Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:27

Rosanne, super dat linkje. Dank je wel. Het is zo mooi om te zien. Er zit een verhaal achter wat niet iedereen kent. Beslist een aanrader, deze documentaire.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:14

Bedankt Rosanne! Ik ga hem nu kijken :)

sheyideboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:37

Dit is hoe hij het doet, en ik ben van mening dat dit een niet slechte manier is. er zijn zoveel manieren, dus wat is normaal ?
meestal rijd hij paarden in die agressief zijn achterover klappen instabiel aanvallen enz. dus dan ben ik van mening dat dit niet zo erg is. maar zoals al eerder is gezegd, ieder zijn eigen mening :)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:35

Het paard is niet in paniek. Vaak zijn het probleempaarden op die filmpjes die
Allang zadelmak zijn, en Gert is dan hun laatste redding ! Hij heeft geen bit in, zit het paard niet in z'n mond, hij slaat of schopt hem niet. Hij gaat alleen maar zitten, en wachten tot het paard zich overgeeft. Die man met de zweep erbij is voor Gert zijn eigen veiligheid. Zo blijft het paard
Voorwaarts denken. En alle paarden die bij Gert zijn geweest komen er beter uit terug. Hoezo dierenmishandeling?!?! Ga langs een paar maneges , ik weet zeker dat er bij 1 op de 6 maneges paarden staan die verwaarloosd zijn!! ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:10

Waarom LEEST niemand nou even in over hoe dit werkelijk zit. Iedereen neemt gelijk aam dat degene die dit filmpje plaatste, de juiste info er bij heeft gezet, en dat is dus niet zo...

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:12

Ik denk dat het heel persoonlijk is welke manier je het fijnst vind hangt ook heel erg van je paard af. Zelf vind ik dit niet zo'n fijne manier zie liever dat het met geduld en rust gebeurd, stapje voor stapje. Maar ik snap best dat sommige paarden dat gewoon nodig hebben.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:10

_hoi schreef:
k denk dat het heel persoonlijk is welke manier je het fijnst vind hangt ook heel erg van je paard af.

Ik denk dat de meeste hier te weinig ervaring hebben met het zadelmak maken van paarden om er een goed oordeel over te kunnen geven wat bij welk type paard de juiste aanpak is. Dat de meeste hier zullen ooit eens hooguit één paard met succes (lees: zonder ongelukken) zadelmak hebben gekregen. Maar dan kun je nauwelijks spreken van ervaring. Dat het dan misschien goed is gegaan is vaker geluk dan wijsheid omdat veel paarden gewoon van nature heel erg braaf en vergevingsgezind zijn. Met name de koudbloedigere rassen. Als zulk soort mensen een paard als De Sjiem zouden treffen, of als de vos in de OP, dan zouden ze ermee verongelukken. Zelfs als ze er jarenlang, onder het mom van rust en geduld, mee zouden koetelen en grondwerken. Sommige paarden zijn nu eenmaal wat gecompliceerder van karakter.

Het filmpje van De Sjiem illustreert wat voor vakman Gert van het Hof is.

_hoi schreef:
Zelf vind ik dit niet zo'n fijne manier zie liever dat het met geduld en rust gebeurd, stapje voor stapje.

En daar maak je vanuit je onervarenheid een beoordelingsfout. In het filmpje is juist te zien dat Gert heel veel rust uitstraalt. Hij wordt nergens boos, verlies nergens zijn geduld. Maar hij is ook duidelijk, consequent en hij zet door. Hij legt goed uit wat en waarom hij dat doet. Hij laat het paard door zijn helper voorwaarts houden om te voorkomen dat hij achteroverslaat bij het opstijgen. Hij voelt dat paard heel goed aan. Hij heeft meer gevoel in zijn pink, dan alle critici hier bij elkaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:23

Ik heb behoorlijk veel paarden zadelmak gemaakt en meerdere rassen en zou het graag net zoals Gert kunnen, maar helaas zit ik niet zo stevig, dus duurt het bij mij een stapje langer.... Haha

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:35

jasmijn78 schreef:
_hoi schreef:
k denk dat het heel persoonlijk is welke manier je het fijnst vind hangt ook heel erg van je paard af.

