Te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:06

Ik heb absoluut overgewicht maar zwaar obesitas lijkt me een tikkeltje overdreven :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:10

*zucht* Bokt op z'n mooist.. +:)+
Wanneer er gesproken wordt van iemand van 1,70 die 80kg weegt (wat ik nog niet overdreven zwaar vind) zou die persoon niet op een paard mogen kruipen. Wanneer een overdreven zwaarlijvige Bokker leuke foto's ITP zet is het van "oooooh" en "aaaaah" en "wat mooi" en meer van die schijnheilige tralala :roll:

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:41

Er was laatst nog een soort reltopic in ITP ten gevolge van foto's geplaatst door een zwaarlijvige op een vrij iel paardje, dus oeh en aah zou ik niet zo snel zeggen :+.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 00:24

Als het mijn paard was zou ik het niet doen.
Er zijn natuurlijk mensen van die lengte en het gewicht die gewoon lekker kunnen rijden waardoor het totale plaatje veel meer klopt. Maar voor de zekerheid zou ik het zelf niet doen.

80 kilo aan overgewicht is trouwens heel wat anders als 80 kilo aan normaal gewicht. Dat ervaart een paard anders hoor, vanwege de bewegingen en vet dat wat te laat meedeinst :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 01:04

Loetie84 schreef:
Wat een harde oordelen weer over lengte en gewicht...

Wat een voordeel is als je nagaat dat iedereen het altijd over 10% heeft is dus dat eigenlijk niemand boven de 50 kilo op een paard tot 500 kilo mag gaan zitten.
Bedenkt ineens dat 75% van bokt niet meer op een paard stapt of een nieuw paard moet kopen :=

Iemand van 80 kilo kan soms nog beter zijn voor een paard dan iemand van 50 of 60 kilo die erop zit te hotsen en klotsen als een zak aardappels.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 01:30

Ik vind dat het qua lengte + gewicht icm hoogte pony kan mits de ruiter een goede balans heeft etc..
Alleen vind ik de pony net iets te jong, dus deze combi vind ik dan weer minder..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 05:04

Het is toch grappig om te lezen hoe iedereen z'n dikke achterwerk staat te verdedigen. Maar 80kg is 80kg. Of je nou groot of klein bent. Voor een iele 5 jarige van 1:60 is dat echt te veel.
En veel mensen liegen over hun gewicht dus ze kan maar zo 82 zijn en dan komt de kleding en spullen er nog bij. Ik vind dat veel te zwaar.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 08:23

Mensen, laten we even ontopic blijven!
Ik heb foto's van die meid gezien, ook op een paard van 1.60 en dat zag er niet zo heel verkeerd uit. Maar dat paard was ouder en breder dan die van mij. Ik heb ook andere geïnteresseerden dus ik heb het over laten gaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:15

Ik had een bijrijder die ongeveer 1.75 was en 86 kilo. Dan hebben we het over een man met een vrij normaal postuur. Daar had mijn paard van 1.60 en 7 jaar (toen) echt totaal geen problemen mee.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:31

lifaya schreef:
Ik heb absoluut overgewicht maar zwaar obesitas lijkt me een tikkeltje overdreven :')

Feitelijk gezien heb je met 80 kg bij 1.60 een bmi van 31.2, obesitas is vanaf een bmi van 30, de rest mag je zelf invullen. Nou snap ik ook wel dat bmi lang niet alles zegt, want bij een bmi van 22 kan ik mijn ribben al tellen, maar

Ik vind het heel erg afhangen van de combinatie. Ik reed bij een vrouwtje in de les, ja heel eerlijk, ze was dik. Maar ze had wel een zit waar menig ruiter jaloers op kon zijn. Hoe beter een ruiter rijdt, hoe meer het paard kan dragen. Als je een beetje zit te bonken in het zadel, dan is 50 kg nog te zwaar.
Natuurlijk zijn er meer factoren van belang. Vrouwtje in kwestie had een dier onder zich met een mooie bespiering, dier was zelf niet te dik of te dun. Ik vond het altijd een mooie combi om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:36

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:38

@russelnuwell Zie je aan mijn foto's iemand met obesitas? Ik ben gewoon energiek kan prima een uur op crosstrainer staan non stop en vrijwel nooit ziek. Denk dat het echt per persoon verschilt. Een BMI zegt inderdaad niet alles. Ik moet overigens wel gewoon afvallen hoor haha begrijp me niet verkeerd maar ik zie mezelf niet als een ernstig overgewicht of last voor het paard

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:45

DeMolenhoek, dat vind ik er prima uitzien maar deze ruiter (jij neem ik aan?) op een iel paardje zou ik niet aandurven. Het paard wat jij hier rijdt lijkt lekker gespierd en wat breder.

Lifaya ik vind dat jij echt extreem in de verdediging schiet, sorry maar moest het even zeggen :o Wat wil je nou dat russelnuwell zegt? Want ja, ik zie inderdaad iemand met obesitas op jouw foto's. Niet ernstige obesitas, maar dat was niet de vraag. EN dan zal dat wel heel gemeen zijn van mij om te zeggen, maar je vroeg er zelf om toch?

