Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:41

Dat klopt wat je zegt, maar haal je nu geen benen door elkaar? Paard moet op het binnenachterbeen zijn, de twee waar het over gaat zijn het buitenachterbeen en het binnenvoorbeen :) In een drietakt moeten die te allen tijde tegelijkertijd landen anders heb je geen drietakt meer. Rengalop is daarbij een uitzondering maar die hoef je niet te laten zien in een proef :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:49

..ik vind het mooie foto's, (van de wissels/ pirouettes) maar het is geen 3tact galop, we zien 2 voorbenen in de lucht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:52

Nee je hebt gewoon 3 taktgalop en in het zweefmoment maak je de vliegende wissel, dus het blijft 3 taktgalop, je wisselt alleen in het zweefmoment van de linker naar de rechtergalop of andersom :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:56

Ja, zo hoort dat.

Maar dat is niet wat op de foto's te zien is. (Gesteld, dat ze tijdens de wisselserie zijn genomen.)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:01

Op de foto's is het inderdaad een viertakt (tenzij het paard aan het struikelen is, maar dat lijkt me sterk)

Je zegt zelf dat het paard na een wissel door moet gaan in de drietakt, dus binnenachterbeen, buitenachterbeen en binnenvoorbeen tegelijkertijd en buitenvoorbeen volgt. Op de foto's zie je dus flinke taktfouten als het inderdaad wissels zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:06

bromfiets schreef:
Op de foto's is het inderdaad een viertakt (tenzij het paard aan het struikelen is, maar dat lijkt me sterk)

Je zegt zelf dat het paard na een wissel door moet gaan in de drietakt, dus binnenachterbeen, buitenachterbeen en binnenvoorbeen tegelijkertijd en buitenvoorbeen volgt. Op de foto's zie je dus flinke taktfouten als het inderdaad wissels zijn.

In theorie idd 3 takt uitgaande van 1 wissel...Of het taktfouten zijn weet ik niet, wellicht is dit een serie om de pas? Weet niet wat er dan gebeurd technisch gezien :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:09

Theoretisch gesproken is het drietakt-zweefmoment-drietakt andere kant op, hetzelfde verhaal :) Technisch gezien zijn het dus taktfouten omdat de beenzetting niet klopt.

Daar moet ik wel bij zeggen dat de theorie en de praktijk vaak ver van elkaar af liggen en dat het moeilijk beoordelen is van foto's (hoewel de foto's die je plaatste erg duidelijk zijn, maar ik twijfel ook of het echt wissels zijn. Ik denk eerder pirouettes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:35

Gelukkig beoordeeld een jury ook niet vanaf een foto ;)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:38

Daar valt over te discussiëren, maar daar is dit topic niet voor :D

Maar het is onduidelijk wát er nu precies op die foto's te zien is, dan is het bijna onmogelijk om er iets zinnigs over te zeggen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:39

Even ter correctie. In de galop landt het paard eerst op het buitenACHTERbeen en dan op de diagonaal (binnenachterbeen - buitenvoorbeen) en daarna op het binnenvoorbeen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:43

Verkeerd om gedacht inderdaad, dank je voor de correctie :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:46

Graag gedaan. ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 22:29

Sodeju! Ik ben even (door omstandigheden) minder actief op bokt en dit topic schiet ineens in pagina's omhoog. Interessant om alles te lezen! :)

Ik ga morgen avond of van het weekend even zitten voor (uitgebreidere) reactie, lees erg interessante dingen en ben erg blij dat de discussie met LL niet verkeerd is uitgepakt en iedereen respect voor elkaar heeft behouden! Heb het wel eens anders op bokt gezien, ben heel blij dat we elkaar verder gewoon in elkaars waarde laten. Iedereen heeft z'n eigen kennis en ervaring en juist daardoor kunnen we zo goed van elkaar leren! Als we allemaal Anky waren waren we ook snel uitgepraat natuurlijk. :D

Ook wil ik nog even zeggen dat ik heel blij ben met de verschillende reacties hier en hoe uitgebreid erop in gegaan word!

