[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:03

Ondanks dat we weer kunnen rijden, ga ik vandaag beginnen met longeren! Kan Gaspard ff zijn overtollige energie kwijt, en zit ik er niet op :+ we gaan rustig aan beginnen, en hopen dat zijn dikke been weg blijft..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 16:55

Lang leven de wind en het koude weer!
Denk je je paard even rustig te longeren omdat hij een week lang met een dik been gestaan heeft, denkt je paard daar toch echt anders over..!
Ik verwachtte al een bommetje, maar toen ik hem eenmaal liet aandraven bewees hij het tegendeel. De rust zelve. Goed, vervolgens de andere hand. (ik dacht, we beginnen zonder galop) Stappen was al wat dribbelig, en toen ik het woord draf in de mond haalde knalde daar de bom. In de galop zet een paard normaal de benen om de beurd neer, maar Gas dacht, ik ga een hertje na doen, en hij sprong met zijn achterbenen te gelijk aan. En zo ging hij al bokkend een halve volte door, ik nam hem terug naar draf, en op het zelfde punt begon hij weer :+ Toch wat spanning denk ik, en dan dit weer... Wat energie te veel, blij dat ik er niet opzat :+ Heb liever dat hij dit doet zonder mij erop, aangezien dat toch minder last is voor zijn benen. Ondanks die kleine uitspattingen, had ik wel een paard dat lekker liep. En geloof het of niet, na die paar keer dat wij longeren, kreeg ik aan de longeerlijn de achterhand erbij! *\o/* Maar niet alleen dat, voor het eerst heb ik tijdens het "werk" gezien hoe hij zijn draversdraf erin gooide, en zijn achterbenen, voorbij het spoor van zijn voorbenen neer zette.
Ik ben weer trots op hem hoor! Doet hij toch maar, met zijn BIJNA 24 jarige leeftijd! Hij is namelijk (als het goed is) deze week jarig!

Verder staan de schapen bij ons op klappen, en hebben we aankomende week als het goed is de eerste baby's!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:59

_Marinke_ schreef:
Air ik reageer even via mobiel snel, zal zo uitgebreider reageren maar zowel instructrice vind dat hij eerder te snel loopt (en onder mij vandaan) als omstanders die eerder vragen of ik hem altijd in zo'n hoog tempo heb lopen. Dus te langzaam lijkt me eigenlijk bij ons niet zo zeer aan de orde. Wel snap ik wat je bedoelt en je ziet erg veel paarden in een te laag tempo alla sukkeldrafje. Ik wil bij hem een wat lager tempo waarin hij niet onder me vandaan loopt maar daarin wel activiteit. En als hij dan ontspant heeft ie daarin erg de neiging om te gaan sukkelen en dan geef ik dus weer been van hé blijven lopen hup. Alleen dan neemt hij het eigenlijk weer over.. Je moet zo giga snel zijn en het ligt zo mega dicht bij elkaar. Maar ik reageer zo wat uitgebreider. :)

Dan denk ik toch dat je zelf niet niet snel genoeg bent, geen schande, niets zo moeilijk als goede timing en dosering.
Want en terug komen in tempo en toch die activiteit behouden is nou eenmaal heel moeilijk.
Blijven oefenen? Lastige is bij die van jou denk ik dan dat hij het snel weer over neemt en spanning opbouwt?
Je hulpen iets meer doseren? Maar via internet lastig te bedenken wat er anders fout gaat.

LoveUggs, fijn dat Gaspard zijn been niet meer dik is.
Plaatje waar je heen wil is al mooi, maar voor de nog mooier zou je kunnen streven naar dat hij dan met zijn nek het hoogste punt
heeft, dus het stukje achter zijn oren.

HaH!!! 24 jaren jong en de wind in zijn oren en hij doet zijn hertjes immitatie en de ik ben een draver echt waar draf!
Heerlijk he?! Ook al zit je er niet op om te zien dat hij dat nog kan! Je hebt hem wel ingefluisterd voorzichtig met zichzelf te doen he?
Aangezien hij net weer in orde is en hij moet ook voorzichtig zijn met jou als je er weer op gaat.

