Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:27

Dus je gaat op een 3-jarige zitten en die loopt gelijk weg met takt en swung? Dan weet ik wel naar wie ik mijn volgende paard breng om zadelmak te maken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:28

Karin92 schreef:
In het weiland ja als er niemand op zijn rug zit...

Ook! Ohz is het misschien soms spannend en heb je soms spanning dat klopt. Die moet je af kunnen laten vloeien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:28

Nies_ schreef:
Dus je gaat op een 3-jarige zitten en die loopt gelijk weg met takt en swung? Dan weet ik wel naar wie ik mijn volgende paard breng om zadelmak te maken.

Sterker nog, volgens haar kan mijn paard dan in 2 min ZZ lopen, super vet :D

Nies_

Re: Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:29

Als je je paard in 2min perfect recht hebt kun je zo naar de OS, de knopjes heb je er zo op, hoeft ie alleen nog wat spieren te kweken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:30

Nies_ schreef:

Zou je wat minder naar willen reageren?

ja een paard heeft van nature takt en swung, en als de ruiter en de voorbereiding ok is dan heeft dat paard gelijk takt en swung ohz ook bij de eerste keer.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:30

Ceriadwen schreef:
Karin92 schreef:
In het weiland ja als er niemand op zijn rug zit...

Ook! Ohz is het misschien soms spannend en heb je soms spanning dat klopt. Die moet je af kunnen laten vloeien.

Niet alle paarden over 1 (manen)kam scheren.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:31

saskiakefie schreef:
Nies_ schreef:

Sterker nog, volgens haar kan mijn paard dan in 2 min ZZ lopen, super vet :D

Hoe wil je dat ik hierop reageer? draagt ook echt bij aan een constructieve discussie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:32

Haha sorry kon het niet laten, maar het is in feite wel wat je zegt. Namelijk in 2 min een paard rechtrichten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:32

Nies_ schreef:
Als je je paard in 2min perfect recht hebt kun je zo naar de OS, de knopjes heb je er zo op, hoeft ie alleen nog wat spieren te kweken.

Ik zeg nergens perfect, ik zeg alleen dat dit de basis van de basis is en dat je daarmee vanaf moment 1 bezig bent.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:33

Nies_ schreef:

Dan weet ik het ook wel ja... Heb ook nog wel een bijna 3 jarige staan die er straks aan moet geloven...

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:34

Ceriadwen schreef:
Nies_ schreef:

Ik zeg nergens perfect, ik zeg alleen dat dit de basis van de basis is en dat je daarmee vanaf moment 1 bezig bent.

Nee jij zegt dat jij dit in 2 minuten voor elkaar krijgt.
En dat een paard bij jou gelijk als je er op gaat zitten met schwung en takt en totale ontspanning kunt laten lopen.

Maar dan vraag ik me oprecht af waarom er dan zoveel paarden in Nederland rond lopen die alleen maar kunnen sterrenkijken en die in de krul lopen... En die dus niet met takt en ontspanning lopen als het allemaal zo makkelijk is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:35

Ceriadwen schreef:
Nies_ schreef:

Je zegt nu dus dat de basis van de basis niet in orde hoeft te zijn om verder te gaan? Lijkt me niet zo praktisch, of wel?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:36

saskiakefie schreef:
Haha sorry kon het niet laten, maar het is in feite wel wat je zegt. Namelijk in 2 min een paard rechtrichten.

Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat je geen hocuspocus nodig en dat als je correct rijd dat hele rechtrichten geen issue is. Hoe kan je in hemelsnaam een volte rijden met een krom paard. Dan rij je namelijk een rondje, geen volte.

En ja, zeker jonge paarden die net ohz zijn, zijn heel makkelijk fijn te krijgen op beide handen omdat ze niet jaren in hun kromheid zijn bevestigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:38

Jammer dat je niet op mijn onderbouwing reageert Ceriadwen.

