onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:54

Een lichter zadel lijkt mij juist niet altijd beter, het moet toch ook steun geven.

Ik heb een zadel liggen hoor, van 1,5 kilo... word een paardenrug niet heel vrolijk van :)

horseyfries

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:59

Grappig, iemand roept iets in een onderzoek en dus moeten we het sowieso voor waar aannemen? Ik heb nog geen paarden met bosjes zien neervallen omdat er een ruiter opzat met meer dan 10 % van het lichaamsgewicht, en zie ze ook niet elke week richting de slager verdwijnen zoals ook af en toe gesuggereerd wordt, dus zolang de praktijk anders bewijst sinds jaar en dag lach ik er eens om en ga over tot de orde van de dag: paardrijden ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:16

Als je het topic goed hebt gelezen, zie je dat er niet zomaar iets voor waar wordt aangenomen, maar alleen over draagkracht van het paard wordt gediscussierd. ;) naar aanleiding van dat artikel. Lijkt mij helemaal niets mis mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:29

horseyfries schreef:
Grappig, iemand roept iets in een onderzoek en dus moeten we het sowieso voor waar aannemen? Ik heb nog geen paarden met bosjes zien neervallen omdat er een ruiter opzat met meer dan 10 % van het lichaamsgewicht, en zie ze ook niet elke week richting de slager verdwijnen zoals ook af en toe gesuggereerd wordt, dus zolang de praktijk anders bewijst sinds jaar en dag lach ik er eens om en ga over tot de orde van de dag: paardrijden ;)

Wordt ook helemaal niet gezegd dat paarden met bosjes neervallen. Gaat erover hoe het zit met de schade die je toebrengt als ruiter. Genoeg paarden met blessures dus helemaal niet verkeerd dat de draagkracht eens besproken wordt. Dat een paard het kan dragen wil helemaal niet zeggen dat het ook lichamelijk niets doet. Dat het uiterlijk niets doet met een paard en ze gewoon doorlopen wil niet zeggen dat ze er geen ongemak van kunnen krijgen of dat je meer schade toebrengt aan de rug bv. Paarden laten al niet snel zien dat ze pijn hebben. Dus helemaal niet verkeerd om eens stil te staan wat nu eigenlijk wel kan en wat eigenlijk niet kan. Als een paard bv intensief moet lopen met een ruiter die 20% van z'n lichaamsgewicht is het toch interessant om te weten of het daadwerkelijk kan zorgen dat een paard een verhoogde kans heeft op een blessure. Er zijn nog allerlei andere factoren die ook van belang zijn. Maar ieder ding op zich is belangrijk lijkt mij.
Ik zou wel willen weten in wat voor mate je dan moet denken en wat voor verhoogde kans het zou zijn. En is er een aanzienlijk verschil bij 10%, 15% en 20% vh gewicht van het het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:32

Mijn vriend van 90-100 kilo (gespierd O:) ) kan makkelijk op mijn Quarter van 1.50.
Terwijl een kwpner van 1.60 het moeilijk zou kunnen hebben met hem.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:36

Misschien moeten jullie zelf het hele topic eens doorlezen want ik refereer wel degelijk naar opmerkingen die hier gemaakt zijn.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:05

Ik heb het hele topic weer even doorgelezen en krijg er hoofdpijn van. Maar goed, als ik aan een Shire moet, dan maar! Zal vriendlief leuk vinden ;) Ik wacht verder (degelijk) onderzoek af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 16:35

Wordt ook steeds aangehaald; dat dit onderzoek vaag is, maar dat een goed onderzoek naar de draagkracht van een paard en bijkomende factoren wel interessant zou zijn.
Ik heb ook de link naar een eerder meer genuanceerd onderzoek geplaatst, maar ook dat is te klein opgezet en veel te beperkt.