BLIJ BLIJ BLIJ.
Nadat we gisteren 2 rondjes recreatief springwedstrijdje hebben gehupst (50 en rondje 60 cm :+ ) en de grote prijs mee naar huis hebben genomen (helaas geen auto, maar borstel en voor Toobs zakje snoepjes), vandaag priveles.

Storm en kou, we kunnen het sinds vorige week allemaal slofloos aan.
Waar je wedstrijden niet voor kan gebruiken. (drempeltje weer over gestapt)
Gisteren tijdens de springwedstrijd was hij rondje 50 super braaf, reed ik ook heel behouden.
Rondje 60 wou ik wat stoerder rijden, en trok hij dus wat meer aan, liet hem daarin wat te veel gaan en bij hindernis 3
oxertje zei ie in de lucht pieeeppfluit en ging er van tussen, maar slechts meter of 10, wel bijna over hindernis 7 van de
verkeerde kant, maar ging net goed, weer doorgereden en parcours afgemaakt alsof er niets gebeurt was.
Dus uche, hij is wel 1 x stout geweest, mazzel met die 7 voor de gehoorzaamheid in het parcours, hoewel hij de rest
keurig deed, incl. wissellen van galop, wel door draf.

Nu vandaag dus, gierende koude wind, rammelende fluitende ratelende dak platen en zijwanden en 11 man in de binnenbak zucht.
Die 11 werden er snel minder en toen les begon waren er nog 5, aan einde les nog 1.
Hij gaat geslotener lopen, simpel gezegd, omdat ik dat nu gewoon van hem vraag. (waarom niet eerder denk je dan, maar ach...)
In draf gaat hij steeds beter door en hoeken verliezen we onze tact en veer nog wel, maar gaat ook steeds beter.
Schouder binnenwaarts (sb) op rechterhand vinden we erg moeilijk, hij drukt dan graag zijn schouder eruit en buigt
dan het liefst veel in hals, daar wordt dus hard aan gewerkt en renvers gaat dan wel weer goed, als je daarna sb rijdt
gaat het al stuk beter.
Appyementen kwartje is volgens mij sinds afglopen donderdag gevallen, hij vind het nog wel lastig, maar spartelt niet meer,
laat zich netjes rijden en bekentenis.. ik werk het netter af, zal het ook wel mee te maken hebben.
Travers op linkerhand zijn beter dan op rechterhand. (ook na renvers beter)

Dan mijn moeilijke punt, laat dat paard met rust, niet helpen!!! Hij kan het echt wel zelf, vertrouw erop!!!!
En ziedaar, zwartje deed in galop ijverig zijn best om netjes sb te galoperen, waarbij ik zo mogelijk niets moest doen.
Volte 10 meter werd creatieve 5 meter met stelling en buiging naar buiten, maar het ging erom dat hij in zelfde takt doorging
en impuls behield, zonder dat ik me uit moest sloven.
Toen riep de instructie rij eens een appyement, dat had ie in galop nog niet gedaan, maar ben trots op hem, hij deed
het best keurig, moet iets meer doorspringen en iets meer parallel aan de hoefslag blijven, maar voor een eerste keer,
braaf!!!!!!

Toen had ik een paard dat moe was, maar de andere galop moest nog en nog wat drafwerk.. Normaliter zou hij het niet meer doen,
in mijn idee... En zou ik hem vooruit gaan wurgen.
Mocht niet, terecht.
Dus daar gingen we weer, draf, afblijven, wel houden waar ie lopen moest, wel stuk lastiger om hem dan hoog ingesteld te
houden, maar het ging! En galop ging ook gewoon, zonder dat ik er hijgend en puffend als tomaat op zat.
Wel veel moeilijker hem dan gesloten te houden, omdat ik dan bang ben dat hij terug valte en wil gaan jagen (foei!).
Maar hij deed het eigenlijk best netjes.

