Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Bokt schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:52

En hoe gaat het dressuurmatig?

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:03

MIjn paard loopt vrij makkelijk nageefelijk, maar niet uitzichzelf. Ik geef in mijn buitenteugel wat kneepjes tot ie mooi loopt en dan hou ik mijn teugels alleen maar op contact.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:21

Nu hij kan normaal stappen, doet het Super aan de longe, zoekt ontspanning naar beneden. Draf, tolt, telgang en galop gaan nog wat door elkaar maar na galop kan hij wel weer vwnw stappen of draven. Ook begint hij stelling en buiging te begrijpen. Ook de ontspanning komt er steeds meer in, maar paardje is wel voor recreatie gekocht en niet het hogere werk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:53

Omdat je in je vorige post alleen sprak over omgang ;) Dat is nog wat anders dan onder het zadel natuurlijk :)

Eigenlijk alle paarden liepen bij mij groen onder het zadel wel zelf naar de hand toe eigenlijk vaak al in de eerste week, het werd steeds wel lastiger als de plaatsing bewerkt moest gaan worden, en dan met name vind ik zelf het stuk nog heel lastig naar het M toe, als de paarden meer verzameld moeten gaan worden. Dat is vast een tekortkoming van mezelf maar dat gaat bij mij dus eigenlijk bijna standaard gepaard met een tijd aanleuningsproblemen van verschillende aard. Dan krijgen ze het vermoedelijk achter even niet verwerkt en worden ze sterk, of gaan scheef lopen of verkantelen om een uitweg te vinden, of ze gaan juist heel terughoudend lopen met alle problemen vandien. Dat is voor mij het meest lastige stuk bij het paardrijden en in dat stadium kom ik er beslist niet met gewoon hand voor en rijden maar. Maar ik geef eerlijk toe dat dat ook best een tekortkoming van mij kan zijn, want ik vind het zelf ook steeds weer moeilijk en heb niet het idee dat ik er in de loop der jaren handiger in ben geworden om die fase gemakkelijker door te komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:55

Nee m is hij zeker nog niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:46

lailapri schreef:
Nee m is hij zeker nog niet.

Niet dat dat moet hoor, maar ik bedoel dat ontspanning in de omgang niets zegt over de nageeflijkheid in het rijden, zeker niet wanneer het voor paard en/of ruiter moeilijker wordt dan gewoon voorwaarts-neerwaarts :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:07

Ach we gaan het zien. Ik heb in iig een pony onder me kont die alleen maar heel hard zijn best doet en het goed wilt doen. Doet hij iets verkeerd dan kruipt hij weg of probeert het meteen goed te doen. Dus bij hem vooral veel belonen, daar kan hij ook echt van genieten.

Is spelen niet het geven van halve ophoudingen (waarbij vaak de achterkant erbij rijden met zit en been vergeten wordt) achter elkaar in de hoop dat je er een op het goede moment geeft met de juiste kracht, en vooral optijd los laten?

Ik tref toch zelf wel vaak mensen die met friemelen, spelen, trillingen, kneden, een hand stil andere hand ophoudingen, etc een paard aan de teugel proberen te praten (lesgevers) begin ik dan over rijden met zit of wat dan ook komen we er samen niet echt uit helaas. Ik denk dat er dus ook veel meer mensen het wel gebruiken als niet. Morgen weer les, ben erg benieuwd.

Loe_Loe

Re: Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:36

Uriëlle, Angela, dank voor jullie verhelderende en vooral eerlijke antwoorden!
Mijn paard loopt ook never nooit niet nagevelijk zonder enige druk aan de teugel. In "hete" toestand loopt ze het liefst met haar achterhoofd tegen de klep van mijn cap aan.... pfff dan wordt ze zo rennerig dat ze er gewoon onregelmatig van gaat lopen! De truc om haar eruit te krijgen is licht been, terugwerkend met zit in een heeeel trage draf houden. Als het hoofdje op normale stand komt, wat bij haar dus rechtvooruit is, maak ik een paar halve ophoudingen waarbij ik beendruk iets opvoer. En voila, ze geraakt terug in cadans, zakt wat, en ontspant. Dan kan de druk eraf en het tempo erop, en heb ik een ontspannen paard onder m'n kont. De "bokt"manier, geen druk aan de voorkant werkt bij ons echt niet. We zouden daarmee trouwens wel snelheidsrecords halen :D
Wat ik hier oa mee wil zeggen is dat ieder paard de eigen "gebruiksaanwijzing" heeft!