Dat neemt niet weg dat de discussie daarover toch helemaal niet verkeerd is. Ik bedoel... het kan toch geen kwaad om erover na te denken (over die belastbaarheid en de bijkomende factoren dus)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:32

horseyfries schreef:
Ik heb nog geen paarden met bosjes zien neervallen omdat er een ruiter opzat met meer dan 10 % van het lichaamsgewicht, en zie ze ook niet elke week richting de slager verdwijnen zoals ook af en toe gesuggereerd wordt, dus zolang de praktijk anders bewijst sinds jaar en dag lach ik er eens om en ga over tot de orde van de dag: paardrijden ;)

Er wordt ook helemaal niet beweerd dat paarden door een zwaardere ruiter ineens bij bosjes neer zouden vallen, maar wel dat een hogere belasting op de rug van het paard (bij gelijk blijvende bouw van het paard, passend zadel, kundigheid van de ruiter, etc.) op termijn meer schade aanricht.
Dat hoeft niet meteen schade te zijn waaraan het paard uiteindelijk overlijdt, maar evengoed wel zichtbaar/merkbaar/meetbaar meer schade dan wanneer er langdurig een lichtere ruiter op heeft gereden.

Voor zover ik weet, is aan opgegraven paardenskeletten vrij makkelijk te zien of het paard bereden is of niet, wat bijvoorbeeld in de archeologie heel handig kan zijn. Dat wil niet zeggen dat al die gevonden paarden ook zijn overleden dóór die belasting en ook niet dat ze per se pijn hebben geleden door de belasting, maar het heeft wel sporen nagelaten in hun skelet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:13

VivaLaVida schreef:
Mijn vriend van 90-100 kilo (gespierd O:) ) kan makkelijk op mijn Quarter van 1.50.

Definieer "makkelijk" eens? Kan jouw quarter een buitenrit van een uurtje of 3 in alle gangen aan met jouw vriend erop? Of kan jouw vriend er een half uurtje op rondrijden zonder dat het omvalt? (even wat extreem gesteld)

Mijn vriend heeft ook een quarter van ongeveer 1,50 m en daar rijdt hij heel bewust niet meer op. Paard stort er niet van in, maar door de lengte van mijn vriend klopt de balans niet echt lekker. Daarnaast heeft paard wat fijner beenwerk en kun je dus wachten op blessures bij langduriger belasting.
Quarters hebben nogal uiteenlopende bouw en de ene kan relatief meer dragen dan de ander. Dat zit deels in de lengte van de rug (hoe langer, hoe zwakker) maar ook voor een belangrijk deel in de benen (met die dunne pootjes en kleine hoefjes heb je meer druk per vierkante centimeter op botten, gewrichten en hoeven).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:27

Sowieso, hoe wil je in een studie eigenlijk de draagkracht meten? Afgezien natuurlijk van de onmogelijke studies waarbij je 50 paarden van gelijke hoogte en gelijke bouw 20 jaar laat rijden door van te voren vastgestelde ruiters (die dan niet mogen afvallen en aankomen) en dan meten hoe de botten etc zijn. Maar ja dat kan niet natuurlijk.

Maar wat dan wel?? Ik zou namelijk echt niet weten hoe je op korte termijn (zeg een jaar) kan bepalen of een paard meer of minder belast is geweest en misschien zelfs overbelast. Welke variabelen zou je moeten meten???

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:33

Dat wordt een lang onderzoek, maar zou wel erg interessant zijn. Even geduld AUB ;)

Zoveel paarden, zoveel ruiters... ik denk niet dat er ooit een algemene gulden regel op toe te passen is.
Ik heb liever een zwaardere ervaren ruiter om mijn paard dan een stuiterde beginner die niks weegt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 13:07

Het is ook heel lastig om alle variabelen te onderzoeken, denk ik. Toch zijn ze er wel in toenemende mate mee bezig, (zoals ook de het onderzoek in de link die ik eerder gaf), maar het moet uitgebreider, denk ik.

