11 jaar, talent, wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:35

De TS zegt toch niet dat hij de pony-fase over wil slaan?? Hij is alleen op zoek naar goed advies, omdat hij er zelf niet zoveel over weet... LEZEN mensen...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:36

TS; hoe hoog rijd ze nu? en zijn er ook recentere filmpjes?
denk dat ze absoluut geen les zal krijgen van topruiters, als ze niet boven de 1 meter springt :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:36

LiVetime schreef:
De TS zegt toch niet dat hij de pony-fase over wil slaan?? Hij is alleen op zoek naar goed advies, omdat hij er zelf niet zoveel over weet... LEZEN mensen...

Beginnen met een paard... Is voor mij een pony overslaan...

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:38

Petpa schreef:
LiVetime schreef:

Beginnen met een paard... Is voor mij een pony overslaan...

Iemand die een leek is op paardengebied, zal zich daar waarschijnlijk niet bewust van zijn

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:38

Ik zou toch echt voor een D of E gaan en dan lekker wedstrijdjes starten tussen de pony's is veel leuker voor een meisje van 11 met of zonder talent en neem goed les ;) en laat de pony goed keuren ... er zijn zat leuke d's en e's op de markt die ook aan de eisen voldoen.... en je kan nog lang plezier hebben van een pony... wanneer ze 15 of 16 is dan kun je beter een paard kopen... dan heeft ze ook net wat meer handigheid en gewicht en lengte om het paard dan door het parcour te sturen en dat is natuurlijk ook fijn voor haar...

want op het filmpje zie ik een meisje die haar paard netjes door het parcour heen lijd maar ik zie ook een klein meisje op een groot paard...

hopelijk vinden jullie een leuk beestje waarmee ze nu en later lekker mee aan de gang kan :P

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:42

Ook mijn dochter was elf, toen ze startte bij de paarden. Op mijn paard, waar ik Z mee reed. Ze kwam nog niet eens helemaal over het zweetblad. Maar vanaf dat ze concoursen reed, versloeg ze bijna iedereen. Op den duur, was ze met mijn paard verder dan ik zelf.
Ze zal ook commentaar gaan krijgen, in de trant van lekker eerst pony laten rijden. Maar dat is nergens voor nodig. Als ze talent heeft, moet ze dat zeker gaan benutten. De weg naar de top is lang!
Zelf zou ik voor je dochter een Z dressuurpaard kopen. Geen springpaard, Die zijn vaak wat moeilijker bovenin te rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:43

Ze rijdt een paard leuk rond. Maar hoe groot is je dochter want op filmpje oogt ze ook vrij klein kan zijn dat dit al een(vrij groot) paard is. Maar ik denk dat het zonde zou zijn als je het paard uit de OP gaat kopen die is als ik goed gelezen heb toch rond de 1.69. Als je dochter stuk kleiner is al dat is het gewoon niet praktisch in de omgang. Rijtechnisch met goede begeleiding misschien nog te doen maar ik denk zelf ook dat ze echt veel meer plezier gaat hebben aan een pony die bij haar formaat past.
En je wilt neem ik aan ook dat je dochter zelfstandig kan omgaan met het paard en niet dat je er zelf altijd bij moet zijn. Het is heel waardevol om als jonge meid gewoon lol te hebben. Ik weet verder niet hoe het paard is in de omgang maar bedenk wel ondanks dat ze talent heeft ze ook gewoon het plezier er in moet houden. Eventueel lekker met vriendinnen het bos in en dat soort zaken dat is toch ook belangrijk. Of gewoon leuk spelletjes doen, zonder zadel en dat soort dingen. Ze heeft nog tijd genoeg om zich te ontwikkelen en het zou jammer zijn als ze een paard krijgt wat toch teveel is voor haar en daardoor plezier zou verliezen. Ik zou daarom ook niet teveel op de verkoper vertrouwen. Heb je vaste instructeur/trice voor je dochter? Vraag deze eens om advies die kent jullie en nog belangrijker hoe je dochter rijd. Dan kan die meegaan als je gaat kijken en rijden. Zodat je een goede koop kan doen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:44

Jemig mensen, de trotse vader vraagt advies over aanschaf van een paard of een pony voor zijn dochter.
Niet om jullie meningen het meisje nou wel of geen talent heeft!

Paul, ik zou zoeken naar een e-pony of een klein paard waarmee een klik is en waarmee ze samen kan gaan werken om verder te komen.
Ze is 11 dus heeft alle tijd om zich te ontwikkelen.
Zoek samen met haar instructeur naar een geschikt dier.