Hoe Pien gestimuleerd werd/word door dit topic om met de galop bezig te gaan (of in elk geval bewuster, wat gebeurd er nu eigenlijk echt en hoe ga ik dat oplossen?) Super!!! +:)+ Heel leerzaam ook om te lezen over jou ervaringen en jou oplossingen, ik hoop dat je vanuit frankrijk ons op de hoogte blijft houden. Zelf heb ik momenteel een hittevakantie voor mijn paard ingelast (staat zins zondag al stil :+ ), maar wil straks toch ook beter met die van mij aan de slag. We hebben hier mooie lange zandpaden (helaas niet echt bergopwaarts, daarvoor moet ik toch een stukkie verder). En eerst maar is vooral gaan VOELEN. :)

Bedankt Pien!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:28

Martine1972 schreef:
een hele kleine aanvulling, een paard is niet in staat om zijn bekken te kantelen! anatomisch niet mogelijk. hij buigt uiteraard wel in de gewrichten waardoor je optisch dit resultaat krijgt.

precies ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:08

..als "kantelen" gaat over een rechtopstaand bekken, ben ik het roerend met voorgaande spreeksters eens.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:01

Kan een paard zijn bekken niet kantelen?
Nooit van gehoord!
Vertel, vertel waarom niet :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:11

Ga zelf maar eens met je lijf in dezelfde hoek staan met je heupen als het paard doet. Kun jij het ook niet meer.
Volgens mij is het alleen mogelijk bij rechtopstaande.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:47

Mmmm, heeft iemand een echte klinische verklaring?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:43

vonneke schreef:
Ga zelf maar eens met je lijf in dezelfde hoek staan met je heupen als het paard doet. Kun jij het ook niet meer.

...nou ben ik een mens en geen aap
(hoewel, wat ik vroeger allemaal wel niet hoorde als ik in bomen klom.... Maar liever 'aap' dan 'het had een jongen moeten worden' :j )
en ik heb als mens sinds z'n 2 miljoen jaar rechte knieen.
Ook zijn mijn dijbenen langer dan die van Knollie, hoewel Knollie haar achterbenen beslist langer zijn dan die van mij. Om nog maar te zwijgen van staan op mijn middelste teennagel, dat kan ik echt niet -O- .

Maar goed, de hoek "heup - bekken" is bij een paard plm. 90 graden.

Op yoga doen we regelmatig de volgende serie:
1) staan in "tafeltje": op handen en knieen, wervelkolom recht 'van stuit tot kruin'
2) de houding "kat maakt bolle rug" (zij het, dat wij op yoga onze bol nerwaarts doen, de echte kat die dreigt heeft het hoofd fier rechtop)
3) de houding (na een pauze in 'tafeltje') "de hond": bol op, staart op, maar je navel richtig grond zodat je rug 'hol' wordt.

Voor mijn part noem je het geen bekkenkanteling, omdat je dan als mens ook je bekken horizntaal hebt ipv. verticaal, maar daar houdt het voor mij op.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:07

Nou, ik heb hier voorlopig niets nuttig te melden. Toch wil ik deze discussie graag volgen.. Vind het erg interessant, zelf heb ik ook een paard waarbij de galop de moeilijkste gang is. En toch gaan we nu Z2 starten. Dus ik wil graag bijleren, zodat de galop nog beter kan worden :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:17

o , kijk , door dit topic heb ik geleerd dat ik hier galoppeer zoals het niet moet :')

Afbeelding :=

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:52

_Marinke_ schreef:
Sodeju! Ik ben even (door omstandigheden) minder actief op bokt en dit topic schiet ineens in pagina's omhoog. Interessant om alles te lezen! :)

Ik ga morgen avond of van het weekend even zitten voor (uitgebreidere) reactie, lees erg interessante dingen en ben erg blij dat de discussie met LL niet verkeerd is uitgepakt en iedereen respect voor elkaar heeft behouden! Heb het wel eens anders op bokt gezien, ben heel blij dat we elkaar verder gewoon in elkaars waarde laten. Iedereen heeft z'n eigen kennis en ervaring en juist daardoor kunnen we zo goed van elkaar leren! Als we allemaal Anky waren waren we ook snel uitgepraat natuurlijk. :D

Ook wil ik nog even zeggen dat ik heel blij ben met de verschillende reacties hier en hoe uitgebreid erop in gegaan word!