Even ontopic weer. Het hangt er echt wel vanaf of die 80 kilo in proportie zijn of dat die 80 kilo ook nog 25 kilo loos gewicht bevat. Een iel paardje van 1.60 en een amazone van 1,60 en 80 kilo kan gewoon echt niet. Gelukkig heeft TS het verkeerd begrepen, maar stel dat. Ongelooflijk dat er dan in dit topic mensen zijn die dat ook nog eens gaan verdedigen: Een paard kan het niet zeggen hè, die moet er maar mee rondsjouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:50

Bailey Mix: Op de foto woog ik, niet verschieten, 90 kilo! Paardje was 1.66 en niet de breedste, maar er zat wel wat spier op :) Ik heb volledig de bouw van mijn vader. Mijn schouders zijn 10 centimeter breder dan de gemiddelde vrouw, duw erop en je zit op bot. Mijn kuiten hebben een omtrek van 46 centimeter stuk en zijn puur spier. Ik geef toe, ik heb een F cup en een buik(je) ;) Maar voor de rest ben ik flink gespierd, inclusief een strakke kont :P Heel mijn benen zijn puur spier, het enigste vet is dus wat te vinden aan mijn buik. Als ik mijn bmi bereken online kom ik uit op 32 en nog wat. Maar bij de dokter heb ik een bmi van 27, overgewicht dus, maar niet extreem. Ik heb gewoon een stevige bouw met een hoop spier.

En dat wil ik graag eens duidelijk maken aan bokt. Er is een verschil tussen 80 kilo bot en spier en 10 kilo vet, dan 40 kilo bot en spier en 40 kilo vet. De dame die het paard wil kopen kan dus perfect 80 kilo wegen maar simpelweg gespierd zijn. Dus een topic als dit heeft immo geen nut. Je kent het paard en de dame niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:00

reactie maar weggehaald
Laatst bijgewerkt door kohtje op 17-05-14 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:01

Eerlijk is eerlijk, dat had ik je niet gegeven afgaande op de foto's. Er zit zeker verschil tussen 90 kilo 'vast' (dus goed in proportie, spier, bit etc.) of 90 kilo en daarvan 30 kilo flubberend vet. Maar als het puntje bij paaltje komt is het alsnog 90 kilo en dat vind ik echt wel flink werken voor een paardje van die hoogte!

Ik ben geen wetenschapper/dierenarts dus over eventuele schade aan de rug kan ik niks zinnigs zeggen en daar zal ik me dan ook niet over uitlaten. Maar comfortabel lijkt me het gewoon niet voor het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:05

Daar geef ik jou gelijk in. 90 kilo is 90 kilo. Ik was alleen redelijk op mijn tenen getrapt omdat er mensen zijn die direct roepen dat het gewoon dik en overgewicht en al de rest is :)
Helaas is die 90 ondertussen 97 geworden en ik ga eerlijk toe geven dat dat wel 7 kilo vet is en geen spier. Maar ik zie ondertussen ook nog nauwelijks de wereld van op een paarden rug terwijl ik er 6 heb lopen. Ik voel me er inderdaad niet gemakkelijk bij. Gelukkig gaan de kilo's er langzaam af en ga ik proberen om weer mooi gespierd in het lijf te zitten ;)

Maar 90 kilo is niet altijd 90 kilo vet, dat wou ik gewoon even duidelijk maken :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:07

@ DeMolenhoek: Juist! En daarom is afgaande op BMI alleen niet voldoende om een beoordeling te geven of iemand al wel of niet een gezond gewicht heeft. Een aanvullende meting als bijvoorbeeld een huidplooimeter is echt gewenst om zo'n uitspraak te kunnen maken. Desalniettemin vind ik je op de foto's een prima combinatie vormen met het paard. Zelfde geldt voor Lifaya. De opmerking dat zij overigens 'extreem in de verdediging schiet' vind ik hier niet toepasselijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:09

Kijk dat vind ik dan weer super dat je die verantwoordelijkheid neemt om je paarden te 'beschermen', dat is juist wat veel mensen met overgewicht niet willen/kunnen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:09

_Denise_ schreef:
@ DeMolenhoek: Juist! En daarom is afgaande op BMI alleen niet voldoende om een beoordeling te geven of iemand al wel of niet een gezond gewicht heeft. Een aanvullende meting als bijvoorbeeld een huidplooimeter is echt gewenst om zo'n uitspraak te kunnen maken. Desalniettemin vind ik je op de foto's een prima combinatie vormen met het paard. Zelfde geldt voor Lifaya. De opmerking dat zij overigens 'extreem in de verdediging schiet' vind ik hier niet toepasselijk.

Want? Argumentatie is bij deze verkondiging benodigd ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:11

Moderatoropmerking:
Ik zet een slotje op dit topic. Om te beginnen had de oorspronkelijke vraag van de TS beter op PP gepast. Op PP is ook een centraal topic over 'te groot, te zwaar voor paard' en tenslotte wordt de discussie 'zwaardere mensen te paard' meerdere malen per jaar hier op Bokt gevoerd. Volgens mij is er zelfs nog ergens een redelijk recent topic over dit onderwerp.