Paarden die alleen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:09

Heimdallr schreef:
xSlvna schreef:
Vind het wel slecht van je TS, dat jij je paard 'in een niet passende kudde op zand met niet passende mensen' zet betekend niet dat alleen zetten de enige optie is.

Je gebruikt dat als excuus en dat vind ik bar slecht.

Hmm nee.
Ik zet mijn paard niet bij barslechte paarden en mensen.
Heb hem in verschillende kuddes gehad, zelfs op de weide in de winter, maar alsnog ging het niet. Alles geprobeerd. Dus ga mij aub niet verwijten dat het allemaal aan mij ligt. :j

NeverGiveUp, ehm nee. Maar oké.

Als je alles geprobeerd had, was je nu nog bezig met het koppelen aan een ander paard of kudde. Zoiets kan je ook met beleid doen. Mij maak je niet wijs dat geen enkele koppeling zal werken

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:10

GamblersCup schreef:
EskeGirl schreef:
Als een maatje overlijdt of iets in die richting, dan kan je er niets aan doen als het dier tijdelijk alleen zit. Maar als je het op voorhand weet, had je het dier niet moeten kopen. Zo simpel is het.

Je moet TS nu niet gaan beschuldigen van het "op voorhand weten en dan had je m niet moeten kopen" want dát is niet waar zoals je kunt lezen.
Maar zeker wel dat er snelle oplossingen zijn als een maatje wegvalt, dier hoeft niet alleen te staan en zeker niet langer dan een jaar!

Ik ben bezig, al heel lang. Dat meen ik echt en ik probeer alle mogelijkheden aan te grijpen om twee paarden thuis te houden. Alleen de stallen zijn er niet genoeg.

In de zomer geen probleem, dan kunnen ze samen op de weide blijven, dag en nacht. Maar in de winter is het andere koek. Dit is voornaamste reden dat het er nog niet van gekomen is.

Ik snap heus wel dat het niet goed is om een paard alleen te houden. Maar in mijn ogen, zolang het paard niet slecht eruit ziet, vermagerd is of raar gedrag vertoon heeft het geen haast. Ik weet dat ik bij deze uitspraak veel commentaar kan verwachten, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Ik heb liever een paard alleen die gezond is dan een paard op een kudde waar hij het niet naar zijn zin heeft en zich ziek eet.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:11

NeverGiveUp schreef:
Ik vind het ook vreselijk egoïstisch. Écht. Als je een weekje niet gaat, zijn vachtje even niet borstelt, oliebol happens. Overleefd 'ie wel. Maar je paard ontzien van zo'n basis behoefte?
Het is echt primair, net als voortplanten, eten, beweging. Nee, ik ben geen heilige maar ik zou dit mijn paard niet aan doen.

Voortplanten primair? Dus als ik besluit een hengst te castreren is dat ook egoïstisch en mishandeling? En als ik besluit dat ik mijn merrie niet laat dekken is dat ook mishandeling en egoïstisch? Sorry, maar dat vind ik een beetje kort door de bocht en een aparte gedachtegang..

GamblersCup

ThreeFingers schreef:
Mijn persoonlijke mening is, is dat het idealer is met soortgenoten. Maar dat geldt ook voor konijnen enz.
Tuurlijk kan zo'n konijn oud worden in zijn uppie in een klein hokje buiten......
En natuurlijk kan een paard alleen staan....
Maar optimaal vind ik het niet.
Denk nog wel dat het ook per paard verschillend is. De ene kan er beter tegen dan de andere.

Weet je wat zo jammer is? En deze quote is een perfect voorbeeld van wat ik bedoel. Dat mensen het alleen staan van een paard zien als "niet ideaal, kan beter" ipv "je ontneemt het beest een primaire behoefte" wat gewoon een ernstige zaak is. Mensen moeten wakker getrapt worden dat het gewoon niet kan. Gelukkig zijn ze in Scandinavie al zo ver, nu hier nog. Het is echt puur menselijk egoisme.

