alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:40

Eigenlijk vind ik niet de je moet drinken als je gaat rijden.
Al snap ik ook wel dat een warm gluhweintje lekker kan zijn tijdens een koude buitenrit.
Tijdens het rijden heb je niet alleen de verantwoording over jezelf maar ook over je paard. Je reactie vermogen moet gewoon goed zijn, mocht je altijd brave paard ineens wel eens schrikken en er van door willen gaan...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:19

Eleentje schreef:
Al snap ik ook wel dat een warm gluhweintje lekker kan zijn tijdens een koude buitenrit.

Lekkerder ná, en zeker ook gezonder.
Het is een mythe dat je warmer wordt van het drinken van alcohol.
De warmte die je voelt is de warmte die je lichaam verlaat door de verwijde bloedvaten in je huid. Niet verstandig.

jorretje

Re: alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:32

Als ik op buitenrit ging met de paarden werd er tussendoor vaak gestopt bij een leuke aanbindplaats waar we een biertje dronken, of 2. Een paard gaat minder hard dan een auto en heeft zelf ook ogen, dus als je met die hoeveelheid alcohol nog gewoon mag autorijden, waarom dan niet paardrijden?

1 biertje meer vind ik ook nog kunnen. Zeker als je echt 'buiten' rijd en dus niet langs of over drukke wegen hoeft. Je moet er natuurlijk geen 8 drinken. Je moet nog fatsoenlijk op je paard kunnen komen en blijven zitten. Maar ik denk dat de meeste mensen heus wel weten waar die grens voor hun ligt.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:01

Kuggur schreef:
Eleentje schreef:

De warmte die je voelt is de warmte die je lichaam verlaat door de verwijde bloedvaten in je huid. Niet verstandig.

Daar had ik dan weer niet over nagedacht, maar hierin heb je wel gelijk!

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:50

Wat romantisch zeg! <3
Persoonlijk vind ik alcohol in combinatie met een vluchtdier geen goed idee, maar als je met twee borrels op nog achter het stuur mag, dan kan je ook met twee borrels op in het zadel kruipen toch?

Quo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:40

Eigenlijk moet je het niet doen. Of als je het doet, op afgesloten terrein blijven zoals het weiland oid. Maar ik snap heel erg goed dat tijdens een buitenrit er tussendoor best een drankje in gaat ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:42

Kuggur schreef:
Eleentje schreef:

Klopt... het "warme gevoel" is erg verradelijk, want je koelt zelfs sneller af ;)
Moet opeens denken aan een liedje van Corrie Konings :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 08:30

Zo lang je onder de 0.5 promille blijft zitten, mag je drinken wat je wil.
1 of 2 glaasjes glühwein op het gemak gedronken kunnen dus geen kwaad.

Fayve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:47

Zolang het bij 1 glaasje ofzo blijft zie ik er geen problemen in, maar veel meer moet het inderdaad niet worden. Al had je dit waarschijnlijk zelf ook al bedacht :)

NJakoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:27

Moet wel een beetje lachen om dit topic.. de komende bij de paarden zijn & alcohol is überhaupt nooit in mij opgekomen .. :=

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:28

Ik deed het bij mijn vorige paard bij indoor wedstrijden ook, voor het opzadelen 1 borreltje. (Was altijd op zaterdagavond) en het helpt goed tegen de zenuwen. Ik zie geen bezwaar tegen 1 borreltje voor het rijden, het kan je juist helpen ontspannen. Ik zou het alleen niet dagelijks doen, maar voor een wedstrijd zie ik er geen bezwaar tegen ( behalve als je al heel vroeg moet starten, denk niet dat ik dan een borreltje wegkrijg)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:29

Installeer een alcoholslot op je teugels ;)

Fiona3FM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:49

Ik vind dat alcoholrijden in het verkeer gewoon niét kan. Of dat nou op een paard is of op een fiets.... Je hebt rekening te houden met andere verkeer deelnemers. En ben je zelf onder invloed, breng je automatisch ook andere deelnemers in gevaar. Absurd! :n

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 01:59

Op wedstrijd zie ik regelmatig ruiters waarvan ik denk: Meid neem alsjeblieft een flinke borrel voor je opstapt :D

