Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat is toch precies waarom het als eerste staat, omdat je niet verder kan gaan zonder een ontspannen paard, daar moet je dus eerst aan werken
Moratoetje schreef:Ik ben het wel eens met het feit dat je de trainingsmethode per paard moet bekijken, paardrijden doe je met gevoel. Je moet niet stug vasthouden aan een systeem, de ruiter zal zich moet aanpassen en niet het paard.
retivi schreef:Ik heb helaas zelf ervaren dat als je te vroeg begint met de tempocontrole en aanleuning, je een deel van de tact en souplesse/losgelatenheid van wat een paard van nature heeft eruit kunt rijden. Dat wil je niet! Dan ben je verder terug dan bij af en sta je niet meer op o maar op -2. Dus altijd eerst zorgen dat ook onder het zadel het paard zijn lichaam goed en los blijft gebruiken en in tact blijft gaan. Daarna kun je pas gaan werken aan de controle, aanleuning en verder.
Edit: wat Simpelman zegt...
R12312 schreef:retivi schreef:Ik heb helaas zelf ervaren dat als je te vroeg begint met de tempocontrole en aanleuning, je een deel van de tact en souplesse/losgelatenheid van wat een paard van nature heeft eruit kunt rijden. Dat wil je niet! Dan ben je verder terug dan bij af en sta je niet meer op o maar op -2. Dus altijd eerst zorgen dat ook onder het zadel het paard zijn lichaam goed en los blijft gebruiken en in tact blijft gaan. Daarna kun je pas gaan werken aan de controle, aanleuning en verder.
Edit: wat Simpelman zegt...
Tempocontrole is het eerste wat ik bij jonge paarden mee begin...........en uit tempocontrole komt aanleuning vanzelf.

Air schreef:Ceriadwen niet iedereen wil rondrijden als een kip zonder kop. Ik wil bijvoorbeeld graag weten wat een bepaalde oefening doet.... dan heb je toch echt de theorie nodig. Want anders ga je vanalles doen zonder te weten wat het doet.
Voelen wat je voelt en daarop de juiste reactie geven is een stuk makkelijker op het moment dat je weet waarom je dat voelt op dat moment.
Daarnaast heb je het skale niet begrepen als je het over een strak schema hebt en over bakletters.
Maar misschien ben jij net 1 van die ruiters die met een groots talent geboren is
Lante schreef:Ja, en de theorie bij het autorijden schaffen we ook af: boem is ho!
Ceriadwen schreef:Ik vind dat ALLE boeken/methoden afgeschaft moeten worden en dat mensen moeten gaan rijden, voelen, anticiperen en doen naar gelang het paard en de combinatie dit kan, nodig heeft of wil.
Dat theoretische geneuzel gaat werkelijk helemaal nergens over. Hartstikke fijn hoor als je van A tot Z theoretisch weet hoe je volgens een strak schema je paard Olympisch klaar moet maken, maar als je in de praktijk nog niet voorbij de letter A komt hoef je nog helemaal niet over C na te denken en al helemaal niet te weten hoe Z er in theorie uit moet zien.
Ga rijden, ga leren.
Ceriadwen schreef:Ik vind dat ALLE boeken/methoden afgeschaft moeten worden en dat mensen moeten gaan rijden, voelen, anticiperen en doen naar gelang het paard en de combinatie dit kan, nodig heeft of wil.
Dat theoretische geneuzel gaat werkelijk helemaal nergens over. Hartstikke fijn hoor als je van A tot Z theoretisch weet hoe je volgens een strak schema je paard Olympisch klaar moet maken, maar als je in de praktijk nog niet voorbij de letter A komt hoef je nog helemaal niet over C na te denken en al helemaal niet te weten hoe Z er in theorie uit moet zien.
Ga rijden, ga leren.
pien_2010 schreef:En dan gooien we dus het kind met het badwater weg?
Nee hoor laat mij maar leren van mensen die weten hoe het biomechanisch in elkaar zit zodat ik niet het wiel hoef uit te vinden. Dan kan ik voelen wat hun methodiek die ik overgedragen heb gekregen met mijn paard doet. Dan gaat het leerproces vele male sneller en dat is voor mij en mijn paarden erg prettig.