Piaffe Parzival mooi of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:45

Even gewoon heel kort, als ik kijk naar de drie plaatjes, iemand ook opgevallen wat de teugelhulpen zijn?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:47

Volgens mij zijn dat beide keren momenten dat Parzival bang was ipv dat hij in protest ging.
Een paard wat wel in protest gaat als voorbeeld is bijvoorbeeld Satchmo op OS 2008.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:51

Quotes gelezen die erboven staan? Foto's hoorden bij die stukjes.
Ik weet dat Parzival wel eens bang is geweest, dus daar had ik al rekening mee gehouden.

Edit: Afgelopen september startte Adelinde Parzival nog in Vienna. Toen verliepen de piaffes ook wat apart.
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=7370

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:12

:+ .... Joh...

Dat is toch mijn punt precies? Bij ons is het vrij simpel, als eerste over de finish is winnen, perfecte bouw of niet, het gaat maar om 1 punt: de prestatie.

Dat zou bij dressuur toch ook moeten zijn? Ik lees zaken over zijn bouw, over zijn verleden? Dat moet toch niks met de punten te maken hebben?

Dan zou elk paard OS kunnen lopen, de draver die geen perfecte galop laat zien, de PRE die niet tot een uitgestrekte draf komt e.d. ... Ik snap niet waarom men bij de topsport werkt met ' verzachtende omstandigheden' ?

janderegelaa schreef:
ruitje schreef:
Ik snap blijkbaar niks van jullie sport, want je hoort het ras/de bouw van een paard toch niet te laten meetellen? Dan zou een draver ook GP kunnen lopen want je moet door zijn galop heen kijken, hij kan dat metzijn bouw immers niet?

Edit: daarmee bedoel ik: ieder paard zijn specialiteit en als dit vanwege zijn bouw niet zijn specialiteit is zou hij er toch minder punten voor moeten krijgen?

In dravers heb je ook verschillende type's en de 1 gaat harder dan de ander. Zo is het met dressuur en springpaarden niet anders.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:18

Volledig met jou eens ruitje, je fokt een paard op prestaties, je verandert niet de eisen aan de prestaties

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:20

Protest hoeft toch niet te betekenen dat hij letterlijk omhoog komt, dat kan ook gewoon een gebrek aan ontspanning zijn.

Als je Parzival's piaffe vertraagd afspeelt of op pauze zet zie je regelmatig 2 voorvoeten op de grond terwijl beide achterbenen in zweefmoment zijn, laat dat klokzuivere dan ook maar achterwege.
Parzival is ook erg vierkant gebouwd, die kan nooit zover zakken als een paard wat wel veel lengte in de rug heeft maar dat zou je wel terug moeten zien in zijn punten.
Maar naast dat is er wel meer mis, houd het lijstje van de fei er maar naast.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:22

@Bomba daar heb je gelijk in, die had ik nog nooit gezien ;)

@Ruitje Er wordt nergens iets aangepast. Als de jury een langer paard in de ring niet tot dragen zien komen krijgt deze gewoon slechte punten.

Afbeelding
Hoezo kan Parzival niet zitten?

@Annelies Parzival vierkant? Hij is juist langelijnd en niet vierkant. Totilas en Uthopia zijn eerder vierkant.
Laatst bijgewerkt door Rivaldo op 10-12-13 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:26

Over 10 jaar lopen er alleen nog maar Parzival's in de ring of het kwpn doet helemaal niet meer mee op GP niveau, als je ziet watvoor vierkantjes er nu goedgekeurd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:27

Parzival is niet echt een vierkant hoor? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:28

Rivaldo schreef:
@Bomba daar heb je gelijk in, die had ik nog nooit gezien ;)

@Ruitje Er wordt nergens iets aangepast. Als de jury een langer paard in de ring niet tot dragen zien komen krijgt deze gewoon slechte punten.

[ Afbeelding ]
Hoezo kan Parzival niet zitten?

@Annelies Parzival vierkant? Hij is juist langelijnd en niet vierkant. Totilas en Uthopia zijn eerder vierkant.

Hier was ie zo gespannen als wat :))

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:28

anneliesdj schreef:
Over 10 jaar lopen er alleen nog maar Parzival's in de ring of het kwpn doet helemaal niet meer mee op GP niveau, als je ziet watvoor vierkantjes er nu goedgekeurd worden.

http://horses.nl/fotos/kwpn-dressuurhen ... onderzoek/
Welke dan?