Kortom aan einde van de les, moe maar tevreden, nog bergen werk te verzetten, maar geloof dat we opweg zijn ergens naar toe
en hij verbeterd per week, eigenlijk per keer dat je hem rijdt, heel gek gevoel eigenlijk.
En ondanks dat ik hier nu al 2 uur zit te bibberen en niet meer warm wordt, heel tevreden!
En *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:08

Sjolvir schreef:
_Marinke_ schreef:
Air ik reageer even via mobiel snel, zal zo uitgebreider reageren maar zowel instructrice vind dat hij eerder te snel loopt (en onder mij vandaan) als omstanders die eerder vragen of ik hem altijd in zo'n hoog tempo heb lopen. Dus te langzaam lijkt me eigenlijk bij ons niet zo zeer aan de orde. Wel snap ik wat je bedoelt en je ziet erg veel paarden in een te laag tempo alla sukkeldrafje. Ik wil bij hem een wat lager tempo waarin hij niet onder me vandaan loopt maar daarin wel activiteit. En als hij dan ontspant heeft ie daarin erg de neiging om te gaan sukkelen en dan geef ik dus weer been van hé blijven lopen hup. Alleen dan neemt hij het eigenlijk weer over.. Je moet zo giga snel zijn en het ligt zo mega dicht bij elkaar. Maar ik reageer zo wat uitgebreider. :)

Dan denk ik toch dat je zelf niet niet snel genoeg bent, geen schande, niets zo moeilijk als goede timing en dosering.
Want en terug komen in tempo en toch die activiteit behouden is nou eenmaal heel moeilijk.
Blijven oefenen? Lastige is bij die van jou denk ik dan dat hij het snel weer over neemt en spanning opbouwt?
Je hulpen iets meer doseren? Maar via internet lastig te bedenken wat er anders fout gaat.

LoveUggs, fijn dat Gaspard zijn been niet meer dik is.
Plaatje waar je heen wil is al mooi, maar voor de nog mooier zou je kunnen streven naar dat hij dan met zijn nek het hoogste punt
heeft, dus het stukje achter zijn oren.

HaH!!! 24 jaren jong en de wind in zijn oren en hij doet zijn hertjes immitatie en de ik ben een draver echt waar draf!
Heerlijk he?! Ook al zit je er niet op om te zien dat hij dat nog kan! Je hebt hem wel ingefluisterd voorzichtig met zichzelf te doen he?
Aangezien hij net weer in orde is en hij moet ook voorzichtig zijn met jou als je er weer op gaat.

BLIJ BLIJ BLIJ.
Nadat we gisteren 2 rondjes recreatief springwedstrijdje hebben gehupst (50 en rondje 60 cm :+ ) en de grote prijs mee naar huis hebben genomen (helaas geen auto, maar borstel en voor Toobs zakje snoepjes), vandaag priveles.

Storm en kou, we kunnen het sinds vorige week allemaal slofloos aan.
Waar je wedstrijden niet voor kan gebruiken. (drempeltje weer over gestapt)
Gisteren tijdens de springwedstrijd was hij rondje 50 super braaf, reed ik ook heel behouden.
Rondje 60 wou ik wat stoerder rijden, en trok hij dus wat meer aan, liet hem daarin wat te veel gaan en bij hindernis 3
oxertje zei ie in de lucht pieeeppfluit en ging er van tussen, maar slechts meter of 10, wel bijna over hindernis 7 van de
verkeerde kant, maar ging net goed, weer doorgereden en parcours afgemaakt alsof er niets gebeurt was.
Dus uche, hij is wel 1 x stout geweest, mazzel met die 7 voor de gehoorzaamheid in het parcours, hoewel hij de rest
keurig deed, incl. wissellen van galop, wel door draf.

Nu vandaag dus, gierende koude wind, rammelende fluitende ratelende dak platen en zijwanden en 11 man in de binnenbak zucht.
Die 11 werden er snel minder en toen les begon waren er nog 5, aan einde les nog 1.
Hij gaat geslotener lopen, simpel gezegd, omdat ik dat nu gewoon van hem vraag. (waarom niet eerder denk je dan, maar ach...)
In draf gaat hij steeds beter door en hoeken verliezen we onze tact en veer nog wel, maar gaat ook steeds beter.
Schouder binnenwaarts (sb) op rechterhand vinden we erg moeilijk, hij drukt dan graag zijn schouder eruit en buigt
dan het liefst veel in hals, daar wordt dus hard aan gewerkt en renvers gaat dan wel weer goed, als je daarna sb rijdt
gaat het al stuk beter.
Appyementen kwartje is volgens mij sinds afglopen donderdag gevallen, hij vind het nog wel lastig, maar spartelt niet meer,
laat zich netjes rijden en bekentenis.. ik werk het netter af, zal het ook wel mee te maken hebben.
Travers op linkerhand zijn beter dan op rechterhand. (ook na renvers beter)

