Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Re: Waarom kan niemand zowel links als rechts opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:42

Ik stap de ene keer links op en rechts af, en de andere keer stap ik rechts op en links af :P
gewoon voor mijn zadel recht te houden (de kussens) maar ook mijn paard :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:50

skippy1 schreef:
Daenerys schreef:
Dan zou je met een krukje op moeten stappen. Ook al wissel je af, er komt alsnog enorm veel druk aan één kant van het paard.

Aanvulling: ik stap idd ook altijd op met een krukje! Maar ook zonder krukje is tweezijdig opstappen beter dan eenzijdig. ;)

Dat ben ik met je eens :)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:52

ik zadel aan alle verschillende kanten doe deken aan verschillende kanten erop en stap ook aan verschillende kanten op. waarom? geen idee. :+

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:56

Hier zat ik dus ook over na te denken. Tijdje terug voor de gein geprobeerd.. Ik kom technisch in de knup in mijn hoofd :Y) .
Mijn paard loopt bijna altijd rechts van me omdat ik rechtshandig ben. Heb dus meer kracht in mijn rechterkant om haar te corrigeren(mocht dit nodig zijn), maar ze kan ook prima links mee lopen en luisteren.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:24

Ik stap altijd links op en af maar ik heb het ook een keertje geprobeert recht en dat lukte ook.. Maar op een slome manier van het nadenken hoe het dan weer moest.. :+ haha :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:34

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar mn paard is het er niet mee eens. Het wordt al jaaaaren alleen maar links gedaan bij hem, dus als ik het nu rechts doe raakt ie in paniek. Dus doe het maar niet meer, dat heb ik er niet voor over. ;)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:41

Goh misschien klinkt dat heel raar maar ik stap met zadel altijd links op en zonder zadel altijd rechts, ik kan op de een of andere manier niet links opstappen zonder zadel, sowieso gaat dat niet aller charmanst op een paard a 166 zonder krukje.
Rechts opstappen met zadel moet ik ook maar eens proberen, uit gewoonte nooit rechts op gestapt eigenlijk.

Falcobabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:42

Iemand wat nog niet vaak of nog nooit op een paard heeft gereden kan even goed links als rechts opstappen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:01

toen ik geopereerd werd aan beide handen (1 tegelijk hoor) heb ik het serieus geprobeerd; via rechterkant op te stappen, maar het lukte me echt niet gewoon, nu zal dat toen ook wel te maken hebben gehad met het feit dat je al 1 hand helemaal mist en ineens ook vreemd aan andere kant, maar ik stond er zelf nog het meest verbaast over;
Nu vind ik eigenlijk een krukje nog veel beter bij grote paarden, wat ik dus ook echt altijd doe; dat oncharmante gehijs en getrek naarmate wij en het paard ouder worden, kan gewoon niet goed zijn voor een paardenrug...

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:01

Ik ben ook jaren links opgestapt, omdat me dat zo aangeleerd is.
Ik heb er eigenlijk ook nooit bij stil gestaan...

Tot ik mijn jonkie ging beleren en mijn instructrice me op de voordelen wees.
Nu stap ik afwisselend links en rechts op. Ik probeer het echt om en om te doen.
De eerste paar keer was echt drama, maar het gaat steeds soepeler. M'n paard is niet anders gewend :)

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:03

Weet niet of het al gezegd is maar het links opstappen komt uit de tijd dat paarden voor de strijd werden gebruikt.
Toen zat je zwaard aan de linkerkant van je gordel en als je rechts opstapte zat het zwaard in de weg.
Maarja.. We doen nou eenmaal niet anders... Misschien ga ik het wel eens een keer proberen haha :)

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:52

Ik stap links op en rechts af, maar kan het ook andersom (wel minder makkelijk).

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:45

Ik doe alles zowel links en rechts om
dit heeft al voordelen wat jij al zei in begin
en dat je paard veelzijdig wordt aan 2 kanten

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:49

Leer dat elk paard aan om zowel links als rechts als normaal te zien. Ook in de tijd dat ik paarde doorree...ook hang sessies...kijken hoe paard reageerd als er wat aan zijn nek hangt. Ik vind zulke dingen belangrijk. Vooral als ze terecht komen bij een niet al te ervaren ruiter.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:56

Ik stap af en toe ook rechts op, maar dat gaat toch wel moeizaam hoor! :') Daarom doe ik het meestal ook gewoon links aangezien ik dan veel minder aan het paard hang. Eigenlijk zou ik het gewoon wat meer moeten oefenen, want zoals ze altijd zeggen: oefening baart kunst. :D

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:00

Ik stap altijd rechts op en links af. Ik kan ook links opstappen, alleen rechts af gaat dan weer wat moeizamer....

Horseval94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:04

Ik kan alleen maar de links opstappen geen idee hoe dat komt haha

denk automatisme

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:45

Na aanleiding van dit topic van de week een paar keer afgewisseld met rechts opstappen, wel met een krukje maar dat doe ik links dus ook. Stom om te merken dat je echt een stukje coördinatie mist, zo ineens aan de andere kant :P

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:19

Ik wissel ook af tussen links en rechts. Zowel voor de balans van het paard als voor mijzelf. Ligt er maar net aan welke kant het paard op staat en wat handig uit komt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:56

als ik op stap dan kijk ik nooit of ik links of rechts sta, ik stap gewoon op de kant dat ik op dat moment sta. ik ga geen boogje omlopen om op de "goeie" kant op te stappen!
ik heb al vanaf jongs af aan geleerd aan beide kanten op te stappen dus ik weet niet beter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:20

Ik rij nog niet zo lang maar ik kan van beide kanten. Zelf probeer ik ook heel veel om normale dingen ook met beide handen te doen. Dit is best wel grappig om een paar weken vol te houden, maar mijn handschrift met mijn andere hand is vreselijk. :)

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:39

Ik kan het ook! Het was een verplicht onderdeel van rijden in de bergen. Soms kom je in situaties te recht dat je niet anders kan, en dan is het verrekte handig! Maar, best moeilijk soms.. :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:46

Hier doen we het ook zowel links als rechts op en af stappen, zeker bij jonge paarden.
Eiegenlijk met veel meer dingen doen we dingen af en toe anders dan anders, en de paardjes hebben daar eigenlijk nooit geen moeite mee hoor....Het is maar net wat ze gewend zijn...

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:49

Ik heb wel eens gehoord dat ze vroeger in het leger wel links moesten opstappen omdat op de linkerheup de sabel hing. En dan kon je niet rechts opstappen, en dat is dan denk ik zo blijven hangen. Maar het is denk ik beter om het af te wisselen ga er vanaf nu ook beter op letten :-)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:51

Zou het graag willen maar aangezien mijn knie rechts en het plateau van mijn scheenbeen volledig aan gort liggen kan ik die belasting niet hebben.
Maar om de belasting vele malen te verminderen stap ik op met een kruk.