Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:17

phormicola schreef:
FriesWytske schreef:
@ EllenCesar Ik train niet naast mijn paard en kan je zeggen dat ik weinig van mijn paard val. Dus weet niet of dat onderzoek dan wel klopt. Geef daar eens een linkje van.

Dus omdat JIJ dit anders ervaart kan het niet waar zijn?

Er zijn genoeg onderzoeken gedaan in opdracht van mensen die daar dan zelf aan gingen verdienen. Waar vooraf de uitkomst al vast stond. Dus ja, ik twijfel of dit wel klopt.

Yoghurt

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:32

Conditie is belangrijk, maar eigenlijk heb je als ruiter nog iets anders nodig: namelijk lenigheid, losheid en soepelheid in je lijf (joh, net als een paard, die redt t ook niet alleen op een goede conditie).

Ik doe naast hardlopen al een paar jaar bodybalance op de sportschool, een keertje in de week. Hierbij leer je niet alleen maar je spieren aanspannen zoals bij cardio, maar juist oprekken en ontspannen. Je word er heel lenig van, en je krijg er een zeer goede zithouding van!! Kom niet alleen van pas op t paard (rechtop, navel iets in en ontspannen(!) schouders en onafhankelijk bewegen van armen en benen, maar ook voor als je bijv een kantoorbaan hebt.

Bodybalance is een soort mix van allerlei yoga oefeningen. Mensen denken dat het heel suf is, maar ik kan je garanderen dat je na een uur echt hard gewerkt hebt! Een andere grote winst is dat het ook mentaal werkt, je werkt aan een krachtige, trotse houding. Je bent niet alleen sterk, je vóelt je ook echt zo, in je hoofd. Komt super van pas in de wedstrijdring.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:33

Wat ik me oprecht af vraag...............je bent behoorlijk stevig, kan goed paardrijden, zeg ZZ en hoger.
Paard ontbreekt aan niks............alles controles die er bij moeten, perfecte training en instructie.

Ik vind het zowiezo super knap als mensen zo ver komen want verder dan L2 ben ik nog niet gekomen, maar ik zou dus niet te paard durven stappen met een behoorlijk overgewicht.

Ik ben zelf stevig, kan nog net, train er hard voor om in conditie te blijven op en naast het paard. Maar als ik soms een foto van mezelf zie dan word ik nog steeds niet helemaal blij en wil ik minderen.

Hoe zit dat bij mensen met een zeer talentvol paard en zelf overgewicht hebben? Durf je je zelf in de spiegel te kijken?? Durf je kritisch naar jezelf te zijn??

(en aangezien we het hier hebben over 'sport' richt ik mijn vraag op mensen die hoger in de sport rijden)

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:41

Ik ben hartstikke dun, maar ook ik voel me lui en sloom als ik niet sport. Je bent gewoon niet fit, trage stofwisseling etc.

Je zal mij nooit horen zeggen dat zwaardere ruiters slechter rijden dan dunne poppetjes, absoluut niet. Want ik zie in de praktijk vaak genoeg dat zwaardere ruiters goed kunnen rijden. Toch ben ik persoonlijk (ja persoonlijk) blij dat ik geen zware bovenbenen heb bijv, maar dat mijn slanke been gewoon direct tegen mijn paard aan ligt zonder iets er tussen. En dat ik mijn zitbeenknobbels gewoon (heel erg) voel. Dat maakt mijn zit veel stabieler.

Ik denk dus als je zwaarder bent, dat je goed kan rijden, maar dat dezelfde persoon met slankere benen nog veel beter kan rijden. Maar dat is alleen maar wat ik denk. Want wie maakt die situatie mee? Niemand heeft vergelijkingsmateriaal. Een zwaarder iemand weet niet hoe het is om je benen en billen meteen tegen je paard te hebben zonder iets ertussen, een dunne spriet weet niet hoe het zit om wat rondere benen en billen te hebben. Dus uiteindelijk voelt iedereen zich goed met zijn eigen lijf, simpelweg omdat je niet weet hoe het is om het anders te hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:53

EllenCesar schreef:
Uit wetenschappelijke onderzoeken komt naar voren dat ruiters die trainen stabieler op hun paard zitten en minder vaak van hun paard vallen. Ook voor je veiligheid is het dus van belang dat je voldoende kracht, souplesse, focus en uithoudingsvermogen moet hebben om goed te rijden.

