paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:39

Peelie schreef:
Hm... Tjah, zodra het paard onder het zadel is iedere week mee op.wedstrijd... Dan kunnen ze met 4 M lopen. Maar laat dat nou niet mogen van de KNHS... Met 5 mag een paard M lopen, en op 4 tot de L2.

Dus dát gaat niet op

Nee ja dat weet ik verder ook allemaal niet, maar dat is wat ik hoorde :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:59

superwoman schreef:
Peelie schreef:
Hm... Tjah, zodra het paard onder het zadel is iedere week mee op.wedstrijd... Dan kunnen ze met 4 M lopen. Maar laat dat nou niet mogen van de KNHS... Met 5 mag een paard M lopen, en op 4 tot de L2.

Dus dát gaat niet op

Of je rijdt gewoon heel goed en haalt veel punten op weinig wedstrijden... of nog beter, je start gelijk in de M op 5 jarige leeftijd omdat je al eerder paarden op hoger niveau hebt uitgebracht :Y)
maar idd, wel volgens de regels van het KNHS. :P

m... Ja, dat kan ook.
Maar mijn ervaring is voor het grootste deel toch wel begind zoals ik eerst noemde.

casus die jij aanhaald zijn over het algemeer meer uitzondering dan regel jammer genoeg.

arim zijn voor jonge paarden ook zo snel verpiept...

superwoman

Re: paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:44

Zijn zat ruiters die het zonde van hun geld vinden om veel te starten. Zeker nu.
Daarbij hoef je thuis ook niet veel te trainen om dat niveau te rijden.
Natuurlijk vallen degene op die veel rijden en op wedstrijd gaan met hun jonge dier....is gewoon niet slim en komt imo nog erg dom over aangezien het geen hoog niveau is. wedstijden zijn leuj wanneer je veel wint en winnen is leuk wanneer je op je niveau rijdt en niet eronder... Maar goed, ieder z'n meug ;-)

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:38

Ik vind 2 echt te vroeg! De pony die ik heb ingereden was bijna 3 en toen begonnen we met hoofdstel en zadel (eerst dekje met singel). Dit vond ik al vroeg maar is gelukkig goed uitgepakt! Mijn mening is zeker niet eerder dan 3 erop!

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:16

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:03

Ach kom op zeg, paard is 3 en zo te zien net onder het zadel. ik heb zelf altijd paarden ingereden in het voorjaar dat ze 3 werden, nooit problemen gehad. Ook zat mensen gekend die met 4 of 5 hun paard inrijden, ieder zijn pakkie aan. Met 3 kunnen ze best wat doen, voor wat rondjes op b niveau hoeven ze nu echt niet hard na te denken en als je ze 3xin de week eens een rondje laat lopen zullen ze echt niet hard slijten, als je er maar niet als een idioot mee gaat rijden. Een paard is niet van suiker, ze kunnen best wat hebben.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:41

Tja, ik blijf het TE jong vinden.... :j

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:45

:n tja tis sneu, ik heb liever dat het paard lekker "paard " kan zijn. meestal geven ze van zelf wel aan als ze dingen willen leren. of er echt voor klaar zijn. maar 2 is echt te jong. ik vind minimaal 4 jaar of ouder. je hebt alle tijd , denk ik dan ;)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:21

Een paard kan bij mij zn hele leven lekker ''paard'' zijn. Dat ik 3x per week een half uurtje erop kruipt maakt niet dat hij geen ''paard'' meer kan zijn. Na 't werk lekker t land op met vriendjes, als dat geen ''paard'' zijn meer is weet ik het ook niet meer.

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:45

Vreselijk.. Een paard van 2 hoort nog lekker lol te maken en nog niet zadelmak te zijn naar mijn mening..

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:26

Ik denk dat er geen echte regel is voor wanneer je een paard/pony zou moeten inrijden of voor de kar moet spannen. De een zegt 2, de ander 3 en een ander weer 6. Tuurlijk kan iemand wel zeggen "is het niet beter om..." maar als iemand het al in zijn/haar hoofd heeft dan gaan ze er vaak toch mee bezig. Of mensen nou zeggen "dit is zo zielig" of dat mensen zeggen "goedzo!".

