Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat is nog wat anders dan onder het zadel natuurlijk
Ayasha schreef:dus jij hoopt dat men eerst been geeft (vooruit) en vervolgens trekt aan de teugels ?Waarom?
En waarom zou je niet aan een kant eens even extra mogen vragen?
Angela schreef:In ieder geval hoop ik dat het altijd bij iedereen (inclusief mezelf) waarbij het niet anders kan dan hulpen geven op de teugel dmv "even hoofd tussen de benen trekken tot een kwart ophouding geven" (en alles daartussen) dat in ieder geval tegelijkertijd op de beide teugels gaat. Dus niet links/recht = flossen, maar op een manier waarbij het bit stil in de mond blijft.
(nu kan ze dat zelf nog niet goed voelen, wanneer wel wanneer niet extra activiteit vragen etc.)
Angela schreef:In ieder geval hoop ik dat het altijd bij iedereen (inclusief mezelf) waarbij het niet anders kan dan hulpen geven op de teugel dmv "even hoofd tussen de benen trekken tot een kwart ophouding geven" (en alles daartussen) dat in ieder geval tegelijkertijd op de beide teugels gaat. Dus niet links/recht = flossen, maar op een manier waarbij het bit stil in de mond blijft.
Ook hoop ik dat de hulp altijd in combinatie met (of eigenlijk voorafgaand door) het been gegeven wordt. Zo heeft het paard de mogelijkheid te reageren op minder. Soms heeft een paard uitleg nodig, en mijn dochter zou ook niet zo fijn opgevoed zijn als ik haar niet af en toe hardnekkig buiten de deur zou zetten. Soms moet een grens ook wel echt een grens zijn. Maar het is wel fijn als daaraan vooraf komt "als je nu niet luisterd dan"...
saskiakefie schreef:. Daarnaast geef ik geen been, want als ik been geef dan gaat ze harder lopen en dat is niet de bedoeling want het tempo was als het goed is al goed. Ik ga niet terug zitten omdat ze anders wel terug komt. Een halve ophouding is de vraag of ze wilt kauwen, en haar kaak los laat en de rest komt vanzelf.
Als ze een tempo terug moet ga ik terug zitten, meestal is dit voldoende, zo niet dan sluit ik beide handen. Vraag ik stelling dan geef ik met m'n binnenhand een halve ophouding en geeft de buitenteugel wel mee ondersteund door het binnenbeen.
Als je met beide teugels een halve ophouding geeft vraag je er ook eerder om tegendruk of verzet tenzij je 'm daar doorheen drukt.. Geeft niet mijn voorkeur want dat is meestal niet nodig tenzij het paard verkeerd is bereden.
Eén been, 2, maakte niet uit, been eraan was wegvliegen!
Urielle schreef:Ayasha schreef:dus jij hoopt dat men eerst been geeft (vooruit) en vervolgens trekt aan de teugels ?Waarom?
En waarom zou je niet aan een kant eens even extra mogen vragen?
Ik denk dat Angela bedoelt (als ik het verkeerd heb moet je me maar even corrigeren) dat je alleen inwerkt op de mond als je voldoende impuls hebt.
Zoals een bekend instructeur tegen me zei: nooit meer inwerken aan de voorkant dan je er aan de achterkant aan energie in hebt gereden.
Eenzijdig inwerken doe ik ook, zie ik verder geen probleem in zolang je de bitringen niet in zijn mond sleurt als het ware.