Ik denk dat de meeste hier te weinig ervaring hebben met het zadelmak maken van paarden om er een goed oordeel over te kunnen geven wat bij welk type paard de juiste aanpak is. Dat de meeste hier zullen ooit eens hooguit één paard met succes (lees: zonder ongelukken) zadelmak hebben gekregen. Maar dan kun je nauwelijks spreken van ervaring. Dat het dan misschien goed is gegaan is vaker geluk dan wijsheid omdat veel paarden gewoon van nature heel erg braaf en vergevingsgezind zijn. Met name de koudbloedigere rassen. Als zulk soort mensen een paard als De Sjiem zouden treffen, of als de vos in de OP, dan zouden ze ermee verongelukken. Zelfs als ze er jarenlang, onder het mom van rust en geduld, mee zouden koetelen en grondwerken. Sommige paarden zijn nu eenmaal wat gecompliceerder van karakter.

Het filmpje van De Sjiem illustreert wat voor vakman Gert van het Hof is.

_hoi schreef:
Zelf vind ik dit niet zo'n fijne manier zie liever dat het met geduld en rust gebeurd, stapje voor stapje.

En daar maak je vanuit je onervarenheid een beoordelingsfout. In het filmpje is juist te zien dat Gert heel veel rust uitstraalt. Hij wordt nergens boos, verlies nergens zijn geduld. Maar hij is ook duidelijk, consequent en hij zet door. Hij legt goed uit wat en waarom hij dat doet. Hij laat het paard door zijn helper voorwaarts houden om te voorkomen dat hij achteroverslaat bij het opstijgen. Hij voelt dat paard heel goed aan. Hij heeft meer gevoel in zijn pink, dan alle critici hier bij elkaar.

Heel mooi verwoord.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:55

Simpelman schreef:
Je kunt een paard op twee verschillende manieren zadelmak maken:
*1 Het gevraagde met geduld en begrip uitleggen, laten begrijpen en daarna uitnodigen tot deelname en hem hier in bevestigen.

Als je je de rangorde tussen jullie beide in jouw voordeel hebt vastgesteld en zijn eerste voorzichtige vertrouwen in jou hebt bereikt door te gaan wandelen aan een halster en met wat licht werken aan de longe zal hij als je zijn angst zoveel mogelijk vermijdt je als vanzelfsprekend blijven volgen. Je bent zijn koppel genoot in de kudde geworden.
Bovenstaande is essentieel om op deze manier te kunnen werken.

Door je paard te laten deelnemen aan nieuwe dingen en hem hierin te bevestigen bouw je een vertrouwensrelatie met hem op waar jij en hij zijn leven lang op terug zullen kunnen vallen.

Ga nooit verder dan hij op elk moment aankan. Heb geduld, heb begrip voor zijn onzekerheid en angst, hij is als een klein kindje, je paard zal dan steeds verder met je mee gaan.

Werk stapje voor stapje en stop de oefening wanneer het goed gaat, ga dus niet te ver.
Als je op het juiste moment stopt gaat de volgende dag alles beter, hij heeft dan geleerd dat het goed afloopt.
“Always quit at the right moment”

*2 Hem onderwerpen en leren dat verzet geen zin heeft.
Je paard blijft hiermee op zijn gunstigst een passieve volger die onder druk de gevraagde oefening uitvoert omdat hij geen andere mogelijkheid ziet. Er is geen deelname, er is geen vertrouwen. Al naar gelang de aard van het paard zullen er in de tijd telkens perioden van verzet opkomen.

Het verbaasd mij zeer dat niemand enige aanstoot neemt aan bovenstaande zinnige post.
Ik lees hier een hoop blabla, maar wat Simpelman zegt daar is alles mee gezegd.
Mensen als Gert kunnen een goede boterham verdienen doordat mensen tegenwoordig geen tijd en geduld meer hebben en aan jonge paarden beginnen, wat ze misschien beter aan deskundigen over kunnen laten.
Gert zet, vaak getraumatiseerde, jonge paarden weer op de rails. Dat doet hij over het algemeen netjes. Jammer dat dat nodig is.
De "langzame" klassieke weg is doorgaans de snelste weg, maar zeker ook de fijnste en de eerlijkste weg.
Medewerking van het paard, dat is waar het omdraait en waar je het verst mee komt.
Het draait om gehoorzaamheid en vertrouwen van het paard in de mens als zijn leider.
Paarden worden "morgen om 10.00 uur" zadelmak gemaakt. Enige voorbereiding is tegenwoordig ver te zoeken, jammer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:03

Omdat ik het niet in zijn geheel eens ben met deze post en mijn mening reeds weergegeven heb.
Moet ik perse reageren op iets,waarvan in mijn poste al te lezen is, dat ik het met het geschrevene niet eens ben. Deels dan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:04

Mijn paard is bij Gert geweest en heeft nooit, maar dan ook nooit verzet getoond. En en dooie diender is het niet, want dan had ik hem zelf wel zadelmak gemaakt.

