Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:14

Ansie schreef:
Ik moet toch nog even iets kwijt hier hoor. Het lijkt wel alsof je in een bepaald hok wordt gestampt als je probeert zo eerlijk en zacht mogelijk te rijden. Alsof je dan ineens niet meer consequent kan zijn. Heel vreemd vind ik dat. Ik pleit hier voor het juiste en correcte rijtechnische rijden en dat wil niet zeggen dat ik paarden dan lekker laat lanterfanteren en eeuwig wacht tot ze uit zichzelf iets willen doen. Zoals ik eerder al schreef, je hebt gehoorzamen en rijtechniek. En bij dressuur komen beide aspecten kijken. Onder gehoorzamen versta ik duidelijk en consequent zijn. Onder rijtechniek versta ik weten wanneer je tijdens een training bepaalde hulpen kan geven die niet tegenstrijdig aan elkaar zijn en die je op een eerlijk moment vraagt, omdat jij als trainer van je paard weet wanneer je paard daar aan toe is. Daarbij moet je het onderscheid kunnen maken wanneer het onder niet-gehoorzamen valt en wat in de communicatie fout gaat of wat gewoonweg niet uitgevoerd kan worden omdat je het op een te vroeg moment in de training vraagt of omdat je zelf als ruiter tegen zit te werken. En precies die rijtechniek is nog wel eens ver te zoeken, omdat het plaatje (kop in de krul) oh zo belangrijk is! DAT is mijn hele punt hier. En ik denk dat je dan eerst eens even terug moet in de theorie (het hoe en waarom) of op zoek moet naar instructie die je dat stukje theorie bij kan brengen zodat je in de praktijk weer vooruit kunt.

Goed beschreven. Hoewel Jasmijn natuurlijk gelijk heeft qua basic hulpgeving, is het echt onzin dat je altijd maar je hulpen moet opvoeren en tot het gaatje moet gaan.
Het paard moet reageren op mijn hulpen, maar het is mijn verantwoordelijkheid om de hulpen op het juiste moment en de juiste plek te brengen, zodat het paard ook makkelijk kan reageren.
Dat is rijtechniek en dat zijn ook gelijk technieken die verschillen per "stroming".

Als TS zich niet prettig voelt bij zere vingers, dan zou ik zeker andere instructie zoeken. Zere vingers lijken mij niet de bedoeling, net als strakke sperriemen etc. Als je er niet komt met alleen heel even druk geven en loslaten, dan moet je misschien de oefening anders opbouwen of een stapje terug doen, zodat het paard (en de ruiter!) het wel begrijpen en kunnen uitvoeren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:16

jasmijn78 schreef:
ijssnuiver schreef:
Maar ik wil nog steeds geen weerstand bieden in de mond. Contact houden prima, maar meer ook niet.

Dan moet je geen dressuur willen rijden. Dan is klassieke dressuur niets voor jou.

Ik functioneer dresuurmatig prima. Academisch dat wel, toch hier en daar iets anders dan klassiek..

ijssnuiver schreef:
Ik ga gewoon niet meer dan contact bieden in de mond.

Prima hoor, ieder zijn meug. Wat mij betreft is er ook niet één manier om plezier aan je paard te kunnen beleven. Er is alleen maar wel 1 manier om je paard goed dressuurmatig af te richten. (al wordt er eindeloos gediscussieerd over details. Maar op hoofdlijn is er maar 1 manier) Als je niet bereid bent correct dressuur te leren rijden, dan kun je maar beter helemaal iets anders doen met je paard.

Lijkt me ietwat kort door de bocht. Hiermee zeg je eigenlijk dat iedereen die niet dressuur wil rijden, maar moet stoppen met paardrijden. Ik denk dat een ruiter die lekker alleen bosritjes maakt ook geen dressuur nodig heeft.
Ik denk dat wij blijven verschillen in mening wat de hoofdlijn is ;) . Gelukkig maar, anders werd het zo saai in de wereld en vooral op Bokt :D .

ijssnuiver schreef:
In de ogen van velen misschien onnodig en vooral tijdrovend. Ik ben van mening, hoe meer aandacht je hieraan besteed hoe sneller alles uiteindelijk zal gaan.

De vraag is wat je einddoel is en hoever je er nog van af staat. Dan pas kun je zeggen hoe doeltreffend jouw aanpak is.

