Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar ik denk wel dat dat is wat de meeste dressuurruiters vinden.
)weten welke structuren van het lichamen ze trainen en op welke wijze, iig bewuster. karazilver schreef:Het was van mij uit enigszins sarcastisch bedoeldMaar ik denk wel dat dat is wat de meeste dressuurruiters vinden.
De echte hartslagmeters met meer functies zijn idd heul duur, de Polar Inzone is ongeveer honderd euro, dat vind ik wel oke.
Aanstaande donderdag is er in Ermelo ook een lezing over het optimaal trainen van je paard. Ook over hartslagmeting, interpretatie en opstellen van schema's. Zou er wel graag naar toe willen.

danoesje schreef:Ik denk dat het grootste verschil mijn instelling is geweest. Voorheen had ik denk ik niet helemaal voor ogen wat het doel van mijn training was. Ik dacht dat doel wel te hebben, maar achteraf gezien was het me niet helemaal duidelijk. Daardoor bereik je soms natuurlijk helemaal niets terwijl je zelf wel hard aan het werk bent.Annetje, wat heb je zo anders gedaan dan in de tijd ervoor? Mij is verteld dat stap gymnasticeert en gallop sterker maakt dus dat zou voor jou dan helemaal op gaan!
spatter schreef:Met mijn paard nu (8 jaar) ben ik bezig om de lende-spieren in actie te krijgen, het paard buigt niet in de lendenen en maakt zijn rug niet rond.
Hij zet zijn achterhand er prima onder, buigt voor netjes af maar het echte rondmaken doet hij niet.
Nu dus bezig aan de longeerlijn omdat eerst aan mijn paard duidelijk te maken en omdat het natuurlijk makkelijker is zonder ruiter er op.
) nombrado schreef:spatter schreef:Met mijn paard nu (8 jaar) ben ik bezig om de lende-spieren in actie te krijgen, het paard buigt niet in de lendenen en maakt zijn rug niet rond.
Hij zet zijn achterhand er prima onder, buigt voor netjes af maar het echte rondmaken doet hij niet.
Nu dus bezig aan de longeerlijn omdat eerst aan mijn paard duidelijk te maken en omdat het natuurlijk makkelijker is zonder ruiter er op.
Ik snap niet wat je hiermee bedoeld?
de rug hoort in de beweging niet rond te worden. Je kan dus trainen wat je wilt, maar rond zal je hem niet krijgen. Of bedoel je dat je paard verkrampt is bij zijn lendenen in de spieren?
een rug hoort los en verend mee te bewegen in de gang.
daarbij zullen de achterbenen en bekken de mate van verzameling of verruiming ondersteunen.
spatter schreef:Ik rij zelf western en onze manier van trainen verschilt veel met de dressuur.
Zo werken wij veel meer op cirkels inplaats van op de hoefslag rondjes rijden en maken wij veel meer tempowisselingen.
Ook de manier om een paard zijn achterhand te trainen is heel anders.
Wij werken veel met achterwaarts inplaats van het tempo maar te verhogen in de hoop dat de achterhand dan actiever wordt.
spatter schreef:Vesceronik zie hier in mijn omgeving nog zoveel anders en als ik dan vertel wat ik doe en waarom krijg ik als antwoord "ja, maar jij rijdt western!"