Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:26

Esmeej333 schreef:
Tsja ik heb het zo vaak gehoord "hij wil zo graag aan het werk" en dan gaan ze vervolgens gewoon op een 2,5 jarig paard zitten. Ik heb het nog nooit gezien hoor, een paard dat 2,5 nodig ingereden moet worden. Ik zie die ontzettend overdonderd worden.
Ik ben zelf ook van rustig aan laten wennen, mijn anderhalf jarige is zo goed als verkeersmak, en je kan er rustig een dekje op leggen, bij zijn vorige eigenaresse zelfs al een zadeltje op gehad. Maar ik ga er echt niet op voor hij 3 is en misschien zelfs niet voor zijn 4e.

Ik vind je behoorlijk heftig in je reacties. Het is jouw weg, en geen andere. Dat jij dat nooit hebt gezien, en blijkbaar alleen een overdonderd paard,
betekend niet dat het niet bestaat. Als je nooit twee kanten hebt gezien, kan je ook niet over twee kanten beoordelen ;)

Ik vind een anderhalf jarige een zadel opleggen weer de grootste onzin. Of het nou voor het proberen is of niet. Waarom wil je dat überhaupt op een 1,5 jarige proberen?
Vroeg hij daar om? :Y)

xSlvna

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:28

Néé, maar een zadel beschadigd niks, jou bips wel (op een paardenrug).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:28

Zoals ik al zei, bij zijn vorige eigenaresse, heb ik niet gedaan en er komt voorlopig geen zadel op :) .
En met 2,5 of vroeger inrijden is gewoon slecht. Wetenschappelijk bewezen. Kan je van vinden wat je wilt, ik vind het gewoon een belangrijk punt.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 04-11-13 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:29

Fijn dat je mij daar op aanvalt, maar ik heb mijn bips niet op een jonge rug geparkeerd hoor :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:31

Mijn paard is met 3 ingereden. Mijn nieuwe ponh word met 4, 5/5 jaar ingereden. Ze is al 4 nu :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:32

Esmeej333 schreef:
Zoals ik al zei, bij zijn vorige eigenaresse, heb ik niet gedaan en er komt voorlopig geen zadel op :) .
En met 2,5 of vroeger inrijden is gewoon slecht. Wetenschappelijk bewezen. Kan je van vinden wat je wilt, ik vind het gewoon een belangrijk punt.

Ik zeg ook nergens dat ik het niet met je eens bent, en toch zijn jouw reacties tegen mij alsof ik dat wel hebt gezegd :)
Ik had het over iets heel anders.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:33

Uk krijgt trouwens geen vakantie zolang hij een gevoelig ruggetje heeft, de ostheopaat vind het ook niet nodig om te stoppen met rijden..
Morgen komen ze voor het zadelpassen, gelpadje eronder en dan zijn rug gaan versterken, achterhand eronder en hoofdje laten zakken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:34

Maar ik vind ook niet dat je moet denken. Ooooh het paard is 3 jaar, NU kan ik er WEL op zitten.
Want bij de helft van de paarden is dit nog steeds niet goed! :)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:36

Het is zo raar, want een aantal jaar geleden was 3 een normale leeftijd, en nu is het bij 5/6 pas goed. :')

I DONT GET IT ANYMORE

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:37

RdLFoto schreef:
Het is zo raar, want een aantal jaar geleden was 3 een normale leeftijd, en nu is het bij 5/6 pas goed. :')

I DONT GET IT ANYMORE

Ja joh, het is nooit goed voor sommige mensen. :)
Doe het nog steeds op mijn manier, en blijkbaar vind mijn merrie dat prima.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:39

ik heb mijn shetlander gekregen toen de 4 was heb toen een half jaartje veel met hem gewandeld en aan de hand springen enz. en af en te zonder zadel een stukje stappen of draven. toen die ongeveer 4.5 jaar oud was hebben we een shetlander zadeltje gekocht en een beetje gaan rijden 2/3 keer per week eerst aan een touw en toen los hij deed het super goed al snel kon ik alleen op pad. het bleek dat die een staard riem nodig had alleen daar heeft die 2 x bij gebokt wat ( wat normaal is ik zou ook raar doen met zo'n ding op ) tot vandaag de dag ( hij is nu 5.5 jaar ) gaat het super goed. binnen kort krijgen we een andere zadeltje. ben super trots op mijn Baron <3 p.s. ik kan geen foto plaatsen die doet het niet maar een filmpje wel [videohttp://www.youtube.com/watch?v=Xesjeam1nrA][/video] op dit filmpje zie je mijn schatje onder het zadel

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:42

xDenies schreef:
Esmeej333 schreef:
Tsja ik heb het zo vaak gehoord "hij wil zo graag aan het werk" en dan gaan ze vervolgens gewoon op een 2,5 jarig paard zitten. Ik heb het nog nooit gezien hoor, een paard dat 2,5 nodig ingereden moet worden. Ik zie die ontzettend overdonderd worden.
Ik ben zelf ook van rustig aan laten wennen, mijn anderhalf jarige is zo goed als verkeersmak, en je kan er rustig een dekje op leggen, bij zijn vorige eigenaresse zelfs al een zadeltje op gehad. Maar ik ga er echt niet op voor hij 3 is en misschien zelfs niet voor zijn 4e.