Er wordt door veel mensen eindeloos gezeverd over hoe het zou moeten. Maar weinigen kunnen een goed eindresultaat tonen. Laten zien waar hun aanpak uiteindelijk naar toe moet leiden. Voor mij (en ik denk vele dressuur/wedstrijdruiters met mij) is een goed eindresultaat op zijn minst een paard dat gehoorzaam en fijn te rijden is en alles tm Z2 heel goed beheerst en op zijn minst voor een 7 uit kan voeren. En als mijn paard door een andere minder ervaren ruiter ook fijn na te rijden is, dan ben ik helemaal tevreden. Maar ik houd nu eenmaal van concrete doelen. Een paard wat goed GP (65-70% scores) loopt is voor mij het ideaal. (maar zover ben ik nog niet ;) ) En een ander is misschien al blij als zijn paard stopt na 3 keer vragen of dat ie zijn ruiter er niet heeft afgegooid onderweg. Het is maar wat je einddoel is. Als die niet hetzelfde is, kun je de weg er naartoe niet met elkaar vergelijken. Dan blijven het appels en peren.

Ik heb inderdaad niet de ambitie om ergens in het Z te eindigen of althans niet op wedstrijdgebied. Simpelweg omdat ik de mentaliteit die heerst op de wedstrijdsport en voornamelijk onder de dressuurruiters verschrikkelijk vind.
Waar ik op doelde is dat veel mensen het tijdrovend vinden om eerst de paarden alles op de grond te leren. Om maar iets te noemen, mijn paarden kunnen de schouderbinnenwaarts eerst aan de hand voordat ik ze onder het zadel aanleer. Zo met alle oefeningen.

ijssnuiver schreef:
Dus omdat de realiteit anders is moeten we allemaal maar met zere vingers van een weerstandbiedende hand van het paard afstappen? En is het jammer dat een paard daar de dupe van is?

De realiteit is dat paarden boeten voor onze onkunde.
Dat klopt helaas, neemt nog steeds niet weg dat ik daar geen voorstander van ben ;) .

ijssnuiver schreef:
Dat neemt alleen niet weg dat ik dat wel een basis vind en het paard nooit de dupe mag worden van onkunde van de ruiter.

Nou als jij die nou gevonden hebt, geef dan even een gil. En het is ook bijzonder om te denken dat geen enkel paard de dupe is (geweest) van jouw onkunde. Want niemand wordt geboren als volleerd ruiter. En sommige (of misschien wel de meerderheid) leren het nooit (echt goed). Maar zo dramatisch is dat nu ook weer niet hoor. De meeste paarden kunnen wel wat hebben.
Ik heb een prima manier gevonden om een basis aan te leren bij zowel paard als ruiter. Deze begint echter bij het loswerken, op die manier leert een toekomstig ruiter wel al een heleboel over het wezen paard en hoe zijn reacties zijn. Het zou mijn ideaalbeeld zijn dat iedereen daar begint(en ja ik weet ook wel dat dit niet zo is en niet zal gebeuren).
Ik beweer nergens dat paarden niet de dupe zijn geweest van mijn onkunde. Maar ik heb wel een bewuste keuze gemaakt om een andere weg te gaan bewandelen. TS is nu ook een bewuste keuze aan het maken en in zo'n soort geval kun je best kiezen om echt bij de basis te beginnen. Het is maar net hoeveel je er zelf in wil investeren.

ijssnuiver schreef:
Als een paard door de hand heen dendert moet het eerst onbelast(=imo zonder ruitergewicht) leren om zijn lijf weer goed te gaan gebruiken. Zonder allemaal rare hulpteugels, maar met de juiste aangeboden oefeningen waardoor het gaat dragen en uiteindelijk ook weer kan gaan nageven.

Zoals ik al zei... het devies is natuurlijk vooral veel grondwerk, een paragnost en ingestraalde homeopatische druppels voor de nieren :+ ;)

Ik had ook niet verwacht dat je hier het nut van in zou zien. Dat is zonde want het zou je veel meerwaarde kunnen geven. En ook homeopatische druppels kunnen best helpen, al is het alleen maar om mijn eigen hooikoorts te verlichten ;) .

