Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Marinke_ schreef:Air ik reageer even via mobiel snel, zal zo uitgebreider reageren maar zowel instructrice vind dat hij eerder te snel loopt (en onder mij vandaan) als omstanders die eerder vragen of ik hem altijd in zo'n hoog tempo heb lopen. Dus te langzaam lijkt me eigenlijk bij ons niet zo zeer aan de orde. Wel snap ik wat je bedoelt en je ziet erg veel paarden in een te laag tempo alla sukkeldrafje. Ik wil bij hem een wat lager tempo waarin hij niet onder me vandaan loopt maar daarin wel activiteit. En als hij dan ontspant heeft ie daarin erg de neiging om te gaan sukkelen en dan geef ik dus weer been van hé blijven lopen hup. Alleen dan neemt hij het eigenlijk weer over.. Je moet zo giga snel zijn en het ligt zo mega dicht bij elkaar. Maar ik reageer zo wat uitgebreider.
Sjolvir schreef:_Marinke_ schreef:Air ik reageer even via mobiel snel, zal zo uitgebreider reageren maar zowel instructrice vind dat hij eerder te snel loopt (en onder mij vandaan) als omstanders die eerder vragen of ik hem altijd in zo'n hoog tempo heb lopen. Dus te langzaam lijkt me eigenlijk bij ons niet zo zeer aan de orde. Wel snap ik wat je bedoelt en je ziet erg veel paarden in een te laag tempo alla sukkeldrafje. Ik wil bij hem een wat lager tempo waarin hij niet onder me vandaan loopt maar daarin wel activiteit. En als hij dan ontspant heeft ie daarin erg de neiging om te gaan sukkelen en dan geef ik dus weer been van hé blijven lopen hup. Alleen dan neemt hij het eigenlijk weer over.. Je moet zo giga snel zijn en het ligt zo mega dicht bij elkaar. Maar ik reageer zo wat uitgebreider.
Dan denk ik toch dat je zelf niet niet snel genoeg bent, geen schande, niets zo moeilijk als goede timing en dosering.
Want en terug komen in tempo en toch die activiteit behouden is nou eenmaal heel moeilijk.
Blijven oefenen? Lastige is bij die van jou denk ik dan dat hij het snel weer over neemt en spanning opbouwt?
Je hulpen iets meer doseren? Maar via internet lastig te bedenken wat er anders fout gaat.
LoveUggs, fijn dat Gaspard zijn been niet meer dik is.
Plaatje waar je heen wil is al mooi, maar voor de nog mooier zou je kunnen streven naar dat hij dan met zijn nek het hoogste punt
heeft, dus het stukje achter zijn oren.
HaH!!! 24 jaren jong en de wind in zijn oren en hij doet zijn hertjes immitatie en de ik ben een draver echt waar draf!
Heerlijk he?! Ook al zit je er niet op om te zien dat hij dat nog kan! Je hebt hem wel ingefluisterd voorzichtig met zichzelf te doen he?
Aangezien hij net weer in orde is en hij moet ook voorzichtig zijn met jou als je er weer op gaat.
BLIJ BLIJ BLIJ.
Nadat we gisteren 2 rondjes recreatief springwedstrijdje hebben gehupst (50 en rondje 60 cm) en de grote prijs mee naar huis hebben genomen (helaas geen auto, maar borstel en voor Toobs zakje snoepjes), vandaag priveles.
Storm en kou, we kunnen het sinds vorige week allemaal slofloos aan.
Waar je wedstrijden niet voor kan gebruiken. (drempeltje weer over gestapt)
Gisteren tijdens de springwedstrijd was hij rondje 50 super braaf, reed ik ook heel behouden.
Rondje 60 wou ik wat stoerder rijden, en trok hij dus wat meer aan, liet hem daarin wat te veel gaan en bij hindernis 3
oxertje zei ie in de lucht pieeeppfluit en ging er van tussen, maar slechts meter of 10, wel bijna over hindernis 7 van de
verkeerde kant, maar ging net goed, weer doorgereden en parcours afgemaakt alsof er niets gebeurt was.
Dus uche, hij is wel 1 x stout geweest, mazzel met die 7 voor de gehoorzaamheid in het parcours, hoewel hij de rest
keurig deed, incl. wissellen van galop, wel door draf.
Nu vandaag dus, gierende koude wind, rammelende fluitende ratelende dak platen en zijwanden en 11 man in de binnenbak zucht.
Die 11 werden er snel minder en toen les begon waren er nog 5, aan einde les nog 1.
Hij gaat geslotener lopen, simpel gezegd, omdat ik dat nu gewoon van hem vraag. (waarom niet eerder denk je dan, maar ach...)
In draf gaat hij steeds beter door en hoeken verliezen we onze tact en veer nog wel, maar gaat ook steeds beter.
