ijssnuiver schreef:Maar ik wil nog steeds geen weerstand bieden in de mond. Contact houden prima, maar meer ook niet.
Dan moet je geen dressuur willen rijden. Dan is klassieke dressuur niets voor jou.
Ik functioneer dresuurmatig prima. Academisch dat wel, toch hier en daar iets anders dan klassiek..ijssnuiver schreef:Ik ga gewoon niet meer dan contact bieden in de mond.
Prima hoor, ieder zijn meug. Wat mij betreft is er ook niet één manier om plezier aan je paard te kunnen beleven. Er is alleen maar wel 1 manier om je paard goed dressuurmatig af te richten. (al wordt er eindeloos gediscussieerd over details. Maar op hoofdlijn is er maar 1 manier) Als je niet bereid bent correct dressuur te leren rijden, dan kun je maar beter helemaal iets anders doen met je paard.
Lijkt me ietwat kort door de bocht. Hiermee zeg je eigenlijk dat iedereen die niet dressuur wil rijden, maar moet stoppen met paardrijden. Ik denk dat een ruiter die lekker alleen bosritjes maakt ook geen dressuur nodig heeft.
Ik denk dat wij blijven verschillen in mening wat de hoofdlijn is
. Gelukkig maar, anders werd het zo saai in de wereld en vooral op Bokt
.ijssnuiver schreef:In de ogen van velen misschien onnodig en vooral tijdrovend. Ik ben van mening, hoe meer aandacht je hieraan besteed hoe sneller alles uiteindelijk zal gaan.
De vraag is wat je einddoel is en hoever je er nog van af staat. Dan pas kun je zeggen hoe doeltreffend jouw aanpak is.
Er wordt door veel mensen eindeloos gezeverd over hoe het zou moeten. Maar weinigen kunnen een goed eindresultaat tonen. Laten zien waar hun aanpak uiteindelijk naar toe moet leiden. Voor mij (en ik denk vele dressuur/wedstrijdruiters met mij) is een goed eindresultaat op zijn minst een paard dat gehoorzaam en fijn te rijden is en alles tm Z2 heel goed beheerst en op zijn minst voor een 7 uit kan voeren. En als mijn paard door een andere minder ervaren ruiter ook fijn na te rijden is, dan ben ik helemaal tevreden. Maar ik houd nu eenmaal van concrete doelen. Een paard wat goed GP (65-70% scores) loopt is voor mij het ideaal. (maar zover ben ik nog niet

) En een ander is misschien al blij als zijn paard stopt na 3 keer vragen of dat ie zijn ruiter er niet heeft afgegooid onderweg. Het is maar wat je einddoel is. Als die niet hetzelfde is, kun je de weg er naartoe niet met elkaar vergelijken. Dan blijven het appels en peren.
Ik heb inderdaad niet de ambitie om ergens in het Z te eindigen of althans niet op wedstrijdgebied. Simpelweg omdat ik de mentaliteit die heerst op de wedstrijdsport en voornamelijk onder de dressuurruiters verschrikkelijk vind.
Waar ik op doelde is dat veel mensen het tijdrovend vinden om eerst de paarden alles op de grond te leren. Om maar iets te noemen, mijn paarden kunnen de schouderbinnenwaarts eerst aan de hand voordat ik ze onder het zadel aanleer. Zo met alle oefeningen.ijssnuiver schreef:Dus omdat de realiteit anders is moeten we allemaal maar met zere vingers van een weerstandbiedende hand van het paard afstappen? En is het jammer dat een paard daar de dupe van is?
De realiteit is dat paarden boeten voor onze onkunde.
Dat klopt helaas, neemt nog steeds niet weg dat ik daar geen voorstander van ben
.ijssnuiver schreef:Dat neemt alleen niet weg dat ik dat wel een basis vind en het paard nooit de dupe mag worden van onkunde van de ruiter.
Nou als jij die nou gevonden hebt, geef dan even een gil. En het is ook bijzonder om te denken dat geen enkel paard de dupe is (geweest) van jouw onkunde. Want niemand wordt geboren als volleerd ruiter. En sommige (of misschien wel de meerderheid) leren het nooit (echt goed). Maar zo dramatisch is dat nu ook weer niet hoor. De meeste paarden kunnen wel wat hebben.
Ik heb een prima manier gevonden om een basis aan te leren bij zowel paard als ruiter. Deze begint echter bij het loswerken, op die manier leert een toekomstig ruiter wel al een heleboel over het wezen paard en hoe zijn reacties zijn. Het zou mijn ideaalbeeld zijn dat iedereen daar begint(en ja ik weet ook wel dat dit niet zo is en niet zal gebeuren).
Ik beweer nergens dat paarden niet de dupe zijn geweest van mijn onkunde. Maar ik heb wel een bewuste keuze gemaakt om een andere weg te gaan bewandelen. TS is nu ook een bewuste keuze aan het maken en in zo'n soort geval kun je best kiezen om echt bij de basis te beginnen. Het is maar net hoeveel je er zelf in wil investeren.ijssnuiver schreef:Als een paard door de hand heen dendert moet het eerst onbelast(=imo zonder ruitergewicht) leren om zijn lijf weer goed te gaan gebruiken. Zonder allemaal rare hulpteugels, maar met de juiste aangeboden oefeningen waardoor het gaat dragen en uiteindelijk ook weer kan gaan nageven.
Zoals ik al zei... het devies is natuurlijk vooral veel grondwerk, een paragnost en ingestraalde homeopatische druppels voor de nieren
Ik had ook niet verwacht dat je hier het nut van in zou zien. Dat is zonde want het zou je veel meerwaarde kunnen geven. En ook homeopatische druppels kunnen best helpen, al is het alleen maar om mijn eigen hooikoorts te verlichten
.Brainless schreef:Ik dacht ook altijd dat het nooit nodig zou zijn, maar met mijn Fjord heb je (helaas) wel eens kracht nodig.
Zij denkt dan ineens links te gaan als jij rechtdoor/rechts wilt, of ze duikt naar beneden om "rustig" gras te gaan eten.
Dan heb je geen tijd om eerst even netjes te vragen door te lopen.
Precies. Hij hij heeft gewoon de kant uit te gaan waar jij heen wilt en wel direct en thuis heeft hij alle tijd om te eten. En als dat niet gaat op een lichte aanwijzing, dan maar even doorpakken. En als je dat kort, krachtig en doelmatig doet dan weet ie dat meteen voor de volgende keer. En dan kun je voortaan gewoon hetzelfde bereiken met een lichte aanwijzing. Daar ga je niet eerst 20 sessies aan grondwerk tegenaangooien.
ijssnuiver schreef:Ben je er zeker van dat je lichaam meestuurt met wat je vraagt?
Ik denk dat het probeem is dat het ruwvoer thuis de verkeerde energie uitstraalt omdat het niet geoogst is bij volle maan. daarom kon hij niet anders dan onderweg gras gaan eten. Kan het paard ook niks aan doen.

(grapje hoor, moet kunnen)
En grapje moet zeker kunnen
. Desondanks weet jij net zo goed als ik, dat sturen meer is dan alleen je hand opzij doen. Als je met de rest van je lijf totaal de andere richting aangeeft dan wat je met je hand doet, is de kans groter dat je paard je lijf volgt en niet je hand.Brainless schreef:Bij mij haalt ze het niet meer in haar hoofd om te gaan grazen, maar dat heb ik niet afgeleerd door lief te vragen, maar gelijk haar hoofd omhoog te trekken en haar flink voorwaarts te drijven.
Zo werkt dat nu eenmaal. Ik zou het niet anders doen.