Hier is tijden van geduld in gestoken en jaren aan voorbereiding, maar als je een singel zelfs niet dichtkrijgt, hoe kan hij er dan aan wennen?
En getraumatiseerd was hij zeker niet!
Overigens wil Gert over het algemeen geen paarden, waarmee je niet fatsoenlijk aan de hand kunt lopen. Dus het uit de wei trekken en gaan is ook onzin.

Nogmaals, lees je in over het werk van Gert, voordat je oordeelt!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:17

Murphy102, Simpelman stelt het nogal simpel. Optie 1 is: Je steekt er veel tijd en geduld in. Optie 2 is: Je steekt er weinig tijd en geduld in. Dat is, naar mijn mening, te simpel gesteld.

In de documentaire, waar in dit topic een link naar is, kun je halen dat er indertijd met De Sjiem ook al vele maanden getraind was. Dus niet even kort. Er zijn situaties waarbij het een en ander wat genuanceerder ligt dan hier gesteld wordt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:20

Ik zie twee mensen die met een gespannen paard aan het werk gaan en het paard wat beetje uitlachen. Of gewoon lachen om die gekke sprongen, geen gestress en gedoe, gewoon voorwaarts en niet meuten :D, en het gewoon goed afsluiten. Lachen is altijd goed. en sodeju wat kan die kerel zitten!! alsof die op een hobbelpony zit :7

Ik denk dat genoeg mensen hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik ben wel benieuwd hoe het met het paard is afgelopen, toen hij weer thuis kwam en daar aan het werk moet?!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:01

Tendance schreef:
Mijn paard is bij Gert geweest en heeft nooit, maar dan ook nooit verzet getoond. En en dooie diender is het niet, want dan had ik hem zelf wel zadelmak gemaakt.

Hier is tijden van geduld in gestoken en jaren aan voorbereiding, maar als je een singel zelfs niet dichtkrijgt, hoe kan hij er dan aan wennen?
En getraumatiseerd was hij zeker niet!
Overigens wil Gert over het algemeen geen paarden, waarmee je niet fatsoenlijk aan de hand kunt lopen. Dus het uit de wei trekken en gaan is ook onzin.

Nogmaals, lees je in over het werk van Gert, voordat je oordeelt!

Schijnbaar voel je je aangesproken.
Gert v/d Hof maakt gebruik van een gat in de markt. Door onkunde en onwetendheid van veel paardeneigenaren gaat het vaak fout in het prille leven van een paard.
Wat ik bewonder van Gert is zijn goede onafhankelijke zit.
Wat ik betreur van Gert is dat hij ervoor kiest om met veel publiek er een soort show van te maken.
Hij had ook kunnen zeggen: terug naar de basis, in alle rust vertrouwen herstellen en rustig aan opnieuw beginnen, zónder publiek en dus zonder extra stress. Hij krijgt toch wel betaald.
Ik begrijp hem wel, want de moderne mens wil dat het nú "gefixed" wordt en als Gert het niet doet gaat men naar een ander.
Er is niets op tegen om geld te verdienen in de paardensport, dat doe ik ook, maar de manier waarop, daarover kun je verschillen van mening.
Dan vind ik Gert op zich een stuk professioneler in zijn kunnen dan menig "professionele" africhtingsstal waar je gezonde "blanco" paarden naar toe kunt brengen om zadelmak te maken, die vervolgens schraal en beschadigt terugkomen. Daardoor heb ik weer een boterham. Liever zou ik díe boterham niet hebben.
Maar ook de werkwijze van Gert is niet de manier waarop je paarden zadelmak maakt, te commercieel. Paarden worden niet beter doorgaans van commercie.