Brainless schreef:
Ik dacht ook altijd dat het nooit nodig zou zijn, maar met mijn Fjord heb je (helaas) wel eens kracht nodig.
Zij denkt dan ineens links te gaan als jij rechtdoor/rechts wilt, of ze duikt naar beneden om "rustig" gras te gaan eten.
Dan heb je geen tijd om eerst even netjes te vragen door te lopen.

Precies. Hij hij heeft gewoon de kant uit te gaan waar jij heen wilt en wel direct en thuis heeft hij alle tijd om te eten. En als dat niet gaat op een lichte aanwijzing, dan maar even doorpakken. En als je dat kort, krachtig en doelmatig doet dan weet ie dat meteen voor de volgende keer. En dan kun je voortaan gewoon hetzelfde bereiken met een lichte aanwijzing. Daar ga je niet eerst 20 sessies aan grondwerk tegenaangooien.

ijssnuiver schreef:
Ben je er zeker van dat je lichaam meestuurt met wat je vraagt?

Ik denk dat het probeem is dat het ruwvoer thuis de verkeerde energie uitstraalt omdat het niet geoogst is bij volle maan. daarom kon hij niet anders dan onderweg gras gaan eten. Kan het paard ook niks aan doen.:+ :D (grapje hoor, moet kunnen)

En grapje moet zeker kunnen ;) . Desondanks weet jij net zo goed als ik, dat sturen meer is dan alleen je hand opzij doen. Als je met de rest van je lijf totaal de andere richting aangeeft dan wat je met je hand doet, is de kans groter dat je paard je lijf volgt en niet je hand.

Brainless schreef:
Bij mij haalt ze het niet meer in haar hoofd om te gaan grazen, maar dat heb ik niet afgeleerd door lief te vragen, maar gelijk haar hoofd omhoog te trekken en haar flink voorwaarts te drijven.

Zo werkt dat nu eenmaal. Ik zou het niet anders doen.

liljebo schreef:
ijssnuiver schreef:
[
Als mijn paarden links ipv rechts gaan(of net andersom uiteraard) en ze reageren niet op mijn stuurhulp, beweeg ik het aanwijsstokje/zweepje rustig langs het hoofd/hals een de kant waar ze zelf heen willen(zodat ze wijken voor het stokje en mee gaan de andere kant op). Ik raak ze niet aan met het zweepje, maar beweeg het even heen en weer.
Zo kan ik licht en luchtig blijven in de mond, maar heb ik wel de gewenste reactie.

Ik wil mij niet met de dressuurdiscussie bemoeien, maar moest hier wel een beetje mee lachen, als doorgewinterde koudbloedfan.
Heb altijd met koudbloeden gewerkt en laatste jaren ook shetjes. Kan je verzekeren dat je mbt eten niet zo heen erg ver komt met het meesturen van je lijf of op en neer bewegen van stokje.
Ook niet als ze kunnen wijken voor druk

Ben zelf altijd druk in de weer met leertheorieen, maar ook voor iemand die daar minder diep induikt, mag het duidelijk zijn dat gedrag dat wordt beloond per definitie wordt herhaald, dan wel versterkt.

Ik kan je verzekeren dat voor de gemiddelde koudbloed niets meer belonend is, dan een frisse duik in het verse gras :Y)

Ik doelde hierin puur op het sturen, dus naar links gaan terwijl je rechts vraagt. Dat is totaal anders dan het gras induiken. Bij een paard dat dit structureel doet zou ik er voor kiezen om even te werken met bijvoorbeeld een halster, dat je daar even wat meer druk omhoog kunt zetten(en flink voorwaarts uiteraard), zonder dat je aan de mond zit.

En inderdaad wat je zelf ook al zegt, zodra een paard daarin eenmaal succes gehad heeft word het alleen maar lastiger. Maar dat geld niet alleen voor een echte koudbloed, maar ook voor mijn kwpn'er bijvoorbeeld.

Electra63 schreef:
ijssnuiver schreef:
Als mijn paarden links ipv rechts gaan(of net andersom uiteraard) en ze reageren niet op mijn stuurhulp, beweeg ik het aanwijsstokje/zweepje rustig langs het hoofd/hals een de kant waar ze zelf heen willen(zodat ze wijken voor het stokje en mee gaan de andere kant op). Ik raak ze niet aan met het zweepje, maar beweeg het even heen en weer.
Zo kan ik licht en luchtig blijven in de mond, maar heb ik wel de gewenste reactie.

