Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:12

Gypsy schreef:
Tenminste ik vind boomloos rijden niet iets wat meteen als rijstijl gezien kan worden. Dat is te weinig en zou een belediging voorde bestaande rijstijlen zijn.

Bitloos iig voor mij niet, maar boomloos....tja daar ben ik nog niet van overtuigd.

Maartje1990

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:25

Er zuen in beide groepen mensen zijn die niet naar hun paard kijken heb ik persoonlijk het idee dat traditionals minder naar hun paard kijken dan naturals maar dat kan ik natuurlijk niet helemaal objectief bekijken gezien ik, als ik de term gebruik van gypsy gebruik, een natuurlijke zweefteef ben :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:28

En ik ben van mening dat de categorie van mensen die niet naar hun paard kijken, in beide gevallen gelijk groot is. Zowel bij traditionals als bij de zweefteven (om maar even in die terminologie te blijven) komen mensen voor die wedstrijden rijden. En in beide categorien kom je niet tot optimale resultaten als de band met je paard niet goed is en je paard niet optimaal in verzorging staat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:36

Wacht even. Begrijp ik nu dat jij vindt mensen die wedstrijden rijden niet naar hun paard kijken?? Of begrijp ik dit verkeerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:45

Dat begrijp je verkeerd. Maar om in de winter naar wedstrijden toe te rijden kun je soms serieus last hebben van die wintervacht. Waardoor je beslist om te scheren en met dekens te werken, en misschien ook een ijzertje nodig hebt, al naar gelang de discipline die je rijdt. En voila, je voldoet niet meer aan het Natural plaatje die uit principe niet met ijzers en met dekens werken.

De Naturals gaan er prat op om te kijken naar wat een paard nodig heeft. Dat doen wedstrijdruiters ook. En een hele dag op het land, is in de zomer niet handig ivm met een grasbuik. En de hele dag de zon op je toet en de wind om je neus doen ons als mens 's avonds moe op bed vallen. Zou een paard dan nog optimaal presteren? Ik heb de ervaring van niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:52

Mensen en paarden kun je absoluut niet met elkaar vergelijken. Ik zou overigens gaan voor de optie in de winter even minder wedstrijden te rijden als ik merk dat het bijv. Te glibberig ks of dat een paard door de intensiviteit de warmte niet goed kwijt kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:59

Dat is idd een hele mooie keuze op het moment dat je de keuze hebt. In de western zijn er wedstrijden waar je paard a) speciaal beslag moet hebben, b) er misschien vier wedstrijden zijn per jaar waar je naartoe wilt en c) het grootste gedeelte van de wedstrijden in het najaar en voorjaar plaatsvinden. Idd, juist in de periode dat paarden lang in het haar komen te zitten.

Dus tel bij elkaar op: paard op ijzers, je rijdt op een geschoren paard en werkt met dekens, en op veel wedstrijden dien je met bit te rijden.

Daar gaan je naturals ambities....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:04

Tja dan zou ik er dus voor kiezen die tak van de sport niet uit te voeren. Of maar zo ver te gaan en die dingen te doen die wel kunnen.

Zoals ik zei ik ben te egoistisch om helemaal niet te rijden en paarden te houden, maar in mijn egoisme wil ik wel mijn paarden zo natuurlijk mogenlijk houden. Nu scheelt het natuurlijk ook dat ik geen echte ambities heb in bijv, western of zelfs dressuur en het dus niet uitmaakt als ik s winters minder rij

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:07

En dat is jouw keuze, en de keuze van een ander is om wel die discipline te beoefenen en wel wedstrijden te willen rijden. En dan dien je te kijken wat je paard nodig heeft (zie eerdere reactie in dit topic) en wel te werken met ijzers, je paard te scheren, een ijzertje onder te slaan en met dekens te werken. Hoezeer de fanatici roepen dat het niet hoeft, dat ijzertje, die deken, het scheren van het paard en dat bit in de mond.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:10

Maartje1990 schreef:
Er zuen in beide groepen mensen zijn die niet naar hun paard kijken heb ik persoonlijk het idee dat traditionals minder naar hun paard kijken dan naturals maar dat kan ik natuurlijk niet helemaal objectief bekijken gezien ik, als ik de term gebruik van gypsy gebruik, een natuurlijke zweefteef ben :+

Jij bent de opperzweefteef met die paarden met hun mooie voeten van je :)) ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:10

En dat is ieders goed recht :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:12

Maartje1990 schreef:
En dat is ieders goed recht :)

Dat is idd ieders goed recht. Maar mijn haren gaan recht overeind staan als dat groepje fanatieke naturals in menig topic op bokt dan gaat beweren dat je de ultieme paardenbeul bent.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:18