Oh en zonet vroeg iemand naar het verschil tussen een kneepje en een halve ophouding. Ben benieuwd, voor mij is dat het zelfde!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:52

In ieder geval hoop ik dat het altijd bij iedereen (inclusief mezelf) waarbij het niet anders kan dan hulpen geven op de teugel dmv "even hoofd tussen de benen trekken tot een kwart ophouding geven" (en alles daartussen) dat in ieder geval tegelijkertijd op de beide teugels gaat. Dus niet links/recht = flossen, maar op een manier waarbij het bit stil in de mond blijft.

Ook hoop ik dat de hulp altijd in combinatie met (of eigenlijk voorafgaand door) het been gegeven wordt. Zo heeft het paard de mogelijkheid te reageren op minder. Soms heeft een paard uitleg nodig, en mijn dochter zou ook niet zo fijn opgevoed zijn als ik haar niet af en toe hardnekkig buiten de deur zou zetten. Soms moet een grens ook wel echt een grens zijn. Maar het is wel fijn als daaraan vooraf komt "als je nu niet luisterd dan"...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:40

dus jij hoopt dat men eerst been geeft (vooruit) en vervolgens trekt aan de teugels ? :) Waarom?
En waarom zou je niet aan een kant eens even extra mogen vragen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:15

Het paard waar ik op rijd, is enorm sterk (gebruikt om te tuigen en eigenaar is hard in de hand). Vliegt er altijd over, daar zit ik ook wel eens aan de teugels als ik dreig de controle te verliezen. Voor de rest probeer ik indd zo min mogelijk aan de teugel te zitten, maar soms moet dat wel eens. Wil ze niet nageefelijk worden probeer ik door middel van veel wendingen en volte's het alsnog voor mekaar te krijgen. Want wat wel zo is, als ik eens aan de teugel zit is het indd even duidelijk (hard in sommige ogen) en dan meteen weer los. Zou ik aan de teugel blijven hangen, dan wordt paardje alleen maar sterker en reageert uit eindelijk nergens meer op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:19

Ayasha schreef:
dus jij hoopt dat men eerst been geeft (vooruit) en vervolgens trekt aan de teugels ? :) Waarom?

Ik denk dat Angela bedoelt (als ik het verkeerd heb moet je me maar even corrigeren) dat je alleen inwerkt op de mond als je voldoende impuls hebt.
Zoals een bekend instructeur tegen me zei: nooit meer inwerken aan de voorkant dan je er aan de achterkant aan energie in hebt gereden.

Eenzijdig inwerken doe ik ook, zie ik verder geen probleem in zolang je de bitringen niet in zijn mond sleurt als het ware.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:25

En mijn instructeur zei altijd; nooit meer energie er in rijden als je vanvoor kan loslaten... :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:38

Ayasha schreef:
En mijn instructeur zei altijd; nooit meer energie er in rijden als je vanvoor kan loslaten... :+

Maar dat klinkt dan weer naar impulstekort :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:46

Hebben ze thans geen van allen last van...
Maar neen, ik rijd ze niet "tegen dat muurtje" op zoals men wel eens zegt nee.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:10

Vroeger toen ik met mijn pony begon met lessen en privé lessen heb ik het naar mijn idee ook verkeerd geleerd. Veel te veel in de mond en meer van voren bezig dan van achteren.
Eenmaal geleerd is het lastig hiervan af te komen. Nu les ik al een paar jaar bij iemand anders en heb hier geleerd van achter naar voren te rijden met wat weerstand op de teugels, voornamelijk alleen het contact. Soms vraag ik wel wat door maar na reactie laat ik gelijk los en ontspan ik. Hoe meer je aan de teugels zit en vast houd hoe stugger het paard wordt en hoe meer die er n gaat hangen. Gaat ie hangen doe ik even mijn hand naar voren dat paard denkt, oeps dat moet ik niet doen, paard moet op eigen benen lopen.
Ook wil ik mijn paard zo min mogelijk op de binnenhand hebben, Ook hierbij vraag ik soms wat maar laat ik ook zsm los.

Omschakelen is best wel moeilijk als je dingen hebt geleerd die eigenlijk toch niet goed zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mezelf er wel eens op betrap teveel op de teugels te rijden. Dat scheelt alweer want dan kan ik er meteen weer mee bezig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:27

Angela schreef:
In ieder geval hoop ik dat het altijd bij iedereen (inclusief mezelf) waarbij het niet anders kan dan hulpen geven op de teugel dmv "even hoofd tussen de benen trekken tot een kwart ophouding geven" (en alles daartussen) dat in ieder geval tegelijkertijd op de beide teugels gaat. Dus niet links/recht = flossen, maar op een manier waarbij het bit stil in de mond blijft.