Ik denk dat als je op het foute paard stapt ook soepele ruiters gewoon er af donderen. Het factor 'paard' in een onderzoek is nooit een stabiele factor, je hebt zoveel paarden, zoveel karakters.

Wel denk ik dat een soepel lichaam erg goed is voor het vallen! Ik denk dat iemand die soepel is zich iets beter kan redden, en zich wellicht minder pijn doet. Als die persoon ook nog eens heeft leren vallen -zoals ik, vroeger zo'n 3/4 keer per week met dank aan mijn wit monster- worden de kansen van een nare blessure door fout vallen ook kleiner. Iemand die stijf is, zich wie weet ook nog vastklampt en vervolgens als een houten plank van het paard dondert, doet zich denk ik sneller pijn.

Het is niet meer dan logisch dat ruiters die stabieler op hun paard zitten, beter kunnen blijven zitten. Maar ook iemand die niet traint specifiek traint kan stabiel zitten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:10

Als ik zo de meeste reakties goed begrijp dan mag je dus niet meer op een paard gaan zitten als je overgewicht hebt, je mag niet met een slechte conditie prestaties van je paard vragen, en met voornamelijk de reden dat je zonder goede conditie en met overgewicht het paard hindert. Oke, dan stoppen de mensen met overgewicht met rijden, en degenen met een slechte conditie ook. Dan kunnen we over op het volgende probleem, de slanke ruiters met goede conditie die ondanks dat gewoon heel beroerd op hun paard zitten met of zonder ook nog geruk en gepluk. Die moeten dan ook maar eens gaan beseffen dat ze niet op een paard thuis horen, toch? En de beginners, die alzo het brave manegepaard hinderen met hun onbevestigde zit. Ik weet niet hoor, maar volgens mij kunnen we dan beter stoppen met de paardensport???? Er zullen dan alleen de nu presterende slanke ruiters met goede zit en goede conditie overblijven. En zo bekeken op de basiswedstrijden zijn dat er niet gigantisch veel. Heel veel ruiters die absoluut geen onafhankelijke zit hebben. En bij hoeveel ruiters is het niet zo dat, zoals ik zelf altijd al zeg, dat wanneer je de teugels doorknipt ze achterover van hun paard kukelen omdat ze de steun van de teugels niet kunnen missen en maar aan het paard zijn mond hangen. Over hinderen van het paard gesproken.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:59

Het gaat er toch om dat je ermee bezig bent? Dat is voor mij in ieder geval wel de kern van dit 'probleem'. Ik vind het vreemd dat mensen weten dat ze geen conditie hebben of te zwaar zijn en dan toch op hun paard gaan zitten. Wel eisen stellen aan hun paard maar niet aan zichzelf want ja we hebben het te druk om te sporten. Ik heb heel veel smoezen voorbij zien komen waarom we vooral niet met onszelf bezig hoeven te zijn. Er wordt zelfs geroepen dat dit een 'hype' is.
Je leert paardrijden op een manegepaard en met de goede begeleiding waarbij je je bewust bent van je onbalans probeer je steeds beter te worden en je paard minder te hinderen.
Zo hoort iedereen die op een paard stapt zich er bewust van te zijn wat hij / zij kan doen om zijn paard zo min mogelijk tot last te zijn en zo optimaal mogelijk te kunnen laten presteren. En dat kan een buitenrit van een uur zijn of een Z2 proef rijden. In beide gevallen is het voor het paard prettig dat hij niet gestoord wordt door de ruiter in zijn beweging.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:06

Nessah schreef:
Hoop niet dat dit weer een discussie wordt.. Ja maar liever iemand die te zwaar is voor zijn paard met een goede onafhankelijk zit dan iemand die dun is en niet goed zit.. Daar gaat het nu niet om. open dan een topic over de zit van de ruiter, maar zou jammer zijn als dat continu hier wordt aangehaald