Verder is het denk ik, ook een kwestie van logisch verstand;

goede zit ruiter is natuurlijk belangrijk, lijkt me (al zal dat ook eerst moeten worden geleerd....en dat is dan misschien weer wat minder voor het leerpaard)
Maar ik denk persoonlijk dat je gewicht niet volledig kunt uitvlakken.
Net zo min als de bespiering van het paard
Ik kan mij voorstellen dat een paard dat 4-5 keer per week bv door de bergen trekt met ruiter meer kan hebben dan een paard dat zo nu en dan uit de wei wordt getrokken voor een fikse rit en dat bv een correct gegymnastiseerd paard ook meer verdraagt dan een boscrosspony waar minder nauw wordt gekeken naar lichaamsgebruik.
Ik kan mij ook voorstellen dat een paard, dat bv vanaf drie wordt opgeleid aan de hand en spieren kan ontwikkelen en pas veel later wordt belast met ruitergewicht (zoals bv in wenen en wel meer dressuurruiters doen) ook beter is voorbereid op de taak/sterker is/meer kan hebben.

Maar dat is dus gewoon voor mijn gevoel zo...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:50

Interessant topic :j

Ik ben vaak degene die roept dat mensen toch te zwaar zijn voor hun koudbloeden en dan
krijg ik toch een commentaar := Mensen houden zichzelf graag voor de gek denk ik.

Iedereen mag het natuurlijk zelf weten maar ik vind het zo makkelijk om altijd te roepen; die
stevige pony's kunnen het wel hebben! (vaak fjord/haflinger) en ik vraag mij dus sterk af of
dit wel echt zo is? Een degelijk onderzoek lijkt me heel nuttig en interessant.

Ookal spelen er andere factoren mee; zoals een goede zit, goed zadel. Wat zal dat uiteindelijk
allemaal uitmaken voor het paard? Dat zou ik wel willen weten.

Op mijn grote/gespierde fjord van 1.52 komt sowieso niemand boven de 80 kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:56

Waratje schreef:
VivaLaVida schreef:

Definieer "makkelijk" eens? Kan jouw quarter een buitenrit van een uurtje of 3 in alle gangen aan met jouw vriend erop? Of kan jouw vriend er een half uurtje op rondrijden zonder dat het omvalt? (even wat extreem gesteld)

Mijn vriend heeft ook een quarter van ongeveer 1,50 m en daar rijdt hij heel bewust niet meer op. Paard stort er niet van in, maar door de lengte van mijn vriend klopt de balans niet echt lekker. Daarnaast heeft paard wat fijner beenwerk en kun je dus wachten op blessures bij langduriger belasting.
Quarters hebben nogal uiteenlopende bouw en de ene kan relatief meer dragen dan de ander. Dat zit deels in de lengte van de rug (hoe langer, hoe zwakker) maar ook voor een belangrijk deel in de benen (met die dunne pootjes en kleine hoefjes heb je meer druk per vierkante centimeter op botten, gewrichten en hoeven).

Mijn vriend is niet lang dus dat scheelt. Een buitenrit van 3 uur zou ze aankunnen ja.
Maar het was eigenlijk om aan te geven dat het per ras ook verschilt, mijn haflinger daar kan hij weer niet op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:13

Mijn punt is dat het binnen een ras ook nog kan verschillen. Jouw vriend komt bijvoorbeeld echt niet op onze quarter die dus dezelfde stokmaat heeft als die van jou.
En om eerlijk te zijn denk ik dat een hoop westernruiters de draagkracht van hun quarters (en aanverwante rassen) overschatten...... (en idem voor IJslanders en nog zo wat rassen) ;(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:24

Ik vraag me altijd af hoe je kan inschatten dat iets 'makkelijk' kan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:32

ik zal dan ook maar moeten stoppen met rijden...
echt wat een dierenmishandelaar ben ik, ik weeg wel 70 kilo :oo klik
(is dus een quarter)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:58

Getallen zeggen helemaal niks.
Je kunt nog zo licht zijn, maar totaal verkeerd en uit balans zitten en daarmee je paard helemaal naar de klote rijden.
Je kunt echter ook wat zwaarder zijn, en gewoon een nette houding hebben waardoor je paard nergens problemen mee krijgt.

Nou moet je ook niet met 100 kilo op een welshje stappen, maar mijn punt lijkt me duidelijk

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:55

Ik denk dat de vraag moet zijn, wat is het maximale gewicht als je wel een onafhankelijke zit hebt en het paard niet stoort in zijn beweging.

