Ik heb een zadel liggen hoor, van 1,5 kilo... word een paardenrug niet heel vrolijk van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:Grappig, iemand roept iets in een onderzoek en dus moeten we het sowieso voor waar aannemen? Ik heb nog geen paarden met bosjes zien neervallen omdat er een ruiter opzat met meer dan 10 % van het lichaamsgewicht, en zie ze ook niet elke week richting de slager verdwijnen zoals ook af en toe gesuggereerd wordt, dus zolang de praktijk anders bewijst sinds jaar en dag lach ik er eens om en ga over tot de orde van de dag: paardrijden
horseyfries schreef:Ik heb nog geen paarden met bosjes zien neervallen omdat er een ruiter opzat met meer dan 10 % van het lichaamsgewicht, en zie ze ook niet elke week richting de slager verdwijnen zoals ook af en toe gesuggereerd wordt, dus zolang de praktijk anders bewijst sinds jaar en dag lach ik er eens om en ga over tot de orde van de dag: paardrijden
VivaLaVida schreef:Mijn vriend van 90-100 kilo (gespierd) kan makkelijk op mijn Quarter van 1.50.
Terwijl een kwpner van 1.60 het moeilijk zou kunnen hebben met hem.
Waratje schreef:VivaLaVida schreef:Mijn vriend van 90-100 kilo (gespierd) kan makkelijk op mijn Quarter van 1.50.
Terwijl een kwpner van 1.60 het moeilijk zou kunnen hebben met hem.
Definieer "makkelijk" eens? Kan jouw quarter een buitenrit van een uurtje of 3 in alle gangen aan met jouw vriend erop? Of kan jouw vriend er een half uurtje op rondrijden zonder dat het omvalt? (even wat extreem gesteld)
Mijn vriend heeft ook een quarter van ongeveer 1,50 m en daar rijdt hij heel bewust niet meer op. Paard stort er niet van in, maar door de lengte van mijn vriend klopt de balans niet echt lekker. Daarnaast heeft paard wat fijner beenwerk en kun je dus wachten op blessures bij langduriger belasting.
Quarters hebben nogal uiteenlopende bouw en de ene kan relatief meer dragen dan de ander. Dat zit deels in de lengte van de rug (hoe langer, hoe zwakker) maar ook voor een belangrijk deel in de benen (met die dunne pootjes en kleine hoefjes heb je meer druk per vierkante centimeter op botten, gewrichten en hoeven).
Tigra_ schreef:Ik vind het wel goed dat er onderzoeken naar gedaan worden. Heel eerlijk denk ik toch dat heel veel mensen de draagkracht overschatten. Het hangt natuurlijk van veel meer factoren af wat een paard kan dragen zonder daar echt ernstige slijtage door op te lopen. Want feit is natuurlijk wel een paard wat niet bereden is zal minder slijtage(dan denk ik voornamelijk aan de rug) hebben dan paarden die toch gereden worden al dan niet intensief. Het is toch een belasting en je wilt de schade toch beperken neem ik aan.
Dus ik vind het alleen maar goed dat er meer aandacht komt. Want iedereen kent het wel denk ik dat er kinderen zijn die heilig overtuigd zijn dat een shetlander 2x z'n eigen gewicht kan dragen of toch zeker iemand van 100 kilo. Die kinderen hebben dat toch ergens vandaan. Komt ook niet uit de lucht vallen. Ieder logisch nadenkend mens weet dat het gewoon niet kan toch niet zonder schade toe te brengen. Dat verbaasd me keer op keer weer als ik dat lees.
Goed dat terzijde ben ik wel van mening dat 10% wat weinig zelf ga ik eerder uit van zo'n 15%. Maar verder zijn er meerdere zaken van belang natuurlijk. Conditie van het paard, leeftijd, capaciteiten van de ruiter, hoe vaak en hoe intensief. Maar ergens moet er natuurlijk een grens zijn. Ik vind het wel goed dat ze mensen aan het denken zetten.