Het hele paard houden gebeuren is al niet natuurlijk. Ik vind met bit en boomzadel die correct passen absoluut niet slecht. Wat ik wel vind is dat je je paard wel zo natuurlijk mogelijk kan houden kwa huisvesting. Of je dan verder ijzers hebt, met of zonder bit rijdt, of boomloos of met boom, maakt dan niet uit naar mijn mening.. mits alles past natuurlijk, en er correct mee word om gegaan!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:20

Ach, ik probeer het voor mijn paarden en mezelf zo goed en zo leuk mogelijk te doen. Dat betekent dat ik de ene dag op een barebackpad bitloos buiten rij en de volgende dag met stang en trens pirouettes aan het oefenen ben met hetzelfde paard. En dat mijn ene paard het goed doet op blote voeten terwijl mijn andere paard op ijzers loopt. Kwestie van goed kijken en managen denk Ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:22

En aan dat goed kijken en managen ontbreekt het bij de fanatici. Van beide kanten. De Naturals en de Traditionals. Al zie ik de meningen van de Traditionals hier op Bokt minder vaak langs komen dan van de tegenpartij.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:26

Dat denk Ik ook. En ik denk dat natuurlijk paarden houden vaak vooral staat voor zo goedkoop mogelijk paarden houden. :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:27

Naar mijn idee slaan er in beide "kampen" mensen door.
Opzich moet iedereen voor zich weten hoe ze het doen, maar dring het een ander niet op.
En laat een ander in hun waarde.

In mijn ogen maakt het niet uit of je nu met of zonder bit rijd, boom of boomloos. Ik ben van mening dat je naar je paard moet kijken, wat is voor hem/haar het beste.
En dat is net zo met 24/7 buiten of met de nacht op stal.

In mijn ogen is het onnatuurlijk dat mensen hun paarden 23/7 ophokken voor de luxe voor hun zelf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:29

Omdat traditionals al in de meerderheid zijn en natural proberen hun manier van paarden houden uit te leggen aan andere en soms kan dat vrij heftig gaan rn eindigd in een discussie die nergens toe leid. Doe ik zelf ook wel eens aan mee, en ik heb soms ook moeite om mijn emoties in toom te houden als mensen beweren dat mijn paarden vast kreupel lopen omdat ze niet traditioneel worden bekapt.

Heleen.xx: wat is goedkoop volgens jou??? Er gaan kilo's hooi doorheen in een jaar weide kan nooit voor hooi gebruikt worden omdat paarden hele jaar gebruiken. Daarnaast stop ik onwijs veel tijd in het onderhouden van de hoeven en ondanks dat ik dit zelf doe laat ik eens in de zoveel tijd dit door een proffesional controleren wat meer kost dan een reguliere hoefsmid. Dus goedkoop? Verre van!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:31

heleenxx schreef:
Dat denk Ik ook. En ik denk dat natuurlijk paarden houden vaak vooral staat voor zo goedkoop mogelijk paarden houden. :o

Meestal wel ja, hoe meer luxe en pret voor de ruiter, hoe minder fijn het vaak voor het paard is.. ik sta op een hitactief stal. Prettig voor beiden! Lekker 24/7 buiten voor paardje met alle voorzieningen, schuilstallen, bijna onbeperkt ruwvoer en voor mij genoeg aan een fijne bak die het hele jaar te rijden is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:32

Het onderhoud van de hoeven bij zelf Natural bekappen duurder dan traditioneel beslaan of bekappen? Ik betwijfel het.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:35

kiki1976 schreef:
In mijn ogen is het onnatuurlijk dat mensen hun paarden 23/7 ophokken voor de luxe voor hun zelf.

Het is niet altijd 23/7 ophokken, er bestaan middenwegen.

Maar deze reactie is weer het bewijs voor de extreme manier van denken van de fanatici.....

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:35

Ik praat dan over de mensen die voor 50 euro per maand een weiland huren, geen hoefsmid erbij halen, geen voer geven en geen dekens, etc.
Soms ten koste van het paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:39

Maar zijn dat dan Naturals of gewoonweg mensen die te krenterig zijn om knap voor hun paard te zorgen (of dat soms ook op andere manieren financieel niet kunnen?)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:40

Cassidy schreef:
kiki1976 schreef:

Het is niet altijd 23/7 ophokken, er bestaan middenwegen.

Maar deze reactie is weer het bewijs voor de extreme manier van denken van de fanatici.....

Tuurlijk bestaat er een middenweg daar heb ik het helemaal niet over. Ik heb het puur over het feit van 23/7 op stal zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:42

En dan de vraag hoeveel mensen dat echt doen? En hoeveel mensen dat doen omdat ze daar echt van overtuigd zijn of omdat ze niet anders kunnen? (En roep nu niet dat het altijd anders kan want Nederland is te klein om alle paarden 365 dagen per jaar hele dagen weidegang te geven).