeg maar.
Ik merk dat ook bij mezelf.
Niet alleen het moeder worden, maar ook vooral het ouder worden op zich.
Vroeger stoof ik van een steile helling af met paard, nu maak ik een ommetje. Beter voor de paardenbenen ... ahum ... maak ik mezelf dan wijs.
Komt nog bij dat veel mensen wat kwaaltjes krijgen, zelf heb ik bv last van heupen en 2 hernia's, dus dan moet je ook wat gas terug nemen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:51

Geryon schreef:
OneAndOnlyx schreef:
Vaak genoeg gedaan. Op de manege, dan werd je weer naar een paard gewezen die je totaal niet kende en die jij mocht gaan rijden. Uiteindelijk is dat mijn vaste pony geworden en zijn we samen al flinke stappen aan het ondernemen.

Op het paard van mijn vriendin stap ik alleen als ik me er zelf goed bij voel. Ik ga nooit op paarden als ik me er angstig over voel of het gewoon simpelweg niet wil.

Binnenkort gaat mijn kleine Welshje hier weg en kom ik toe aan de volgende stap. Dan zal ik ook op vreemde paarden moeten stappen en ook hierbij geld, voelt het goed dan doe ik het. Voelt het dat niet dan hoef ik er niet op en kom ik ook niet meer terug bij de eigenaren van dat paard.

Bedenk wel dat de paarden waar jij binnenkort op gaat stappen, anders zijn dan de manegepaarden die over het algemeen braaf zijn. Dus voorzichtig zijn inderdaad :j

Daarom zoek ik ook een lekker rustig paardje, voorzichtig ben ik zeker. Heb al 3 paardjes dus het komt goed. Bedankt!

max66

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:53

ben best een angstige ruiter (geworden met het verstrijken der jaren) maar als de eigenaar mij verzekerd dat het paard niet bokt, steigert of er vandoor gaat, wat moet er dan nog gebeuren? Dan doe ik het wel dus.

Heb ook wel bosritjes gemaakt tijdens vakanties op "vreemde" paarden, hier stap ik dan ook gewoon op omdat ik er vanuit ga dat dit brave bospaarden zijn, maar met mijn eigen paard durf ik dit niet :o

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:54

Bij mij is het een beetje afhankelijk van de situatie.
Ik rijd paarden in en corrigeer ook af en toe, dus tja, dan kom je sowieso op vreemde paarden terecht.
Veel mensen zijn eerlijk over hun paard en dan weet ik waar ik me aan kan verwachten. Maar een paard dat ze zelf zadelmak gemaakt hebben en alsnog bij mij brengen om er zogezegd "de knopjes op te zetten, maar hij is heeel braaf hoor!". Tja, dat zijn types waarvan ik op voorhand weet dat het wel zal uitdraaien op een rodeo. De eerste keren kies ik er dus altijd voor om eerst te longeren en te rijden in de longeercirkel. Daarin zijn ze meestal toch net wat minder uitgelaten.
Op paarden van vrienden stap ik zonder problemen, zolang het maar IJslanders zijn. Op "grote" paarden voel ik me echt niet meer thuis :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:56

Ik stap wel op een paard van een vriendin als ik weet hoe het dier is en wat ik er van kan verwachten.
Op een volledig onbekend paard stap ik niet meer. Niet omdat ik bang ben, maar omdat mijn eigen paard zo verschrikkelijk fijn is dat ik het niet zo nodig vind.
Als ik een ander paard heb gereden, of verzorgd, ben ik altijd zo blij als ik die van mij weer zie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:50

vuurneon schreef:
Je hoeft niet eens moeder te worden, ouder worden is voor het overgrote deel al de truc := Dan maak je opeens (nou ja, geleidelijk ontwikkelingsproces natuurlijk) een meer gecalculeerde risicoanalyse.

Mee eens. Nogmaals, geen enkel paard is het waard om een meter onder de graszoden voor te belanden, of erger nog, voor de rest van je leven in een rolstoel. Echt geen enkel paard....