Heb je daar een filmpje of foto van? Ik vraag mij ook af, hoe je dat doet, als je bijv. buiten rijdt en je nadert een kruispunt. Jij wilt rechts, paard wilt linksaf de weg oversteken? Ga je dan met dat aanwijsstokje zwaaien/ Ben je dan nog wel op tijd?
Verder vraag ik mij af, of je wedstrijden rijdt? Dat gaat ook niet met een aanwijsstokje toch?

Herman Koorman is niets mis mee, ook niet met Gert van t Hof. Dat soort mannen heb je nodig, soms. :D

Ik heb hier geen foto/filmpje van. Ik neem dat je niet gaat buitenrijden als je paard nog slecht aan de hulpen is? Natuurlijk kunnen ze altijd een keer iets anders bedenken, ook in hogere africhting. En ja dan bouw ik mijn hulpen nog steeds zo op.
Als ik hier aan de kant moet voor bijvoorbeeld een bus en mevrouw gaat niet direct, dan zwaai ik inderdaad even met stokje langs de zijkant en gaat ze zo opzij. Maar zwaaien echt heel minimaal, een beetje bewegen is meer juist denk ik(zwaaien is voor iedereen natuurlijk anders te interpreteren).
Ik rij geen wedstrijden nee, dat is én lastig als je op Schiermonnikoog woont en de boot een godvermogen kost en ik haat de mentaliteit die heerst op wedstrijden.
Maar bijvoorbeeld thuis in de rijbak, is het een hulp die ik gewoon toepas indien nodig. En dat is zeker niet altijd, maar hij is wel erg handig als het wel nodig is.

En ja ik acute noodgevalen(een wat spontaan op het strand uit de duinen voor je paard springt), zal ik ook een keer wat harder doorkomen. Maar dan is de keuze de veiligheid van het kind of de mond van mijn paard(of neus eigenlijk, want ze loopt bitloos op buitenrit) en dan gaat het kind echt voor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:21

ijssnuiver schreef:
liljebo schreef:

[

Ik wil mij niet met de dressuurdiscussie bemoeien, maar moest hier wel een beetje mee lachen, als doorgewinterde koudbloedfan.
Heb altijd met koudbloeden gewerkt en laatste jaren ook shetjes. Kan je verzekeren dat je mbt eten niet zo heen erg ver komt met het meesturen van je lijf of op en neer bewegen van stokje.

Ben zelf altijd druk in de weer met leertheorieen, maar ook voor iemand die daar minder diep induikt, mag het duidelijk zijn dat gedrag dat wordt beloond per definitie wordt herhaald, dan wel versterkt.

Ik kan je verzekeren dat voor de gemiddelde koudbloed niets meer belonend is, dan een frisse duik in het verse gras :Y)

Ik doelde hierin puur op het sturen, dus naar links gaan terwijl je rechts vraagt. Dat is totaal anders dan het gras induiken. Bij een paard dat dit structureel doet zou ik er voor kiezen om even te werken met bijvoorbeeld een halster, dat je daar even wat meer druk omhoog kunt zetten(en flink voorwaarts uiteraard), zonder dat je aan de mond zit.

[quote="ijssnuiver"]

Hmmm heb nooit iets in de mond hangen. Doe alles bitloos omdat bit voor mij geen meerwaarde heeft. Maar ik ging daarmee in op de opmerking van brainless dat bij zoiets iets meer nodig is en jij als reactie het meegaan met lichaam en zwaaien met stokje gaf, terwijl Brainless het volgens mij toch echt over grasduiken had. En dat leverde bij mij komische beelden op. Sorry. Verder niet van nut voor de dressuurdiscussie.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:23

liljebo schreef:
ijssnuiver schreef:

ijssnuiver schreef:
Hmmm heb nooit iets in de mond hangen. Doe alles bitloos omdat bit voor mij geen meerwaarde heeft. Maar ik ging daarmee in op de opmerking van brainless dat bij zoiets iets meer nodig is en jij als reactie het meegaan met lichaam en zwaaien met stokje gaf, terwijl Brainless het volgens mij toch echt over grasduiken had. En dat leverde bij mij komische beelden op. Sorry. Verder niet van nut voor de dressuurdiscussie.