Zelf vind ik dat je wel kan beginnen op 3 jarige leeftijd je paard/pony uit de wei kan plukken en samen elkaar leren kennen en stukje bij beetje bezig gaan. Maar dit ligt ook aan hoe het paard/pony is (nog heel jeugdig of niet)

Het is je eigen verantwoordelijkheid om te kiezen wanneer je je pony gaat inrijden niet die van een ander. Zo is het nou eenmaal denk ik dan :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:01

Phoe.... definities van "inrijden" zijn ook zo verschillend! De één vindt dat 'ie aan het inrijden is als er 2x in de week een kwartiertje lang een zadel opgaat, wat heen en weer wandelt en eventjes een ruiter opzit. De ander vindt dat de definitie van inrijden is, het paard in 6 weken klaar te stomen voor de eerste wedstrijd, en daar dagelijks een half uur tot uur mee bezig is.
Met optie 1 belast je het paard niet tot nauwelijks, zeker als dat spelenderwijs gaat. Optie 2 is zeker wel belastend voor een paard in de groei. Optie 1 kan je dus best wel op wat jongere leeftijd mee beginnen, optie 2 beter nog even laten uitgroeien!

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:30

ik was laatst op duindigt en daar vertelde ze dat sommige zelfs al mak werden gemaakt met 1.5 jaar ik weet niet of dit alleen voor de sulky was of ook onder het zadel maar ik vind dit veel te jong beter gwn 3 of 4 jaar!

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:36

Juliettex schreef:
lijkt mij dat ze vette rugproblemen krijgen doordat ze nog zo flink in de groei zijn..

Inderdaad dat is mij ook verteld....mijn haf is 3 en we willen voor de lol rijden en we zijn nu pas begonnen met zadelmak maken..

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:37

soofje77 schreef:
ik was laatst op duindigt en daar vertelde ze dat sommige zelfs al mak werden gemaakt met 1.5 jaar ik weet niet of dit alleen voor de sulky was of ook onder het zadel maar ik vind dit veel te jong beter gwn 3 of 4 jaar!

Dat is echt walgelijk! Pure mishandeling....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:35

Ik zie het niet als mishandeling ;) het hangt van de situatie af + wát ze onder mak verstaan. Je kan ze best spelen der wijs een zadel op de rug leggen als ze 1 zijn. Gaat die niet dood van. Je kan ook best wat tuig omdoen als ze ander half zijn en voor en achteruit leren lopen bij een sulky (dus niet trekken, maar tussen die "schotten" stilstaan). Dat is geen mishandeling. Misschien wat vroeg, maar nogmaals, gaat een dier niet dood aan. Het word nog niet lichamelijk belast en geestelijk zouden ze zich kunnen voorbereiden op wat komen gaat als ze echt voor de sulky moeten. Dan word die iig niet overdonderd. Maar ja, de meningen verschillen hier nog al over :) Ik zou het wellicht anders doen, maar dat ben ik. Ik zou wel met 2 jaar beginnen tuig en zadelmak te maken, en dan misschien een paar x op het zadel leunen (niet zitten) en dan met 3 erop rijden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:33

soofje77 schreef:

Verbaast me niet. De meesten moeten met 2 jaar al koersen dus dan zijn ze inderdaad met 1,5 jaar al bezig.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:48

lifaya schreef:
Ik zie het niet als mishandeling ;) het hangt van de situatie af + wát ze onder mak verstaan. Je kan ze best spelen der wijs een zadel op de rug leggen als ze 1 zijn. Gaat die niet dood van. Je kan ook best wat tuig omdoen als ze ander half zijn en voor en achteruit leren lopen bij een sulky (dus niet trekken, maar tussen die "schotten" stilstaan). Dat is geen mishandeling. Misschien wat vroeg, maar nogmaals, gaat een dier niet dood aan. Het word nog niet lichamelijk belast en geestelijk zouden ze zich kunnen voorbereiden op wat komen gaat als ze echt voor de sulky moeten. Dan word die iig niet overdonderd. Maar ja, de meningen verschillen hier nog al over :) Ik zou het wellicht anders doen, maar dat ben ik. Ik zou wel met 2 jaar beginnen tuig en zadelmak te maken, en dan misschien een paar x op het zadel leunen (niet zitten) en dan met 3 erop rijden.

