Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:05

Ceriadwen schreef:
Een beetje een fokker herkent dat wel en laat zo een paard op jonge leeftijd al hemelen.

Dat dacht ik idd ook. Ik ken wel een paard wat echt van veulen af aan al echt verknipt was maar die is nooit in het stadium van berijden meer gekomen. In de hand nemen voor het uitmesten was al een enorm risico. De slager wou ook nog eens proberen ipv te slachten, had het beest nog geen 5 minuten in handen en wist ook dat dit beter beëindigd kon worden.
Maar ik denk wel dat er echt megamoeilijke paarden zijn. Te lastig voor de capaciteiten van de amateur. Te weinig talent om interessant te worden voor een prof. Wat moet je ermee.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 02-02-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:06

Ik denk een combinatie van beide...

Voorbeeld:
Ik ben vorige week hard gevallen omdat mijn merrie na 3 kwartier spontaan begon te bokken en zich 180° omdraaide. Het is haar schuld omdat ze niet mag bokken maar het is ook mijn schuld want sinds kort mag mevrouw de weide niet meer op en is ze erg fris. Wat er nu juist mis ging is nog steeds niet helemaal duidelijk maar aangezien ze gisteren ook erg fris was met rijden is het dus vooral mijn taak om haar terug op de weide te zetten..

Vandaag wedstrijd met het paard van een vriendin. Tijdens het inrijden voor de dressuurproef was ze echt perfect los en meewerkend en vanaf dat we de ring ingingen vond mevrouw dat het oke was om tegen de hand in te gaan en te gaan 'zwengelen' op de rechte lijnen. Ook weer een combinatie van mij en haar. Ik had minder zenuwen moeten overbrengen op haar en zij moet gewoon netjes haar werk doen en niet profiteren :+ al bij al hadden we nog goed genoeg gereden voor een 3de plaats maar we konden samen beter en hebben nu weer wat werkpuntjes :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:07

xxsalinaxx schreef:
Het ligt altijd aan de ruiter, of het paard moet wat mankeren en misschien wel pijn hebben.

Ben ik heel kort door de bocht als ik zeg dat het ook dan aan de ruiter ligt?

Als een paard ergens een pijntje of een kwaaltje heeft, dan hoor je dat als ruiter al te merken voordat je opstapt, maar tenminste tijdens de eerste honderd meter dat je erop zit.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:13

yeye schreef:
Ik denk een combinatie van beide...

Voorbeeld:
Ik ben vorige week hard gevallen omdat mijn merrie na 3 kwartier spontaan begon te bokken en zich 180° omdraaide. Het is haar schuld omdat ze niet mag bokken maar het is ook mijn schuld want sinds kort mag mevrouw de weide niet meer op en is ze erg fris. Wat er nu juist mis ging is nog steeds niet helemaal duidelijk maar aangezien ze gisteren ook erg fris was met rijden is het dus vooral mijn taak om haar terug op de weide te zetten..

Dit is in alles jouw schuld, jij was immers niet snel genoeg om het bokken voor te zijn of haar sneller te corrigeren dan jij in het zand lag.

Citaat:
Vandaag wedstrijd met het paard van een vriendin. Tijdens het inrijden voor de dressuurproef was ze echt perfect los en meewerkend en vanaf dat we de ring ingingen vond mevrouw dat het oke was om tegen de hand in te gaan en te gaan 'zwengelen' op de rechte lijnen. Ook weer een combinatie van mij en haar. Ik had minder zenuwen moeten overbrengen op haar en zij moet gewoon netjes haar werk doen en niet profiteren :+ al bij al hadden we nog goed genoeg gereden voor een 3de plaats maar we konden samen beter en hebben nu weer wat werkpuntjes :)

Ook dit is technisch gewoon niet handig genoeg. Dat geeft niks want het is ook een groot leerproces dat hele paardrijden. JIJ had het technisch op moeten lossen, dat zwengelen en tegen de hand in gaan. Het paard nam de ruimte die jij het dier aanbood.

Snap je? Het maakt je geenszins een slechte ruiter hoor, helemaal niet. Sommige paarden zijn gewoon net even handiger/slimmer/stouter of wat je het ook wil noemen en het is aan ons ruiters om dat op te lossen

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:16

Urielle schreef:
Ceriadwen schreef:
Een beetje een fokker herkent dat wel en laat zo een paard op jonge leeftijd al hemelen.