Dan mijn moeilijke punt, laat dat paard met rust, niet helpen!!! Hij kan het echt wel zelf, vertrouw erop!!!!
En ziedaar, zwartje deed in galop ijverig zijn best om netjes sb te galoperen, waarbij ik zo mogelijk niets moest doen.
Volte 10 meter werd creatieve 5 meter met stelling en buiging naar buiten, maar het ging erom dat hij in zelfde takt doorging
en impuls behield, zonder dat ik me uit moest sloven.
Toen riep de instructie rij eens een appyement, dat had ie in galop nog niet gedaan, maar ben trots op hem, hij deed
het best keurig, moet iets meer doorspringen en iets meer parallel aan de hoefslag blijven, maar voor een eerste keer,
braaf!!!!!!

Toen had ik een paard dat moe was, maar de andere galop moest nog en nog wat drafwerk.. Normaliter zou hij het niet meer doen,
in mijn idee... En zou ik hem vooruit gaan wurgen.
Mocht niet, terecht.
Dus daar gingen we weer, draf, afblijven, wel houden waar ie lopen moest, wel stuk lastiger om hem dan hoog ingesteld te
houden, maar het ging! En galop ging ook gewoon, zonder dat ik er hijgend en puffend als tomaat op zat.
Wel veel moeilijker hem dan gesloten te houden, omdat ik dan bang ben dat hij terug valte en wil gaan jagen (foei!).
Maar hij deed het eigenlijk best netjes.

Kortom aan einde van de les, moe maar tevreden, nog bergen werk te verzetten, maar geloof dat we opweg zijn ergens naar toe
en hij verbeterd per week, eigenlijk per keer dat je hem rijdt, heel gek gevoel eigenlijk.
En ondanks dat ik hier nu al 2 uur zit te bibberen en niet meer warm wordt, heel tevreden!
En *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Haha, maar je blije gevoel overtreft het gevoel van kou, en bibberen toch wel!?
Fijn dat het zo lekker ging!

Met Gas blijf ik lekker oefenen dalijk hoor. :D Het fijt dat hij al wat meer zakt met zijn hoofdje is al heel wat, en daar ben ik al heel blij mee. We zijn er nog lang niet, en als ik eerlijk ben, vermoed ik dat ik er met hem ook nooit ga komen, maar voor zolang het kan blijven we lekker oefenen. Het is bij hem ook onwijs lastig de achterhand mee te nemen, omdat hij zo lekker heet kan worden, en dan ben ik hem kwijt -O- Maar we geven niet op! :p

Nog even een heel positief dingetje: Hij heeft geen 1 keer gestruikeld! *\o/* Misschien dat zijn nieuwe ijzers dan toch verschil maken!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:47

Klinkt heel fijn Sjolvir!!!!
En ja het was echt extreem koud vandaag brrrrr.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:40

Als ik wat meer tijd heb ga ik weer meedoen. Ik ga ook proberen om boekje gegevens te pb-en. Even antwoord op de vraag uit topic 3 waar gevraagd werd waar ik naar toe ging. wij zijn gisteren met de paarden naar Frankrijk vertrokken waar we voorgoed gaan wonen. Dus er is nu veel werk aan de winkel in en rond het huis.
Ik ga zo kijken of ik even een link kan plaatsen uit het emigratie topic waar ik wat foto's heb neergezet. Ook al is het ontopic, ik vind het belangrijk dat jullie begrijpen waarom ik even afwezig ben hier. Voor dit topic moet ik toch altijd echt even gaan zitten dat is wat anders als zomaar wat berichtjes lezen en beantwoorden.