Het is zeker geen mishandeling. Het ligt vaak aan de manier waarop het gedaan wordt, gaat het er hard aan toe dan heb ik ook zoiets van oef.
Nu is het net of alleen paarden in de rensport zo vroeg beleerd worden en al echt aan het werk moeten, maar wat denken jullie van de overige springpaarden? Pony's die op 4 jarige leeftijd Z springen worden zijn ook wel vroeg beleerd hoor. Je hebt ze niet zo snel op zo'n hoog niveau.

De meningen verschillen hierover en dit zal altijd een discussiepunt blijven. De een zal 2 jaar een prima leeftijd vinden om te beginnen en de ander zal het op 6 jarige leeftijd zelfs aan de vroege kant vinden. Ik vind persoonlijk 2 jaar wel erg jong, maar het ligt natuurlijk ook aan het paard. Je hebt immers ook kinderen die sneller ontwikkelen dan de andere ...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:01

Ik heb het ook al gezien... mijn droompaard stond te koop, ik was toen op zoek naar 1! Stond dit in de advertentie: hij is 2 jaar en heb hem zelf ingereden... Ik keek naar de foto, er zat een dikke zeekoe op :wow: Dat paard z'n rug was waarschijnlijk al helemaal verpest, jammer van het diertje... Ik ben maar verder gaan zoeken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:14

_Summertime schreef:
Nu is het net of alleen paarden in de rensport zo vroeg beleerd worden en al echt aan het werk moeten, maar wat denken jullie van de overige springpaarden? Pony's die op 4 jarige leeftijd Z springen worden zijn ook wel vroeg beleerd hoor. Je hebt ze niet zo snel op zo'n hoog niveau.

Wat een onzin... een 4 jarige mag L lopen.. niet hoger :n

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:37

Ik vindt dat je een paard pas echt moet beginnen te rijden vanaf 3-4 jaar. In ieder geval niet met twee..
Zoals al gezegd is, spelenderwijs het zadel gewoon opleggen en het hoofdstel indoen, vindt ik wel nog kunnen. Maar echt rijden op zo'n jonge leeftijd, nee.
Mijn oudste verzorgpony is ook ingereden op tweejarige leeftijd.. Waarom, waarschijnlijk gebrek aan ervaring toen. Mijn jongste verzorgpony zijn we pas begonnen op zijn 3 1/2 - 4de jaar te rijden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:08

Ik ben van mening dat je een paard een zadel op kan leggen als ie bijna uitgegroeid is, en er pas op moet gaan zitten als zijn rug is uitgegroeid. En niet anders.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:12

Toen mijn Belgisch Trekpaard 2,5 was, begon hij echt vervelend te worden. Hij wilde bezig zijn, dus ik ging vanzelf wandelen en longeren. Toen de bijrijder van mijn Shetlandertje toentertijd heel brutaal zei dat ze er heus wel op durfde, zijn we langzaam begonnen met een lichtgewicht zadeltje en dat meisje erop (van 18 kilo). Volwassenen gingen er pas op met 4, maar toen was ie dus al goed zadelmak! Dus ja; wat verstaan de verkopers onder 'ingereden'? Kun je je ook weer afvragen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:13

Quarters worden ook op 2 jaar meestal ingereden, zeker in Amerika.
Mijn draver was 1,5 jaar toen ze voor de sulky beleerd werd en liep op 2 jaar haar eerste koersen.
De meeste paarden worden bij ons op 4 jarige leeftijd zadelmak gemaakt :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:20

LisanneElena schreef:
soofje77 schreef:

Dat is echt walgelijk! Pure mishandeling....

Is dat al mishandeling? Oké, dan is dat jij op jou paard gaat rijden (geen idee of je dat doet, hebt) ook mishandeling, het is alsnog beter er niet op te zitten dan wel ;)

Ik ga zodra ik een eigen paard heb denk ik beginnen met mak maken (zadel, sturen (lange teugels), verkeer etc etc etc etc etc etc, zonder bit, geen gewicht op de rug) als die 1,5 of 2 is, is maar net hoe snel die al het eerdere (been geven, volgen, nee knikken, voer weigeren etc) leert, ben ik over die uiterste basis bezig tot die 4 is (zou wel veel mis met me zijn, maar stel), zou ik daarna pas beginnen uiteraard.
Paard bezighouden met nieuwe dingen aanleren, oude dingen herhalen en ondertussen niet overvragen, zolang je op die manier bezig bent vind ik het nooit echt 'mishandeling'.