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:51

Ik check altijd het zadel even snel :+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:03

Ik stap gewoon overal op zo ongeveer.
Een uitzondering heb ik gemaakt voor rodeopaarden waarvan de lichamelijke oorzaak nog niet is uitgesloten.

Helaas een half jaartje geleden van een jong paard afgevallen (was net terug van de plaats waar hij was ingereden, ik was de eerste die erop stapte) en ik heb nog bijna iedere dag last van mijn knie.

Dit gebeurde allemaal in 1,5 maand tijd.
- vriendin van paard wat ik rij afgevallen, hersenschudding en kneuzingen
- tante van paard gevallen, been gebroken
- verzorgerster van mijn pony eraf gevallen, tand door lip
- ik eraf gevallen, binnenband knie gescheurd, buitenband uitgerekt, kraakbeen beschadigd, andere kniebanden uitgerekt (niet zo erg) en enkelbanden uitgerekt.

In de 3 maanden dat ik niet mocht rijden heb ik heel veel angst opgebouwd.
Angst om angstig te worden :+
Daarna heb ik ook nog mijn middenvoetbeentje met rijden gebroken en nog eens een nagel eraf hebben liggen, maar inmiddels ben ik niet meer bang en ga ik de 2 jonge welshjes waar ik vorig jaar mee begonnen ben weer verder inrijden.
Ik ben blij dat ik niet bang geworden ben.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:10

vroeger kon het me niet gek genoeg.

Ik reed op een stalhouderij en heb flink wat jonge paarden doorgereden en stapte met alle plezier op de probleemgevallen.
Ook heb ik een tijd Arabieren getraind in het bos, waarvan sommige nog maar net goed en wel onder het zadel waren, maar dat is dus heel wat jaren geleden.
Nu doe ik die fratsen dus absoluut niet meer, ik stap wel op een ander paard hoor, vind ik nog steeds leuk, maar alleen als het paard geen vreemde kuren vertoond.

De tinker van een vorig stalgenootje stond al een hele poos stil, want zelf durfde ze er niet meer op, want hij deed vervelend met rijden in de bak, steeds naar de uitgang rennen, bokken en staken, daar ben ik wel een paar keer opgestapt en heb even "gevochten" met hem en toen was het klaar.
Een tinker durfde ik dus wel aan, aangezien het een flinke tank was, zat ik erg stevig en een koudbloed kan toch minder hoog bokken en minder snel wenden, omdraaien, en vaart maken naar mijn idee.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:14

Bij een buitenrit op gehuurde paarden stap ik wel op een vreemd paard ja, hoewel ik ook merk dat ik voorzichtiger geworden ben naarmate ik ouder word. Voorheen kon het niet gek/druk genoeg, nu vind ik een ontspannen ritje ook wel erg fijn :+

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:16

Stap ik op een vreemd paard, ja wel hoor maar dan niet buiten wel in de rij bak waar de deur dicht is.

Tenzij het van die groep ritten zijn van wie de paarden regelmatig buiten rijden dan ga ik daar wel op.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:49

Ik stap op als mijn instructie zegt dat t kan... ik heb er vertrouwen in dat zr me niet ergens op laat dat niet zou kunnen

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:56

Ik heb altijd op vreemde paarden gereden van andere als mensen niet meer wisten wat ze er mee aanmoesten werd er gevraagd kan jij er even op,

en als er een paard was wat niet meer te handelen
was werd er gezegd hier veel plezier er mee.
van knetter gek, tot braaf,

ook paarden die ingereden moesten worden, doorgereden of echt serieuze gedragsproblemen hadden.

zou het nog steeds zo doen geen problemen mee,
maar laat me nooit meer inzetten om effe t paard weer op de rails te krijgen om dan weer aan de kant geschoven te worden. dat is me te vaak gebeurd helaas
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 07-10-14 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:02