Dat dacht ik idd ook. Ik ken wel een paard wat echt van veulen af aan al echt verknipt was maar die is nooit in het stadium van berijden meer gekomen. In de hand nemen voor het uitmesten was al een enorm risico. De slager wou ook nog eens proberen ipv te slachten, had het beest nog geen 5 minuten in handen en wist ook dat dit beter beëindigd kon worden.
Maar ik denk wel dat er echt megamoeilijke paarden zijn. Te lastig voor de capaciteiten van de amateur. Te weinig talent om interessant te worden voor een prof. Wat moet je ermee.

EENS!

Tja wat moet je met zulke paarden, ik denk eigenlijk hemelen. Bij ontzettend getalenteerde paarden komen veel karakterfouten voor, gelukkig komen die in handen van mensen die daar redelijkerwijze mee om kunnen gaan en zelfs dan wil er nog wel eens een door een achterdeur weg.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:18

Tijd was er niet om het voor te zijn. Het was echt zonder signalen. Ze bokt wel vaker en hard maar ik voel het altijd goed aankomen en nu bokte ze terwijl ze plots 180°n omdraaide. Niets voor haar doen maar toch mijn schuld inderdaad :)

Ja dat is ook waar :) Ik weet dat ik door de spanning en zenuwen bij mezelf haar teveel ruimte gaf. Maar dit was ook mijn allereerste wedstrijd dus ik wist ook niet in hoeverre dingen gecorrigeerd mogen worden. Nu ik weet dat ze dat dus wel toelaten zal ik daar volgende keer ook aan werken :)

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:20

Vroeger :') toen ik net begon met hobbelen zei mijn allereerste instructeur: "als er met rijden iets niet gaat zoals de ruiter het wil ligt het voor 99% van de gevallen aan de ruiter".En eerlijk is eerlijk, ik denk nog heel vaak aan die uitspraak en het helpt me om op een andere manier te kijken hoe ik het op zou kunnen lossen. ...

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:20

We kiezen er zelf voor om er op te klimmen. Dan zullen we ook zelf het risico in moeten schatten.
Wanneer je een paard b.v. beleerd dat weet je dat hij kan gaan bokken o.i.d.
In mijn beleving kun je dan toch niet het paard de schuld geven... Het is een hele logische reactie van het paard. Het blijft een vluchtdier daar moet je altijd rekening mee houden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:23

@ Yeye Geeft ook helemaal niks. Weet je iedereen valt regelmatig en meestal als je het niet verwacht inderdaad. Mij lukt het ook en dan denk ik bij mezelf "poedersuiker" kan je het nou NOG NIET!!

Het hoort er gewoon bij, en soms zijn we gewoon niet snel, slim, sterk of wat dan ook genoeg, leermoment wordt dat dan.

Maakt ons geen slechte ruiters, alleen waren we op dat moment, onder die omstandigheden net effe niet goed genoeg.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:25

sommige reacties hier :=

ik ben 3 weken geleden van mijn paard gevallen waar ik toen pas 6 keer op gezeten had. voordat ik de kans kreeg om in te grijpen lag ik al in het zand. daarbij heb ik me pols gebroken, dit was geen geval van de ruiter was te laat of had het aan moeten zien komen. normaal ben ik het paard voor maar daar kreeg ik dit keer de kans niet voor. vind het wel heel makkelijk oordelen dat het altijd aan de ruiter ligt.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:27

Ceriadwen schreef:
@ Yeye Geeft ook helemaal niks. Weet je iedereen valt regelmatig en meestal als je het niet verwacht inderdaad. Mij lukt het ook en dan denk ik bij mezelf "poedersuiker" kan je het nou NOG NIET!!

Het hoort er gewoon bij, en soms zijn we gewoon niet snel, slim, sterk of wat dan ook genoeg, leermoment wordt dat dan.

Maakt ons geen slechte ruiters, alleen waren we op dat moment, onder die omstandigheden net effe niet goed genoeg.

Haha ja inderdaad! Al weet ik goed genoeg dat ik op deze moment nog niet half zo goed ben dan ik zou moeten zijn voor mijn paardje MAAR je leert er echt super veel van natuurlijk en das dan weer dat leermomentje :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:32

BETUWE schreef:

ik ben 3 weken geleden van mijn paard gevallen waar ik toen pas 6 keer op gezeten had. voordat ik de kans kreeg om in te grijpen lag ik al in het zand. daarbij heb ik me pols gebroken, dit was geen geval van de ruiter was te laat of had het aan moeten zien komen. normaal ben ik het paard voor maar daar kreeg ik dit keer de kans niet voor. vind het wel heel makkelijk oordelen dat het altijd aan de ruiter ligt.