Even dit gequoot van de eerste pagina, want we gaan de verkeerde kant op met de discussie..!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:14

Inderdaad, er is al een topics over ruiters en (over)gewicht, en daar gaat het hier niet
om :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:19

Dit had je van tevoren kunnen bedenken dat het wel weer zo'n discussie zou worden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:27

Vind ik heel jammer, volgens mij voelen mensen zich heel snel aangesproken als het woord overgewicht en paard in 1 post staan, terwijl dat nu niet eens het (hoofd)onderwerp is :n
Die mensen kunnen hier verder discussiëren: [WD-V] Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:03

Citaat:
Ik ga 3x per week hardlopen en meestal doe ik dat naar stl en dan rijden en dan terug hardlopen. Daarbuiten zwem ik 2x per week baantjes.

Even gequote van de eerste pagina, want ook ik ben verre van in goede conditie en behoorlijk te zwaar.

Maar waar halen jullie in godsnaam de tijd vandaan om zoveel te sporten? Ik werk fulltime, heb een huishouden te doen en een eigen paard waar ik toch zeker 2 a 3 uur per dag mee bezig ben, omdat ik vind dat die haar aandacht zeer nodig heeft.

Als ik daarnaast nog een (paar) uur per dag in de sportschool/zwembad moet hangen krijg ik geen slaap meer, en slaaptekort is ook niet bevorderlijk voor je conditie.
Of mijn huishouden blijft liggen (nog meer dan nu al) of mijn paard krijgt veel minder aandacht...

En dan vraag ik me af, wat is nou belangrijker, een gelukkig paard omdat ze voldoende aandacht krijgt (ik rijd overigens niet iedere dag en eigenlijk alleen maar buiten, geen wedstrijden) of een paard wat zielig staat te verpieteren in haar stalletje omdat ik als ruiter zonodig in topconditie moet zijn omdat het anders zielig is voor het paard...

Daarnaast is mijn paard ook verre van in top(wedstrijd)conditie overigens hoor :') maar dat verwacht ik ook niet van een buitenhobbelpowny

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:06

Yoghurt schreef:
En dat ik mijn zitbeenknobbels gewoon (heel erg) voel. Dat maakt mijn zit veel stabieler.

Reken maar dat ik ook mijn zitbeenknobbels 'voel' (lees, verdraaid pijnlijk zijn) als ik een lange rit gemaakt heb :+

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:08

Zelf doe ik aan hardlopen, maar als ik een tijdje niet gelopen heb, merk ik dat wel aan 't paardrijden; ben dan sneller moe als ik een tijdje aan het draven ben. En als ik wel de goeie conditie heb, kan ik best een tijdje doorgaan in de draf :D

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:10

Maar merk je dan ook niet dat als je steeds met rijden een beetje door je grens heen pusht dat het dan ook verbeterd, of moet je daar echt voor hardlopen?

Ik ga nu wel eens fietsen met paard naast de fiets, dan krijgt ze toch haar aandacht en ik mijn beweging.

Leukste zou zijn om een trainingsschema te hebben wat je op/met je paard kunt doen, zodat je 2 vliegen in 1 klap slaat.
Zou dat al bestaan? Vrij toegankelijk bedoel ik dan?
Anders moet ik eens met mijn zwager om tafel, samen een programma'tje ontwikkelen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:12

nu vind ik nog steeds.... die goede conditie doe je voor jezelf en niet voor je paard.
En ik denk dat sannanasje wel n punt heeft , wie een gezin, huishouden en werk heeft helemaal geen tijd over om nog eens extra te trainen. die trainen al als ze bezig zijn met de kinderen en het huishouden etc..

en zouden de paarden extra gaan trainen om fit voor hun baasje te zijn? nee die maken het zich zelf gemakkelijk in de weide/stal. ze lopen rennen, eten en klieren wat af! :+

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:31

Wat anderen mensen doen moeten ze misschien maar gewoon zelf weten maar ik weet van mezelf dat ik een betere ruiter ben als ik fit ben. Mijn zit wordt onafhankelijker, ik kan preciezer zijn in mijn hulpen, ik ben leniger enz. Ik ken trouwens genoeg mensen die zwaarder zijn dan ik maar veel fitter zijn, het heeft echt niet altijd direct met gewicht te maken.

