Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lara_Silver schreef:Inderdaad! Daarom dat ik die nuance ook heb proberen te verduidelijken. Ik kan bij de mijne ook het hoofdstel er af halen en figuren rijden, springen etc. En met mij velen op bokt. Maar echt correct dressuurrijden zonder teugels? Ik geef je gelijk, het is niet eens mogelijk.
Lara_Silver schreef:Het is wat je zoekt op dat moment. Soms vind ik het ook leuk er even op te springen met een neckrope, maar dat is meer om wat afwisseling erin te brengen. Dan boeit het me ook niet wat zijn lichaam doet, daar zijn de dressuurtrainingen voor, met gebruik van de teugels.
jensvl schreef:Met de zit. In verder gevorderd stadium (met eigen paard bereikt voordat hij doodging) gewoon op het draaien van het hoofd. Want als je hoofd draait, draait je wervelkolom een beetje mee en dat verplaatst je bekken en benen een heel klein stukje. Als het paard licht genoeg getraind is, dan begrijpt hij wat je ermee bedoelt en draait hij op het moment dat je je hoofd draait.
Als je gewoon ergens naar wil kijken, dan kijk je de kant op die je wil, en legt dan opzettelijk de foute buitenteugel aan. Omdat de buitenteugel een sterker commando is zal het paard daar dan naar luisteren. Zodoende geeft het geen problemen om op hoofddraaien te sturen en het is super makkelijk eens het paard het goed begrijpt.
Stijfkoppig is die kleine pony dan hoor. Maar dochter leert hier wel van om door te zetten en madam niet haar zin te geven. En ach ja... Ze kan zelf net zo stijfkoppig zijn dus ze passen wel bij elkaar. De tijd van deze strijd wordt steeds korter trouwens omdat pony inmiddels leert dat dochter echt niet opgeeft en toegeven aan haar hulpen toch fijner is dan ertegen in blijven gaan. Staat ook niet lekker met je kop naar je buik gedraaid natuurlijk....
Heel het rijden en hun onderlinge band/verstandhouding zie je hierdoor vooruit gaan. Geryon schreef:jensvl schreef:Met de zit. In verder gevorderd stadium (met eigen paard bereikt voordat hij doodging) gewoon op het draaien van het hoofd. Want als je hoofd draait, draait je wervelkolom een beetje mee en dat verplaatst je bekken en benen een heel klein stukje. Als het paard licht genoeg getraind is, dan begrijpt hij wat je ermee bedoelt en draait hij op het moment dat je je hoofd draait.
Als je gewoon ergens naar wil kijken, dan kijk je de kant op die je wil, en legt dan opzettelijk de foute buitenteugel aan. Omdat de buitenteugel een sterker commando is zal het paard daar dan naar luisteren. Zodoende geeft het geen problemen om op hoofddraaien te sturen en het is super makkelijk eens het paard het goed begrijpt.
Ik denk niet dat dat zo fijn is in een springparcours.
Doe je enkel wat met hoofd en/of zit in de bocht? Hoe krijg je dan buiging?
jensvl schreef:Geryon schreef:
Ik denk niet dat dat zo fijn is in een springparcours.
Doe je enkel wat met hoofd en/of zit in de bocht? Hoe krijg je dan buiging?
In een springparcours kan ik begrijpen dat dat niet zo fijn is. Maar ik vind het het leukste om zo te sturen, maar ik rijd dan ook geen wedstrijden. Ik ga gewoon voor mijn hobby buiten rijden.
En met correcte buiging en zo houd ik mij niet echt bezig. Zolang ik een goede band heb met mijn paard en een buitenrit kan maken in alle veiligheid die wij allebei zalig vinden, dan ben ik al lang blij.
En aangezien mijn paard zich zo heel goed voelt en ik ook, zie ik niet in waarom ik me met buiging zou gaan bezighouden.