Isaboy schreef:
zou het nog steeds zo doen geen problemen mee,
maar laat me nooit meer gebruiken om effe t paard weer op de rails te krijgen om dan weer aan de kant geschoven te worden. dat is me te vaak gebeurd helaas

Willem Burgmeijer zei al: als je rijk wil worden in de paarden moet je een correctie en africhtingsstal beginnen.
Je corrigeert het paard, zorgt dat ie weer op de rails staat en geef 'm terug aan de eigenaar. Met een half jaar heeft die 'm weer verprutst, komt ie bij je terug, zet je 'm weer op de rails, breng 'm een keer (of twee) uit op wedstrijd, eigenaar blij, paard weer terug, half jaar verder.... enz., enz., enz....... }:)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:12

Ik stap, met uitzondering van 1 paard, nooit noooooit op een vreemd of gekend andermans paard :)

Na enkele gebroken ruggen heb ik er gewoon de moed niet meer voor :n

Als ik nog val, wil ik enkel van mijn eigen paard vallen, niet van een ander paard :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:14

Nee.
Ik ben na 10 jaar van mijn eigen paard gevallen, en heb daarbij mijn rug gebroken.
In die 10 jaar was ik nog nooit eerder van haar gevallen.

Ik kijk dus wel uit met paarden die ik al helemaal niet ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:20

Ja. Wanneer ik er 1 bij koop zal het wel moeten :+
Een half jaar geleden een paint gekocht die superbraaf zou zijn maar waar ik achterwaarts half steigerend mee op straat eindigde.... toen het paard toch maar terug gedaan in de proefperiode.
Nu heb ik er sinds kort een tinker bij. Die wil ik volgende week ook voor de koets gaan proberen.
En ik zit te wachten op een kwpn paard voor mijn dochter, die zal ik ook moeten proefrijden zodra die hier is.
Ik draag wel altijd een cap en een hit-air vest.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:26

Ik stap altijd op. Als ik van iemand het paard mag opzadelen en gaan rijden pak ik het dier, gooi ik het zadel erop en zet ik me erop.

Heb meestal wel een klik met alles wat veel bokt en dom doet, en ik wil het sowieso niet weten of een paard gek doet. Dan stap je met een bepaalde angst op wat het paard zijn 'gek doen' kan bevestigen. Ik zet me dus gewoon overal onwetend op, ik weet pas hoe een paard (bij mij) is als ik er zelf op heb gereden en dat kan een ander me toch nooit vertellen.

Als ik me niet zeker voel bij een paard haak ik natuurlijk af, maar door een 'bokt veel' en 'wilt iedereen eraf krijgen' raak ik niet van onder de indruk.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:30

Als de eigenaar mij gevoelsmatig eerlijk vertelt hoe het dier zich kan / zal gedragen, stap ik nog op de grootste idioot van stal. Wordt mij echter op het hart gedrukt dat het een doodbraaf dier is, en mijn intuïtie vertelt wat anders zodra ik ga zitten dan stap ik er net zo snel weer af.

Na een (heftige) val ben ik enkele jaren geleden heel angstig geworden. Mijn oudje heeft me perfect van die angst af kunnen helpen en tegenwoordig stap ik dan ook moeiteloos weer overal op. Maar ik ben en blijf wel moeder van twee jonge kinderen, en kan niet riskeren dat ik verongeluk omdat ik zo nodig een heldendaad wilde verrichten. Dan maar liever de bange poeperd zijn die vanaf de zijlijn instructies geeft aan de eigenaar :+

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:34

NEVER!
Ik ben echt een bangepoeperd wat dat betreft...

Vroeger stapte is overal op en was het mij niet gek genoeg... Dus kon het mij ook niet schelen of ik niet wist wat het paard ging doen..

Nee, ik stap momenteel alleen op mijn eigen pony en op het paard van een vriendin, wat 8 jaar lang mijn verzorgpaard is geweest...
Verder stap ik niet zo snel op een ander paard, al helemaal niet als ik weet dat het kan bokken..
Daar heb ik gewoon een schijthekel aan..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:05

Femke_L schreef:
NEVER!
Ik ben echt een bangepoeperd wat dat betreft...

