Het correct trainen van een paardenlichaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Het correct trainen van een paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:25

Karazilver, waarom vind je dat niet nodig precies? Heb zelf ook nog gekeken naar een hartslagmeter maar vind die dingen zo knijter duur..

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:35

Het was van mij uit enigszins sarcastisch bedoeld :D Maar ik denk wel dat dat is wat de meeste dressuurruiters vinden.

De echte hartslagmeters met meer functies zijn idd heul duur, de Polar Inzone is ongeveer honderd euro, dat vind ik wel oke.

Aanstaande donderdag is er in Ermelo ook een lezing over het optimaal trainen van je paard. Ook over hartslagmeting, interpretatie en opstellen van schema's. Zou er wel graag naar toe willen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 06:24

Nadeel van een hartslagmeter is lijkt mij dat ruiters zich puur gaat laten leiden door de conditie, terwijl hardheid van pezen en spieren minstens net zo belangrijk zijn, maar veel langzamer opbouwen. Dus dan ben je toch nog gauw geneigd om met alle goede bedoelingen toch te veel te doen omdat het paard er conditioneel klaar voor lijkt. Blijven kijken naar het totaal plaatje is toch het allerbelangrijkst in mijn ogen.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:21

Dat is waar, bij elke vorm van het inzetten van hulpmiddelen kunnen mensen het zien als een shortcut naar het doel dat ze zo snel mogelijk willen bereiken. Dat heb je niet alleen met de paardensport denk ik. Al denk ik dat mensen die kiezen voor trainen met een hartslagmeter beter dan gemiddeld (zouden moeten ;) )weten welke structuren van het lichamen ze trainen en op welke wijze, iig bewuster.

Ik zou bijvoorbeeld graag een training/lezing bijwonen over het totaalplaatje, om ook dat beter te kunnen beoordelen.

Hoe zou jij bewuster met het trainen/harden van de pezen bezig gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:35

karazilver schreef:
Het was van mij uit enigszins sarcastisch bedoeld :D Maar ik denk wel dat dat is wat de meeste dressuurruiters vinden.

De echte hartslagmeters met meer functies zijn idd heul duur, de Polar Inzone is ongeveer honderd euro, dat vind ik wel oke.

Aanstaande donderdag is er in Ermelo ook een lezing over het optimaal trainen van je paard. Ook over hartslagmeting, interpretatie en opstellen van schema's. Zou er wel graag naar toe willen.

Ik heb een aantal maal een lezing in Ermelo bijgewoond van Eric van Breda. Was erg interessant en leuk! Weet je wie de lezing a.s. donderdag geeft?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:48

Carolien Munsters

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:51

Jammer dat de lezing weer zo ver weg is.leek me ook erg interessant.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:57

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:47

je kan ook heel eenvoudig leren luisteren naar je paard (en jezelf) ;-)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:05

Ik lees ook mee. Ik heb de eerste pagina nu gelezen en erg interessant om te lezen hoe iedereen hierover denkt.

Ik heb mijn paard nu zes jaar en dacht altijd met zijn lijf bezig te zijn. Gek genoeg kreeg ik hem nooit echt recht, had hij vaak last van zijn rug en écht écht nagevelijk was hij ook nooit. Vorig jaar kreeg hij voor de tweede keer aan allebei de voorbenen een peesblessure. Dezelfde pees, maar een stukje lager geblesseerd.
Ik mocht mijn paard weer oppakken, ook al zou het nooit meer een sportpaard worden en het zou de vraag blijven wanneer de blessure terug zou komen (terugkomen doet het bijna zeker). Ik heb ervoor gekozen om hem nooit meer echt op te pakken, ook niet als recreatiepaard. Stilstaan zag ik echter voor ons allebei ook niet zitten.
Ik ben het stappen uit gaan bouwen en uit gaan bouwen. Paard is helaas voor mij niet braaf genoeg buiten als er niet naar voren gereden mag worden, dus ik stap in de bak. Ik zit nu op zo'n half uur stappen, soms wat langer. We doen een paar rondjes draf als hij erg voorwaarts voelt en graag wil. En wat is het stomme? Mijn paard is rechter dan hij ooit geweest is, heeft veel meer plezier in zijn werk, geen rugpijn, is echt nagevelijk, zakt in je hand en is vlug aan het been terwijl het altijd zo'n trage harry was. Zelfs zijn bespiering vind ik nu mooier dan toen ik hem nog écht in training dacht te hebben.
Ik heb al die jaren dus verkeerd gereden! Ik heb nu geen paard dat ik echt dagelijks zou kunnen rijden en trainen tot een sportpaard, maar ik merk wel dat ik ontzettend veel geleerd heb, juist van dat jaar stappen en voelen wat mijn paard doet!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 06:33