Als ik hier over straat rijd, voel dat pony wil gaan, geen reactie krijg op een ophouding dan doe ik ook wel even links/recht tot ik reactie heb. Beter als voor een trekker belanden die hier standaart te hard rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:59

Ik snap wel wat Angela bedoeld. Enkel inwerken aan de voorkant doe ik bijna niet. En voor het gemak heb ik er bij mij nichtje ingestampt dat ze nooit meer mag inwerken aan de voorkant dan dat ze hem actief van achter maakt (met het been). In ieder geval totdat ze wat meer op gevoel kan rijden, dan wordt 'maakt' 'houdt' :D (nu kan ze dat zelf nog niet goed voelen, wanneer wel wanneer niet extra activiteit vragen etc.)
Want ik heb liever nu teveel activiteit dan ze van voor kan loslaten, waardoor hij wat onder haar uit loopt, dan dat ze activiteit verliest door het enkel zitten aan de voorkant -> valse knik. Maar gelukkig merkt ze nu wel al zelf wanneer dat gebeurd :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 16:29

Angela schreef:

Ook hoop ik dat de hulp altijd in combinatie met (of eigenlijk voorafgaand door) het been gegeven wordt. Zo heeft het paard de mogelijkheid te reageren op minder. Soms heeft een paard uitleg nodig, en mijn dochter zou ook niet zo fijn opgevoed zijn als ik haar niet af en toe hardnekkig buiten de deur zou zetten. Soms moet een grens ook wel echt een grens zijn. Maar het is wel fijn als daaraan vooraf komt "als je nu niet luisterd dan"...

hmmm dat vind ik zelf erg onduidelijk en klinkt voor mij als: Gas geven en tegelijkertijd remmen. Als ik een halve ophouding geef doe ik dat met de buitenteugel, terwijl de binnenteugel niet mee geeft, maar blijft zoals die was, het bit gaat daar echt niet van bewegen ofzo als die stabiel in de mond ligt. Daarnaast geef ik geen been, want als ik been geef dan gaat ze harder lopen en dat is niet de bedoeling want het tempo was als het goed is al goed. Ik ga niet terug zitten omdat ze anders wel terug komt. Een halve ophouding is de vraag of ze wilt kauwen, en haar kaak los laat en de rest komt vanzelf.
Als ze een tempo terug moet ga ik terug zitten, meestal is dit voldoende, zo niet dan sluit ik beide handen. Vraag ik stelling dan geef ik met m'n binnenhand een halve ophouding en geeft de buitenteugel wel mee ondersteund door het binnenbeen.

Als je met beide teugels een halve ophouding geeft vraag je er ook eerder om tegendruk of verzet tenzij je 'm daar doorheen drukt.. Geeft niet mijn voorkeur want dat is meestal niet nodig tenzij het paard verkeerd is bereden.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:44

saskiakefie schreef:
. Daarnaast geef ik geen been, want als ik been geef dan gaat ze harder lopen en dat is niet de bedoeling want het tempo was als het goed is al goed. Ik ga niet terug zitten omdat ze anders wel terug komt. Een halve ophouding is de vraag of ze wilt kauwen, en haar kaak los laat en de rest komt vanzelf.
Als ze een tempo terug moet ga ik terug zitten, meestal is dit voldoende, zo niet dan sluit ik beide handen. Vraag ik stelling dan geef ik met m'n binnenhand een halve ophouding en geeft de buitenteugel wel mee ondersteund door het binnenbeen.

Als je met beide teugels een halve ophouding geeft vraag je er ook eerder om tegendruk of verzet tenzij je 'm daar doorheen drukt.. Geeft niet mijn voorkeur want dat is meestal niet nodig tenzij het paard verkeerd is bereden.