En verder laat de ongepaste opmerkingen voor wat het zijn, zo is bokt nu eenmaal, vinden ze iets om af te zeiken zullen vele dat ook niet laten.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:45

Wat leuk dat jullie uitkijken naar een pony/paard voor jullie dochter! Ze kan inderdaad lekker sturen!

Toevallig hebben wij 4 wk geleden een D-pony gekocht voor onze 11 jarige dochter. Zij rijdt al sinds haar 4e en wandelt dagelijks met 3-jarige paarden en ouder aan de hand. Toen ze jonger was, liet ze zelfs dekhengsten aan het handje grazen :D Ze kan prima rondsturen en heeft ook zeker talent, maar ik laat haar lekker aanrommelen en vooral veel plezier hebben met de pony, zonder enige wedstrijddruk.
Juist omdat paarden toch heel anders in elkaar steken dan pony's en ik een bloederig paard niet verstandig vond, zijn wij gaan nadenken over een pony. Juist ook omdat de ponytijd zo leuk is voor kinderen. Daarnaast neemt een pony je het 'over het algemeen' minder kwalijk als je een keer een foutje maakt.

Kinderen wegen een stuk minder dan een volwassen ruiter, waardoor het rondsturen van een groot paard erg moeilijk is. Ze moet het op wedstrijd vervolgens ook nog eens opnemen tegen oudere deelnemers of mensen die voor hun vak paarden uitbrengen op concours. Weinig leuks aan voor een kleine meid.

Mijn tip zou ook zijn om te kijken naar een talentvolle pony (D of kleine E), die al veel heeft gezien en waarvan je dochter nog veel kan leren. Succes met jullie keuze en de zoektocht naar een geschikt dier.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:46

@ johanna: er is imo een verschil tussen ouders die ervaring hebben met paarden en ouders die er niets van weten (bij manier van spreken).

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:50

maximuss schreef:
@ johanna: er is imo een verschil tussen ouders die ervaring hebben met paarden en ouders die er niets van weten (bij manier van spreken).

Dan kan je het dus beter leren met een goed paard, lees Z paard. De grote is niet zo belangrijk.
Als hij maar braaf is thuis en op concours.
Eens zullen de ouders het toch moeten leren. Als dochter lief zo getalenteerd is, ontkomen ze er niet aan. Al doende leert men.

Veulen84

Re: 11 jaar, talent, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:10

Wat ik me afvraag Paul, weet je dochter wat het inhoud om een paard te hebben? Dat betekend 7 dagen in de week naar stal. Voor de sport zou ze dan ook nog wel 5 a 6 dagen echt moeten rijden. Daarvan springt ze er hooguit 2 (en dat is al veel). Dat betekend dat ze de rest van de tijd aan de dressuur gaat. Dat moet ook voor de beheersing van zo'n dier.

Je bent niet in 5 minuten van stal weg. Je bent zo elke dag 2 uur met zo'n paard bezig. Om de top te bereiken moet je dan ook nog geregeld op wedstrijd en training. Dat kost mega veel tijd en energie. Gaat ze dat allemaal redden ook als ze straks naar de middelbare school gaat? (Ik kom ze hier tegen die om 9 uur 's avonds thuis komen van training en dan nog huiswerk moeten doen of nog moeten eten bv)

Echte topsport gaat zelfs ten koste van andere dingen zoals vrienden en leuke uitjes.
Waarom niet gewoon nog een tijdje met een pony door de basis-sport. Ze kan altijd nog over een jaar of 4/5 naar de paarden. Met geluk kan ze dan meteen de topsport in... Dat is ook wel de meest gangbare weg... En die is al zwaar zat.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:12

Ik weet niet waar jullie wonen, maar bij ons op stal hebben we een heel leuk paardje van 1.59 en nog 2 andere hele leuke. Voor meer info graag pb en dat is zeker de moeite waard!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:13

Johanna59 schreef:
maximuss schreef:

Dan kan je het dus beter leren met een goed paard, lees Z paard. De grote is niet zo belangrijk.
Eens zullen de ouders het toch moeten leren. Als dochter lief zo getalenteerd is, ontkomen ze er niet aan. Al doende leert men.

eerlijk... vind ik dat talentjes juist van de simpele ponys leren. dan komt er pas naar boven of je wel of geen talent hebt. als je een simpele b knol rond kan sturen heb je een stuk meer talent voor mij, dan met een voor geprogrameerde z knol.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:22

xx_Horsiex schreef:
Hoe kom je daarbij?

Nou eh, of jullie zijn allemaal blind en lezen niet of ik heb een tweede filmpje gemist.