Schouder binnenwaarts (sb) op rechterhand vinden we erg moeilijk, hij drukt dan graag zijn schouder eruit en buigt
dan het liefst veel in hals, daar wordt dus hard aan gewerkt en renvers gaat dan wel weer goed, als je daarna sb rijdt
gaat het al stuk beter.
Appyementen kwartje is volgens mij sinds afglopen donderdag gevallen, hij vind het nog wel lastig, maar spartelt niet meer,
laat zich netjes rijden en bekentenis.. ik werk het netter af, zal het ook wel mee te maken hebben.
Travers op linkerhand zijn beter dan op rechterhand. (ook na renvers beter)
Dan mijn moeilijke punt, laat dat paard met rust, niet helpen!!! Hij kan het echt wel zelf, vertrouw erop!!!!
En ziedaar, zwartje deed in galop ijverig zijn best om netjes sb te galoperen, waarbij ik zo mogelijk niets moest doen.
Volte 10 meter werd creatieve 5 meter met stelling en buiging naar buiten, maar het ging erom dat hij in zelfde takt doorging
en impuls behield, zonder dat ik me uit moest sloven.
Toen riep de instructie rij eens een appyement, dat had ie in galop nog niet gedaan, maar ben trots op hem, hij deed
het best keurig, moet iets meer doorspringen en iets meer parallel aan de hoefslag blijven, maar voor een eerste keer,
braaf!!!!!!
Toen had ik een paard dat moe was, maar de andere galop moest nog en nog wat drafwerk.. Normaliter zou hij het niet meer doen,
in mijn idee... En zou ik hem vooruit gaan wurgen.
Mocht niet, terecht.
Dus daar gingen we weer, draf, afblijven, wel houden waar ie lopen moest, wel stuk lastiger om hem dan hoog ingesteld te
houden, maar het ging! En galop ging ook gewoon, zonder dat ik er hijgend en puffend als tomaat op zat.
Wel veel moeilijker hem dan gesloten te houden, omdat ik dan bang ben dat hij terug valte en wil gaan jagen (foei!).
Maar hij deed het eigenlijk best netjes.
Kortom aan einde van de les, moe maar tevreden, nog bergen werk te verzetten, maar geloof dat we opweg zijn ergens naar toe
en hij verbeterd per week, eigenlijk per keer dat je hem rijdt, heel gek gevoel eigenlijk.
En ondanks dat ik hier nu al 2 uur zit te bibberen en niet meer warm wordt, heel tevreden!
En![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[pien_2010] schreef:Als ik wat meer tijd heb ga ik weer meedoen. Ik ga ook proberen om boekje gegevens te pb-en. Even antwoord op de vraag uit topic 3 waar gevraagd werd waar ik naar toe ging. wij zijn gisteren met de paarden naar Frankrijk vertrokken waar we voorgoed gaan wonen. Dus er is nu veel werk aan de winkel in en rond het huis.
Ik ga zo kijken of ik even een link kan plaatsen uit het emigratie topic waar ik wat foto's heb neergezet. Ook al is het ontopic, ik vind het belangrijk dat jullie begrijpen waarom ik even afwezig ben hier. Voor dit topic moet ik toch altijd echt even gaan zitten dat is wat anders als zomaar wat berichtjes lezen en beantwoorden.
[pien_2010] @ [HK] Emigreren, waar heen en waarom
Joolien schreef:Hangen is een dressuurmatig probleem, springen kan iets helpen maar zal nog steeds niet het gewenste effect hebben. Je zult hier dus echt dressuurmatig mee aan de gang moeten gaan. Je paard hangt op de teugels omdat hij de achterhand niet kan of wil gebruiken. Ga schakelen, overgangen rijden, schijnovergangen, tempo wegrijden maar vooral ook duidelijk terugrijden. Veel mensen vergeten het terugrijden maar juist dat is belangrijk in het schakelen. Je vraagt je paard dan om te sluiten en het achterbeen wat meer onder te brengen. Opvangen doe je door een halve ophouding. Dus 1 keer zitten en zwaarmaken en je hand even sluiten.
pien_2010 schreef:Als de caravan vrij is ben je welkom hoor. Even laten weten van te voren. Kun je buitenritten mee doen op onze Hercule.