Jolandaa_

hier zijn kleine groepjes paarden bij elkaar. grootste groep bestaat uit 5 paardjes. Enkele paardjes staan alleen, kunnen als ze willen neuzen en zien elkaar sowiso. maar er zijn wel redenen dat deze alleen staan. Of ze slaan elkaar de pan uit of jagen de paarden op. Deze staan apart. bij nieuwe paarden word er altijd gekeken of die gekoppeld kunnen worden, maar in de meeste gevallen is dat echt niet mogelijk.

In sommige gevallen blij dat er een touwtje met stroom tussen staat :=

mijn pony stond destijds alleen. puur vanwege 't feit dat m'n ouders (en ik) geen 2e konden bekostigen. Regelmatig de geiten erbij en dat ging prima. Was toen 15 en wist niet beter. mijn ouders ook niet en het geld was er al helemaal niet.. pony heb ik 9 maand gehad en is verkocht naar hele goede vrienden. Daar had ze een maatje en ik zag toch wel in dat ze daarvan genoot. maar alleen ook nooit geen problemen mee gehad. Als er een logee paardje kwam was ze gemeen dominant. Het nieuwe maatje was een jaarling waar ze over kon moederen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:12

Kan je niet een gratis shet zoeken? Weet niet wat de afmetingen van je stal zijn maar je kunt ze dan best samen etten. Heb je niet de aanschaf wel het onderhoud.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:12

Dan eventjes off topic gaan.

Elke baby heeft het recht om bij zijn of haar ouders op te groeien. Wat is er dan nu met adoptie? Die kinderen groeien niet op bij hun biologische ouders... Is dat dan ook mishandeling?

Kermis, ben al aan het kijken. Punt is, paard is getrapt door een shet en heeft dus een bot uitsteken bij zijn mond. Maar onderweg met rijden vind hij shetjes wel leuk. Hier in de buurt is een camping die ze gratis weg doet, alleen jammer dat het niet de beste mensen zijn.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 09-05-14 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:12

marjan19 schreef:
NeverGiveUp schreef:
Ik vind het ook vreselijk egoïstisch. Écht. Als je een weekje niet gaat, zijn vachtje even niet borstelt, oliebol happens. Overleefd 'ie wel. Maar je paard ontzien van zo'n basis behoefte?
Het is echt primair, net als voortplanten, eten, beweging. Nee, ik ben geen heilige maar ik zou dit mijn paard niet aan doen.

Voortplanten primair? Dus als ik besluit een hengst te castreren is dat ook egoïstisch en mishandeling? En als ik besluit dat ik mijn merrie niet laat dekken is dat ook mishandeling en egoïstisch? Sorry, maar dat vind ik een beetje kort door de bocht en een aparte gedachtegang..

Misschien niet zo letterlijk nemen :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:13

Een shetje erbij moet toch niet zo moeilijk zijn? En paarden kunnen in de winter prima buitenblijven met een schuilstalletje/inloopstal.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 09-05-14 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Meen je die TS? :+

yza1987

Mijn paard heeft een tijdje alleen op het land gestaan. Hij kon wel contact maken met andere paarden in de wei er naast, maar toch vond ik het niet ideaal. In de winter stond hij veel op stal en als hij er uit kwam was het zonder maatje. Ik vond het vreselijk. Hij was toen ook best chagerijnig. Ik ben toen ik de kans had direct van stal gewisseld. Nu loopt hij altijd in een kudde en hij is zo gelukkig en vrolijk nu! Heel ander paard. Dus ik ben van mening dat als je denkt dat het prima is om je paard alleen te zetten, je eens goed naar je paard moet kijken. Is hij echt gelukkig? Of kan hij nog veel gelukkiger zijn?

Chiave

Heimdallr schreef:

Elke baby heeft het recht om bij zijn of haar ouders op te groeien. Wat is er dan nu met adoptie? Die kinderen groeien niet op bij hun biologische ouders... Is dat dan ook mishandeling?

Compleet andere situatie!