Ha dat hadden we hier ook, mijn paardje is vroeger denk ik geleerd dat been aanleggen = scheuren! }> Eén been, 2, maakte niet uit, been eraan was wegvliegen!
Het heeft best een tijdje geduurd vóórdat we met z'n 2-en duidelijk hadden dat een aangelegd been betekent dat ze moet opletten en in de aanleuning "moet", en dat een drukkend been betekent dat er een wisseling komt van tempo en/of richting. Ook op zit terugrijden moest ook ff zinken in het koppie. Best lastig, ze was al 17 toen ik haar kreeg, en die rare gewoontes zaten diep... Wel heb ik het geluk dat ze graag meewerkt, en echt haar best voor je doet. Alleen mijn paard denkt altijd: hard = goed, snoeihard is NOG beter. :+
Aanleunen snapte ze dus eerst ook niet, maar nu weet ze intussen wel wat er verwacht wordt. Maaaaar ze is een draver en ze wil zooooo graag hard ;(
Verder moet ik er even bijzeggen dat we alleen maar buiten rijden. En omdat ze al wat ouder wordt, intussen 19, wil ik ze graag soepel houden, dus doen we wat "gym" zo langs de weg. Vandaar dat ik wel wil dat ze zo los mogelijk door het lijf loopt, en daarbij wel spieren gebruikt. Dat ze bochtenwerk begrijpt, en dus een aangelegd (binnen)been accepteert. Daarbij, vooral als ze haast krijgt, wil ik haar aadacht terug, en dan is een kneepje/ophouding voor ons een goed hulpmiddel. Ter ill: een kneepje betekent in mijn geval handen op de plaats meeverend houden en even sluiten (ringvinger tegen muis vd hand "klikken", en meteen weer los bij reactie)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:08

Urielle schreef:
Ayasha schreef:

Ik denk dat Angela bedoelt (als ik het verkeerd heb moet je me maar even corrigeren) dat je alleen inwerkt op de mond als je voldoende impuls hebt.
Zoals een bekend instructeur tegen me zei: nooit meer inwerken aan de voorkant dan je er aan de achterkant aan energie in hebt gereden.

Eenzijdig inwerken doe ik ook, zie ik verder geen probleem in zolang je de bitringen niet in zijn mond sleurt als het ware.

Dat bedoel ik inderdaad. Eenzijdig inwerken kan wat mij betreft alleen (geval van nood uitgezonderd) door de teugel aan de linker of rechterkant hoger te plaatsen. Zo blijft het bit op de plek liggen (niet door de mond getrokken), maar kan er bijvoorbeeld wel meer stelling gevraagd worden.

Daarnaast is been ook voor terug (ophouding) en het bijvragen van de buikspieren (omhoog brengen van de rug). Het is maar net hoe je je been gebruikt ;)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:57

Ik geef toe dat ik ook streng met mijn handen kan zijn...
Ik vraag ook soms door als ze aan het klooien zijn of hun aandacht niet bij het werk hebben.
Betreft het vragen aan 1 kant doe ik soms ook als ze niet willen loslaten.
Maar probeer wel de achterhand en het tempo er goed bij te hebben.

Bij situaties als niet willen halthouden en drammen of op de baan moeilijk doen durf ik ook eens goed door te komen.
Wil geen risico's nemen. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 07:32

Grote probleem is denk ik dat vele ruiters blind zijn voor hun eigen rijden en blind varen op hun instructeur.
Plus dat hun paard zo bijzonder is dat het allemaal anders werkt dan bij de rest. En het daardoor geoorloofd is om het wel aan de voorkant op te lossen.

Wat ik vaak zie is een ruiter die met een gebrek aan gevoel, kennis en ervaring, maar wat doen met de focus op de voorkant.
Ga je veel ruiters aanspreken op hun gevoel, of het gebrek er aan, dan is mijn ervaring dat die voorkant ineens minder het aandachtspunt wordt. Ze zich ineens gaan beseffen dat als het achter klopt het voor gaat kloppen. En dat het achter pas kan kloppen als het middenstuk klopt, dus dat jij als ruiter zo moet gaan zitten dat je het paard niet hindert in zijn beweging etc..

Een ruiter met de juiste kennis, ervaring en vooral gevoel, weet heel goed wat wel en vooral wat niet te doen. Maar hoeveel ruiters kennen we in onze omgeving die van alle 3 de factoren voldoende heeft? En stel je zelf ook eens de vraag of je zelf genoeg hebt van die drie, zonder met een roze bril naar je zelf te kijken.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:14

Japeloup: Klopt, wat je zegt. Maar eerlijk gezegd zijn er ook genoeg ruiters met naamsbekendheid die tijdens hun training ook veel aan de voorkant plukken...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:20

Helaas klopt dat. En helaas wordt dat gezien als correct, goed, gewoon. Wat dan weer gecopieerd wordt door vele.
Los van het feit of iemand wel genoeg kennis ervaring en gevoel heeft.