Ja was leuk Peetstap en fijn paardrijden is niet verkeerd. En, om ontopic te blijven, je hebt de wending om de voorhand mogen rijden op Polie. Nieuwe leerzame ervaring was dat voor je en het ging harstikke goed.
jst_lyske schreef:Hallo, ik zal ook een een berichtje plaatsen, misschien hebben jullie ervaren ruiters tips voor mij. Ik heb nu sinds 1 maand een kwpn'er die heel braaf is en ook tegen de M aan gelopen heeft. Dus voor mij als beginnende ruiter zitten alle knoppen erop. Nu is het zo, dat ik ook graag wil dat ze nageefelijk wordt. Het probleem is dat ze het heel goed kan, want als mijn nichtje erop stapt, die overigens heel goed kan rijden. Wordt ze meteen nageeflijk en als ik haar dan overneem blijft ze daar ook. Soms komt ze eruit maar is dan makkelijk terug te krijgen. Maar als ik er vanaf het begin op rijd en probeer, lukt mij dit niet. Misschien tips? Wees lief voor me, hihi dit is mijn eerste eigen paard. Eerst altijd les geren op manege paardjes.
Ympi schreef:Had helemaal gemist dat er een nieuw topic is!![]()
Wat leuk dat jullie zich mijn boekje nog herinneren! Ben er zelf ook heel trots op... Moet er alleen nog eens tijd voor maken om het verder aan te vullen...
Ga nu even de OP lezen en me laten inspireren om BLIJ te rijden!
Is soms echt niet gemakkelijk, zeker niet in deze donkere periodes waarin we ons allemaal wel eens moe of lastig voelen... Dus ik kan een beetje inspiratie wel gebruiken
Ik lees dus nog steeds mee, ook al reageer ik niet altijd! Doe vooral zo verder en dan hoop ik op een fantastisch deel V!
_Marinke_ schreef:Air ik reageer even via mobiel snel, zal zo uitgebreider reageren maar zowel instructrice vind dat hij eerder te snel loopt (en onder mij vandaan) als omstanders die eerder vragen of ik hem altijd in zo'n hoog tempo heb lopen. Dus te langzaam lijkt me eigenlijk bij ons niet zo zeer aan de orde. Wel snap ik wat je bedoelt en je ziet erg veel paarden in een te laag tempo alla sukkeldrafje. Ik wil bij hem een wat lager tempo waarin hij niet onder me vandaan loopt maar daarin wel activiteit. En als hij dan ontspant heeft ie daarin erg de neiging om te gaan sukkelen en dan geef ik dus weer been van hé blijven lopen hup. Alleen dan neemt hij het eigenlijk weer over.. Je moet zo giga snel zijn en het ligt zo mega dicht bij elkaar. Maar ik reageer zo wat uitgebreider.
Air schreef:Een paard maakt juist tempo om balans te houden. Als een kind wat leert fietsen.
Ik vind overigens de filmpje te kort om iets nuttigs erover te kunnen zeggen, ik zie geen oefeningen oid.
Wat doe je kwa oefeningen? (@GoldenArrow)
goldenarrow schreef:Vorige topic weinig gevolgd *schaam schaam*. Ga hem binnenkort maar weer eens bijlezen en deze gewoon vanaf het begin volgen.
Heb wel filmpjes gemaakt van mijn bijrijdpeerd. De bak was heel (heel heel) slecht en ze had een paar weken stil gestaan ivm de vorst. Wees een beetje lief dus
[ Video ]
[ Video ]
Wat mij opvalt is dat ze vrij gespannen loopt. Af en toe ontspant ze even, maar dan spant ze zich vlak daarna weer aan. Dit ligt waarschijnlijk aan de bak, dat ze haar evenwicht verloor steeds. Ook struikelt ze toch redelijk vaak, ook weer te wijten aan de bak. Ik vind wel dat ze actief loopt, misschien iets te voorwaarts. Ze valt volgens mij niet echt op de voorhand. De galop mag nog veel verzamelder. Ze gaat voor mijn smaak nog veel te voorwaarts daarin.
En voor mezelf. Mijn handen mogen wat hoger. Mijn benen liggen nu wel veel stiller dan voorheen, dus daar ben ik heel blij mee. En ik moet meer omhoog kijken
Joolien schreef:Air schreef:Een paard maakt juist tempo om balans te houden. Als een kind wat leert fietsen.
Ik vind overigens de filmpje te kort om iets nuttigs erover te kunnen zeggen, ik zie geen oefeningen oid.
Wat doe je kwa oefeningen? (@GoldenArrow)
Dat klopt deels maar als je over het tempo gaat raakt het paard ook weer uit balans.
SheeNegro schreef:Euhm
kenden jullie deze website al? http://aandeteugel.jouwweb.nl/
WAAROM praten we dan al 400 pagina's vol
_iDj_ schreef:SheeNegro schreef:Euhm
kenden jullie deze website al? http://aandeteugel.jouwweb.nl/
WAAROM praten we dan al 400 pagina's vol
HahaMaar mis ik nou iets, of is dit wel een mini-mini-site met weinig tekst?
![]()
Daar kunnen wij nog wel het een en ander aan toevoegen