Als ik ongetraind een endurance training rij dan zit ik aan het eind van de training echt niet meer zo netjes op mijn paard en ga ik hem dus in de weg zitten. Dat vind ik niet helemaal eerlijk naar het paard toe want op dat moment staat de training van het paard op de 1e plek en niet die van mezelf.

Qua tijd...tsjah die komt iedereen chronisch te kort. Dat heeft eigenlijk alles te maken met keuzes maken. Ik werk 40uur, doe daarnaast een hbo-studie en heb ook een huishouden dus er blijft weinig tijd over voor sport (doe zittend werk en ga met de auto naar het werk). Dan maar rustig recreatief rijden en de eisen die ik aan mijn paard stel aanpassen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:34

Ik ben het met de stelling eens. Zelf doe ik nog op laag niveau aan endurance en merkte dat ik in het begin het ook redelijk zwaar had. Na meer afstanden te rijden en meer diversiteit in te brengen in de training heb ik mijn conditie en die van mijn paard verbeterd.

Echter was ik zelf niet tevreden met mijn lichamelijke gesteldheid en heb zelf er nog eens door te fietsen en meer groente en fruit te eten er tot nu toe 20kg af gehaald. WE zijn er nog niet omdat ik er nog 10 kwijt wil..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:36

Ik vind het eerlijk gezegd overdreven om te verwachten dat iedereen in topconditie is (zowel paard als ruiter), terwijl de meeste mensen hooguit voor de lol wat wedstrijdjes rijden en het gemiddelde niveau van een recreatieruiter vaak nog niet eens fatsoenlijk B niveau is...
Topconditie hoeft niet in mijn ogen. Wel een conditie die mijn wensen aan kan. Dus als ik graag lange buitenritten maak, dat mijn paard dat echt fatsoenlijk aan kan en ikzelf ook. Als ik op hoog niveau wil rijden, ja dan moet je zeker van jezelf eisen dat je een goede conditie hebt.
Iedereen heeft zijn eigen doelstellingen en zal daarvoor moeten werken om zichzelf en paard in die conditie te krijgen. Bij de een zijn de eisen hoger dan bij de ander. Dus de een zal ook meer moeten doen. Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen en er is niemand die daar een oordeel over hoeft te hebben.

Ik sport overigens wel nog naast het paardrijden. Met vooral de gedachte dat je met paardrijden maar een paar spiergroepen aanspreekt en ik wil graag alles trainen.
Voetbal voor de conditie. Fitness/yoga voor spieropbouw en flexibiliteit. Maar dat is een persoonlijke doelstelling.. Niet voor het paardrijden..

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:12

Sannanasje schreef:
Citaat:
Ik ga 3x per week hardlopen en meestal doe ik dat naar stl en dan rijden en dan terug hardlopen. Daarbuiten zwem ik 2x per week baantjes.

Even gequote van de eerste pagina, want ook ik ben verre van in goede conditie en behoorlijk te zwaar.

Maar waar halen jullie in godsnaam de tijd vandaan om zoveel te sporten? Ik werk fulltime, heb een huishouden te doen en een eigen paard waar ik toch zeker 2 a 3 uur per dag mee bezig ben, omdat ik vind dat die haar aandacht zeer nodig heeft.

Als ik daarnaast nog een (paar) uur per dag in de sportschool/zwembad moet hangen krijg ik geen slaap meer, en slaaptekort is ook niet bevorderlijk voor je conditie.
Of mijn huishouden blijft liggen (nog meer dan nu al) of mijn paard krijgt veel minder aandacht...

En dan vraag ik me af, wat is nou belangrijker, een gelukkig paard omdat ze voldoende aandacht krijgt (ik rijd overigens niet iedere dag en eigenlijk alleen maar buiten, geen wedstrijden) of een paard wat zielig staat te verpieteren in haar stalletje omdat ik als ruiter zonodig in topconditie moet zijn omdat het anders zielig is voor het paard...