pien_2010 @ [HK] Emigreren, waar heen en waarom

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:24

[pien_2010] schreef:
Als ik wat meer tijd heb ga ik weer meedoen. Ik ga ook proberen om boekje gegevens te pb-en. Even antwoord op de vraag uit topic 3 waar gevraagd werd waar ik naar toe ging. wij zijn gisteren met de paarden naar Frankrijk vertrokken waar we voorgoed gaan wonen. Dus er is nu veel werk aan de winkel in en rond het huis.
Ik ga zo kijken of ik even een link kan plaatsen uit het emigratie topic waar ik wat foto's heb neergezet. Ook al is het ontopic, ik vind het belangrijk dat jullie begrijpen waarom ik even afwezig ben hier. Voor dit topic moet ik toch altijd echt even gaan zitten dat is wat anders als zomaar wat berichtjes lezen en beantwoorden.

[pien_2010] @ [HK] Emigreren, waar heen en waarom

Jup, dat was ik! *\o/*
Wat super gaaf dat je nu in Frankrijk woont! :j
Maarreee, ik heb deze zomer vakantie niets te doen.. Als je onverwachts bezoek hebt.. <3 Ziet er goed uit! (even gespiekt haha)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:51

Als de caravan vrij is ben je welkom hoor. Even laten weten van te voren. Kun je buitenritten mee doen op onze Hercule.
Ja was leuk Peetstap en fijn paardrijden is niet verkeerd. En, om ontopic te blijven, je hebt de wending om de voorhand mogen rijden op Polie. Nieuwe leerzame ervaring was dat voor je en het ging harstikke goed.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:00

Joolien schreef:
Hangen is een dressuurmatig probleem, springen kan iets helpen maar zal nog steeds niet het gewenste effect hebben. Je zult hier dus echt dressuurmatig mee aan de gang moeten gaan. Je paard hangt op de teugels omdat hij de achterhand niet kan of wil gebruiken. Ga schakelen, overgangen rijden, schijnovergangen, tempo wegrijden maar vooral ook duidelijk terugrijden. Veel mensen vergeten het terugrijden maar juist dat is belangrijk in het schakelen. Je vraagt je paard dan om te sluiten en het achterbeen wat meer onder te brengen. Opvangen doe je door een halve ophouding. Dus 1 keer zitten en zwaarmaken en je hand even sluiten.

Ik weet het, met bovenstaande zijn we allemaal druk bezig! Heb nu iets vaker springles omdat ik binnenkort aan een cross mee ga doen, maar ook tijdens de springlessen is er aandacht voor de dressuur. :)
Neemt niet weg dat Fralla het wel kan, ze al mooie stukjes heeft gelopen (twee weken geleden ervaarde ik haar opwaartse galop, dat was voor het eerst sinds 2,5 jaar, ik was helemaal blij!) en het op vreemd terrein veel beter gaat dan bij het trainen op stal. Is er iemand die deze ervaring ook heeft? Alsof een paard je op vreemd terrein meer moet vertrouwen en dan dus sneller ontspannen loopt en nageeft.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:33

pien_2010 schreef:
Als de caravan vrij is ben je welkom hoor. Even laten weten van te voren. Kun je buitenritten mee doen op onze Hercule.
Ja was leuk Peetstap en fijn paardrijden is niet verkeerd. En, om ontopic te blijven, je hebt de wending om de voorhand mogen rijden op Polie. Nieuwe leerzame ervaring was dat voor je en het ging harstikke goed.

:= Dan mag ik toch flink gaan sparen voor een auto! En eens slagen voor mijn rijbewijs.. :)*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:05

Vorige topic weinig gevolgd *schaam schaam*. Ga hem binnenkort maar weer eens bijlezen en deze gewoon vanaf het begin volgen.
Heb wel filmpjes gemaakt van mijn bijrijdpeerd. De bak was heel (heel heel) slecht en ze had een paar weken stil gestaan ivm de vorst. Wees een beetje lief dus :+