Madje1992

Bij ons staan de paarden niet geheel alleen maar ook niet samen op de weide. Dit omdat onze fjord zolang er meer dan voldoende eten is(overdadig) erg vriendelijk is naar onze shet. Maar zodra ze op dieet staat, wordt ze een gemene dominante tante en is mijn shet niet langer meer veilig. Ze staan nog wel naast elkaar, maar niet meer in dezelfde weide. Dus als ze willen kunnen ze elkaar nog wel in de neus blazen, maar samen spelen gaat niet meer.
Maar helemaal alleen zetten, dat zou ik bij deze niet kunnen. Ze hebben te graag soortgenoten om hun heen. Dat laten ze ook goed merken op momenten dat ze wel alleen zijn.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:14

xSlvna schreef:

Ja, eventjes, heel stom gezegd.

Want mensen hebben toch ook primaire behoeften. Zoals mensen hebben recht op eten/voedsel. In Afrika verhongeren mensen gewoon. Daar wordt grotendeels niks aan gedaan. En dan maken we ons druk om de dieren. Meeste mensen maken zich drukker om dieren dan mensen, althans dat valt mij erg op.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:14

JoopC schreef:
Heimdallr schreef:

Compleet andere situatie!

Ik ben geadopteerd. Situatie gaat over primaire behoeftes en dat soort dingen. Niet over alleen staan. :')

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:15

Heimdallr schreef:

Kermis, ben al aan het kijken. Punt is, paard is getrapt door een shet en heeft dus een bot uitsteken bij zijn mond. Maar onderweg met rijden vind hij shetjes wel leuk. Hier in de buurt is een camping die ze gratis weg doet, alleen jammer dat het niet de beste mensen zijn.

Zoiets kan altijd gebeuren. Dat hou je toch met paarden. Goed sat je aan het kijken ben :)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:16

ik beschouw een dier toch wel als iets dat evenwaardig is als mij, en ook recht heeft op: sociaal contact, eten, drinken,...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:16

Heimdallr schreef:
Ik ben bezig, al heel lang. Dat meen ik echt en ik probeer alle mogelijkheden aan te grijpen om twee paarden thuis te houden. Alleen de stallen zijn er niet genoeg.

Dan had je het in een andere richting moeten zoeken. "Twee paarden aan huis" is niet "alle mogelijkheden aangrijpen", dat is je blindstaren op wat je graag wil (bereiken) en niet kijken wat het beste is voor het dier waarvoor jij de verantwoording genomen hebt.

Heimdallr schreef:
Maar in mijn ogen, zolang het paard niet slecht eruit ziet, vermagerd is of raar gedrag vertoon heeft het geen haast.

Dat zie je dan toch verkeerd en eigenlijk weet je dat wel.

Heimdallr schreef:
Ik heb liever een paard alleen die gezond is dan een paard op een kudde waar hij het niet naar zijn zin heeft en zich ziek eet.

Mentaal is het NIET gezond hoe je het dier houdt. En die kudde was niet de enige mogelijkheid geweest, alleen heb je niet verder willen kijken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:17

Heimdallr schreef:
xSlvna schreef:

Ja, eventjes, heel stom gezegd.

Want mensen hebben toch ook primaire behoeften. Zoals mensen hebben recht op eten/voedsel. In Afrika verhongeren mensen gewoon. Daar wordt grotendeels niks aan gedaan. En dan maken we ons druk om de dieren. Meeste mensen maken zich drukker om dieren dan mensen, althans dat valt mij erg op.

Ja is toch alleen maar goed ook, wij hebben het leven van onze dieren in handen, aan die Afrikanen kunnen we niks doen (neen, wil ik ook niet).

Mijn pony staat ook regelmatig alleen dus ik vind het geen probleem als je paard gewoon rustig is alleen.

