zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:59

Ik denk dat het sowieso goed is om stil te staan bij wat je doet. Dat beperkt zich niet alleen tot rijden met of zonder bit maar eigenlijk tot alles wat je met je paard doet en van hem/haar vraagt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:58

Jierda, er bestaan ook leren bitjes ;)
Leer of metaal, op de neus of in de mond, wat beter werkt hangt af van de specifieke gevoeligheid van het paard. Met beide kun je goed of slecht rijden. Wat mij soms irriteert is het superieure toontje van sommige bitloos aanhangers. Alsof het bitloos rijden hen automatisch tot betere en paardvriendelijker ruiters maakt.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:26

Als je paardvriendelijk wil zijn moet je er niet op gaan zitten. Want op een paard rijden is ook niet natuurlijk voor het paard. En zo kun je de discussie eindeloos door laten gaan.. Ieder zijn eigen keus je moet het gewoon per paard en situatie bekijken.

"Hier rij ik er een zonder bit, en de ander met bit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:31

Askja mond is wel gevoeliger dan de neus. Dus zit wel een verschil tussen leer in de mond of leer op de neus.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:34

Bit of Bitloos? Kijk naar het paard. Ik ken er een die met bit helemaal dichtslaat en alleen maar de druk probeerd te ontwijken terwijl mijn verzorgpony als ik bitloos rijdt weet dat ik minder te zeggenheb in zijn mond en dan de benen neemt. Ik ben tegen bit als ik zie dat een paard er last van heeft, maar dat werkt even goed voor bitloos.

Mensen die roepen dat bitloos vriendelijker is en vervolgens een optoming scherper dan een simpel bitje erbij pakken snap ik ook niet, volgens mij kan je dan beter met bit rijden.

Verder zitten bitloze optomingen dikwijls ook te laag waardoor het paard heel veel last kan krijgen van zijn neus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:38

Finliox maar dat ligt dan niet aan de bitloze optoming maar diegene die m verkeerd heeft omgedann

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:39

Ik heb nergens gezegt waar dat aan ligt, maar het gebeurd wel veel.

_Savannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:29

Ik ben gezegend met een paardeneigenaar die voor alles openstaat. Altijd gereden op de ' normale' manier met dressuurzadel en hoofdstel met dubbel gebroken bit omdat hij goed reageerd opt bit. Nu na rugproblemen, kreupelheid en alternatieve geneeswijze eens wat verder gaan kijken. Resultaat: boomloos en bitloos, hij reageert fantastisch, ook buiten! We wisten het gewoon niet.. maar willen zeker proberen wat het best bij het paard past :) We hebben wel nog een hoop te leren..

kim_steff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:00

Ik heb idd een keer geprobeerd om met mijn pony bitloos te rijden,,

Maar mijn pony miste gewoon iets..
Ze deed de hele tijd haar mond open, en reageerde niet op mijn been hulpen.

Daarom weet ik eerlijk gezegt niet wat ik van de discussie moet denken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:22

Als je pony zonder bit niet op je beenhulpen reageert, dan mist ze idd iets, namelijk een stukje opvoeding/opleiding.

Verder vind ik het heel knap dat jij even hebt gemist dat er een hele grote rode waarschuwing boven je reactie kwam te staan dat er al een hele tijd niet op dit topic gereageerd is....

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 03:00

Cassidy schreef:
Als je pony zonder bit niet op je beenhulpen reageert, dan mist ze idd iets, namelijk een stukje opvoeding/opleiding.

Verder vind ik het heel knap dat jij even hebt gemist dat er een hele grote rode waarschuwing boven je reactie kwam te staan dat er al een hele tijd niet op dit topic gereageerd is....

_/-\o_

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:49

Bitloos, tuigloos of met bit. Van alles kun je wel foto's maken die 'zielig' opwekken. Wat je ook doet, je moet weten waar je mee bezig bent en bewust zijn. Volgens mij is dat de enige oplossing.