Wat mij opvalt is dat ze vrij gespannen loopt. Af en toe ontspant ze even, maar dan spant ze zich vlak daarna weer aan. Dit ligt waarschijnlijk aan de bak, dat ze haar evenwicht verloor steeds. Ook struikelt ze toch redelijk vaak, ook weer te wijten aan de bak. Ik vind wel dat ze actief loopt, misschien iets te voorwaarts. Ze valt volgens mij niet echt op de voorhand. De galop mag nog veel verzamelder. Ze gaat voor mijn smaak nog veel te voorwaarts daarin.
En voor mezelf. Mijn handen mogen wat hoger. Mijn benen liggen nu wel veel stiller dan voorheen, dus daar ben ik heel blij mee. En ik moet meer omhoog kijken :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:04

jst_lyske schreef:
Hallo, ik zal ook een een berichtje plaatsen, misschien hebben jullie ervaren ruiters tips voor mij. Ik heb nu sinds 1 maand een kwpn'er die heel braaf is en ook tegen de M aan gelopen heeft. Dus voor mij als beginnende ruiter zitten alle knoppen erop. Nu is het zo, dat ik ook graag wil dat ze nageefelijk wordt. Het probleem is dat ze het heel goed kan, want als mijn nichtje erop stapt, die overigens heel goed kan rijden. Wordt ze meteen nageeflijk en als ik haar dan overneem blijft ze daar ook. Soms komt ze eruit maar is dan makkelijk terug te krijgen. Maar als ik er vanaf het begin op rijd en probeer, lukt mij dit niet. Misschien tips? Wees lief voor me, hihi dit is mijn eerste eigen paard. Eerst altijd les geren op manege paardjes.

Nou, ten eerste heb je in ieder geval iets heel goed gedaan en dat is een ervaren paard kopen, waar je wat van kan leren.
Onthoud dat (om nageeflijkheid te krijgen) er altijd sprake moet zijn van een voorwaartse drang. Onrustig met het hoofd, niet nageeflijk worden of achter de teugel /bit gaan heeft altijd te maken met de motor (activiteit) en die moet je dan ook altijd gebruiken om dat te herstellen.
Verder is het een kwestie van ruitergevoel, iets dat jij nog moet ontwikkelen. Mijn tip(s) zijn: Minimaal 1 x per week les nemen van een goede instructeur/trice en deze ook j minimaal 1 x per week de conditie en vorm van je paard te laten bijhouden. Want ook al is je paard nu nog goed bevestigd, als je het zelf niet kunt bijhouden of voortzetten, dan vloeit dat ook weer weg.

1. Het paard moet sporen (recht gericht zijn). Wat niet wil zeggen dat je rechtuit moet rijden overigens. En gehoorzaam zijn (dat wil zeggen dat het goed op je hulpen reageert).
Ik vermoed dat dat het stukje werk is dat je nichtje doet als zij erop zit. Tip: Direct na het instappen een galopje trekken helpt vaak om ze een wakker te krijgen. Daarna met wat overgangen gehoorzaam maken aan je hulpen (gas rem en wijken voor de eenzijdige kuitdruk). (Als jij drijft moet hij direct "vertrekken" en als je je zit langer maakt en een ophouding geeft moet hij weer "terugkomen"). Wees daarbij niet gefocust op het hoofd. Een lichte aanleuning/contact is hiervoor voldoende.
2. Activiteit opwekken omzetten naar impuls (activiteit wek je op door been te geven en impuls door de activiteit weer te begrenzen) Daardoor brengt het paard de achterbenen meer onder en ontstaat er een verbinding (van achter naar voren). Door de weerstand (druk van het bit op de lagen in de mond) zal het paard de kaken loslaten, waarna (direct) de druk wordt weggehaald. (Volgens mij staan er in deel V een paar mooie plaatjes van die pien_2010 er volgens mij had opgezet). Bij dit stukje komt het echt aan op ruitergevoel. (Hoeveel begrens je dan en hoeveel laat je ook weer los?).
3. Het makkelijkste om je ruitergevoel gevoel te ontwikkelen is te oefenen op de volte omdat, je 1) dan automatisch lengtebuiging vraagt (en daarmee het binnenbeen onder de massa vraagt) en het paard zich op een volte ook minder sterk maakt, 2) Op de volte (en in een wending) merk je ook duidelijk hoe scheef je paard is (valt op de binnenschouder of loopt weg over de buitenschouder), en leer je dat je moet begrenzen aan de buitenkant, zodat niet de opgewekte energie wegvloeit in het over de schouder weglopen. Een goede volte rijden met een juiste lengtebuiging is al best moeilijk. Lukt dat dan kun je beginnen met voltes openen en sluiten. Een goede maar ook best moeilijke oefening om helemaal goed uit te voeren. Volte openen zorgt ervoor activiteit (binnenachterbeen) en volte sluiten voor het meer onderbrengen van het binnenachterbeen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:09