Als jij zegt dat je al jaren aan voorbereiding hebt gedaan voor het zadelmak maken en je paard accepteert geen singel, dan vraag ik mij ook het e.e.a. af, eerlijk gezegd.
Jaren aan voorbereiding betekent nl. dat je kennelijk al met een jaarling aan de gang bent met grondwerk e.d.
Het belang van vroeg "in de hand zijn" van veulens zal iedereen onderschrijven, maar grondwerk e.d. lijkt me nog niet aan de orde. Dan heb ik het niet over het wandelen aan de hand.
Bovendien hoe wil je bijv. werken aan de lange lijnen/dubbele longes zonder het gebruik van een longeersingel?
Dát is belangrijk voorbereidend werk.

Veel mensen denken tijd en geduld te hebben, maar verstaan daar toch vaak wat anders onder dan anderen.
Veel mensen verwarren onbegrip van het paard (zeker vwb het rijtechnische) met ongehoorzaamheid.
Een heel veel gemaakte fout en dan zegt men "dan moet je maar even doorpakken"!?
Kijk, en dan kom je dus op punt 2 van Simpelman. Het wordt uitgelegd als ongehoorzaamheid, terwijl het paard totaal niet begrijpt wat men van hem wil, laatstaan dat e.e.a. bevestigd is. Het paard wordt hier willoos gemaakt.
Wij hebben gehoorzame paarden nodig om mee te kunnen werken.
Dus een mate van onderdanigheid , ja, maar dan in de zin van: het paard staat in de relatie tot de mens als laagste in de rangorde. Zou dat niet het geval zijn dan krijg je gevaarlijke situaties.
Dat is echter wat anders dan een paard onderwerpen. Een dergelijk paard krijgt niet de kans om te leren begrijpen wat de mens van hem wil en dus ook niet de tijd om mee te werken, een dergelijk paard wordt afgedwongen.
Veel brave paarden accepteren zonder slag of stoot deze handelswijze van de mens.
Echter, er zijn ook veel paarden die dat níet accepteren, die gaan terug "vechten" en krijgen het label "Probleempaard" opgeplakt.

Hoe jouw situatie met jouw paard is, weet ik niet en daar oordeel ik ook niet over.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:35

murphy102 schreef:
Simpelman schreef:
Je kunt een paard op twee verschillende manieren zadelmak maken:
*1 Het gevraagde met geduld en begrip uitleggen, laten begrijpen en daarna uitnodigen tot deelname en hem hier in bevestigen.

Als je je de rangorde tussen jullie beide in jouw voordeel hebt vastgesteld en zijn eerste voorzichtige vertrouwen in jou hebt bereikt door te gaan wandelen aan een halster en met wat licht werken aan de longe zal hij als je zijn angst zoveel mogelijk vermijdt je als vanzelfsprekend blijven volgen. Je bent zijn koppel genoot in de kudde geworden.
Bovenstaande is essentieel om op deze manier te kunnen werken.

Door je paard te laten deelnemen aan nieuwe dingen en hem hierin te bevestigen bouw je een vertrouwensrelatie met hem op waar jij en hij zijn leven lang op terug zullen kunnen vallen.

Ga nooit verder dan hij op elk moment aankan. Heb geduld, heb begrip voor zijn onzekerheid en angst, hij is als een klein kindje, je paard zal dan steeds verder met je mee gaan.

Werk stapje voor stapje en stop de oefening wanneer het goed gaat, ga dus niet te ver.
Als je op het juiste moment stopt gaat de volgende dag alles beter, hij heeft dan geleerd dat het goed afloopt.
“Always quit at the right moment”

*2 Hem onderwerpen en leren dat verzet geen zin heeft.
Je paard blijft hiermee op zijn gunstigst een passieve volger die onder druk de gevraagde oefening uitvoert omdat hij geen andere mogelijkheid ziet. Er is geen deelname, er is geen vertrouwen. Al naar gelang de aard van het paard zullen er in de tijd telkens perioden van verzet opkomen.

Het verbaasd mij zeer dat niemand enige aanstoot neemt aan bovenstaande zinnige post.
Ik lees hier een hoop blabla, maar wat Simpelman zegt daar is alles mee gezegd.