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 02:26

terpentijn schreef:
Interessant topic: en schijnheil viert hier kennelijk nogal hoogtij... de ruiters in de TOP die voor hen van start gaan een glas wodka achterover slaan. met een pepermuntje en een hap tandpasta er achter aan, bestaan zeker niet? Diegenen die standaard een angstremmende pil nemen, zoals Oxazepam (Seresta) bestaan in de top ook niet, natuurlijk. Dit is echter absoluut geen uitzondering, voornamelijk en juist in de hogere niveaus is dat schering en inslag.
Vind ik het "fout"?
Nee, waarom, zo veel Bokkers die beweren actief paard te rijden leven min of meer "onder de medicijnen", dat leews je makkelijk terug in hun berichten, en dat zou dan betekenen dat niemand meer op een paard kan of mag stappen.... ook Toppers rijden "gedrogeerd" onder pijnstillers, een aantal Bokkers gebruiken evengoed paardrijdend allerlei verschillende medicamenten , waar je een auto niet mee zou mogen besturen.
Hebben we het over "de openbare weg" wat is dat dan?
In feite mag je dus niet op een paard zitten op de openbare weg (buitenrit, langs de weg) als je meer dan het aanvaardbare dan voor een autobestuurder in je bloed hebt, of dat nou aan medicijnen is of aan drank (alcohol) of een combinatie daarvan.
Ik vrees toch dat deze stelregel dagelijks met voeten overtreden wordt.
Zelf wil ik niet schijnheilig zijn: ik slik op voorschrift van de huisarts dagelijks een Oxazepam, 10 mg tablet, een helft 'smorgens een een helft "savonds, anders word ik te druk in mijn kop.
Hier is prima mee te rijden

Hoewel je hier niet bij mag drinken, hou ik toch wel van een rood wijntje. Dat drink ik dan bij voorkeur in de avond, ik rijd alleen maar paard in de ochtenduren, maar uiteraard heb ik ook wel eens tijdens een buitenrit-aanlegplek-terugrijden met wat drank in mijn mik naar huis gereden.. wie niet?
Niks aan de hand, maar tsja... officieel mag dit dus niet

Alcohol en paarden gaat idd niet wenselijk samen.
Maar wat dat betreft geldt 't zelfde voor roken en paarden... is ook niks.

Wow 10 mg oxazepam en dan nog een glas wijn achterover knallen? :oo
woeh dan ben je zeker de rust zelve daarna? :))

Sluit me volledig aan bij je post, ik slik soms lorazepam en dan zou ik ook gewoon op een paard stappen. Ik heb het nog niet gedaan, misschien moet ik dat maar eens proberen, kijken of ik er dan relaxter op zit, ik gok van wel :')
Wat betreft alcohol zou ik niet stomdronken op een paard gaan zitten, je moet toch berekend zijn op onverwachte situaties en die moet je dan wel gewoon kunnen oplossen.. Met een pammetje erin geknald, ben je relaxter, maar nog wel verder bij bewustzijn :Y) Ik vind dat met drank ook echt de grens, maargoed dat is het probleem hé, dat mensen niet meer zien dan waar hun grens ligt..
Verder heb ik het zelf nog nooit gedaan moet ik eerlijk zeggen, maar ik ben ook niet zo'n alcohol fanaat. Zal eerder een pammetje slikken en te paard gaan, dan met drank op, maar that's me.
Wettelijk gezien, om het op safe te spelen, zou ik wel met een buitenrit onder de maximaal toegestane alcohol promille blijven als bestuurder zijnde.

Vind het trouwens wel romantisch TS, wat je vertelt over jou en je vriend, wilde mijne dat maar... *kwijl <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:48

R12312 schreef:
Op wedstrijd zie ik regelmatig ruiters waarvan ik denk: Meid neem alsjeblieft een flinke borrel voor je opstapt :D

_O- _O-

Voor sommige paarden op diezelfde wedstrijden denk ik dat ook weleens: neem een borrel ..............

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 08:53

PascalB schreef:
Snollygoster schreef:
Ik geloof dat het in België strafbaar is.

Hier in Nederland ben je ook een bestuurder voor de wet en bij te veel drinken en rijden te paard ben je rijbewijs ook kwijt

Klopt niet helemaal.. Je hebt geen bewijs nodig om op een paard te rijden dus kunnen ze ook niks afpakken..

(Je rijbewijs kan alleen worden afgepakt als je een van de betreffende vervoersmiddelen rijd die achterop staan, van brommer tot tractor)

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:00

Haha, paardrijden gelijk stellen aan fietsen of autorijden vind ik wel een grappige, je paard gaat toch niet spontaan zigzaggend de weg over? :D (ligt aan het paard misschien, maar er zijn paarden waar je volgens mij bewusteloos op kunt liggen die je nog veilig naar stal brengen). En dan gaat het nog niet eens over rijden in de bak.
Gewoon allemaal lekker zelf nadenken en je grenzen kennen, maar een wijntje kan imo geen kwaad (word je lekker rustig van :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:14

PaulinBijoux schreef:
PascalB schreef:
Hier in Nederland ben je ook een bestuurder voor de wet en bij te veel drinken en rijden te paard ben je rijbewijs ook kwijt

Klopt niet helemaal.. Je hebt geen bewijs nodig om op een paard te rijden dus kunnen ze ook niks afpakken..

(Je rijbewijs kan alleen worden afgepakt als je een van de betreffende vervoersmiddelen rijd die achterop staan, van brommer tot tractor)

Mijn advies: ga dat niet uitproberen want je bent weldegelijk je rijbewijs kwijt! Je wordt gezien als bestuurder volgens de wet en daarmee ben je gelijk gesteld aan auto- of bomfietsbestuurder.