Had helemaal gemist dat er een nieuw topic is! *\o/*

Wat leuk dat jullie zich mijn boekje nog herinneren! Ben er zelf ook heel trots op... Moet er alleen nog eens tijd voor maken om het verder aan te vullen...

Ga nu even de OP lezen en me laten inspireren om BLIJ te rijden!
Is soms echt niet gemakkelijk, zeker niet in deze donkere periodes waarin we ons allemaal wel eens moe of lastig voelen... Dus ik kan een beetje inspiratie wel gebruiken :)

Ik lees dus nog steeds mee, ook al reageer ik niet altijd! Doe vooral zo verder en dan hoop ik op een fantastisch deel V!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:06

Ympi schreef:
Had helemaal gemist dat er een nieuw topic is! *\o/*

Wat leuk dat jullie zich mijn boekje nog herinneren! Ben er zelf ook heel trots op... Moet er alleen nog eens tijd voor maken om het verder aan te vullen...

Ga nu even de OP lezen en me laten inspireren om BLIJ te rijden!
Is soms echt niet gemakkelijk, zeker niet in deze donkere periodes waarin we ons allemaal wel eens moe of lastig voelen... Dus ik kan een beetje inspiratie wel gebruiken :)

Ik lees dus nog steeds mee, ook al reageer ik niet altijd! Doe vooral zo verder en dan hoop ik op een fantastisch deel V!

Hopen wij ook! *\o/*

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:09

_Marinke_ schreef:

Ik ben benieuwd naar je uitgebreidere reactie.
N.a.v. je verhaal en je foto's krijg ik de indruk dat je hand te strak (dus ik zeg NIET te HARD!! ik zeg te weinig ELASTISCH en vooruit denkend) inkomt op het moment dat je activiteit vraagt. Kan het zijn dat je (ietsjepietsje) uit evenwicht raakt op het moment dat je been geeft? Is je paard (enigszins) zwaar op je beenhulpen? Als je been geeft, krijg je dan een vluchterige, rennerige reactie, of een "actief-van-achteren" reactie? Met welk deel van je onderbeen drijf jij aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:12

Goldenarrow, ik vind het tempo te hoog liggen, het kan zijn dat je paard daardoor wat balans mist. Ga schakelen in je tempo door langzamer te lichtrijden, maak je zwaar en vertraag je ritme ietsjes. Door het tempo rustiger te maken kan je paard makkelijker op 4 benen lopen en makkelijker balans houden waardoor het ook makkelijker wordt de rug te ontspannen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:23

Een paard maakt juist tempo om balans te houden. Als een kind wat leert fietsen.
Ik vind overigens de filmpje te kort om iets nuttigs erover te kunnen zeggen, ik zie geen oefeningen oid.
Wat doe je kwa oefeningen? (@GoldenArrow)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:25

Air schreef:
Een paard maakt juist tempo om balans te houden. Als een kind wat leert fietsen.
Ik vind overigens de filmpje te kort om iets nuttigs erover te kunnen zeggen, ik zie geen oefeningen oid.