Simpelman legt het idd mooi uit. Ik denk dat verder weinig mensen meer zin hebben om hier een eindeloze discussie over aan te gaan.
Sommige mensen vinden dit nou eenmaal het toppunt van horsemanship, sommige mensen niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:34

Ik voel mij inderdaad aangesproken, omdat ik het niet eens ben, dat Gert's werkwijze verkeerd zou zijn.

Mijn paard, vanaf geboorte al bij ons, kreeg dezelfde opvoeding en liefde als alle paarden hebben gehad, die ik zadelmak heb gemaakt. Hij kreeg alle tijd en rust om aan het zadel te wennen. Dekjes lagen al als veulen zijnde op zijn rug en dat was allemaal geen probleem.
Zonder zadel op hem rijden ook niet, maar de singel was werkelijk, ook na 3 maanden rustig ernaar toe werken, niet dicht te krijgen en weer 2 maanden verder waren we nog geen stap verder.
Ostheopaten, masseurs, DA, alles heeft gekeken en hem mankeerde niets. Enkel dat hij net als zijn moeder in het begin, een schurfthekel aan een singel heeft. Tot ze er na verloop van tijd aan gewend zijn.
Maar ik ga niet continu een singel vastdoen van een paard, dat vervolgens bij me in de nek springt.

Dit is dan ook de reden dat Gert ermee aan de slag mocht. Hij heeft een week lang, iedere dag het zadel met de singel, 3 keer op een dag opgedaan. En door zijn handigheid kreeg hij iedere keer de singel wel dicht en na veel gebok gesteiger en maf doen, stapte hij er na die week op en het dier heeft nooit iets gedaan.

Het kan er bij mij gewoon niet in, dat jullie denken, dat Gert werkt vanuit overdonderen. Het is een kundig man, die met respect met het paard om gaat. Het is niet alleen zijn zit, maar zijn hele houding richting het paard en de ongang ermee.

Ik heb mijn paard al van veulen af aan en ben dus van veulen af aan bezig geweest met dekjes, dekensingeltjes enz...
Alles was goed en prima, alles spelenderwijs. Longeren geen probleem, dubbele longe doe ik sowieso nooit, maar dat is mijn keuze en werkwijzen, dat doe ik gewoon niet.
Maar inderdaad ook een longeersingel was bij hem niet om te krijgen.
Mijn paard is nooit in de opfok geweest omdat de enige 2 weken dat hij daar wel was hem sterk vermagert hadden omdat hij zijn mannetje niet staat binnen de kudde.
Hij is dus echt daadwerkelijk 3 jaar lang in de hand geweest!

Sinds het paard bij Gert is geweest, heeft hij nooit ook maar 1 stap misdaan.
Wel heeft het een half jaar geduurd, voordat ik zonder spanning de singel vast kon doen, maar dat was zeker beter, dan het rechtop gaan wat hij deed.

Overigens heeft mijn merrie een halfjaar op rust moeten staan en vertoonde na dat halfjaar de eerste keer dat de singel weer vast ging hetzelfde gedrag. Hoe verklaar je dit als het paard voor de tijd Z dresuur liep....

En als een singel niet vast kan, sorry, maar dan kan dat gewoon niet....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:01

Tendance, dan ben ik voor jou heel blij dat het zo goed gegaan is.
Bovendien stel ik nergens dat Gert paarden overdonderd. Ik vind hem ook een vakman.
Ik betreur het alleen dat e.e.a. kennelijk met veel publiek moet gebeuren en er een show van gemaakt wordt. Dit als reactie op het filmpje van TS.

Wat Gert doet op zo'n moment zou niet nodig moeten hoeven zijn als er in het algemeen op een andere manier met paarden omgegaan zou worden.
Dit is dus niet zozeer een aanklacht tegen Gert (behalve dan het publiek en de show er omheen), maar vooral een reactie naar mensen die toejuichen dat we dit zouden moeten nastreven.
Dat bestrijd ik nl.: mensen als Gert zouden niet zo vaak nodig moeten hoeven zijn op deze manier.
Er is een wildgroei aan ondeskundige mensen die zich inlaten met het zadelmak maken van paarden die niet capable zijn, ook de zgn. africhtingsstallen niet, die meer schade toebrengen dan dat zij werkelijk vakwerk afleveren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:22

Overigens ken ik dit soort shows van Gert enkel van de filmpjes en heb ik het 1 keer in reallife gezien.
Verder ken ik zijn werkmethode alleen van zijn thuiswerk en daarover ben ik zeer te spreken!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:29

Neem in topics de zaken niet steeds zo persoonlijk.
Ook een voorbeeld van één paard is niet zo interessant.