Ik vind je behoorlijk heftig in je reacties. Het is jouw weg, en geen andere. Dat jij dat nooit hebt gezien, en blijkbaar alleen een overdonderd paard,
betekend niet dat het niet bestaat. Als je nooit twee kanten hebt gezien, kan je ook niet over twee kanten beoordelen ;)

Ik vind een anderhalf jarige een zadel opleggen weer de grootste onzin. Of het nou voor het proberen is of niet. Waarom wil je dat überhaupt op een 1,5 jarige proberen?
Vroeg hij daar om?
:Y)

Dit zeg je toch? Ik was daar niet bij, toen was hij nog geeneens anderhalf. Ik weet niet waarom ze dat deed. Kon hem ook geen reet schelen, schijnt, dus ik vind het niet zoveel uit maken opzich. Ik vi nd het gewoon nog lang niet nodig dus ik doe het niet. Mijn paard vraagt nergens om, ook niet of ik met hem wil wandelen. Ik doe het omdat ik het belangrijk en leuk vind, hij vind het allemaal wel best. Lijkt me voor hem ook fijn om straks niet in een keer alles over zich heen te krijgen. Maar als hij lekker in het land staat hoor ik hem ook niet klagen hoor.
Jouw reactie was toch in de eerst instantie op mijn post over te vroeg inrijden, daar reageerde jij op, en ik weer op jou.
Ik ben het met je eens dat er ook naar het paard gekeken moet worden idd. Veel paarden zijn er dan ook nog niet aan toe op hun derde, klopt.
Vind ook al een verschil tussen zit of dat je er een keer op gaat zitten of inrijden, dat is wat anders in mijn ogen :).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 04-11-13 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:43

Dat bekijk ik per pony, meestal rond de 3,5/4 jaar.
Als ze er op 3 jarige leeftijd al goed uitzien pakken we ze dan rustig op. Meestal hebben we er dan in de winter een paar keer op gezeten en staan ze in de winter vrijwel stil. Pakken we ze verder op als ze 4 zijn :)
Maar als ze nog te puppy zijn met 3 jaar blijven ze nog een jaartje staan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:43

RdLFoto schreef:

I DONT GET IT ANYMORE

Omdat we ondertussen wat meer weten over groeischijven en paardenruggen dan jaren geleden, denk ik.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:44

Ik had het meer over jong inrijden, niet meer over jouw paardje. En daarnaast reageerde ik op jouw stukje dat jij vindt dat een paard niet toe kan zijn aan werk. Jij keek alleen naar het rijden, en ik had het over algemeen werk, drie uur wandelen aan de hand is toch ook 'werk'?

Och wat heb ik wat afgewandeld :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:46

FNews schreef:
Onze volbloed hebben we met 1.5 jaar ingereden.
Het hangt ook van paard tot paard af, de ene is er sneller klaar voor dan de andere.

Zo heb je sommige mensen die van jonge kindertjes houden, en anderen die het leuk vinden om op veulentjes te rijden. Allebei even ziek. :x

Diegenen die ik op wens ingereden heb waren 3,5 - 4 jaar. Mocht ik ooit zelf een veulen kopen, komt er voor de 4 -4,5 jaar geen ruiter op.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:50

Lara_Silver schreef:
FNews schreef:
Het hangt ook van paard tot paard af, de ene is er sneller klaar voor dan de andere.

Zo heb je sommige mensen die van jonge kindertjes houden, en anderen die het leuk vinden om op veulentjes te rijden. Allebei even ziek. :x

Diegenen die ik op wens ingereden heb waren 3,5 - 4 jaar. Mocht ik ooit zelf een veulen kopen, komt er voor de 4 -4,5 jaar geen ruiter op.

De vergelijking die je hier maakt vind ik ook nogal ziek

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:51

Nee hoor. Ik vind het echt even erg. Je gaat toch niet op een jaarling kruipen? Op een babypaard? Met je 50 kilo, en dat de baan door laten gaan? Soms mag best geshockeerd worden om aan te duiden dat iets toch echt not done is, hoe oud de traditie ook is.

edit: Niet naar smaak, dan is rechts de temknop.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 04-11-13 19:52, in het totaal 3 keer bewerkt

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:51

Lara_Silver schreef:
FNews schreef:

helemaal mee eens

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:53

Ach, ik ken paarden die waren op 4,5 er ook nog niet klaar voor. Die zijn uiteindelijk pas gepakt toen ze zes jaar oud was, toen begon het langzaamaan te komen.

Zijn genoeg mensen die daar niet op willen wachten. Want het moet presteren, en het staat nu op stal geld te verpieteren.
Tja, moet je geen paard nemen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:54

Ieder zijn ding, mijn ding is het niet om medebokkers met pedofielen te vergrlijken hoor. We zitten hier allemaal omdat we van paarden houden, daar ga ik vanuit hoor.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:56

piezze schreef:
Ieder zijn ding, mijn ding is het niet om medebokkers met pedofielen te vergrlijken hoor. We zitten hier allemaal omdat we van paarden houden, daar ga ik vanuit hoor.

Ze zei niks over medebokkers :+

xDenies

Ja, sommige mensen kunnen nogal doordraven in hun reacties :) Internet heh.

Lara_Silver

Piezze: Nee hoor, anders zou ik dat woord letterlijk in de mond hebben genomen tov de betreffende bokker. Maar ik vind beiden dingen even ziek.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:59

Op FNews toch? Die op 1,5 jaar renpaarden inrijdt? Of lees ik je bericht nou zo anders?