Dat klopt deels maar als je over het tempo gaat raakt het paard ook weer uit balans.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:33

goldenarrow schreef:
Vorige topic weinig gevolgd *schaam schaam*. Ga hem binnenkort maar weer eens bijlezen en deze gewoon vanaf het begin volgen.
Heb wel filmpjes gemaakt van mijn bijrijdpeerd. De bak was heel (heel heel) slecht en ze had een paar weken stil gestaan ivm de vorst. Wees een beetje lief dus :+

[ Video ]
[ Video ]

Wat mij opvalt is dat ze vrij gespannen loopt. Af en toe ontspant ze even, maar dan spant ze zich vlak daarna weer aan. Dit ligt waarschijnlijk aan de bak, dat ze haar evenwicht verloor steeds. Ook struikelt ze toch redelijk vaak, ook weer te wijten aan de bak. Ik vind wel dat ze actief loopt, misschien iets te voorwaarts. Ze valt volgens mij niet echt op de voorhand. De galop mag nog veel verzamelder. Ze gaat voor mijn smaak nog veel te voorwaarts daarin.
En voor mezelf. Mijn handen mogen wat hoger. Mijn benen liggen nu wel veel stiller dan voorheen, dus daar ben ik heel blij mee. En ik moet meer omhoog kijken :+

Niet echt duidelijke filmpjes :P En op de een of andere manier krijg ik ze niet zonder stotteren afgespeeld op volledig scherm, dus, onder enig voorbehoud, een reactie van mij :Y)

Oh, ik zie een reactie van Joolien, daar ben ik het helemaal mee eens: terug rijden in tempo in de draf. Je paard loopt echt uit balans zo. Aanvullend wil ik zeggen dat als je terug gaat rijden in tempo, probeer er dan ook op te letten dat je je paard tussen twee teugels houdt. Na een rustperiode is het logisch dat ze weer wat schever is, maar probeer er wel op te letten.
Voorbeeld1: Bij het eerste filmpje zie je bij de tweede keer dat je van de hoefslag af gaat (rond 00:14), dat je paard de bocht in valt, vervolgens de hele bocht door "valt" tot er weer steun is van de bakrand (en daar ook scheef blijft lopen. ze valt eigenlijk van de ene scheefheid in de ander). Probeer als je merkt dat je paard de bocht gaat in hangen, dat te corrigeren door óf je paard weer recht te maken mbv rechte lijn rijden direct na wending, óf buiging om je binnenbeen te vragen (goed voorbereiden als je paard daar moeite mee heeft!), óf het buitenschouder meer te begrenzen, óf een combinatie van voorgaande ;)
Voorbeeld2: Bij het tweede filmpje valt in de eerste bocht (rond 00:14) op dat je paard vooral met het hoofd naar binnen de hoek in gaat, maar over het buitenschouder weg valt. Probeer een bocht/wending meer met je binnenbeen en buitenteugel te rijden met minder stelling naar binnen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:39

Joolien schreef:
Air schreef:

Dat klopt deels maar als je over het tempo gaat raakt het paard ook weer uit balans.

En daarbij komt dat een paard dat tempo maakt om balans te zoeken, zich niet (makkelijk) zal kunnen ontspannen (neigt naar vluchtgedrag=spanning). Je kan tempo maken met een strakke rug en korte snelle pasjes maken en met een (min of meer) ontspannen rug en de mogelijkheid om ruimere passen te maken.
Je kan gaan zitten wachten totdat je paard zijn balans heeft gevonden of oefeningen doen om de achterhand sterker (en meer gecoördineerd) te maken zodat je paard meer balans krijgt.
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 25-03-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:40

IK VOLG WEER! *\o/*

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:45

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:50

SheeNegro schreef:
Euhm
kenden jullie deze website al? http://aandeteugel.jouwweb.nl/

WAAROM praten we dan al 400 pagina's vol :')

Haha -O- Maar mis ik nou iets, of is dit wel een mini-mini-site met weinig tekst? }:0
Daar kunnen wij nog wel het een en ander aan toevoegen _/-\o_

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 14:00

_iDj_ schreef:
SheeNegro schreef:
Euhm
kenden jullie deze website al? http://aandeteugel.jouwweb.nl/

WAAROM praten we dan al 400 pagina's vol :')

Haha -O- Maar mis ik nou iets, of is dit wel een mini-mini-site met weinig tekst? }:0
Daar kunnen wij nog wel het een en ander aan toevoegen _/-\o_

Haha inderdaad..!
Ik krijg plots een ideetje... :)*

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:02

Oeh interessant ! :D Deel het idee met ons?