@BB het is ook nooit goed :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:39

Er zijn meer criteria aan een piaffe beoordeling, de overgangen bijvoorbeeld maar ze moeten het ook een bepaald aantal passen doen en op de plaats blijven dus zeggen dat hij een piaffe niet kan enkel omdat hij niet zo op zijn kont gaat zitten als Totilas is te kort door de bocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:40

Sorry Rivaldo, maar als je dat zelf niet ziet zal het ook weinig verschil maken als ik ze je ga noemen.
Ik kan geen standfoto vinden van Parzival, maar die zal er niet veel anders uitzien.

Zie hierboven, hij kan het wel, de vraag is waarom je het niet in de ring ziet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:41

janderegelaa schreef:
Er zijn meer criteria aan een piaffe beoordeling, de overgangen bijvoorbeeld maar ze moeten het ook een bepaald aantal passen doen en op de plaats blijven dus zeggen dat hij een piaffe niet kan enkel omdat hij niet zo op zijn kont gaat zitten als Totilas is te kort door de bocht.

Dat is toch waar een piaffe om draait, hoogste graad van verzameling, dus max hoeveeheid gewicht op de achterhand.
Parzival heeft zoveel gewicht op de achterhand dat hij achter een zweefmoment heeft terwijl beide voorvoeten op de grond blijven.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:42

anneliesdj schreef:
Sorry Rivaldo, maar als je dat zelf niet ziet zal het ook weinig verschil maken als ik ze je ga noemen.
Ik kan geen standfoto vinden van Parzival, maar die zal er niet veel anders uitzien.

Zie hierboven, hij kan het wel, de vraag is waarom je het niet in de ring ziet?

Nouja, jij bent degene die Parzival vierkant noemt, dus daarom ben ik nogal benieuwd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:45

anneliesdj schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is toch waar een piaffe om draait, hoogste graad van verzameling, dus max hoeveeheid gewicht op de achterhand.

Nee hoor, waar staat in het reglement dat hij een max hoeveelheid gewicht op de achterhand moet hebben?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:53

Artikel 116 - De piaffe
De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats. De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een dui- delijk zichtbare voorwaartse drang. De rug van het paard is soepel en elastisch. De ach- terhand daalt licht, de heupen en de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en be- weeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde takt en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment. De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven 2 achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen. De hals is in oprichting en het hoofd nadert de verticale loodlijn. Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.

Je zou dus ook kunnen stellen dat dat ontzettende zitten niet de bedoeling is...
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 10-12-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:55

janderegelaa schreef:
Artikel 116 - De piaffe
De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats. De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een dui- delijk zichtbare voorwaartse drang. De rug van het paard is soepel en elastisch. De ach- terhand daalt licht, de heupen en de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en be- weeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde takt en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment. De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven 2 achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen. De hals is in oprichting en het hoofd nadert de verticale loodlijn. Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.

Persoonlijk mis ik die details wel bij Parzival.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:58

Bizzybijtje schreef:
janderegelaa schreef:
Artikel 116 - De piaffe

Dan moet je toch beter kijken. Het enige waar je echt iets van kunt zeggen is dat hij zijn voorbenen hoger op zou moeten tillen. Dan klopt het plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:59

janderegelaa schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dan moet je toch beter kijken. Het enige waar je echt iets van kunt zeggen is dat hij zijn voorbenen hoger op zou moeten tillen. Dan klopt het plaatje.

Of jij moet beter kijken :)) Het een volgt op het ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:01

Wat een gezeur zeg, aan alles is wel iets op te merken.
Ik zou zeggen, bel Adelinde op en vertel dan even hoe het wel moet.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:10

[***] schreef:

Het ligt niet aan Adelinde, Parzival bezit lang niet de kwaliteit piaffe/passage als Totilas. Vind het sowieso geen mooi paard, dus kijk er ook niet zo heel graag naar :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:10

[***] schreef:

Bedankt voor je bijdrage in het topic! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:13

Bizzybijtje schreef:
[***] schreef:

Bedankt voor je bijdrage in het topic! *\o/*

Alsjeblieft, fijn om te horen dat je er blij mee bent ! *\o/*

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:28

Ik snap niet zo goed waarom de gemoederen rondom Adelinde altijd zo hoog oplopen?
In mijn ogen kun je een paard minder mooi/aansprekend vinden en zijn piaffe ook, maar als ik de punten van het FEI leg naar een aantal beelden van Parzival zijn piaffe dan kan ik niet anders zeggen dat het wel een goede piaffe is. Of je die van een ander paard mooier vindt, is dan toch gewoon een kwestie van smaak?
Ik vind Adelinde een technische hele sterke amazone en ik heb erg bewondering voor haar dat ze met haar zilveren medaille en tientallen andere overwinningen op haar naam zich toch zo wil blijven ontwikkelen.