Ja, dan had jij sneller moeten zijn en/of gevoeliger voor spanning waardoor je het wel aan had voelen komen.

Hoe dan ook, dat jouw paard aan de rodeo gaat is buitengewoon vervelend, maar het is aan jou om dit OF voor te zijn, OF op te lossen, OF het niet zover te laten komen.

Maar ook dit maakt jou geen slechte ruiter hoor, alleen op dat moment, onder die omstandigheden net niet bekwaam genoeg. En dat geeft niks want er zouden misschien nog honderd duizend ruiters onder die omstandigheden op dat moment naast jouw paard zijn gegaan, misschien Anky herselfe wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:35

veel gelezen...Maar ik heb daar toch een eigen mening over.

Met paarden bestaat er niet iets als schuld in mijn ogen.
Waarom niet. Omdat paarden niet zomaar iets opzettelijk doen. En doen ze het wel? Wat dan, en hoe dat te controleren?
Als ik een paard aanspoor, en hij bokt, ik val er af. Ja kan gebeuren. Is het paard "schuldig?" Nee, want ik had ook de bok uit kunnen zitten? Is het mijn schuld? Nee, want ik gaf een vraag, en paard gaf reactie.

Als je een vraag stelt aan een paard. Stuur je naar links. En het paard wil niet en gaat rechts (in galop bijvoorbeeld, en niet gemoedelijk naar rechts, nee....POM whoppaa) heb je een ongewenste reactie gekregen....Maar is dat schuld?

Als iemand mijn tas steelt. Heeft diegene schuld. Als iemand mij met voorbedachte rade aanrijd, heeft diegene schuld. Maar omdat een paard alleen communiceert met wat hij kan doen, "lichamelijke reactie vertonen." zie ik dat niet als schuld.

Voor alle gevolgen is er een oorzaak. Zelfs voor paarden met eigen wil.

Zolaatst dacht mijn merrie in de bak, met mij er op, achter de paarden aan te mogen die van het land terug kwamen galoperen naar stal toe.
Mijn merrie haar reactie was overduidelijk : Ik wil mee!
Omdat ze niet mocht van mij, en ik haar op volte zette. Probeerde ze door te bokken mij er af te gooien. Ik zie dat niet als schuld, maar als een dierlijke reactie. Volkomen normaal.
Ik ben uiteindelijk wel blijven zitten, en heb haar na enkele voltes, met bokken, opzei springen en zichzelf spontaan om te draaien, weer onder controle gekregen.

Ik vind dat wij, als ruiter, voor wel 99% verantwoordelijk zijn, van wat er onder ons gebeurd, en hoe ONZE reactie daar op is. Dat er een vogel uit de bossen springt, en het paard gaat er vandoor. Is het aan ons, om het paard te kunnen kalmeren, en weer tot rust te brengen. Oorzaak = een eend. Gevolg = mogelijk vallen.

risico van het vak.

LiannePuthzy

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:39

licht meestal aan de ruiter,
bijv. ruiter zit verkeerd waardoor het paard pijn heeft of het paard je niet begrijpt en daardoor gek gaat doen
maar bijvoorbeeld als het paard je gaat uittesten dan vind ik het de schuld van het paard

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:41

Ceriadwen schreef:
xxsalinaxx schreef:
Het ligt altijd aan de ruiter, of het paard moet wat mankeren en misschien wel pijn hebben.

Ben ik heel kort door de bocht als ik zeg dat het ook dan aan de ruiter ligt?

Als een paard ergens een pijntje of een kwaaltje heeft, dan hoor je dat als ruiter al te merken voordat je opstapt, maar tenminste tijdens de eerste honderd meter dat je erop zit.

Nee daar heb je ook helemaal gelijk in :)

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:48

Ceriadwen schreef:
BETUWE schreef:

Ja, dan had jij sneller moeten zijn en/of gevoeliger voor spanning waardoor je het wel aan had voelen komen.

Hoe dan ook, dat jouw paard aan de rodeo gaat is buitengewoon vervelend, maar het is aan jou om dit OF voor te zijn, OF op te lossen, OF het niet zover te laten komen.