Enne, nog iets: als je met 0,6 promille schade veroorzaakt, kun je die zelf dokken; de verzekering trekt zich dan terug; lees je voorwaarden er maar op na.
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-01-14 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:16

Wij gaan ieder jaar met de manege naar de Sint hubertusviering, als we aankomen vliegen de volwassenen in de jenevers! Op de terugweg worden ook nog jenevers uitgedeeld, terwijl er politie begeleiding is! Die mannen hebben er nog nooit iets van gezegd!

Ik drink sowieso nooit en ga het ook nooit uitproberen als k op mijn paard zit!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:31

Alsof een paard zo dom is om tegen iets aan te lopen... ik moet echt wel lachen om sommige reacties hoor.

Ik heb zelf wel eens met een kater een wedstrijd gereden en had toen mijn allereerste winstpunt gehaald en prijs. Maar achteraf is het niet raadzaam om te doen want ik was zo beroerd dat die hele prijs mij gestolen kon worden.

Ik denk dat een of twee niet zoveel kwaad kan, aangezien een paard ook voorzichzelf denkt en niet zomaar in een sloot of tegen een boom aanloopt. Maar toch zou ik niet lazerus op een paard gaan zitten, want als hij schrikt lig je er naast en ben je paard kwijt. En ik denk niet dat verzekeraars gaan uitkeren als ze weten dat je echt dronken was. Ze zullen heus niet een blaastest doen bij een ongeluk als je maar eentje of twee heb gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:49

wemkelover schreef:
Alsof een paard zo dom is om tegen iets aan te lopen... ik moet echt wel lachen om sommige reacties hoor.

Ik heb zelf wel eens met een kater een wedstrijd gereden en had toen mijn allereerste winstpunt gehaald en prijs. Maar achteraf is het niet raadzaam om te doen want ik was zo beroerd dat die hele prijs mij gestolen kon worden.

Ik denk dat een of twee niet zoveel kwaad kan, aangezien een paard ook voorzichzelf denkt en niet zomaar in een sloot of tegen een boom aanloopt. Maar toch zou ik niet lazerus op een paard gaan zitten, want als hij schrikt lig je er naast en ben je paard kwijt. En ik denk niet dat verzekeraars gaan uitkeren als ze weten dat je echt dronken was. Ze zullen heus niet een blaastest doen bij een ongeluk als je maar eentje of twee heb gehad.

Stel dat je paard een fietser van z'n fiets trapt (omdat ie te kort langs fietst of zo) of je hebt zo'n paard dat braaf doet wat de ruiter zegt, ook als er iets in de weg staat, dan wordt die schade dus mooi niet vergoed door je verzekeraar!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:03

ikke schreef:
wemkelover schreef:

Stel dat je paard een fietser van z'n fiets trapt (omdat ie te kort langs fietst of zo) of je hebt zo'n paard dat braaf doet wat de ruiter zegt, ook als er iets in de weg staat, dan wordt die schade dus mooi niet vergoed door je verzekeraar!!

zoals ik al zei een paard is niet dom en zal niet tegen een fietser oplopen.
Of je moet wel een heel onnozel paard hebben. En ik zeg toch ook dat je niet lazzerzat op een paard moet gaan zitten maar een of twee moet kunnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:08

Ik snap niet waarom mensen altijd alcohol moeten. Als je wat warm wil drinken, wat is er mis met koffie en thee?
Waarom risico's nemen?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:15

ikke schreef:
Mijn advies: ga dat niet uitproberen want je bent weldegelijk je rijbewijs kwijt! Je wordt gezien als bestuurder volgens de wet en daarmee ben je gelijk gesteld aan auto- of bomfietsbestuurder.

Enne, nog iets: als je met 0,6 promille schade veroorzaakt, kun je die zelf dokken; de verzekering trekt zich dan terug; lees je voorwaarden er maar op na.

Ja de wet stelt dat een bestuurder zich aan de alcoholwetgeving moet houden. Ben het er ook helemaal mee eens dat er op een paard geen alcohol moet worden gedronken (ook niet op een picknickplaats).

Maar je rijbewijs wordt er echt niet door afgepakt!
Dit zegt artikel 164 van de wegenverkeerswet:

Wegenverkeerswet (WVW)
Artikel 164
1. Op eerste vordering van in artikel 159 onderdelen a en b bedoelde personen is bestuurder van motorrijtuig tegen wie door van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift verplicht tot overgifte van hem afgegeven rijbewijs dan wel hem door daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en indien hem daar internationaal rijbewijs is afgegeven dat bewijs.

2. De in eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:

a. artikel 8 indien bij onderzoek als bedoeld in tweede lid onderdeel a van die bepaling blijkt of bij ontbreken van dergelijk onderzoek ernstig vermoeden bestaat dat alcoholgehalte van adem van bestuurder hoger is dan vijfhonderdzeventig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht onderscheidenlijk alcoholgehalte van bloed van bestuurder hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed;

http://www.wetboek-o...et/WVW/164.html