Ik kan niet ruiken he dat jij bitloos rijd ;) .
De opmerking van Brainless kwam bij over op het grasduiken, maar ook over het sturen. En ik reageerde op het sturen.
Wellicht door mij ook wel verkeerd opgevat hoor, dat ze echt het grasduiken bedoelde.

Maar veel mensen sturen met hun hand bijvoorbeeld wel naar rechts, terwijl hun lichaamshouding naar links is. Grote kans dat je paard dan voor links of rechtdoor kiest. Daar doelde ik echt op!

Oftoppic: Wat woon jij onwijs mooi trouwens!(even in je profiel gespiekt ;) ).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:40

Simpelman schreef:
Overigens, ik heb geleerd om paarden zadelmak te maken zonder ze in de verdediging te laten komen.
Het is een kwestie van een beetje meer tijd nemen, de "zadelmak les" opdelen in kleine stukjes. Stoppen voor dat het paard angstig wordt en zich gaat verdedigen. Het uitnodigen deel te nemen aan ipv het te nemen. Ik heb nooit een bok gehad bij alle paarden die ik in mijn eentje!

Ik heb er ook aardig wat zadelmakgemaakt (voornamelijk KWPN, en het is nu ik kinderen heb niet meer mijn hobby zeg maar ;) ) en ik heb er ook nooit een gehad die afging zoals je sommige paarden bij hem ziet doen. Maar ik wijt dat aan het feit dat ik gewoon gemakkelijke en redelijk ongecompliceerde paarden heb getroffen. Zo zijn ze nu eenmaal niet allemaal.

sanne83 schreef:
Goed beschreven. Hoewel Jasmijn natuurlijk gelijk heeft qua basic hulpgeving, is het echt onzin dat je altijd maar je hulpen moet opvoeren en tot het gaatje moet gaan.

Dat hangt af van wat je einddoel is. Als jij hogere dressuur wilt rijden, dan volgen de oefeningen elkaar heel snel op. Dan is het doel dat je paard direct reageert op kleine hulpen. Als dat je doel is moet je wel tot het gaatje gaan. Op elke actie onvoorwaardelijk direct een reactie eisen. Als je einddoel lager ligt, bv B dressuur, waarbij je 15 meter hebt om een overgang in te zetten, dan kun je coulanter zijn. Dan hoeft je paard niet zo 'scherp' aan je hulpen te staan.

ijssnuiver schreef:
Ik heb inderdaad niet de ambitie om ergens in het Z te eindigen of althans niet op wedstrijdgebied. Simpelweg omdat ik de mentaliteit die heerst op de wedstrijdsport en voornamelijk onder de dressuurruiters verschrikkelijk vind.

Ja, dat is altijd het gebruikelijke argument om niet aan 'gewone simpele dressuur' te doen, dat is dan te min natuurlijk. En dan voor een meer etisch verantwoorde 'verlichtte' weg te kiezen van zachtheid, lichtheid en roze hartjes. Vaak zonder goed te definieren eindresultaat waar die weg dan toe moet leiden. Dan kun je je op je borst kloppen dat je zo goed bezig bent, zonder dat je daarvan wat aan anderen kunt laten zien. Wedstrijdruiters kunnen zwetsen wat ze willen, maar als ze niet goed rijden vallen ze vroeg of laat toch dik door de mand. Helaas in de wedstrijdsport soms wat laat, maar het houdt dan wel een keer op. In de wedstrijdsport is gewoon meer een eenduidige visie op hoe het eindresultaat er uit moet zien, en dus ook hoe de weg er naartoe uitziet. (iig onder het deel wat er echt wat van snap en bakt)

Let wel: ik vind er helemaal niks mis mee hoor, dat iemand andere doelen en ambities heeft of voor een andere weg/stroming kiest. Maar ik heb wel moeite met dat laatste. Van die insenuaties dat zij wel de verlichtte weg hebben gevonden en zo. Reguliere dressuurruiters streven nu eenmaal naar een ander doel dan ruiters uit vage/minder te definieren stromingen. AR ruiters rijden bijvoorbeeld met veel minder impuls en aanleuning (en veel minder ruggebruik vind ik). Daar kom je in de reguliere dressuur niet mee weg. Je moet het niet met elkaar willen vergelijken.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 07-05-13 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:51

Omschreven in FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur.
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:02

ijssnuiver schreef:
liljebo schreef:

[

ijssnuiver schreef:

Nu lees ik hier dat je bitloos rijdt, kun jij dan aan mij uitleggen hoe jij aanleuning houdt, krijgt?
In mijn scholing heb ik geleerd dat aanleuning alleen aan een bit gaat, zo ook bij de knhs anders hadden de bitlozen onder ins gewoon kunnen mengen in de reguliere proefjes en had er geen apart onderdeel voor ontwikkeld hoeven worden. Ik vraag me af hoe anderen hier dat zien?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:26

@Jasmijn:
Ik beweer niet dat ik met veel roze hartjes dressuur rij en dat het reguliere te min voor mij is. Ik zeg ook niet dat AR de verlichte weg is ofzo.
Ik heb een duidelijk doel voor ogen, maar ik mijn ambitie ligt niet bij een piaffe of een passage. Maar ik heb een totaal ander doel dan jij hebt(denk ik). We willen beide waarschijnlijk dat ons paard gezond(zowel fysiek als mentaal) kan bewegen, maar de weg en het uiteindelijk einddoel zal anders zijn.

Het laatste is dat ik de mentaliteit onder de wedstrijdruiters vervelend vind. Dat is iets heel persoonlijks van mijn kant, daarmee zeg ik niet dat wedstrijdruiters slecht zijn, maar ik zie niet in waarom ik dat zou opzoeken als ik dat ontzettend vervelend vind..
Je kunt ook niet alle AR ruiters over 1 kam scheren. Ik wil inderdaad veel impuls en heb een gewone normale aanleuning(het lichte contact dus), maar ik heb prima ruggebruik bij mijn paarden en een prima achterbeengebruik. Bij de jonge pony uiteraard nog iets minder stabiel, maar dat mag hij mist ook nog kracht om dat lang vol te kunnen houden.

@knolletuin:
Je hebt niet helemaal de kloppende persoon bij die quote. Die quote is van liljebo en niet van mij, zal wat mis zijn gegaan tijdens het vele doorquoten ;) . Ik rij dressuurmatig voornamelijk met bit, ter afwisseling ook wel met bitloos. Op buitenrit rij ik altijd bitloos om diverse redenen, maar daar vind ik aanleuning ook totaal niet belangrijk.
Maar mag ik vragen waarom je bitloos geen aanleuning kunt hebben? Dat gaat mij toch prima af..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:30

Ik zie veel meer mensen bitloos met een aanleuning rijden, van achteren naar voren, zonder valse knik.

Wat ijssnuiver zegt: Kan iemand mij dat uitleggen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:43

Het valt mij, in dit soort topics, altijd op, dat men een hekel heeft aan de mentaliteit op dressuurwedstrijden, maar nooit zelf op een wedstrijd komt. Dat men ervan uitgaat dat alle wedstrijd/dressuurruiters sjorren en trekken, immers paard moet in de krul en dat zij vooral hun paard mishandelen/pijn doen. Helaas hebben de alternatievelingen nooit geen voorbeelden/foto's van die mooie aanleuning of perfecte uitvoering van gangen/figuren/goed achterbeengebruik enz. Er wordt niets getoetst dmv een wedstrijd/jury, dus hoe en wie beoordeeld dan of iets goed wordt uitgevoerd?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:55

Electra, wie zegt mij dat een jury correct beoordeeld?

Ken een meisje in de wedstrijden die pas begonnen is, en met een ontzettend valse knik rijdt, achterhand weggedrukt maar wel contineu tot 200 pnt rijd...?

Aan ene kant zeg ik: je hebt gelijk, je wordt getoetst. Aan andere kant zeg ik: Maar niet alle toetsingen zijn eerlijk.