Voor de training van de pezen en spieren doe ik ten eerste lang instappen, zodat de boel goed doorbloed is voordat je meer gaat belasten. En na afloop lang uitstappen. Bij bakwerk, stap ik vrijwel altijd in en uit op het erf of akkerpad, dus rechtuit op het harde. Soms ook een stukje draven op het akkerpad. Daarnaast staat mijn paard ook vrijwel dagelijks nog 20 minuten in de stapmolen, die bestraat is met een dun laagje zand erover. Verder de bak heel goed onderhouden, veel slepen en sproeien zodat ie niet te zwaar wordt. Maar wel ook afwisselen met buiten juist ook wel door wat ruiger en ongelijk terrein. Alleen maar op keistrakke mooie bakbodems rijden, maakt mijn inziens ook dat de pezen en spieren totaal niet gewend of voorbereid zijn op af en toe een misstap, een kuiltje. Dat kan dan ook weer funest zijn als je ergens een keer een slechtere bodem krijgt. Maar voor hobbelig en bobbelig en wat zwaarder en afwisselend, doe ik dat liever buiten ipv met het draaiwerk in de bak. Verder gewoon goed nadenken. Ik wordt altijd een beetje gefrustreerd van die mensen die nooit veel doen met hun paard en dan ineens lekker een pittige rit van 3 uur in het bos gaan maken. Of mensen die nooit gericht trainen en dan met een onderling crossje of springwedstrijdje die paarden plat door de bochten jagen omdat hun eigen fanatisme dan wint van het gezonde verstand. Ik denk dan altijd, doe dat soort fratsen maar met je eigen lijf en voel eens hoe dat is, ipv van met een paard. En dan vinden ze vaak dat ze toch zo'n pech hebben als het 3e paard met een peesblessure hebben.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 06:44

Ik volg!

Annetje, wat heb je zo anders gedaan dan in de tijd ervoor? Mij is verteld dat stap gymnasticeert en gallop sterker maakt dus dat zou voor jou dan helemaal op gaan!

Mijn paard heeft kissing spines waardoor ik eraf gebokt ben vorig jaar. Ik zit er weer op (alleen in stap) en werk voor de rest vanaf de grond waarmee mijn training enigzins beperkt wordt en ik bovendien erg voorzichtig ben/moet zijn met zijn lijf. Heb hem achteraf al verzuurd gekocht, dus daar is zeker wat mis gegaan in de training:) Daarnaast zit de KS tussen de T12 en 14 waarmee hij zijn rug enorm strak houdt, wat uiteraard gevolg heeft voor de rest van zijn lijf. Iemand tips? En dan bedoel ik niet een hele lading aan hulpteugels maar bijv specifieke oefeningen.
Hoe dramatisch dat hele KS-verhaal ook is, heb er veel van opgestoken, zeker ook op trainingsvlak. Voor mij was longeren een paard beweging geven een een paar rondjes een slinger geven, nu is het zoveel meer dan dat!
Ik train aan de dubbele longe, lange teugel en aan de enkele longe, pak een aantal keren per week balkjes mee en laat hem soms wat sprongetjes doen los omdat hij dat zo enorm leuk vindt, al is het mogelijk niet heel goed voor het lijf maar in ieder geval onbelast. Voor mij een goede warming-up en cooling down, dagelijks stretchen (na de training!) zoveel mogelijk afwisseling en 2 rustdagen per week. Van de overige dagen train ik er twee lichamelijk vrij intensief, de andere dagen zijn vooral gericht op soepelheid en op veel nadenkwerk. Ik begin mijn lange teugeldag vaak op het harde voor de beentjes.
Laatst bijgewerkt door danoesje op 23-04-14 07:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:14

Heel interessant topic! Ik volg!