Tabaluga12

Ceriadwen schreef:
saskiakefie schreef:

Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat je geen hocuspocus nodig en dat als je correct rijd dat hele rechtrichten geen issue is. Hoe kan je in hemelsnaam een volte rijden met een krom paard. Dan rij je namelijk een rondje, geen volte.

En ja, zeker jonge paarden die net ohz zijn, zijn heel makkelijk fijn te krijgen op beide handen omdat ze niet jaren in hun kromheid zijn bevestigd.

Dat is niet bij alle paarden zo. Je hebt namelijk ook te maken met de bouw van het paard.

Ceriadwen

Karin92 schreef:
Ceriadwen schreef:

Nee jij zegt dat jij dit in 2 minuten voor elkaar krijgt.
En dat een paard bij jou gelijk als je er op gaat zitten met schwung en takt en totale ontspanning kunt laten lopen.

Maar dan vraag ik me oprecht af waarom er dan zoveel paarden in Nederland rond lopen die alleen maar kunnen sterrenkijken en die in de krul lopen... En die dus niet met takt en ontspanning lopen als het allemaal zo makkelijk is.

Dat zeg ik helemaal nergens. Ik zeg dat een paard van nature al takt en swung heeft, dat dit niet aangeleerd hoeft te worden.

Dat er zoveel paarden in Nederland rond lopen die alleen maar kunnen sterrenkijken en in die krul lopen ligt aan de ruiter en diens instructeur, aan het paard ligt het echt niet.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:39

Maar als blijkbaar zoveel ruiters en instructeurs hier zoveel moeite mee hebben.
Dan zal het wel niet zo makkelijk zijn als jij hier nu beweert he ;)

En jij zegt wel degelijk dat het in 2 minuten kan...

Even gekopieerd uit een van je vorige posts

" Dat zeg ik, vanaf moment 1 ben je bezig met het recht en soepel maken van je paard, en daar hoef je geen jaren over te doen. Trouwens daar hoef je helemaal niet langer dan 2 minuten over te doen. Eigen benen, achteren naar voren, van binnen naar buiten en dan kan een paard al niet anders meer dan los en recht lopen. Ik snap niet wat jullie daar zo speciaal aan vinden. Het is voor mij gewoon echt basis."
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 01-09-13 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:39

Dus jij denkt dat er ook geen natuurlijke scheefheden zijn?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:40

Nies_ schreef:
Ceriadwen schreef:

Je zegt nu dus dat de basis van de basis niet in orde hoeft te zijn om verder te gaan? Lijkt me niet zo praktisch, of wel?

Ik zeg dat het de basis van de basis is, en dat dit je doel moet zijn voordat je überhaupt verder gaat.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:40

Karin92 schreef:
Maar als blijkbaar zoveel ruiters en instructeurs hier zoveel moeite mee hebben.
Dan zal het wel niet zo makkelijk zijn als jij hier nu beweert he ;)

Klopt, niveau van instructeurs is belabberd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:41

Ceriadwen schreef:
Nies_ schreef:

Ik zeg dat het de basis van de basis is, en dat dit je doel moet zijn voordat je überhaupt verder gaat.

Losheid ja. Want daar heb jij het over.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:41

saskiakefie schreef:
Dus jij denkt dat er ook geen natuurlijke scheefheden zijn?

Ja zeker wel! absoluut! Het is dus zaak om juist daarmee aan de gang te gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:42

Eigenlijk krijg ik bij elke opmerking die je maakt meer en meer het idee dat je niet weet wat recht richten is en dat je het ook helemaal niet wil weten, Geriadwen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:42

Bizzybijtje schreef:
Ceriadwen schreef:

Losheid ja. Want daar heb jij het over.

Nee, ik heb het over recht, soepel en aan beide kanten even sterk.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:43

Nies_ schreef:
Eigenlijk krijg ik bij elke opmerking die je maakt meer en meer het idee dat je niet weet wat recht richten is en dat je het ook helemaal niet wil weten, Geriadwen.

En ik krijg bij elke opmerking het idee dat jij dat hele rechtrichten iets heel speciaals vind