Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.... Joh... janderegelaa schreef:ruitje schreef:Ik snap blijkbaar niks van jullie sport, want je hoort het ras/de bouw van een paard toch niet te laten meetellen? Dan zou een draver ook GP kunnen lopen want je moet door zijn galop heen kijken, hij kan dat metzijn bouw immers niet?
Edit: daarmee bedoel ik: ieder paard zijn specialiteit en als dit vanwege zijn bouw niet zijn specialiteit is zou hij er toch minder punten voor moeten krijgen?
In dravers heb je ook verschillende type's en de 1 gaat harder dan de ander. Zo is het met dressuur en springpaarden niet anders.

Rivaldo schreef:@Bomba daar heb je gelijk in, die had ik nog nooit gezien
@Ruitje Er wordt nergens iets aangepast. Als de jury een langer paard in de ring niet tot dragen zien komen krijgt deze gewoon slechte punten.
[ Afbeelding ]
Hoezo kan Parzival niet zitten?
@Annelies Parzival vierkant? Hij is juist langelijnd en niet vierkant. Totilas en Uthopia zijn eerder vierkant.
anneliesdj schreef:Over 10 jaar lopen er alleen nog maar Parzival's in de ring of het kwpn doet helemaal niet meer mee op GP niveau, als je ziet watvoor vierkantjes er nu goedgekeurd worden.
janderegelaa schreef:Er zijn meer criteria aan een piaffe beoordeling, de overgangen bijvoorbeeld maar ze moeten het ook een bepaald aantal passen doen en op de plaats blijven dus zeggen dat hij een piaffe niet kan enkel omdat hij niet zo op zijn kont gaat zitten als Totilas is te kort door de bocht.
anneliesdj schreef:Sorry Rivaldo, maar als je dat zelf niet ziet zal het ook weinig verschil maken als ik ze je ga noemen.
Ik kan geen standfoto vinden van Parzival, maar die zal er niet veel anders uitzien.
Zie hierboven, hij kan het wel, de vraag is waarom je het niet in de ring ziet?
anneliesdj schreef:janderegelaa schreef:Er zijn meer criteria aan een piaffe beoordeling, de overgangen bijvoorbeeld maar ze moeten het ook een bepaald aantal passen doen en op de plaats blijven dus zeggen dat hij een piaffe niet kan enkel omdat hij niet zo op zijn kont gaat zitten als Totilas is te kort door de bocht.
Dat is toch waar een piaffe om draait, hoogste graad van verzameling, dus max hoeveeheid gewicht op de achterhand.
janderegelaa schreef:Artikel 116 - De piaffe
De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats. De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een dui- delijk zichtbare voorwaartse drang. De rug van het paard is soepel en elastisch. De ach- terhand daalt licht, de heupen en de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en be- weeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde takt en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment. De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven 2 achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen. De hals is in oprichting en het hoofd nadert de verticale loodlijn. Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.
Bizzybijtje schreef:janderegelaa schreef:Artikel 116 - De piaffe
De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats. De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een dui- delijk zichtbare voorwaartse drang. De rug van het paard is soepel en elastisch. De ach- terhand daalt licht, de heupen en de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en be- weeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde takt en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment. De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven 2 achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen. De hals is in oprichting en het hoofd nadert de verticale loodlijn. Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.
Persoonlijk mis ik die details wel bij Parzival.
[***] schreef:Wat een gezeur zeg, aan alles is wel iets op te merken.
Ik zou zeggen, bel Adelinde op en vertel dan even hoe het wel moet.