Het gaat om de algemene lijn, het zadelmak maken van paarden is geen (commercieel) product.
Het goed uitvoeren is een "tijdloze" zaak, ieder paard is verschillend en moet binnen zijn waarde en rekening houdend met zijn specifieke eigenschappen behandeld en benaderd worden.
Het streven moet zijn een paard dat in vertrouwen zoekt naar deelname aan een proces, daar hebben in de jaren zowel ruiter als paard voordeel van.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:35

I totally agree Simpelman!
Zie in mijn omgeving ook regelmatig at voor de snelste en goedkoopste manier word gekozen als het gaat om beleren en doorrijden. Snap dat nooit.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:49

Goed hoeft niet altijd duur te zijn

Ik snap niet dat mensen denken alle wijsheid in pacht te hebben en met hun groene paard zelf maar wat aankloten met iets wat het paard zijn hele leven nog moet doen.
Gat in de markt als je dat kunt oplossen. al die gestoorde probleempaarden..... :D

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:51

Sorry hoor, maar dit doet gewoon pijn aan m'n hart.. Dit paard wordt gebroken.. Is ook een manier maar totaal niet mijn manier.
Heb geen ervaring met het zadelmakek/inrijden van den paard maar je ziet hier aan alles dat het paard niets begrijpt van dat duwen, trekken, klappen met de zweep.
Deze demonstratie lijkt gegeven te worden op een manege. Hoe kunnen mensen lachen om een paard dat de meest vreemde sprongen maakt, puur uit angst?!!

Ik vind dit echt vreselijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:54

xhenkexspons schreef:
Pfff dit is echt totaal niet mijn ding! Beetje raar vind ik het..
Mijn paard is nu 4 en we zijn bezig met longeren, zadel opleggen, hoofdstel etc gewoon op het gemakje.
Maar Als ik dit bij mijn paard zou doen zou ik met een schedelfractuur in het ziekenhuis liggen... :')
Nee bah! Arm paard ook..

Ja maar of je nu voor of tegen deze manier bent niet iedereen moet dit thuis gaan doen natuurlijk denk dat iedereen dat wel snapt. Ondanks dat ik absoluut niet voor deze manier ben. Denk ik wel dat hij er meer ervaring en zicht op heeft dan de doorsnee paardeneigenaar en dat je dat dus zelf niet thuis moet gaan doen als je leven je lief is.
Jij zou dan misschien bij jouw paard in het ziekenhuis liggen, maar deze persoon waarschijnlijk niet. Die zal vast wat pittigere paarden onder zich gehad hebben.
En dat is met vele manieren zo. Je hebt mensen die iets "uitvinden" dan is niet de bedoeling dat iedereen het na gaat doen want dan krijg je gevaarlijke situaties.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 05-06-13 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:54

Simpelman schreef:
Neem in topics de zaken niet steeds zo persoonlijk.
Ook een voorbeeld van één paard is niet zo interessant.

Het gaat om de algemene lijn, het zadelmak maken van paarden is geen (commercieel) product.
Het goed uitvoeren is een "tijdloze" zaak, ieder paard is verschillend en moet binnen zijn waarde en rekening houdend met zijn specifieke eigenschappen behandeld en benaderd worden.
Het streven moet zijn een paard dat in vertrouwen zoekt naar deelname aan een proces, daar hebben in de jaren zowel ruiter als paard voordeel van.

Ik neem het niet persoonlijk, maar Gert, die hier besproken wordt kan niet reageren, dus zeg ik wat ik ervan denk.
Plus dat ik meerdere paarden bij Gert vandaan heb zien komen en later ook gereden en allen waren prima en zijn zonder onnodige stress zadelmak gemaakt.
Het idee, dat het na die ene keer klaar zou zijn is ook niet waar.
Maar goed als ik zeg: meerdere paarden, dan zegt men: geef dan een voorbeeld. Dat was ik dus bij deze voor, door een voorbeeld te noemen.

Maar wie beweert en heeft er voorbeelden van, dat een paard door Gert geen vertrouwen krijgt en gaat deelnemen aan het gezamenlijke proces.....?