Waarom ik geen wedstrijden rijd heeft een paar redenen:
Mijn extra geld wat ik overhoud zet ik opzei voor "als hij naar een kliniek moet", voor mij is wedstrijden dus duur en ook moet je daar tijd voor maken. Bijvoorbeeld op zondag. Ben een studente, vollop school en stage maar daarnaast werk ik ook, om extra bij te klappen. Niet thuis wonend, dus stel de wasmachine gaat stuk.
Al mijn extra's spaar ik elke maand op....(tuurlijk krijg je naa en jaar meer dan 1000 euro wat je opzei zet, maar dei 1000 euro kan hard nodig zijn natuurlijk)
Daarnaast ook het punt: eerlijke beoordeling. Want niet elke jury zegt heel eerlijk wat hij er van vind, kijkt naar de pony zelf, of naar de kleur. Ik heb een jury gezien, waarvan er een tuiger echt goed liep! En toch kreeg hij lager cijfers, zonder toelichting. Dan ga ik mij vragen stellen, is dat wel zo eerlijk dan? Tuurlijk, het zal niet vaak voor komen. Maar toch komt het wel voor.
Naast geld en tijd, is er ook zo iets als zin. Door de week school en stage, op donderdag avond en zaterdag werken, en dan ook nog zondag op wedstrijd? Nee, dan geniet ik lekker op zondag met mijn pony door de bossen met t wagentje er achter.
Ik voel er niets voor, omdat ik zelf al zon zenuw ben.

Met stage mocht ik mee naar wedstrijden, vond ik ook echt leuk! Ik reed zelf niet, dus scheelde een hoop zenuwen, maar ik was zenuwachtig voor mijn stagebegeleider. Dan is de vraag, is dat wel zo gezond? Een paard voelt dat aan, en dat wil ik mijn paard/pony, hoe koel hij ook mag zijn, niet aan!

Nep, geef mij dan maar lekker in de bak, instructie erbij, lekker recreatief trainen en lekker naar buiten :D
Geen zenuwen, geen gestress en ik houd mijn geld voor alles wat er kan gebeuren.
(Ben n groninger, maar zoals mensen in drenthe zeggen: Echte Drenten bin zunig)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:58

Aanleuning staat anders overal beschreven als de verende verbinding met de mond.... Zonder bit geen verbinding met de mond. Ik heb het even zitten googelen maar bitloos en aanleuning zijn 2 dingen die niet samengaan volgens alle omschrijvingen.en zoals ik het in mijn hoofd heb staan.
Ik ben het daar wel mee eens, nageeflijk zonder bit, geen probleem, maar aanleuning , nee.
Ook zo een dingetje dus wat jasmijn al eerder een paar keer aanhaalde: mensen roepen wel dat ze iets kennen of zeggen te doen, maar weten de daadwerkelijke omschrijving van een begrip niet . Daar ontstaan verwarringen...
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 07-05-13 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:00

knollentuin schreef:
Aanleuning staat anders overal beschreven als de verende verbinding met de mond.... Zonder bit geen verbinding met de mond. Ik heb het even zitten googelen maar bitloos en aanleuning zijn 2 dingen die niet samengaan volgens alle omschrijvingen.

(gut ik spam ook weer hoor....wil alles weten)

Maar hoe heet dat dan als ik vragen mag?
Netjes op de loodlijn, mooi ontspannen, achterhand er correct onder?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:00

Knollentuin, misschien kloppen de omschrijvingen dan niet?
Edit: of we verzinnen een nieuwe omschrijving, die eigenlijk hetzelfde is, maar waarin 'mond' dan 'hoofd' of 'neus' is en die noemen we dan 'aanleuningx' in plaats van 'aanleuning'. Want het moet natuurlijk niet over definities gaan maar om het resultaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:05

Visitor schreef:

Tjaaaaa, ik las net ook al dat de jury het niet goed ziet. Nu de omschrijvingen ook al niet. Waar moet je dan naar kijken/luisteren? Is die instructeur van een bepaalde stroming dan wel eerlijk? Wil hij ook niet gewoon geld verdienen? Ziet hij HET wel goed? Hoe weet je dat en wie bepaalt dat?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:05

maralyn schreef:
Daarnaast ook het punt: eerlijke beoordeling. Want niet elke jury zegt heel eerlijk wat hij er van vind, kijkt naar de pony zelf, of naar de kleur. Ik heb een jury gezien, waarvan er een tuiger echt goed liep! En toch kreeg hij lager cijfers, zonder toelichting. Dan ga ik mij vragen stellen, is dat wel zo eerlijk dan? Tuurlijk, het zal niet vaak voor komen. Maar toch komt het wel voor.

Meld je eens aan als vrijwilliger om te schrijven op wedstrijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:07

Zouden dit soort van dingen de reden kunnen zijn?

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:09

Zouden dit soort van dingen de reden kunnen zijn?

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:09

Of dit?

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:10

?