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:38

ikzelf rijd met bit en af en toe zonder.
Een bit is niet zielig zolang het in goede handen is.
En bitloos is ook niet altijd de oplossing, want een hackamore in verkeerde handen kan net zo veel (zo niet meer) schade aan een paard toebrengen als een bit.
Zelf rij ik met touwhalster

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:23

Het ligt er echt aan of je openstaat voor andere methoden.
ik rijd zowel met als zonder bit en ben er van overtuigd dat bitloos niet bij ieder paard past, net zoals rijden met bit niet bij elk paard zal passen. :)

merrxd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:26

Helemaal mee eens :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:27

keshia schreef:
maar ook is zij een heftige merrie, en kan ik haar niet verantwoord rondrijden met een touwhalstertje, moeilijke keuze dus..

Toch denk ik hierbij als je zo hard in moet komen dat een touwhalster niet genoeg is, wil je dat dan wel met een bit doen?
Want een touwhalster is geen zacht hulpmiddel, die werkt scherp in, ze noemen het niet voor niets thin to win. Als je daarmee niet verantwoord rond kan rijden kan je dat ook niet met een bit, dan kom je momenten tegen waarbij je dat bit veelste zwaar moet gebruiken.

Ik vind een bit een mooi hulpmiddel voor verfijning, maar een kreng van een ding voor controle. Zelfde met bv een hackamore, of zo'n bloempje(hefboomwerking iig), dat zijn ook krengen als het over controle gaat. Geen van die optomingen is ook maar een klein beetje bedoeld om "heftigheid" aan te pakken. Dat geeft een stevig risico op schade.
Maar zo zijn er wel meer dingen, bv mensen die met contact rijden met een touwhalster, dat vind ik ook niet kunnen, daarvoor is die optoming niet bedoeld, die is bedoeld om vlotjes in te kunnen werken en verder vooral een hele snelle release te geven.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:33

Amaranth7 schreef:
Er zijn slechts weinig mensen die fatsoenlijk bitloos kunnen rijden. Gros daarvan heeft zn paard alles met bit geleerd en rijd zn paarden af en toe eens voor de leuk bitloos. Veel paarden die bitloos gereden zijn, gebruiken hun lijf niet tot nauwelijks, ligt dat aan de optoming of aan de ruiters, dat is natuurlijk de vraag.

Bitloos kan een paard niet afkauwen en zijn kaak niet ontspannen, hierdoor krijg je imo nooit het paard bitloos nooit zo los over de rug als met bit.

Mensen die dit onzin vinden, kom dan met filmpjes om me te overtuigen. Ben altijd bereid m'n mening bij te stellen.

Kan een paard zijn kaak niet ontspannen zonder bit? Arm dier, wat een rotleven, moeten we er niet gewoon de hele dag een bit in hangen dan?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:57

Daar heb je een punt Bowen :D Bovendien komt nageeflijkheid niet in 1e instantie vanuit de kaak, maar vanuit de rug. Elk gezond en niet verreden paard gaat met een goed in balans en mee zittende ruiter die hem met een licht teugelcontact voorwaarts rijdt, op een gegeven moment loslaten in de rug en van daaruit veren in de nek en het kaakgewricht. Zelfs zonder bit kunnen ze daarbij afkauwen. De optoming maakt niet het verschil, de ruiter is bepalend, en dan voor alles zijn zitbalans. Heel veel ruiters zitten hun paard in de weg en proberen de aldus ontstane spanning bij het paard aan de voorkant op te lossen.
Kleine kanttekening wat betreft de optoming: het zou kunnen dat sommige paarden fijner lopen met een bit omdat het kauwen op het bit de speekselklieren stimuleert en de speekselklieren, alsmede de spieren rond het kaakgewricht, daardoor beter doorbloed en zachter worden. Maar het bit is hiervoor zeker geen voorwaarde en paarden die om wat voor reden dan ook slecht reageren op een bit doe je waarschijnlijk een plezier door het bit al dan niet tijdelijk weg te laten. Zelf rijd ik doorgaans met bit maar soms tijdelijk zonder ( nu bijv. met een ruin die nogal hard in zijn lippen is gebeten door een ander paard) en ik merk nauwelijks verschil.