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is, dat het niet goed is als je een paard in de weg zit ongeacht je gewicht.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:48

Dat stond ook in het artikel, toch, dat het afhankelijk is van de rijkunsten van de berijder.

Maar 10% als maximaal is voor een boel rassen wel een beetje overdreven denk ik. Geloof best dat er rassen zijn waarbij dit zo is (trekpaarden? KWPN'ers met lange rug?)

Mijn pony van 1.53 en 500 kg heeft geen moeite met mij (65 kg + zadel). Dit weet ik omdat we veel rijden en hebben gereden (endurance o.a.) en ze na 10 jaar nog steeds een perfecte rug heeft en nog nooit een blessure gehad; als het zoals dit artikel zegt slecht voor haar rug was/is had ze ondertussen wel een blessure moeten hebben.
Maar dit is een pony met korte en goede rug (geen rare afwijkingen in bouw etc) en stevig beenwerk. Zij draagt dus 14%.....

Denk dat gemiddeld dier (correct gebouwd, niet te lang in de rug enzo) echt wel 15% moet kunnen hebben van een normale (niet beginnende) mee bewegende ruiter.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:05

Grappig, dan mogen de ruiters van een gemiddeld sportpaad dus niet boven de 60 kilo wegen.
Denk dat je dit onderzoek een met een korreltje zout moet nemen.
Neemt niet weg dat er natuurlijk wel enigszins gelet moet worden op de belastbaarheid van de paardenrug en het ruitergewicht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:33

Tigra_ schreef:
Ik vind het wel goed dat er onderzoeken naar gedaan worden. Heel eerlijk denk ik toch dat heel veel mensen de draagkracht overschatten. Het hangt natuurlijk van veel meer factoren af wat een paard kan dragen zonder daar echt ernstige slijtage door op te lopen. Want feit is natuurlijk wel een paard wat niet bereden is zal minder slijtage(dan denk ik voornamelijk aan de rug) hebben dan paarden die toch gereden worden al dan niet intensief. Het is toch een belasting en je wilt de schade toch beperken neem ik aan.
Dus ik vind het alleen maar goed dat er meer aandacht komt. Want iedereen kent het wel denk ik dat er kinderen zijn die heilig overtuigd zijn dat een shetlander 2x z'n eigen gewicht kan dragen of toch zeker iemand van 100 kilo. Die kinderen hebben dat toch ergens vandaan. Komt ook niet uit de lucht vallen. Ieder logisch nadenkend mens weet dat het gewoon niet kan toch niet zonder schade toe te brengen. Dat verbaasd me keer op keer weer als ik dat lees.
Goed dat terzijde ben ik wel van mening dat 10% wat weinig zelf ga ik eerder uit van zo'n 15%. Maar verder zijn er meerdere zaken van belang natuurlijk. Conditie van het paard, leeftijd, capaciteiten van de ruiter, hoe vaak en hoe intensief. Maar ergens moet er natuurlijk een grens zijn. Ik vind het wel goed dat ze mensen aan het denken zetten.

Eens. Ik vind het wel interessant, en het lijkt mij wel zinvol er gerichter onderzoek naar te doen, al blijft het een abstract iets ben ik bang, met al die soorten en maten paarden. Een slank groot paard met een lange rug is heel wat anders dan een stevige grote pony met een kortere, sterkere rug. Dus of er ooit echt duidelijkheid, een maatstaf KAN komen vraag ik mij af. Maar ik denk idd dat een hoop wel wordt overschat van wat ze kunnen hebben. Neemt niet weg dat ik het niet overschreidt overigens, ik mag ook niet op mijn merrie rijden als het echt om die 10% gaat. Dan moet ik even 13 kg afvallen, iig als ze echt zo zwaar is als het meetlint zegt :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:33

He bah, ik had een hele lange post getypt en nu is hij weg.. Opnieuw dan maar...

Ik vind 10% echt heel weinig, als je kijkt naar hoe een hengst een merrie dekt, dan is er op dat moment ook zeker meer dan 10% van het gewicht van de merrie op de rug van de merrie. En dat dan vaak meerdere malen per dag. Ook als paarden met elkaar spelen springen ze soms boven op elkaar, als dat zeer zou doen zouden ze ook niet zo spelen.