Vooral de uitspraak training is iets anders dan beweging geven heeft me aan het denken gezet... Ik ben bang dat ik daar nooit zo heel bewust bij stil gestaan heb.
Mijn vraag is dan eigenlijk ook, hoeveel dagen in de week trainen jullie je paard en hoeveel dagen in de week geven jullie je paard beweging?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:30

Super interessant, ben hier zelf erg veel mee bezig! Misschien doe ik hier nog meer nieuwe ideeën op!

Naar mijn idee train je een paard op de volgende aspecten: uithoudingsvermogen, kracht, coördinatie, lenigheid, snelheid en hardheid. Voor iedere discipline zijn alle aspecten nodig maar per discipline ligt de prioriteit ergens anders.

Om vooruitgang te boeken moet ieder onderdeel minimaal 2 maal per week getraind worden om vooruitgang te boeken! Tijdens het trainen moet het lichaam zich aanpassen, na de training gaat het lichaam zich als het ware ontwikkelen (opbouwen) om de volgende keer beter te kunnen reageren op datgene wat gevraagd is. Wanneer je er daarna niets meer mee doet, loopt de ontwikkeling weer terug en sta je weer op 0. Wanneer je tijdens de ontwikkeling/ opbouwperiode nogmaals dat aspect traint, krijg je nog grotere ontwikkeling: overcompensatie.

Dat is naar mijn idee hoe training in elkaar behoort te zitten. Wanneer je dit mee neemt in je training mag je ook steeds wat meer van je paard verwachten. Ik zie idd ook om me heen dat mensen steeds meer van hun paard willen/ eisen maar er geen juiste training aan vooraf gaat......

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:33

Levita, bedoel je supercompensatie? En wat is dan overcompensatie? Ik ken alleen het eerste :)
Dat is zeg maar meteen nadat de spieren hersteld zijn, zodat ze zo goed mogelijk weer te trainen zijn en je effect maximaal is. Als je dus redelijk getraind hebt, maar niet te pittig, je hebt een dag rust (of traint andere spiergroepen dan die van dag 1) kun je de 3e dag maximaal gebruik maken van de spieropbouw, mits weer met mate. Heb je dag 1 heftig getraind, zal je bijv 2 dagen moeten 'wachten' voor je maximaal resultaat haalt uit je training. Geldt overigens ook voor mensen:)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:44

super compensatie, misschien is dat wel de officiele term! Over compensatie, we bedoelen denk ik het zelfde, dat je in de "compensatie periode" wat ik dus "opbouw periode" noem nog meer gaat compenseren of dus opbouwen waardoor je nog meer resultaat krijgt :D

Het verschilt denk ik wel wat het interval is naar groep wat je traint, naar mijn idee kun je vrijwel dagelijks het mentaal van je paard trainen, hardheid train ik door 1 maal in de week op het harde een flink stuk te stappen en draven. Spieren (kracht) 2 a 3 keer in de week, uithoudingsvermogen 2 keer in de week, lenigheid 4 keer in de week, coordinatie 3 a 4 keer in de week.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:16

Intressant topic!

Ik zelf train mijn paarden bijna altijd nadat ze al buiten hebben gelopen en na training lopen ze ook altijd buiten.
Dit scheelt enorm in het losrijden is mijn ervaring.

Verder had ik vroeger een paard dat het bloed al naar zijn benen pompte tijdens het poetsen en opzadelen(heet karakter) terwijl ik nu een paard heb dat dat absoluut niet doet.
Dit paard neemt ook zelf erg weinig beweging als het overdag buiten staat terwijl mijn vorige paard over de hele dag wel speelmomenten had en daarbij behoorlijk wat beweging nam.