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:11

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:15

Electra63 schreef:
Het valt mij, in dit soort topics, altijd op, dat men een hekel heeft aan de mentaliteit op dressuurwedstrijden, maar nooit zelf op een wedstrijd komt. Dat men ervan uitgaat dat alle wedstrijd/dressuurruiters sjorren en trekken, immers paard moet in de krul en dat zij vooral hun paard mishandelen/pijn doen. Helaas hebben de alternatievelingen nooit geen voorbeelden/foto's van die mooie aanleuning of perfecte uitvoering van gangen/figuren/goed achterbeengebruik enz. Er wordt niets getoetst dmv een wedstrijd/jury, dus hoe en wie beoordeeld dan of iets goed wordt uitgevoerd?

Ik ben wel een aantal keer mee geweest op wedstrijd, maar dan meer als groom/voorlezer/gezelschap en ik vind het daar gewoon niet fijn.
Daarnaast zijn er voor mij meerdere redenen dat ik geen wedstrijden rij, waarvan het feit dat voor mij qua reizen geen doen is een hele grote is..

Visitor schreef:
Edit: of we verzinnen een nieuwe omschrijving, die eigenlijk hetzelfde is, maar waarin 'mond' dan 'hoofd' of 'neus' is en die noemen we dan 'aanleuningx' in plaats van 'aanleuning'. Want het moet natuurlijk niet over definities gaan maar om het resultaat.

Inderdaad.
Aanleuning kan zowel bit als bitloos. Wat mij betreft is aanleuning contact met het hoofd, de meest voorkomende bitloze (engelse) optomingen zit ook ongeveer op de plek van het bit. Dus wat mij betreft gewoon hetzelfde als met bit.
Ik vind dat de paarden zowel bit als bitloos nagenoeg hetzelfde te rijden moeten zijn, aanleuning moet niet vastgeketend zijn aan het bit, maar ook bitloos mogelijk zijn.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:17

Mij boeit het totaal niet of iemand per se wedstrijd wil rijden, ik zie zat recreanten die uit man en macht proberen om een juist plaatje voor elkaar te krijgen en samen met instructie lekker 'creatief' aan de slag gaan met hulpteugels en getrek en gepluk. Er is vaak geen logische trainingsopbouw in te herkennen. Dat vind ik erg en daar heb ik me zelf ook schuldig aan gemaakt, vandaar wellicht mijn allergie daarvoor. Maar vaak 'weet men niet beter'.

Wel heb ik soms mijn twijfels (bij wedstrijdruiters) of oefeningen gereden worden OMDAT het in de proef gevraagd wordt of omdat er daadwerkelijk een gedachtengang achter zit waarom je die oefening wil rijden en daar alle voorbereidingen voor getroffen hebt. Ik denk dat paarden hierin nog wel eens overdonderd worden met als resultaat dat er een look-a-like uitvoering gereden wordt tijdens de wedstrijd (waar op een of andere manier ook punten voor gescoord worden). Maar ook dat zal vast niet altijd het geval zijn. Ik zie ook wel heel nette proeven voorbij komen.

Degenen die alleen 'in de achtertuin' rijden hebben wellicht andere (kleinere) doelen en halen voldoening uit hoe het paard reageert op de hulpen en vinden met name de samenwerking met het paard belangrijk. Daarin is het paard vooral de graadmeter in hoe ver je staat met de ontwikkeling, wellicht wat subjectief dus. Maar je kan wel degelijk voelen of het paard de oefening makkelijker uit voert op kleine hulpen. Wat dan wel weer minder voor komt is meerdere oefeningen achter elkaar rijden en daarin schakelen zoals in een proef noodzakelijk is en wat het rijden van proeven dus ook meteen lastig kan maken. Dat zou een verschil kunnen zijn waardoor een hele proef niet vergelijkbaar is met wat men in de achtertuin traint.

knollentuin

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:26

Jaa, volgens jou ijssnuiver, volgens jou... In alle definities staat het echter anders, aanleuning is verbinding aan de mond van het paard, bij de fei, het scala, de knhs en in de naslagwerken, elk boek of Google er maar op.
Ik kan op mijn paarden ook op een bitloos optoming ook alles rijden, tot en met de series en de pirs maar de finesse in de aanleuning is er gewoonweg dan net niet, dat is gewoon zo.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:28

Misschien volgens mij, maar wat mij betreft slaat die definitie dan nergens op..
Voor mij kan aanleuning met alle soorten optoming