Trouwens als je het vergelijkt met mensen dan zou ik maar 8 kilo op mijn rug mogen dragen. Nou sorry maar dat is echt heel weinig, want ik kan echt wel met een kind van 15-20 kilo op mijn rug lopen door het bos voor een half uurtje.. Het gaat alleen pijn doen als het kind heel hard knijpt met zijn bovenbenen, maar dat is op de heupen en niet in je rug omdat het te zwaar is.. Ook kon ik toen ik 12 was makkelijk met mijn zusje van zes op de trampoline paardje spelen. Dan zat zij op mijn rug en ging ik op mijn knieën het paard zijn, dat was ook prima vol te houden als ik niet constant hoefde te galopperen :')
Sowieso hebben wij voor onze paarden een mooi zadel gemaakt wat de druk verdeelt en dus niet de druk maar op 2 plekken laat komen..
En ik denk dat het heel veel uitmaakt hoe een ruiter op de rug van het paard zit, want als je gespannen bent en zwaar zit, ben je veel zwaarder dan wanneer je soepel en licht meebeweegt. Natuurlijk moeten ruiters dat leren, maar doe dat dan geleidelijk en niet direct een uur lang draven, want dat lijkt me niet echt lekker voor een paard, gelukkig leren de meeste mensen paardrijden als ze nog kleine kinderen zijn waardoor ze nog niet zo zwaar zijn.
Natuurlijk moet je niet op jonge paarden voor een half uur gaan galopperen, want ja dat gaat zeer doen, maar ik denk dat wij veel meer naar onze paarden moeten luisteren, want ik denk dat zij ons veel meer vertellen dan wij denken.. Terugvallen uit de galop is echt niet altijd geen zin meer maar vaak ook gewoon niet meer kunnen. Dan moet je niet nog 2-3 rondjes doorgaan, hooguit opnieuw aanspringen en dan weer gaan draven.
Echt paarden zijn volgens mij heel duidelijk in hoe ze zich voelen, alleen heel subtiel voor ons en wij missen het vaak.. Niet persee dat ze direct in de staak gaan, maar wel dat ze net anders gaan lopen of zich anders gaan gedragen. Iig ik heb vaak dat ik achteraf denk, ja eigenlijk zei het paard gewoon dat ie der geen zin meer in had.. (Goed ik dwaal af maar jullie snappen mijn punt denk ik :+ )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:17

...ik ben niet zo van de eenvoudige formules.
En heel erg slank ben ik ook niet -O- .

Wat in NL ook een rolspeelt, is de hoogte van je paard - jawel!

Stel je voor: een gemiddelde KWPN.er, dus een forse stokmaat (laten we zeggen 1.70) met een ruiter van 80 kilo. "Kan gebeuren."

Dat paard heeft een veel hoger zwaartepunt en dus veel meer ''werk'' aan het verplaatsen van dat ruitergewicht dat een goed bespierde fjord van 1.45.

De natuurkunde hierachter gaat over hefbomen en "armen". (Bij een paard heet dat dan benen :j .)
Dat effect kun je je goed voorstellen met een stalemmer.
Is het ding leeg, dan kun je heus die emmer op armslengte voor je dragen, koud kunstje.
Maar is die emmer gevuld met 10 liter water (...dus 10 kilo...), dan draagt ierdereen dat ding strak tegen zich aan.
(Nu ja, bij mij op stal zijn er lui, die t ding op hun hoofd zetten. Doen de Tutsi's ook.)

Als die KWPN.er van 1.70 die ruiter wil verplaatsen, heeft hij te maken met zijn eigen, lange benen (...in termen van de hefboom: lange armen)
als die fjord diezelfde ruiter verplaatst, zijn de armen/benen veel korter.

Dus gebeurt het, dat diezelde ruiter van 80 kilo een grotere belasting is voor de KWPN.er dan voor de fjord.

Dus: voor de zwaardere ruiters onder ons: neem een compact paard.