Mijn ervaring is dat je een "lui" paard beter kort kunt trainen,een paar minuten goed losrijden , kort een oefening trainen en dan weer uit werken.
Met buitenrijden train ik dan meer op conditie.

Ik rij zelf western en onze manier van trainen verschilt veel met de dressuur.
Zo werken wij veel meer op cirkels inplaats van op de hoefslag rondjes rijden en maken wij veel meer tempowisselingen.
Ook de manier om een paard zijn achterhand te trainen is heel anders.
Wij werken veel met achterwaarts inplaats van het tempo maar te verhogen in de hoop dat de achterhand dan actiever wordt.

Met mijn paard nu (8 jaar) ben ik bezig om de lende-spieren in actie te krijgen, het paard buigt niet in de lendenen en maakt zijn rug niet rond.
Hij zet zijn achterhand er prima onder, buigt voor netjes af maar het echte rondmaken doet hij niet.
Nu dus bezig aan de longeerlijn omdat eerst aan mijn paard duidelijk te maken en omdat het natuurlijk makkelijker is zonder ruiter er op.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:31

danoesje schreef:
Annetje, wat heb je zo anders gedaan dan in de tijd ervoor? Mij is verteld dat stap gymnasticeert en gallop sterker maakt dus dat zou voor jou dan helemaal op gaan!
Ik denk dat het grootste verschil mijn instelling is geweest. Voorheen had ik denk ik niet helemaal voor ogen wat het doel van mijn training was. Ik dacht dat doel wel te hebben, maar achteraf gezien was het me niet helemaal duidelijk. Daardoor bereik je soms natuurlijk helemaal niets terwijl je zelf wel hard aan het werk bent.
Ik ben bij de eerste blessure waarschijnlijk doorgereden terwijl mijn paard zijn pezen al kapot had. Omdat hij aan twee voorbenen dezelfde blessure had, liep hij niet duidelijk kreupel en dus hebben wij het laat gemerkt. Het enige dat ik merkte was dat hij minder vrolijk was tijdens het rijden. Ik heb me hier ontzettend schuldig over gevoeld en daarom ben ik echt meer gaan voelen. Ook dat dacht ik altijd al te doen, maar ik denk dat ik voorheen voornamelijk aangeleerde trucjes uitvoerde en soms had dat dan ook nog een positief effect. Ik ben echt gaan voelen en kijken wat mijn paard leuk vond, fijn vond, wat wel kon en wat liever niet kon.
In de opbouwperiode na blessure twee, mocht ik tien minuten erop stappen. Ik wilde wel dat die tien minuten ook echt zinvol waren. Mijn paard heeft ook kissing spines en daarvoor moet ik de rug- en buikspieren oefenen. Ik ben gewoon gaan proberen en gaan voelen na wat voor training mijn paard minder rugpijn had en welke training mijn paard langer volhield. Sowieso ben ik ook zonder zadel gaan rijden, maar dat is meer omdat ik het zonde van mijn geld vond om een zadel aan te laten meten aan een paard wat kapot is. Het zonder zadel rijden heeft mij wel veel geholpen want ik voel nu meteen als hij een beetje scheef gaat, als hij iets aanspant in zijn rug enz.. enz..
Ik ben meer bezig geweest met het ontspannen in mijn hand zakken en écht aan de hulpen staan. Dus schakelen in het stappen, uitnodigen om stukjes richting het halsstrekken te stappen en daarna weer iets op te pakken in de oprichting, écht reactie vragen op je been, tempocontrole. Allemaal dingen die ik voorheen ook dacht te doen, maar altijd een beetje laks uitvoerde omdat het toen toch echt meer als kunstje gedaan werd. Daarbij is hij nu, doordat hij voorwaarts is en niet bij elke pas aangeschopt en geknepen hoeft te worden, ook veel losser op de hand en dus loopt hij zélf in zijn houding en ben ik niet degene die hem in deze houding perst en daar krampachtig vasthoudt. Vroeger moest ik veel been geven, knijpen met mijn zit en toch behoorlijk wat druk van voor houden om het er een beetje mooi uit te laten zien. Ik ben pas echt gaan rijden, voelen en dus het paardenlijf gaan trainen toen mijn paard de zware training niet meer aan kon.