Daarnaast is mijn paard ook verre van in top(wedstrijd)conditie overigens hoor :') maar dat verwacht ik ook niet van een buitenhobbelpowny

Goed en gezond eten is al de helft van het werk. Neem aan dat je daar wel tijd voor hebt?
Aangezien je al beweging krijgt door het paardrijden zou je zo af kunnen vallen en een betere conditie kunnen krijgen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:29

Ik loop de laatste tijd ook regelmatig hard met mijn paard trouwens. Ernaast dus!
Zij loopt keurig naast me mee in draf. Ben begonnen met 2,5 km en zit nu op 4 km. Ik wil uitbouwen tot 5 km, maar ben bang dat het na mijn vakantie niet zo goed meer gaat lukken. Hoop dat ik 1 keer per week red.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:56

Pak vaker de fiets, ga vaker lopen neem de trap en niet de lift. Ga met je kinderen spelen / ravotten.
Ga zoals hierboven beschreven met je paard lopen. Sleep met balkjes :)
Zet de auto niet voor de deur maar een blokje verderop.
Je hoeft echt niet naar de sportschool om meer te bewegen en fitter te worden. Juist proberen het te combineren met je dagelijkse activiteiten maakt dat je het beter volhoudt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:44

Ja, ruiter moet ook in conditie zijn. Als je al niet eens weet hoe je je eigen lichaam moet trainen, hoe kun je dan ooit een paarden lichaam trainen? Ik denk als hier meer kennis over is in de paardensport (met name de breedtesport) dan durf ik wel te zeggen dat 60% van de blessures voorkomen kunnen worden. (Natuurlijk wel een ruw gokje)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:36

Ik lees dat veel Bokkers zeggen dat zij het eens zijn met de stelling en dat zowel ruiter als paard in conditie moeten zijn. Maar dan vraag ik mij af, wanneer ben je in conditie? Als je een bepaalde afstand kunt hardlopen? Je rijles kunt rijden zonder last te krijgen van (een gebrek aan) uithoudingsvermogen? Geen overgewicht hebt?

Ik durf te wedden dat wanneer iedere ruiter een goede conditie zou moeten hebben om te mogen rijden, dat het overgrote deel per direct kan stoppen.

Wat nou als je gewoon voor de lol aan het rijden bent, gewoon wilt zien hoe ver je kunt komen met je paard in de wedstrijdsport, of dagelijks met je paard naar buiten gaat. Gewoon, omdat je dat leuk vind. Mag dat ook alleen wanneer je je conditie op peil houdt?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:29

K_im schreef:
Ik lees dat veel Bokkers zeggen dat zij het eens zijn met de stelling en dat zowel ruiter als paard in conditie moeten zijn. Maar dan vraag ik mij af, wanneer ben je in conditie? Als je een bepaalde afstand kunt hardlopen? Je rijles kunt rijden zonder last te krijgen van (een gebrek aan) uithoudingsvermogen? Geen overgewicht hebt?

Ik durf te wedden dat wanneer iedere ruiter een goede conditie zou moeten hebben om te mogen rijden, dat het overgrote deel per direct kan stoppen.

Wat nou als je gewoon voor de lol aan het rijden bent, gewoon wilt zien hoe ver je kunt komen met je paard in de wedstrijdsport, of dagelijks met je paard naar buiten gaat. Gewoon, omdat je dat leuk vind. Mag dat ook alleen wanneer je je conditie op peil houdt?

Ik vind conditie ook niet helemaal correct. Paardrijden is nauwelijks/niet conditie werk. Ik denk dat je beter kunt zeggen in dit topic 'in vorm'. En wanneer je in vorm bent? Wanneer je weet hoe je verstandig je zelf moet trainen (welke lichamelijke sport dan ook) en daarom dus ook een paarden lichaam. Een paard kan immers niet praten dus optimaal zal het nooit zijn. Bij een mens is dat al moeilijk. Ik zie zoveel overtrainde paarden waardoor er blessures ontstaan. En dat alleen omdat iedereen denkt dat 1 rustdag prima is en verder 6x een uur hetzelfde doen kan. Kan wel, maar daar moet je veel gevoel voor hebben en ik denk dat dat onmogelijk is. Laat het geestelijke aspect nog zitten dan.