Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_hoi schreef:k denk dat het heel persoonlijk is welke manier je het fijnst vind hangt ook heel erg van je paard af.
_hoi schreef:Zelf vind ik dit niet zo'n fijne manier zie liever dat het met geduld en rust gebeurd, stapje voor stapje.

jasmijn78 schreef:_hoi schreef:k denk dat het heel persoonlijk is welke manier je het fijnst vind hangt ook heel erg van je paard af.
Ik denk dat de meeste hier te weinig ervaring hebben met het zadelmak maken van paarden om er een goed oordeel over te kunnen geven wat bij welk type paard de juiste aanpak is. Dat de meeste hier zullen ooit eens hooguit één paard met succes (lees: zonder ongelukken) zadelmak hebben gekregen. Maar dan kun je nauwelijks spreken van ervaring. Dat het dan misschien goed is gegaan is vaker geluk dan wijsheid omdat veel paarden gewoon van nature heel erg braaf en vergevingsgezind zijn. Met name de koudbloedigere rassen. Als zulk soort mensen een paard als De Sjiem zouden treffen, of als de vos in de OP, dan zouden ze ermee verongelukken. Zelfs als ze er jarenlang, onder het mom van rust en geduld, mee zouden koetelen en grondwerken. Sommige paarden zijn nu eenmaal wat gecompliceerder van karakter.
Het filmpje van De Sjiem illustreert wat voor vakman Gert van het Hof is._hoi schreef:Zelf vind ik dit niet zo'n fijne manier zie liever dat het met geduld en rust gebeurd, stapje voor stapje.
En daar maak je vanuit je onervarenheid een beoordelingsfout. In het filmpje is juist te zien dat Gert heel veel rust uitstraalt. Hij wordt nergens boos, verlies nergens zijn geduld. Maar hij is ook duidelijk, consequent en hij zet door. Hij legt goed uit wat en waarom hij dat doet. Hij laat het paard door zijn helper voorwaarts houden om te voorkomen dat hij achteroverslaat bij het opstijgen. Hij voelt dat paard heel goed aan. Hij heeft meer gevoel in zijn pink, dan alle critici hier bij elkaar.
Simpelman schreef:Je kunt een paard op twee verschillende manieren zadelmak maken:
*1 Het gevraagde met geduld en begrip uitleggen, laten begrijpen en daarna uitnodigen tot deelname en hem hier in bevestigen.
Als je je de rangorde tussen jullie beide in jouw voordeel hebt vastgesteld en zijn eerste voorzichtige vertrouwen in jou hebt bereikt door te gaan wandelen aan een halster en met wat licht werken aan de longe zal hij als je zijn angst zoveel mogelijk vermijdt je als vanzelfsprekend blijven volgen. Je bent zijn koppel genoot in de kudde geworden.
Bovenstaande is essentieel om op deze manier te kunnen werken.
Door je paard te laten deelnemen aan nieuwe dingen en hem hierin te bevestigen bouw je een vertrouwensrelatie met hem op waar jij en hij zijn leven lang op terug zullen kunnen vallen.
Ga nooit verder dan hij op elk moment aankan. Heb geduld, heb begrip voor zijn onzekerheid en angst, hij is als een klein kindje, je paard zal dan steeds verder met je mee gaan.
Werk stapje voor stapje en stop de oefening wanneer het goed gaat, ga dus niet te ver.
Als je op het juiste moment stopt gaat de volgende dag alles beter, hij heeft dan geleerd dat het goed afloopt.
“Always quit at the right moment”
*2 Hem onderwerpen en leren dat verzet geen zin heeft.
Je paard blijft hiermee op zijn gunstigst een passieve volger die onder druk de gevraagde oefening uitvoert omdat hij geen andere mogelijkheid ziet. Er is geen deelname, er is geen vertrouwen. Al naar gelang de aard van het paard zullen er in de tijd telkens perioden van verzet opkomen.

, en het gewoon goed afsluiten. Lachen is altijd goed. en sodeju wat kan die kerel zitten!! alsof die op een hobbelpony zit 
Tendance schreef:Mijn paard is bij Gert geweest en heeft nooit, maar dan ook nooit verzet getoond. En en dooie diender is het niet, want dan had ik hem zelf wel zadelmak gemaakt.
Hier is tijden van geduld in gestoken en jaren aan voorbereiding, maar als je een singel zelfs niet dichtkrijgt, hoe kan hij er dan aan wennen?
En getraumatiseerd was hij zeker niet!
Overigens wil Gert over het algemeen geen paarden, waarmee je niet fatsoenlijk aan de hand kunt lopen. Dus het uit de wei trekken en gaan is ook onzin.
Nogmaals, lees je in over het werk van Gert, voordat je oordeelt!
murphy102 schreef:Simpelman schreef:Je kunt een paard op twee verschillende manieren zadelmak maken:
*1 Het gevraagde met geduld en begrip uitleggen, laten begrijpen en daarna uitnodigen tot deelname en hem hier in bevestigen.
Als je je de rangorde tussen jullie beide in jouw voordeel hebt vastgesteld en zijn eerste voorzichtige vertrouwen in jou hebt bereikt door te gaan wandelen aan een halster en met wat licht werken aan de longe zal hij als je zijn angst zoveel mogelijk vermijdt je als vanzelfsprekend blijven volgen. Je bent zijn koppel genoot in de kudde geworden.
Bovenstaande is essentieel om op deze manier te kunnen werken.
Door je paard te laten deelnemen aan nieuwe dingen en hem hierin te bevestigen bouw je een vertrouwensrelatie met hem op waar jij en hij zijn leven lang op terug zullen kunnen vallen.
Ga nooit verder dan hij op elk moment aankan. Heb geduld, heb begrip voor zijn onzekerheid en angst, hij is als een klein kindje, je paard zal dan steeds verder met je mee gaan.
Werk stapje voor stapje en stop de oefening wanneer het goed gaat, ga dus niet te ver.
Als je op het juiste moment stopt gaat de volgende dag alles beter, hij heeft dan geleerd dat het goed afloopt.
“Always quit at the right moment”
*2 Hem onderwerpen en leren dat verzet geen zin heeft.
Je paard blijft hiermee op zijn gunstigst een passieve volger die onder druk de gevraagde oefening uitvoert omdat hij geen andere mogelijkheid ziet. Er is geen deelname, er is geen vertrouwen. Al naar gelang de aard van het paard zullen er in de tijd telkens perioden van verzet opkomen.
Het verbaasd mij zeer dat niemand enige aanstoot neemt aan bovenstaande zinnige post.
Ik lees hier een hoop blabla, maar wat Simpelman zegt daar is alles mee gezegd.
xhenkexspons schreef:Pfff dit is echt totaal niet mijn ding! Beetje raar vind ik het..
Mijn paard is nu 4 en we zijn bezig met longeren, zadel opleggen, hoofdstel etc gewoon op het gemakje.
Maar Als ik dit bij mijn paard zou doen zou ik met een schedelfractuur in het ziekenhuis liggen...
Nee bah! Arm paard ook..
Simpelman schreef:Neem in topics de zaken niet steeds zo persoonlijk.
Ook een voorbeeld van één paard is niet zo interessant.
Het gaat om de algemene lijn, het zadelmak maken van paarden is geen (commercieel) product.
Het goed uitvoeren is een "tijdloze" zaak, ieder paard is verschillend en moet binnen zijn waarde en rekening houdend met zijn specifieke eigenschappen behandeld en benaderd worden.
Het streven moet zijn een paard dat in vertrouwen zoekt naar deelname aan een proces, daar hebben in de jaren zowel ruiter als paard voordeel van.