Hoe Pien gestimuleerd werd/word door dit topic om met de galop bezig te gaan (of in elk geval bewuster, wat gebeurd er nu eigenlijk echt en hoe ga ik dat oplossen?) Super!!! +:)+ Heel leerzaam ook om te lezen over jou ervaringen en jou oplossingen, ik hoop dat je vanuit frankrijk ons op de hoogte blijft houden. Zelf heb ik momenteel een hittevakantie voor mijn paard ingelast (staat zins zondag al stil :+ ), maar wil straks toch ook beter met die van mij aan de slag. We hebben hier mooie lange zandpaden (helaas niet echt bergopwaarts, daarvoor moet ik toch een stukkie verder). En eerst maar is vooral gaan VOELEN. :)

Bedankt Pien!

Ik heb net ook dit hele topic in 1x gelezen. Gelijk bij mezelf te rade gegaan van hoe het bij mij en mijn paard gaat. Met lessen zijn we heel druk bezig naar ruggebruik in alle gangen. Met galop werken we ook zeker naar de "vallende" hals. Soms gaat dat snel, soms heb ik het gevoel dat ik de halve les aan het galopperen ben om net dat laatste stuk los te kunnen werken waardoor mijn paard lekker zijn hals laat vallen. Ik merk dan ook gelijk een verandering in de galop. Hij komt dan nog meer van de grond achter en bij het dan oppakken voel ik hem voor ook lekker omhoog komen. Hiervoor laat ik hem goed vw-nw galopperen. Zeker als me dan middengalop gaan meenemen merk ik bij zeker bij het terugrijden of ie wel of niet goed op zijn achterbeen loopt.

Ik blijf dit topic nog lekker volgen. Erg leuk om alles te lezen en leerzaam ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:19

Janneke2 schreef:
[naam] schreef:

...nou ben ik een mens en geen aap
(hoewel, wat ik vroeger allemaal wel niet hoorde als ik in bomen klom.... Maar liever 'aap' dan 'het had een jongen moeten worden' :j )
en ik heb als mens sinds z'n 2 miljoen jaar rechte knieen.
Ook zijn mijn dijbenen langer dan die van Knollie, hoewel Knollie haar achterbenen beslist langer zijn dan die van mij. Om nog maar te zwijgen van staan op mijn middelste teennagel, dat kan ik echt niet -O- .

Maar goed, de hoek "heup - bekken" is bij een paard plm. 90 graden.

Op yoga doen we regelmatig de volgende serie:
1) staan in "tafeltje": op handen en knieen, wervelkolom recht 'van stuit tot kruin'
2) de houding "kat maakt bolle rug" (zij het, dat wij op yoga onze bol nerwaarts doen, de echte kat die dreigt heeft het hoofd fier rechtop)
3) de houding (na een pauze in 'tafeltje') "de hond": bol op, staart op, maar je navel richtig grond zodat je rug 'hol' wordt.

Voor mijn part noem je het geen bekkenkanteling, omdat je dan als mens ook je bekken horizntaal hebt ipv. verticaal, maar daar houdt het voor mij op.

Kan een paard jou yoga oefeningen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:36

vonneke schreef:
Kan een paard jou yoga oefeningen?

Vast wel... :j :j :j

Bij Linda Tellington heet "de kat maakt een bolle rug" de ruglift. Paarden vinden het doorgaans prettig.
De "hondhouding" kan ik geen nekel paard aanbevelen, maar ik zie het helaas wel eens...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:11

jammer, dat Linda Tellington zich niet gerealiseerd heeft dat een kat een heel ander skelet heeft (met ander doel)(korte ribbenkast) dan een hond (iets groter maar nog steeds neergaande geboude ribbenkast en dan een paard . ;-)
het is jammer dat er elke keer termen voorbij komen in de paardensport als ruggebruik....buikspieren aanspannen, enz enz.
en het achterste deel, wat belangrijk is om het hele skelet op de juiste manier voor te bewegen helemaal nergens genoemd wordt.
achterhand trainen, is hetgeen wat nodig is een paard de rug ontspannen en verend te gebruiken (waar die voor bedoeld is, net als bij ons) en zich op de juiste manier voor te bewegen.