Maar een kudde is wél belangrijk, als het even gaat graag in de kudde, gaat het niet dan niet.

spotterick

Ik vind, dat ieder voor zich zijn eigen mening mag hebben, ik vind het fijner dat mijn paard een maatje heeft. Maar vind oom dat ze op der tijd alleen moet kunnen staan, heb er een gehad die finaal door het lint ging als haar maatje uit het oog ging.
dit geeft aan hoeveel ze om elkaar geven. Maar ik vind wel dat ze ook op zijn tijd een keer alleen mee moeten kunnen.
Maar dit is ook net zoiets als het slaan van je paard, sommige zeggen absoluut not done andere zeggen ze moeten wel respect voor je hebben.
Ja maargoed, het is niet verboden in nl dus denk ik dat ieder voor hun paardje zo goed mogelijk moet zorgen, zodat je zelf trots kan zijn op de verzorging van je paard. Dat je zelf weet dat je paard het goed heeft.
Mensen hebben toch overal wel verbeter punten op. Maar als jij denkt dat je het goed doet, en er zo veel mogelijk voor doet. Meer kan je ook niet doen.

ThreeFingers

xSlvna schreef:
Even serieus, hoeveel van de mensen die hier reageren heeft hun paard in stal staan?

Idd was ook mijn gedachte.

Want als we het dan allemaal zo optimaal willen hebben. Dan horen de paarden lekker op de velden, weides enz hengsten blijven hengsten....en alles loopt in kuddes...

veerle1807

Brainless schreef:
@Veerle
Maar het moet ook klikken tussen de paarden.
Sommige combi's gaan gewoonweg niet.

Mijn vorige paardje kon ik letterlijk overal bij in zetten, die was heel makkelijk.
Ook mijn Fjord is daar redelijk makkelijk mee.
Mijn rijpaardje daarentegen kan niet (zomaar) bij alles ingezet worden.
Ze kon niet met mijn jaarling overweg.
Het gaat gelukkig super met mijn Fjord en ze zijn een hele goede combi geworden.

De man waar ik rij koopt vaker ponys in voor anderen;) en met geen 1 klikt het! Mijn pony is liever onder de mensen klinkt mis alsof ik een penny meisje ben en echt uit me nek banketstaaf. Maar als ik op concour ga loopt ze als een hondje achter me aan ik heb in het begin of aan ook nooit alleen in de trailer gezet als ik ergens stond te kijken waar zij ook kon kijken mis klinkt dit heel raar maar ze trapte ook niet de trailer in elkaar als ze even alleen was maar dat deed ik gewoon omdat ik merkte dat zij het fijn vond en ik vond het fijn. Toe laatst hadden we een half uur op paard les en een halfuur naast paard en me vader was aan het hardlopen en een vrouw wou haar meenemen naar de andere kant van de bak alleen me lesgever begon al te schreeuwen dat dat niet kon want als ze mij of mijn vader niet in de gaten heeft en iemand ander met dr op de loop gaat raakt ze in paniek toen zette die vrouw haar weer met de neus naar me toen en keek ze de hele tijd naar me en stond ze rustig op rust en ondertussen kwam me vader en die nam haar mee om in de trailer te doen en dan loopt ze zo mee. ze is gewoon heel erg aan ons 2 gehecht en ponys om haar heen of niet het maakt haar niet uit ze wil grazen overdag en ze wil daar niet gestoord bij worden en lekker slapen.

NU WIL IK NIET ZEGGEN DAT JE NIET GELIJK HEBT DAT HET MOET KLIKKEN HOOR IK WIL JE NIET AFKRAKEN MAAR MIJN PONY IS DAAR BEETJE RAAR IN ;)
Laatst bijgewerkt door veerle1807 op 09-05-14 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 18:18

GamblersCup, ik heb alle mogelijkheden in Dronten aangenomen! Maar geen enkele ging daar! Jezus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:18

Dus omdat er in Afrika mensen dood gaan mag in NL iemand slecht voor zijn paard zorgen :?
Stuur dan dat paard naar Afrika, hebben ge daar ook weer wat te eten.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:18

Een kind dat geadopteerd wordt, krijgt haar primaire levensbehoefte: een liefdevol gezin en een opvoeding. Ik wil verder niet intreden op het onderwerp adoptie en de gevoelens daarachter, want dat is voor iedereen anders. Maar, ik vind nog steeds dat een paard apart zetten of samen een heel ander onderwerp is!