Een leuke tip van de dierenarts past ook nog wel hier in het topic. Hij zei dat je training altijd drieledig is:
- dag 1 rustig en onderhoudend
- dag 2 meer opbouwend, iets fanatieker dan dag 1
- dag 3 een hele fanatieke dag, doorbouwen op dag 2
Dag 4 kan dan weer dag 1 zijn, maar het kan ook een 'rustgdag' zijn. Mijn dierenarts hield niet van complete rustdagen. Hij zag dan liever dat je een staprondje van een half uur buiten maakt, het paard in de stapmolen zet of in mijn geval aan de hand even laat stappen. De spieren moeten namelijk wel zuurstof krijgen en daarvoor is doorbloeding nodig. Ook in de rustdag moest daarom volgens hem wat bewogen worden.

Ik heb in het begin die drieledige training goed aangehouden, maar het is natuurlijk gewoon een beetje naar eigen inzicht. Vroeger kon ik er een uur op zitten zonder dat er iets bereikt was en nu zit ik er soms vijf minuten op (of heb ik hem vijf minuten aan de lange lijnen) en dan heb ik al bereikt wat ik wilde. Ik zet hem dan ook gewoon weer buiten en de dag erna kan ik dan beginnen waar ik geëindigd ben.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:56

Ik heb verschillende paarden onder het zadel momenteel,verschillende leeftijden en de 1 is wat verder als de ander. Momenteel veel bezig met de basis, voorwaarts neerwaarts, op het achterbeen, sterker maken en gewoon lekker ontspannen de baan door gaan.
meestal rijd ik doordeweeks 2 dagen achter elkaar (mijn vrije dagen), in het weekend werk ik aan de dubbele longe. Ik probeer ze 4x in de week beweging te geven, in vakanties is dit soms meer en sommige paarden lopen 3 x ivm leeftijd.
Ze lopen altijd buiten,vind ik een groot voordeel.
als afwisseling maken we een buitenrit/wandelen, wandelen aan de hand of werken aan de hand.Is maar net wat paard aanbied of wat ik denk dat hij/zij nodig heeft.
We zijn sinds kort bij een nieuwe instructeur begonnen en ik dan ook helemaal bij 0.
Heb in korte tijd al zoveel bijgeleerd en helaas ook ondervonden dat ik vroeger simpelweg nooit heb leren rijden,althans echt rijden, bewust.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:08

spatter schreef:
Met mijn paard nu (8 jaar) ben ik bezig om de lende-spieren in actie te krijgen, het paard buigt niet in de lendenen en maakt zijn rug niet rond.
Hij zet zijn achterhand er prima onder, buigt voor netjes af maar het echte rondmaken doet hij niet.
Nu dus bezig aan de longeerlijn omdat eerst aan mijn paard duidelijk te maken en omdat het natuurlijk makkelijker is zonder ruiter er op.

Ik snap niet wat je hiermee bedoeld?
de rug hoort in de beweging niet rond te worden. Je kan dus trainen wat je wilt, maar rond zal je hem niet krijgen. Of bedoel je dat je paard verkrampt is bij zijn lendenen in de spieren?
een rug hoort los en verend mee te bewegen in de gang.
daarbij zullen de achterbenen en bekken de mate van verzameling of verruiming ondersteunen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:11

Annetje@ Leuk, inderdaad ook mijn ervaring door zonder zadel te gaan rijden.
Je voelt inderdaad veel beter de beweging/rug/en scheefheid onder je en bovendien is het super goed voor je zit. Heb hier 3 jaar mijn 4 paarden zeker 2 tot 3x per week zonder zadel gereden, met lange teugel (echt los) en ben gaan voelen....draven en elke hoek een volte puur op zit. Naast dat je veel kan voelen hoe je een paard met je zit eenvoudig kan recht werken, wordt je je ook super bewust van je eigen zit en hulp (en scheefheid ;-) )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:31

nombrado schreef:
spatter schreef:

