Instappen, lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij in?

Met een lange teugel
428 (58%)
Met de teugels op maat
101 (13%)
Verschillend
199 (27%)

Totaal aantal stemmen: 728

opisop_shop

Re: Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:20

ik stap eerst beide kanten ongeveer 2 rondjes met losse teugel, dus zonder contact. Dan ga ik dingen doen als afwenden op zit/been maar zonder teugelgebruik, zo netjes mogelijk afwenden op de letters enz. om alvast een beetje focus te krijgen.
Mijn verdere rijden ziet er als volgt uit; ik rijd ongeveer 25minuten met mijn teugels op het langst, neus over de grond maar wel met licht contact, ruggebruik en vanuit de schoft.
Paardlief vindt dit echt een heerlijek houding, ik rijd zo in iedere gang en pak ook in deze houding wat oefeningen mee; buigingen, wendingen, overgangen, wijken, achterwaarts.
Hij zweet ook echt wel hierdoor, is zeker niet gewoon suffig rondjes lopen zonder inspanning.
Daarna nog ongeveer 10minuten in wedstrijdhouding en daarna weer uitrijden op dezelfde manier als het losrijden.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:49

Ik stap mijn paard altijd 10 minuten aan de hand in op het harde/steen. Als ik er op ga heb ik mijn teugels aardig op maat en dan doen we in stap slangen voltes, wijken en achtjes maken. Als hij dan soepel genoeg voelt pak ik hem echt op en gaan we draven.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:40

Ik stap altijd ongeveer een kwartier warm en dan draaf ik 10 minuten. Alles aan de lange teugel. Ik zorg hierbij dat hij goed over zijn rug loopt en voorwaarts is. Ik heb wel contact met de teugels. Hierna kan ik hem heerlijk oppakken en loopt hij heerlijk nageeflijk:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:30

Vandaag werd er aan mij gevraagd, door iemand die van buitenaf gebruik maakt van onze grote binnenbak, of ik western rijd met mijn paard. Ik rijd haar namelijk een half uur lang en laag met een contactteugeltje. Kwartier stappen, daarna 10-15 minuten galopperen of draven.
Dus mijn antwoord was: Nee, hoezo?? 'Nou, omdat je zo lang en laag rijdt', zei diegene. Ik zei dat ik mijn paard altijd zo losrijd, dat dat haar rug ten goede komt en dan ze zo lekker warm en los wordt. Ik kreeg gelukkig wel als antwoord dat het er goed uitzag :+
Ik snap niet dat mensen van hun paard eisen dat ze meteen hoog in de krul lopen als ze de hele nacht stil hebben gestaan in een koude stal.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:43

Bij mij altijd lang. Bij een paard dat ik goed ken meestal de eerste paar minuten helemaal los, en dan contact maken (nog steeds lang). Bij een paard dat ik niet goed ken, doe ik lange teugel met contact in het begin.
Na stap met eerst een losse teugel, en dan een lange contactteugel, doe ik een drafje met een lange contactteugel. Hierna pak ik de teugels ietsje korter en ga ik veel stapoefeningen doen. Als stap goed gaat, doen we oefeningen in draf, en ook nog een galopje erbij.

Als ik buiten ga rijden op een paard dat ik niet ken, of waarvan ik weet dat hij snel schrikt o.i.d., heb ik altijd een contactteugel, totdat ik vertrouwen krijg, dan mag in een rustig gebied te teugel helemaal lang. Langs de weg heb ik mijn teugels bij ieder paard met contact, lang of wat korter verschilt dan per paard.

Ik rijd graag met een lange teugel, veel paarden vinden het fijn om zo even op te warmen en in het begin de bak even te verkennen met een losse teugel. Mijn oude bijrijdpaardje die ging altijd lekker stofzuigen toen hij nog bereden werd, schopte hij al het zand in z'n neus :+

NinaTeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:49

Wanneer ik net op het paard zit, stap ik inderdaad met een lange teugel wat rond. Wanneer ik dat een paar minuutjes hebt gedaan pak ik het wat meer op maar blijf wel stappen en ga in stap wat tempo wisselingen maken en wanneer ik dat gedaan heb zet ik het paard echt aan het werk.

Dus ja, ik stap in met lange teugels

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:41

met teugels op maat.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:03

Ik stap in en uit met lange teugel.Paard is wat ouder dus stap ook wat langer in. Na het rijden vind ik het fijn dat ze ff met uitgestrekte nek rond kan stappen.

Edit: Gister was ze erg fris en schrikkerig, dan stap ik haar in met losse contactteugel.