Maar ook dit maakt jou geen slechte ruiter hoor, alleen op dat moment, onder die omstandigheden net niet bekwaam genoeg. En dat geeft niks want er zouden misschien nog honderd duizend ruiters onder die omstandigheden op dat moment naast jouw paard zijn gegaan, misschien Anky herselfe wel.

ik had GRAAG gehad dat ik het voor kon zijn, maar het kwam uit het niets. als je op een nog groen paard gaat voor de 6e keer voel je hem nog niet feiloos aan (maar waarschijnlijk ben ik de enige, en ik heb genoeg ervaring met jonge paarden). ik voel mij hier geen slechte ruiter door, waarschijnlijk had anky herselfe het ook niet uit gezeten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:59

As i sayd Betuwe, as i sayd. En je bent zeker NIET de enige. Het enige wat jou te doen staat is NOG sneller worden en NOG beter aanvoelen en daar wordt je dan een NOG betere ruiter van.

Absoluut geen schande hoor, zeker niet! Jonge paarden zijn onvoorspelbaar, snel en wendbaar en soms zelfs ook nog eens zelfdestructief dom in hun gekkigheid. Zeker de jonkies met wat talent mee.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:12

Ik ben het eens met wat je zegt over jonge paarden het was niet om jou aan te vallen. Het ging dat het niet altijd aan zoals sommige hier beweren

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:32

in 99% van de gevallen ligt de schuld bij de ruiter.

bewust of onbewust

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:35

Leen_ schreef:
Tendance schreef:
Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.

En waarom is een paard fris? Een paard wat genoeg buiten komt is niet 'fris'.
Dus ook dat ligt niet aan het paard, maar aan de persoon die verantwoordelijk is over de weidegang ed. van het paard.
Edit:
Een geschoren paard kan bv. wel fris zijn nadat het deken eraf gehaald is. Maar, als ruiter moet me dat weten en mee om kunnen gaan. Ander had je de vacht maar moeten laten staan.

We mogen al heel blij zijn dat ze ons willen dragen. Het enige wat ik niet de ruiters (vroegere ruiter,... Heeft niet altijd met de huidige ruiter te maken) fout vind is als een paard verschrikt. Dat is het instinct van een paard, waar het dan uiteindelijk ook weinig aan kan doen. Valt er wel wat uit te trainen, maar als er echt iets engs is zijn ze toch weg.

Mag ik dit even verbeteren?
Onze volbloed komt iedere dag van s morgens vroeg tot s avonds buiten. Als ze wil kan ze naar binnen. Momenteel staat ze redelijk scherp en komt er een bokje vanaf tijdens de training. Dit komt dus niet omdat ze onvoldoende buiten komt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:43

Ik geef mezelf bij paarden altijd overal de schuld van. Zeg maar tegen die mensen waar je het over hebt in je startpost dat een paard wél hoort te bokken en te vliegen ( :') ) en niét opgesloten in een wei, stal of onder het zadel hoort te lopen. Laten we dan maar gelijk naar de echte behoefte van het paard gaan hè.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 01:20

Pebbles_x schreef:
Waarom moet er altijd een schuldige zijn? Een samenloop van omstandigheden kan evengoed de reden zijn van een valpartij, daar is toch niet perse het paard of de ruiter schuldig aan? Beetje kromme redenering dit..

Inderdaad. Waarom moet er volgens jullie altijd 'schuld' in het spel zijn?

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:58

Jildau schreef:
Pebbles_x schreef:
Waarom moet er altijd een schuldige zijn? Een samenloop van omstandigheden kan evengoed de reden zijn van een valpartij, daar is toch niet perse het paard of de ruiter schuldig aan? Beetje kromme redenering dit..

Inderdaad. Waarom moet er volgens jullie altijd 'schuld' in het spel zijn?

hier ben ik het mee eens :j

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:20

Hoho, volgens mij heb ik nergens gezegd dat er een schuldige aangewezen moet worden! Wel zeg ik dat ALS er een schuldvraag zou zijn, dit altijd de ruiter is.

Ongelukken gebeuren, struikelen ed, en dan is het wat het is, een ongeluk en daar is niks en niemand schuldig aan. Zowel het paard als de ruiter niet.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:20

Ik ben ook van mening dat er lang niet altijd schuld is.
Het merendeel van de reacties komt op mij een beetje over 'ruiter doet alles fout'.
En dat een fris paard fris is doordat hij niet buiten komt vind ik zacht gezegd onzin.
Ken paarden die 24/7 buiten staan en hartstikke fris zijn, maar ook gerust paarden die het merendeel binnen staan en die zijn rustiger.
Tuurlijk ongelukken gebeuren, ruiters maken fouten maar er zijn natuurlijk áltijd paarden die vanuit zichzelf een steekje los kunnen hebben, verkeerde opvoeding e.d.