Ik snap niet wat je hiermee bedoeld?
de rug hoort in de beweging niet rond te worden. Je kan dus trainen wat je wilt, maar rond zal je hem niet krijgen. Of bedoel je dat je paard verkrampt is bij zijn lendenen in de spieren?
een rug hoort los en verend mee te bewegen in de gang.
daarbij zullen de achterbenen en bekken de mate van verzameling of verruiming ondersteunen.

Een paard zou zijn bekken moeten kantelen bij verzameling, het meer gaan zitten zeg maar en dat doet hij niet.
Hij kan zijn bekken zonder moeite(kleine druk van je vingers boven bij het heiligbeen links en rechts ) naar achteren kantelen maar naar voren kantelen kan hij niet.
Hij is ook wat lang in de rug en in zijn jonge jaren lang overbouwd geweest.
Ook als ik hem onder de buik probeer te liften reageert hij nauwlijks tot niet.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:34

spatter schreef:
Ik rij zelf western en onze manier van trainen verschilt veel met de dressuur.
Zo werken wij veel meer op cirkels inplaats van op de hoefslag rondjes rijden en maken wij veel meer tempowisselingen.
Ook de manier om een paard zijn achterhand te trainen is heel anders.
Wij werken veel met achterwaarts inplaats van het tempo maar te verhogen in de hoop dat de achterhand dan actiever wordt.

Hier wil ik toch wel even op reageren :-)
Ik als dressuurruiter, rijd toch zeker geen rondjes op de hoefslag. Er zijn maar zeer weinig hoefslag rondjes die ik rond sluit, veel meer train ik op voltes (of cirkels), diagonalen, afwendingen en andere figuren. Daarnaast rij ik tijdens trainingen juist wel heel veel tempowisselingen tussen en tijdens alle oefeningen door. Hiermee blijft mijn paard attent op het been, wat ik toch erg belangrijk vind en een basis voor het correct uitoefenen van al mijn andere oefeningen. Ook de achterhand train ik absoluut niet door het tempo te verhogen, in mijn ogen heeft dit een averechts effect en vaak een paard wat juist uit elkaar valt. Door terug te rijden in tempo, te verzamelen en het paard te laten "wachten" om vervolgens stukjes te verruimen en zeker niet te versnellen, maak ik de achterhand actiever.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:37

Vesceron +:)+ ik zie hier in mijn omgeving nog zoveel anders en als ik dan vertel wat ik doe en waarom krijg ik als antwoord "ja, maar jij rijdt western!" -O-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:01

spatter schreef:
Vesceron +:)+ ik zie hier in mijn omgeving nog zoveel anders en als ik dan vertel wat ik doe en waarom krijg ik als antwoord "ja, maar jij rijdt western!" -O-

haha, zover zijn ze afgedwaald van het daadwerkelijke klassieke dressuurrijden :+
Leuke is.....zet een westernruiter op een klassiek geschoold dressuurpaard en ze rijden er zo alles uit
zet een " huidige moderne" dressuurruiter op een klassiek geschoold paard en ze zijn stuurloos ;(
Ik heb bovenstaand werkelijk meegemaakt op een clinic hier bij mij op stal met 12 dressuur ruiters en 4 westernruiters.
De dressuurruiters van de "oude Stempel" (40+) reden zo met de paarden weg. Net als de westernruiters.
De jongere dressuurruiters (30 jaar en jonger) waren stuurloos op de paarden. Vol frustratie (sneu om te zien) Zij stuurde veel te veel met handen. En ja, als je paard klassiek gereden is, klapt ie gewoon zijn hals naar rechts of links en loopt rechtdoor.
Prachtig om te zien. Confronterend voor de jonge dressuurruiters, maar zeer leuk voor de westernruiters!