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:28

Ik begin (zeker in de winter) altijd met een paar rondjes (beide kanten om) lange teugel. Daarna pak ik de teugels op en doe ik nog wat stapwerk. Daarna draaf ik even een paar rondjes lange teugel, weer terug naar stap, oppakken en dan begin ik met draven op 'normale lengte'. Tijdens de training wissel ik trouwens regelmatig de lengte van mijn teugels af om hem soepel en los te houden.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:54

Ik begin altijd met mijn teugels op maat instappen, dan tussendoor het rijden laat ik even stappen met een wat langere teugel, en bij het uitstappen
helemaal lange teugel, kan ik zelf ook ff 'relaxt' zitten. :)

Tinneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:37

Ryomieko schreef:
Ik begin altijd met mijn teugels op maat instappen, dan tussendoor het rijden laat ik even stappen met een wat langere teugel, en bij het uitstappen

Hier ook, uitdraven gebeurt bij mij ook met lange teugel :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:38

Ik begin en eindig aan een losse teugel.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:39

Tinneh schreef:
Ryomieko schreef:

Hier ook, uitdraven gebeurt bij mij ook met lange teugel :)

Ojah, uitdraven ook nog met lange teugels inderdaad :)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:45

Instappen doe ik altijd heerlijk uitgebreid, vind het erg belangrijk in de training.
Ik heb een vrij lastige pony die op het begin echt even 'zijn moment' nodig heeft. De eerste rondjes gaan dus op volledig lange losse teugel, kan meneer even rustig de bak bekijken en dan heb ik even de tijd om recht en goed te gaan zitten, te kijken of m'n pony goed spoort en als ik vlak voor een wedstrijd zit dan neem ik de proef eventjes in m'n hoofd door.
Daarna pak ik hem rustig lang en laag op zodat hij even zijn hele rug strekt, afhankelijk van de training draaf ik daarna ook lang en laag aan of ik pak hem aan het eind van m'n instappen op. Dat verschilt nog wel eens. :)
Als ik een tijdje rijd met m'n teugels op normale korte lengte dan laat ik hem tussendoor even halsstrekken en ga dan even lang en laag stappen. Ik vergelijk t altijd met als je zelf echt krachttraining oid doet, dan wil je tussendoor ook echt even graag lekker los en ontspannen, voordat je direct helemaal verzuurd. :)

Edit; iets toegevoegd.

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 03:21

Instappen is niet een deel van de training, het is meer een voorbereiding dus ik vind dat je gewoon aan een lange teugel moet instappen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 06:59

Ik stap altijd in met de lange teugel en contact. Dan rij ik hele simpele oefeningen zowel links als rechts. Daarna maak ik de teugels wat meer op maat en rij ik moeilijker oefeningen en ook in draf. Dan is ze helemaal los en dan heb ik mijn teugels op maat. :D ik weet bijna zeker dat er geen goede manier is om je paard in te rijden, maar ik weet wel dat je niet meteen moet draven, ect.

tiffani12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:05

Ik rijd altijd met de teugels lang maar niet té lang , dus nog wel contact met de mond en met uitstappen krijgt hij ze dan nog ietsje langer ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:05

eerst een paar rondjes ontspannen met lange teugel, dan de teugels wat op maat nemen. Omdat ik na een "vakantie" van een paar maanden net het rijden weer aan het oppakken ben, longeer ik haar voordat ik erop stap. Ze kan dan aan de longe, onbelast, warm worden en wat losser (ze is stijfjes in het begin). Bevalt me prima eigenlijk

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:11

Eigenlijk altijd met lange teugel, ik vind dat een pony er ook een beetje plezier in moet hebben, maar daarna ook nog 2/3 rondjes met teugels op maat

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 00:58

Geheel afhankelijk van het paard en de bui waarin hij verkeerd. De mijne is de laatste tijd erg fris en schrikkerig dus dan heb ik direct de teugels op maat en begin ik met een paar rondjes flink doordraven. Als hij lekker relaxed is stap ik meestal wel eerst rond met losse teugel.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:28

De pony waar ik op rijd is vaak nogal druk en zeker in het begin wil hij nog wel eens loperig zijn of opschrikken van een zuchtje wind. Daarom heb ik toch altijd in het begin contact, dan kan ik hem er beter bij houden en is er ook niks aan de hand.
Als het kan heb ik zelf liever ook eerste paar rondjes gewoon losse teugels, maar dit kan niet altijd bij elk paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:08

eerst dacht ik ook dat ik mijn paard gelijk aan het werk moest zetten. Ze kan ook nogal schrikkerig zijn en wegspringen o.i.d.
Toch werkt het beter als ik ontspannen begin met een lang teugeltje. Zowel zij als ik beginnen dan ontspannen....

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:40

Een goede warming up is belangrijk. (Mens en dier:)) Dus eerst lange teugel meteen actief laten stappen (geen voorwaartse pony) daarna lang en laag spieren losmaken en opwarmen (voltes) en als hij soepel voelt hetzelfde in draf. Dan als beloning 1 rondje lange teugel en dan aan t werk. Tussendoor het lang en laag meenemen als beloning. Hij is erg scheef en was erg stijf, nu al stukken beter. En hij doet zo zijn best dat ik belonen (lang en laag en ontspannen) heel belangrijk vindt.(ook goed vr de spieren) Sluit ook af in draf lang en laag. Uitstappen lange teugel en actief stappen. Vaak ernaast en dan 10 min buiten stappen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:06

charly, kun je mij uitleggen wat het verschil is tussen lang en laag en lange teugel?

asdfghjkl06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:32

Ik vind het losrijden aan een losse teugel (met een beetje inbuiging) wel altijd een fijne manier om in te stappen. Je bouwt minder snel onnodige spanning in de hals op.