Vroeger stapte is overal op en was het mij niet gek genoeg... Dus kon het mij ook niet schelen of ik niet wist wat het paard ging doen..

Nee, ik stap momenteel alleen op mijn eigen pony en op het paard van een vriendin, wat 8 jaar lang mijn verzorgpaard is geweest...
Verder stap ik niet zo snel op een ander paard, al helemaal niet als ik weet dat het kan bokken..
Daar heb ik gewoon een schijthekel aan..

Maar ben je daarmee een bange poeperd?? Is het zo raar om fatsoenlijk, opgevoed gedrag van een paard te verwachten?

Als ik op vakantie paard ga rijden, zeg ik altijd dat ik wel ongeveer weet hoe ik boven moet blijven. Op vakantie rijd ik paard voor de fun met het paard en om op een andere manier de omgeving te zien. Ik hoef daar niet zo nodig te bewijzen dat ik al 30 jaar op een paard zit. De meeste bedrijven kunnen die instelling ook wel waarderen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:34

Klopt, maar ik ken mensen die echt overal op stappen..
Ik niet, ook niet als ik weet dat het paard 'over het algemeen' wel braaf is, maar soms eens de gekke 5 minuten heeft..

Mijn paard doet ook wel eens wat, maar daar ben ik zo op ingespeeld, daar heb ik tegenwoordig niet zo snel angst meer van...

Maar ben wel een bangerd hoor...
Maar vind dat ook niet erg, stap graag op wanneer ik het vertrouw..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:46

Ik vind je geen bangerik, maar juist erg verstandig :)

Ik heb 1 keer de 'fout' gemaakt door te zeggen hoe lang ik reed ipv wat ik zocht in een paard tijdens een buitenrit. Onder het mom; jij hebt veel ervaring, dus jij gaat op dat paard mee, had ik een angstaanjagende buitenrit, langs flinke afgronden met een stuiterend paard waardoor ik en paar flinke blauwe plekken op liep (bomen knuffelen, paard sprong opzij en parkeerde mij tegen de boom aan) en dat paard vond het enig om heel dicht bij de afgrond te lopen (en ik heb al hoogtevrees...). Toen wij weer terug kwamen kon ik de grond wel kussen :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:11

vuurneon schreef:
Ik vind je geen bangerik, maar juist erg verstandig :)

Ik heb 1 keer de 'fout' gemaakt door te zeggen hoe lang ik reed ipv wat ik zocht in een paard tijdens een buitenrit. Onder het mom; jij hebt veel ervaring, dus jij gaat op dat paard mee, had ik een angstaanjagende buitenrit, langs flinke afgronden met een stuiterend paard waardoor ik en paar flinke blauwe plekken op liep (bomen knuffelen, paard sprong opzij en parkeerde mij tegen de boom aan) en dat paard vond het enig om heel dicht bij de afgrond te lopen (en ik heb al hoogtevrees...). Toen wij weer terug kwamen kon ik de grond wel kussen :o

:j :j
Nou, precies dat! Ik kan leuk boven blijven en daar blijft het bij.

Dat zei ik ook toen ik, jaaaaaren geleden, met m'n neef in Canada ging rijden. Die stalhouder was zo'n halve indiaan (was ie trots op) en die kijkt mij eens aan: Someone in ridingboots and ridingcoat that looks used is saying: I just can ride????? Stel je daarbij een gezicht voor van een paardenman pur sang, die al weet wat ie voor zich heeft nog voordat je een woord gezegd hebt. Nou dat dus :D
Maar hij begreep het volkomen en ik heb een toffe rit gehad.

broelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:46

in principe stap ik wel overal op, maar merk toch naarmate ik ouder ben geworden dat ik een stuk voorzichtiger ben. Vroeger dacht ik niet na over de gevolgen, maar tegenwoordig heb ik toch weinig zin omiets te breken