Het enige filmpje dat ik zie is van een jongen of man die aan de bouw te zien zeker geen meisje van 10 is := Bovendien staat eronder een bericht aan TS waarin staat waarom zijn dochter het paard (paard die ze misschien willen kopen) niet beter het parcours over zal sturen dan de jongen die erop zit, ook al heeft ze meer talent.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:24

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:30

Silly_Woman schreef:
Ben ik de enige die hoort dat de mensen op het filmpje allemaal Engels spreken?
Of is de TS Engels?

ik weet niet wat jij Engels vindt klinken: ' Ik ben Debbie kwijt' word in het begin gezegt ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:36

Er is hier al heel veel gezegd en ik ga absoluut mee met het advies om met een pony te starten. Met 11 mag ze nog niet eens met een paard starten. Zijn jullie inderdaad woonachtig in België dan wordt het nog moeilijker om tussen de paarden te starten op jonge leeftijd.

Een paard is over het algemeen veel te sterk voor een jong meisje. Paard wat ik op het filmpje zag zal zeker te hevig zijn voor een klein meisje met het grote risico dat ze de lol in het paardrijden verliest.

Ponyconcoursen zijn ook veel gezelliger en gemoedelijker dan paardenconcoursen. De ponytijd wordt vaak een mooie herinnering, waarom zou je haar die herinnering niet geven?

Mijn eigen dochter van 15 rijdt nog met een klein paard/pony en is sinds een half jaar eigenaar van een springgefokt paard. Zonder de ervaring die ze met haar pony had opgedaan was dat een grote ellende geworden. Ze heeft nu alle zeilen bij moeten zetten om de baas te worden van het paard. Paard was ook door een volwassen springruiter gereden. Het is een heel cool paard maar elk paard gaat uitproberen.

Ze start nu bij de pony's en de paarden en ze vindt het nog steeds gezelliger bij de pony's. Overigens heeft zij vier keer per week les, twee keer dressuur en twee keer springles en daar heeft ze veel aan.

Ik zou haar zeker laten starten met een goede pony, een paard kan altijd nog.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:40

unihorses schreef:
maximuss schreef:

eerlijk... vind ik dat talentjes juist van de simpele ponys leren. dan komt er pas naar boven of je wel of geen talent hebt. als je een simpele b knol rond kan sturen heb je een stuk meer talent voor mij, dan met een voor geprogrameerde z knol.[/quote]

Jij hebt zeker nooit een voor geprogrammeerde z knol onder je kont gehad?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:41

CleovG, je quotes staan verkeerd ;)

Ik denk niet dat unihorses doorheeft dat Z-paarden echt niet zomaar met iedereen hun rondje lopen :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:50

Ik geloof dat voor mij makkelijker is om met jouw paard Z te starten dan mijn paard naar de Z te rijden cleo :D

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:58

tita schreef:
Ik geloof dat voor mij makkelijker is om met jouw paard Z te starten dan mijn paard naar de Z te rijden cleo :D

Ja, maar jij kent de oefeningen. Iemand die de oefeningen zelf niet kent komt van een koude kermis terug in de meeste gevallen...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:00

Kirsha schreef:
CleovG, je quotes staan verkeerd ;)

Ik denk niet dat unihorses doorheeft dat Z-paarden echt niet zomaar met iedereen hun rondje lopen :D

Ik ben niet zo'n quote talent, sorry. Inderdaad. Als je zelf de oefeningen beheerst kun je vrij makkelijk een hoog opgeleid paard overnemen. Maar als zelf nog geen ervaren ruiter op een z paard kan toch een moeilijk verhaal worden.

Ik ben zelf toen ik z2 was over gestapt naar een prix st George paard met ook nog eens heel veel begeleiding. Ik kan je vertellen dat dit soms enorm frusterend was, maar dat ik er enorm van geleerd heb. En het was moeilijker dan een minder hoog opgeleid paard.
Laatst bijgewerkt door CleovG op 26-07-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:01

Een Z paard is (als het goed is) zo fijn aan de hulpen dat bv een B ruiter er echt niet zo maar mee weg komt. Dan is het echt zoeken naar de knopjes en afstemming van de fijngevoeligheid. Anders changeer je onbewust de hele bak door haha.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:02

Maar waarom direct een Z pony? En geen leuke jonge L pony (bijvoorbeeld) Ervaring is ervaring toch? Je groeit er samen in, hoe dan ook. Je moet een combinatie vormen. Dan is het leuk als ze het 'op wedstrijd gaan' kennen en een aantal gekke hindernissen. Maar een L pony is vaak nog een wat jongere pony, waar dus meer toekomst in zit voor de combinatie.
Dan heb je ook wel 6 jarige Z pony's, maar die er dan even buiten gelaten.